Ga naar inhoud
GENEGEERD

Baofeng UV-B5 frequenties niet meer zichtbaar


Rody

Aanbevolen berichten

Dag,

 

Ik heb een Baofeng UV-B5.

Alle PMR kanalen en LPD kanalen geprogrammeerd en een naam gegeven...

Ook aantal repeaters en 'DARES' frequenties geprogrammeerd, en ook een naam gegeven.

Maar nu kan ik niet meer zien welke frequentie er achter de betreffende naam zit (dus welke frequentie ik op welke positie geprogrammeerd heb)

Als ik schakel tussen channelmode en VFO (frequentiemode) komt er bij ieder kanaal dezelfde frequentie in het display te staan....Dát is het dus iig niet.

 

Hoop dat iemand kan vertellen hoe ik dit alsnog kan zien, anders moet ik voor de zekerheid een hele hoop kanalen opnieuw programmeren.

 

groet, Ro

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

In het menu kan je aanpassen wat het display toont (channel nr, name of freq), voor zowel tuner A als B. Ik heb de ene meestal dus op frequency staan en de andere op channel name, zodat je door hetzelfde channel nummer te kiezen redelijk eenvoudig de naam/freq ziet.

 

"MDF-A" en "MDF-B" heten die 2 instellingen dacht ik zo even snel uit m'n hoofd.

 

Verder is dat inderdaad een grote tekortkoming in de gebruikersinterface.

 

Channel mode en frequency mode is wat anders, in frequency mode doet je lijst met opgeslagen channels niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1750Hz, voor repeaters neem ik aan? Dat is geen CTCSS maar een tone-burst, ik geloof niet dat je die automatisch kan laten sturen, maar je kunt dat wel met de hand doen, eerst de zend-knop (PTT) indrukken (en ingedrukt houden) en dan (als ik 't goed heb) de oranje VFO knop even indrukken, je hoort dan zelf ook de toon en de repeater zou dan "open" moeten gaan.

 

Denk er wel aan dat de eigenaars van de repeater 't vaak niet grappig zullen vinden als je zonder HAM licentie gebruik maakt van hun repeater en dat de kans groot is dat er een zuurpruim tussen zit die het agentschap telecom achter je aan stuurt :p

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,

Ik was ook niet van plan om die repeater te openen hoor. maar wil gwn weten of t werkt...just in case SHTF.

Ging ervan uit dat er een CTCSS nodig was om de repeater te openene, maar die vind ik nergens voor 2-meter repeaters, dus dat zal dan wel niet.

 

groet. Ro

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wisselt per repeater hoe je 'm opent, sommige gebruiken CTCSS, andere die 1750Hz burst, andere niks en weer andere accepteren meerdere opties :)

 

En voor de zekerheid: Je moet ook de juiste offset instellen in de radio (de repeater luistert op een andere frequentie dan dat hij zendt), zodat de radio switched als je de zendknop indrukt. Zenden op de output frequentie van de repeater doet 'ie niets mee :)

Voor 2m is die offset normaal -600kHz.

 

Zie ook bijvoorbeeld: https://amateurzender.nl/repeaters-nederland/2-meter-repeaters-nederland/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

 

Offset instellen wist ik hoor.... op Baofeng UV-b5 moet je offset dan op 0.6Mhz (=600 khz) instellen en de shift op ''-'' als ik t goed heb.

CTCSS kun je inschakelen selectief voor T(ransmission)  en R(eceiving)

Die heb ik voor R uit staan... dan pakt ie alles neem ik aan.... en voor T moet ie dus om sommige repeaters te openen aan staan, met de juiste CTCSS-code....

Als je dat hebt ingesteld...zendt ie die mee als je zendt.

Maar....moet je die Toneburst  ook voortdurend meezenden? dus PTT en die knop eronder (MONI heet die bij de UV-B5) beide voordurend ingedrukt houden? Of open je de repeater door even de toneburst te sturen en blíjft ie dan open?....

Ik ga geloof ik maar ns kijken naar een online-cursus voor mn N-licentie :-))

 

grt Rody

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 1750Hz toneburst stuur je eventjes kort aan 't begin voordat je gaat praten, een halve seconde is meestal genoeg (vandaar ook het stukje "burst" in de naam) :)

 

Bij normaal gebruik van de repeater hoeft dat ook niet elke keer, hij stopt pas nadat er een aantal seconden geen draaggolf meer is; een normaal gesprek zal 'm dus meestal gewoon open houden. Zie die toneburst dus meer als even wakker schudden aan 't begin, of als 't even te lang stil geweest is 🙂

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...