Ga naar inhoud
GENEGEERD

Petroleumstel brand niet goed, te lage vlam


euqinom

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds kort een 3 pitter, wanneer ik hem wil gebruiken kan ik de vlammen niet hoog genoeg houden om even vlees te braden,..spontaan verlegen ze vanzelf naar standje waakvlam bijna uit.

 

Ik heb er nieuwe lonten in gedaan, die zijn goed doordrenkt,.zit meer dan genoeg olie.in de onderpan. Na hoger draaien lont ongeveer 5 mm brand hij heel even hoger waarna gelijk.weer de vlam inzakt met enige resultaat dat lont steeds verbrand wat ik steeds weer recht afsnijd. 

 Iemand enig idee wat er aan de hand is? Of wat ik fout doe?

 

Ook merk ik dat de onderpan steeds glad en nat is van olie, bovenkant, zijkanten rondom en onderkant hangen enkele druppeltjes,..is dit.normaal? Ik kan nergens een lek of beschadiging vinden aan de onderpan. Het is trouwens een Haller

 

Groetjes monique

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als je nieuwe pitten de juiste maat hebben zou dat verder best kunnen.

De kooktoestellen die je noemt zijn geen echte kooktoestellen in de zin dat je er op dan bakken en braden. Uitzoneringen daar gelaten. Ze werden ingezet en dus ook gemaakt om lange tijd iets te laten sudderen.
Daarvoor hoeven de pitten niet heel hoog gedraaid te worden, wat nooit een goed idee is, voor een grote vlam.

Voor echte kooktoestellen kijk je naar de bekende "Primus" toestellen van verschillende merken of de blauwe vlam branders zoals de Ditmar Demon.
Maar bij/voor alles geldt"; het benne oude dingen en onderdelen worden steeds schaarser.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie -geanonimiseerd- en, ik snap wat je bedoelt, bijna iedereen gebruikt ze enkel om te stoven. Uiteraard zou het braden langzamer gaan dan op een normaal kookstel maar het moet toch echt kunnen, m'n oma deed het ooit toch ook 🤭 helaas kan ik haar niet meer om advies vragen😪

 

Vlammen moeten ook niet zo hoog staan dat ze gaan walmen, maar ik kan ze dus totaal niet iets hoger zetten, lijken per direct bijna uit te gaan, de lonten zijn nieuw, zitten recht en zijn 68 mm, de juiste maat dus,...m'n 1 pitter kan het wel een normale vlam hebben en daar kan ik gewoon m'n groente op koken zelfs, nog redelijk snel ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen plaats eens een foto van die driepitter.
Gaat een enkele vlam ook uit?
Kan je de pit wel gewoon helemaal omhoog draaien ? Uit gaat een vlam bij gebrek an zuurstof of brandstof of beide.
Kan ook goed zijn dat je nieuwe pitten gewoon bagger zijn. Dat komt ook voor bij petroleum lampen. Het is niet zo maar een stuk katoen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijg geen foto geplaatst,...🫣 

Ik heb vanavond m'n nieuwe lonten er even uitgehaald, (ik heb wel de vlakpit met rode draad maar goed kwaliteit van nu en vroeger zal zeker anders zijn) en de hele oudjes die er ooit in zaten er in gedaan,...precies hetzelfde gebeurt, ik zet de vlam op normale hoogte 2 minuten later gaan ze uit zichzelf bijna uit. Enkele aan of alle drie geeft ook geen verschil. Heb een volle literfles farmlight lampolie erin dus te weinig olie kan het niet zijn lijkt mij. Zonder pan erop blijft het ietsje beter,...maar ja t is wel de bedoeling dat er een pan opgaat hahaha. Maar goed misschien is dat net een teken dat er iets met zuurstof zou kunnen zijn,...rooster bovenop is wel origineel en zorgt er ook voor dat een pan het niet af kan sluiten van zuurstof,...in huis wordt ook constant geventileerd middels roosters tegenover elkaar en raam stuk open dit doen we automatisch omdat we ook een laserkachel hebben

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan ik inderdaad nog proberen, had ik niet aan gedacht, dankjewel.

 

M'n laserkachel brand ook op petroleum maar dat is Belgische petroleum c en daarop heb ik als eerste geprobeerd maar is minder sterk of ander brandpunt dan de lampolie want boter smelt er zelfs niet op,..m'n 1 pitter brand ontzettend goed op die lampolie.

Ik zet alles erop met gekookt water uit waterkoker, rijst is dan met een kwartier gaar, verse boontjes binnen een uur, kookt echt net als op gaskookstel 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Wat je beschrijft is meestal een oude lont die lang in de petroleum heeft gezeten en zijn capilaire werking kwijt is. Maar je zegt dat er bijna nieuwe lonten inzitten, heb je die er zelf ingedaan of zitten die er al een tijd ( jaren)in? ( bv van de vorige gebruiker )

Om op zeker te spelen zou ik nieuwe lonten zetten.

Ook oude olie kan de oorzaak zijn. Zelf heb ik een 1 en een 3 pitter stel en 2 Toyotomi petro kachels( lont en laser )

Ook heeft lampolie een lagere calorische ( verbrandings) waarde. Maar meestal is het oude lont of oude olie.

Begin dus het best met nieuwe lont en petroleum.

Daarbij gezegd: lampolie walmt veel minder dan de autenthieke petroleum

Je lont goed vlak afgeknipt houden is belangrijk om het walmen tegen te gaan.

Ik zelf doe half lampolie half petroleum.

 

Succes.

aangepast door Albert1249
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je reactie Albert1249.

De 1 pits zat een nieuw lont in toen ik hem kocht bij de kringloop,.lont met rood draadje en die brandt super op farmlight lampolie, vlam kan zo hoog als ik wil tot walmen toe, verlaagt totaal niet vanzelf,...m'n 3 pits overgenomen via marktplaats en zat oud gebruikt lont in, ook met rood draadje,..daar deed hij erg slecht mee op Belgische petroleum c die ik eigenlijk voor de qlima heb,..met lampolie werd het niet veel beter, ook niet met m'n nieuwe lonten. Lonten recht maken is nog best lastig maar heb het toch flink verbeterd gekregen, nog wel vrij lage vlam maar niet meer dat hij bijna uitgaat. Maar ik kan de vlam nog steeds niet hoger zetten tot waar ik wil om even te kunnen braden, hij verbrand per direct mn lont tot as en weer lage vlam.  Gelukkig gaat het maar om milimeters steeds,..draai het lont niet halve cm omhoog hoor,.dat werkt zowiezo niet natuurlijk 🫢 Ik ga zeker nog nieuwe petroleum proberen van hier en mixen is een goed idee even elders ander lont halen, want ook dat kan slechte kwaliteit zijn natuurlijk 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het volgende zou kunnen zijn dat je een te kleine pan op een te groot stel hebt staan. Die stellen zijn berekend op dat de pan het hele rooster bedekt. ( dus precies past)

Dit ivm de zuurstof opname, die is precies berekend bij het ontwerp. Als je een te kleine pan op een te groot stel zet ; zeg maar een steelpannetje melk op een 3 pitter kan de brander te gemakkelijk zuurstof aanzuigen en zal je pit snel gaan walmen, je kunt hem dus niet hoog zetten ; je zult hem te laag moeten houden om niet te gaan walmen.Dus een 1 pitter voor een steel pannetje, een 3 pitter voor een braadpan/ snelkookpan. Zie ook mijn reaktie op het topic: hoeveel pits 1,2,of 3 van Omamiet.

Ik denk dat het wel goed gaat komen. 😁

 

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier met grote koekenpan erop ,..om eerlijk te zijn dacht ik zelf dat de original hallers eigenlijk best wel groot uitvallen. Al gebruik ik 28 cm koekepannen, soeppan of wok. Dit zou wel eens het probleem kunnen zijn,...

 

Eens zien of ik testen kan met nog groter,.....en anders gaan we maar voor een 2 pittertje erbij haha

IMG-20230105-WA0000(1).jpg

IMG-20230121-WA0007.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze vlamhoogte moet je wel kunnen halen...

Je ziet op m'n foto dat de pan de pandrager helemaal bedekt. Dat is bij jou niet zo als ik het zo zie. Is dat trouwens de originele pandrager?

De lont is trouwens prima. Ik heb dezelfde. Het luistert echt heel nauw. Als ik een kleinere pan erop zet walmt hij ook op de helft van de vlamhoogte, net als bij jou.

 

( Wel een lekker vleesje in de pan trouwens! Hmmm...) 😃

Succes.

 

vlamhoogte.jpg

aangepast door Albert1249
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Neeee zo hoog krijg ik de vlammetjes  in de 3 pits echt niet,...dat is dus precies de vlam wat ik bedoel zoals ik hem wil om juist dat vleesje aan te braden,..dat was na lang wachten wel heerlijk geworden hoor ,..ouderwets als oma's vleesje 😂

 

Op de 1 pitter kan ik wel zo'n hoge vlam,..vandaar dat ik me af ging vragen waarom de 3 pitter niet wil.

 

Volgens mij is het wel de originele pandrager (treef) de meeste hallers hebben zo eentje.

 

Die koekenpan is 28 cm, een groot zwaar ding,..maar inderdaad de pan bedekt niet volledig het rooster, heb ik totaal niet aan gedacht dat dat het euvel kan zijn wat betreft de vlam, wel dat er zo warmte verloren gaat.

Bovenpan meet 35 cm doorsnee,..de pandrager valt in de binnenrand en meet 31 cm doorsnee,..ook een erg open pandrager.

 

Maar,....

Heb een leuke 2 pitter gevonden,..denk dat dat handiger is dan grotere pannen kopen,...3 pits stuur ik fijn naar m'n tante die hem o zo graag wil🤭,...ze weet van m'n vlammetjes hoor 😂 komt goed zegt zei ook

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 30-1-2023 om 23:06, Albert1249 zei:

Toppie!

Inderdaad heb je wel flinke pannen nodig voor de 3 pitter.

Ik heb er bv m'n 6 ltr snelkookpan op. Je kunt dan de vlammen niet meer zien maar daar is ook het kijkglaasje voor...

Nou, hopelijk gaat het met de 2 pitter goed!

 

Groetjes,

Albert.

Albert,...

 

M'n 2pitter doet t wel goed hoor,...wilde ik toch nog even laten weten.

En m'n tante red zich met de 3 pitter heel goed met nieuwe lonten en petroleum 😅

 

Eind goed al goed dus,....

20230213_173746.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Bertus,..ik heb de mijne erom weggegeven aan m'n tante , ik was het zo zat en zei wilde graag proberen.

 

Mag ik vragen wat je gebruik in de petroleumstellen? Lampolie of petroleum?

 

Ik gebruikte hem in eerste op m'n Belgische gele petroleum, dat ging zo slecht dat een half blokje bak en braad in 3 kwartier nog niet gesmolten was. Nieuwe lonten gedaan en met lampolie geprobeerd,..het werd ietsje beter maar echt niet hoe het moest, vlamhoogte bleef op halve cm.

 

M'n tante heeft er nieuwe lonten ingezet en gebruikt kleurloze petroleum en warempel brand hij beter dan bij mij.

Moet wel zeggen dat zij heel toevallig nog lont heeft van echt vroeger, dus ik hoop voor haar dat hij het ook blijft doen wanneer ze nieuw lont heeft moeten kopen

 

Mijn 1 pitter doet het ook fantastisch, ik heb nu een 2 pitter erbij overgenomen via mp en die doet het ook goed en dat formaat blijkt veel beter te passen bij m'n pannen, sommige 3 pitters zijn echt groot in diameter , een pan van 28 cm doorsnee bedekt dan niet de treef volledig en dat kan ook problemen geven, ik gebruik in beide nu farmlight lampolie 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even ter aanvulling: Petroleum B walmt naar mijn ervaring veel eerder dan gezuiverde petroleum en lampolie. Lampolie heeft volgens mij een lagere calorische waarde, brand wel schoner maar dus wel lager in de vlam dan petroleum. Maar alle drie zijn dus goed te gebruiken.

 

aangepast door Albert1249
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik gebruik petroleum van action. de lampenolie   en heb zojuist een can petroleum gekregen van 30 liter van een broer uit belgie om te proberen.  de 1 pitters branden perfekt erop mijn stormlampen ook een mooie heldere vlam  maar die driepitter wil gewoon niet , ik ga de katoenen vervangen   heb ook zojuist een tweepitter gekocht voor 15 euro op marktplaats. ik heb veel geprobeerd en kook diverse maanden op lampenolie en alles word goed gaar. zelfs eieren koken lukt perfekt. en soharma  en verse worst  heb zelfs diverse dingen ingeweckt op petroleumstel.  ik bezit nu 1  3 pits en 1 tweepit en 3  1 pits

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...