Ga naar inhoud
GENEGEERD

Urban Survival ( Tips)


Chinaka

Aanbevolen berichten

Urban survival als dat geen pakkende titel is.

 

Zoals ik reeds vermelde wil iets delen waardoor ik hoop dat vele mensen op het forum een iets meer gevoel van rust en vertrouwen krijgen.

Ik ben geen survival guru, ik weet ook niet alles, maar ik ben wel iemand die observeert.

 

Preppen geeft mij soms een rare bijklank in de zin van, ik kan mijn huis vol proppen met blik maar wat als mijn blikken op zijn?

Dan moet ook ik naar buiten opzoek naar eten. En daar gaat dit stukje over.

 

Veel mensen hebben totaal geen weet van hoeveel eetbaars er daar buiten is, ja zelfs in een stad en zeker in de buitenwijken.

Steden hebben veelal wel een park met een mooie vijver en daar groeit meestal een heel imposante plant Lisdodde genaamd.

De meeste onder ons weten wel dat dat goe brand maar hebben er totaal geen weet van dat deze plant eetbaar is.

 

(Wortelstokken kan je rauw, gekookt, gebakken of gedroogd eten, zitten boordevol zetmeel en andere voedingsstoffen. De witte binnenkant van jonge scheuten is rauw het lekkerst. Stuifmeel van de lisdodde kan je gebruiken als meel voor gebak. De zaden van de lisdodde zijn ook eetbaar, vooral gedroogd en geroosterd zijn ze lekker. Staat de lisdodde in vervuilde grond of water, dan eet je er beter niet van. De planten zuiveren het water of de grond namelijk en slaan de onzuiverheden op.)

 

In dat zelfde park staan ook wel tamme kastanjebomen, daar maak je super lekker broodbeleg van of puree.

En de beuk ( Familie van de tamme kastanje) de meeste mensen weten wel dat de nootjes lekker zijn maar weten ze ook dat het blad eetbaar is?

 

En de lijst gaat maar door en door.

Hoeveel mensen hebben Geraniums op hun vensterbank staan niet wetende dat zowel de bloemen als de bladeren eetbaar zijn en weerstandsverhogend.

Daglelie, Oost Indische kers allemaal eetbaar.

Viooltjes, eetbaar en een prima plant om hoest siroop van te maken.

Van de Zilver berk kan je het sap van oogsten, heel lekker. Van de jonge bladeren kun je thee maken.

Zoals ik reeds aanhaalde de lijst is bijna eindeloos en in vele gevallen loop je er elke dag voorbij zonder het te weten.

Ik moet wel bekennen dat ik zo goed als onwetend ben als het om planten namen gaat. Ik weet meestal niet hoe een plant noemt alleen of ze eetbaar zijn of niet.

 

Wil ik nu zeggen dat je niks meer moet preppen?

Nee tuurlijk niet maar dat blik met tomatensoep, wel kijk ernaar als een surplus een extraatje in barre tijden.

 

Nu een klein stukje over jagen.

Ik weet in een radius van ongeveer 15 km rond mijn huis waar zich wat bevind. Ik weet waar er water is waar bepaalde planten groeien en waar er vlees rondhuppelt.

Dat geeft mij een enorm veilig gevoel en dat is geen valse veiligheid.

Ook zie ik elk industrie terrein als potentieel jachtgebied. Daar lopen veel konijnen rond hoor. Ik ga niet in over hoe je strikken moet plaatsen daar bestaat meer dan voldoende lectuur over en eigenlijk moet je om konijnen te vangen maar een systeem kennen waar er een paar variaties op zijn.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je niet kan leven op konijn alleen.

Konijnenvlees heeft niet alle mineralen, vitamines, zouten dat ons lichaam nodig heeft.

Als het om een groot onoverzichtelijk gebied gaat bijvoorbeeld een bos waar ik 15 tot 20 strikken plaats maak ik gebruik van de 10 voor 2 methode.

Dat wil zeggen dat wanneer ik de strikken ga controleren ik steeds vanop de zelfde plaats begin en een duidelijk overzicht heb vanwaar de strikken zich bevinden.

Niks zo ergerlijk als te lopen zoeken. En trouwens ook niet verantwoordt tegenover de dieren.

Nu zou ik ook hier weer kunnen verder gaan en uitleggen hoe je strikken plaatst zodat ze bijna onzichtbaar zijn voor derde en wat je allemaal kan doen om het percentage slaagkansen te verhogen maar ja dan kan ik even goed boeken gaan schrijven. ( Stropen als hobby, hahaha )

 

Wat ik nog wel wil doen is een kort verhaaltje dan kunnen jullie nog is lachen.

Toen ik begon met strikken te leren maken en plaatsen was een van de eerste methodes die door middel van een hefboom, je weet wel een tak die je ombuigt om zo als veer te dienen. Nu ik had dit al een paar keer zien doen en dacht vol van mezelf, niks aan dat kan ik ook.

De volgende dag ik op pad, mooie plek gevonden.

Vond dat eigenlijk toch niet zo makkelijk hoor en moest behoorlijk kracht zetten om die veer naar beneden te krijgen.

Merkte ook dat de staak die in de grond gaat precies een beetje bewoog maar uiteindelijk lukte het toch.

Toen ik terug ging om te zien of ik iets gevangen had lag daar alleen een konijnenkop. Stond daar echt wel verbaast te kijken Hoe kan dit nu.?

Besloot toen maar om de boel op te ruimen en terwijl ik dat aan het doen was en omhoog keek hing daar de rest van mijn konijn.

Ohhh dat was triest. Ik had dat beest gewoon onthoofd. De spanning op die veer was gewoon veels te groot. Die moet nogal een zwier gemaakt hebben. Hahaha

 

 

Nu ik denk en hoop dat ik met dit klein stukje heb kunnen aantonen dat zelfs wanneer je niet de financiële midden hebt om massa's eten te preppen of wanneer je in een stad woont en denkt “ Had ik maar een tuin” Je toch een meer dan een behoorlijk kans hebt om een shtf situatie door te komen. Je moet er alleen wat moeite voor doen.

Op onderstaande link staat enorm veel informatie en een downloadbare database.

 

http://www.permacultuurnederland.org/planten.php

 

Groetjes Chinaka

 

Ps: Het is momenteel oogsttijd voor kastanje en beukennootjes, dus hups naar buiten.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@12gauge: klopt, maar het gaat erom dat je dit ook pas moet doen als er een shtf situatie is. Voor de tijd kun je mooi alle theoretische kennis, door dit soort topics, opdoen.

 

edit:even kennis, verandert in 'theoretische'kennis want 12gauge is erg wakker vandaag ;-)

 

Mijn advies is, ga dieren bij jou in de buurt observeren. Wat is hun gedrag, looproute enz.

Ik woon aan de rand vd stad. Elke avond loopt er een haas bij mij door de straat. Theoretisch zou ik deze kunnen vangen vanuit een slaapkamerraam met een krachtige luchtbuks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de mensen die al meer van mijn post gelezen hebben nu wel beseffen dat mijn verhalen zich in de US afspelen.

Wil niet zeggen dat wanneer ik in Europa ben ik mijn ogen niet open hou en de mogelijkheden zie.

Ik heb trouwens een jacht vergunning en vis vergunning in de US moesten er zich zorgen maken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een aanvulling: de lisdodde is beschermd in Nederland. Ik zal hem dus voorlopig laten staan. En het pluis is goed al tondel: wikipedia.
Ik geloof zelfs dat jullie als ik het me goed herinner een totaal verbod hebben op het plukken van wilde planten. Maar ja als je in een shtf situatie moet kiezen tussen eten of honger, is de keuze snel gemaakt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer een mooi en informatief stukje chinaka.

 

De persoon die op de min heeft gedrukt heeft:

of per ongeluk het verkeerde knopje te pakken, dan mag je dan wel even melden, he?

Of snapt totaal niet wat hij leest of op welk forum hij terecht is gekomen, laat het even weten dan kunnen we je mischien nog helpen ?

Of mag even uitleggen wat het het probeem is...

 

Of mag van mij een ban krijgen..

 

Zo dat lucht op..

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

voordat mn laptop op afstand in de fik word gezet ;)

 

ik lees hier langer mee, ik weet dat het zeer waarschijnlijk niet in NL afspeelt,

theoretische kennis is goed maar een beetje juridische kennis ook

maar bij dit soort onderwerpen moet dit gewoon vermeld worden

dat dit zich niet hier afspeelt in NL maar in de VS (waar het wel mag)

zeker nu het door middelkoop op twitter gelinked is

lijken wij hier een stelletje stropers (en we lijken al zo normaal)

zoiets moet je er gewoon bij vertellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

voordat mn laptop op afstand in de fik word gezet ;)

 

ik lees hier langer mee, ik weet dat het zeer waarschijnlijk niet in NL afspeelt,

theoretische kennis is goed maar een beetje juridische kennis ook

maar bij dit soort onderwerpen moet dit gewoon vermeld worden

dat dit zich niet hier afspeelt in NL maar in de VS (waar het wel mag)

zeker nu het door middelkoop op twitter gelinked is

lijken wij hier een stelletje stropers (en we lijken al zo normaal)

zoiets moet je er gewoon bij vertellen

Ach Gauge je moet nu toch al weten dat ik op jou reken om die dingen recht te zetten, bij deze bedankt :)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer een mooi en informatief stukje chinaka.

 

De persoon die op de min heeft gedrukt heeft:

of per ongeluk het verkeerde knopje te pakken, dan mag je dan wel even melden, he?

Of snapt totaal niet wat hij leest of op welk forum hij terecht is gekomen, laat het even weten dan kunnen we je mischien nog helpen ?

Of mag even uitleggen wat het het probeem is...

 

Of mag van mij een ban krijgen..

 

Zo dat lucht op..

 

Grt

Kans

Kans daar maak ik me niet druk om, heb me zelfs heel hard ingehouden om niet nog meer tips te geven maar als ik dat doe gaat er niemand nog naar de winkel hahaha

Wou ook nog een stukje over fretteren schrijven en hoe je op 20 min een ganse konijnen burcht leeg haalt HAHAHA Dat vond zelfs ik er een beetje over.

 

Groetjes Chinaka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eens vanuit de US een paar nieuwe klemmen besteld.

Het type zoals de bekende berenklem doch voor het formaat konijn.

Hangen in de preproom als decoratie voordat ik minnetjes krijg ;)

Komen hopelijk ook nooit buiten als het aan mij lag.

Misschien een idee voor de Amerikaan die twee linkerhanden heeft?

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kans daar maak ik me niet druk om, heb me zelfs heel hard ingehouden om niet nog meer tips te geven maar als ik dat doe gaat er niemand nog naar de winkel hahaha

Wou ook nog een stukje over fretteren schrijven en hoe je op 20 min een ganse konijnen burcht leeg haalt HAHAHA Dat vond zelfs ik er een beetje over.

 

Groetjes Chinaka

 

 

Dit gebeurde , denk nog steeds, in Nederland ook wel hoor.

Het probleem is dat met de huidige samenleving dit niet nodig en niet wenselijk is.

We praten nu over wat straks en dan is dit gewoon weer nodig om te leven.

 

We hoeven toch niet in elke post erbij te zetten dat dit van toepassing is in de situatie voor straks of dat het alleen mag als de wet het toestaat.

Deze disclaimer zou een algemene site intro moeten zijn!

 

Blijf lekker posten het wordt enorm gewaardeerd..

 

Grt

Kans

 

@??

Als je vegetarisch bent ok vertel dat gewoon dan snappen we elkaar en respecteer ik dat.

Of leg uit wat je probleem is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien even veranderen ;) verder een goed stukje hoor

het is ook geen aanval op jouw als persoon(alias/profiel)

Gauge weet je ik denk daar niet bij na ik sta daar ook niet bij stil. Ik schrijf vanuit ervaring zonder te beseffen of dit nu wel of niet kan in Nederland. Ik schrijf ook vanuit het perspectief wat komen kan en wat je dan wel kan doen. En ik hoop als ik zo vrij mag zijn dat je steeds die legaliteit er even bovenop blijft gooien, want ik denk daar zelf niet aan. En zie het meer als een informatieve bijdrage.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Mooie openingspost en eigenlijk zouden er veel meer tips moeten komen over Urban Survival. Op dit vlak heb ik ook nog een heel aantal ideeën, maar gezien het verloop van dit topic heeft dit me doen besluiten dit niet hier te plaatsen (openbare deel van forum). Het lijkt me in het bijzonder verstandig om het gesloten deel van het forum uit te breiden, zeker voor onderwerpen als Urban Survival, waar veel mensen die in de stad wonen en geen prepper zijn allergisch op kunnen reageren. Gevoelig onderwerp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...