Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kan je water uit de kraan na 5 a 10 jaar nog drinken met een sawyer waterfilter?


Nicole 30

Aanbevolen berichten

Een vraag die me nogal bezig houd...Als shtf en ik wil water opslaan voor langere tijd leidingwater is zoals ik begrepen heb niet weken of maanden lang houdbaar gezuiverd water wel iets langer maar als ik deze opsla in jerrycans en het jaren later wil drinken kan ik dit dan gerusteloos doen met een sawyer waterfilter? zonder er ziek van te worden? 

Groet Nicole

Screenshot_20230106_015108_Samsung Internet.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Een Sawyer haalt de meeste schadelijke organismes eruit, zoals bacterien, schimmels en zelfs sommige grotere en complexe virussen. Helaas is het mogelijk voor dingen kleiner dan 0,1 micron om er doorheen te gaan. Dit betekent dat veel chemicalien en klein microplastic er zonder enig probleem doorheen gaat. Afhankelijk van de kwaliteit van het kraan water, waterleidingen, waar je precies voor aan het preppen bent, kwaliteit van de jerrycan en welke stoffen je toevoegt aan het water kan het absoluut geen kwaad, of kun je er totaal niets aan hebben. Over het algemeen zal een Sawyer ervoor zorgen dat het meeste water gewoon drinkbaar is, maar als je bang bent voor bijvoorbeeld besmetting door chemicalien zou ik naar andere filters kijken. Er zijn trouwens wel opslagcontainers waarin je langere tijden water kunt opslaan (van bijvoorbeeld RVS), maar dan moet je er wel zelf chloor aan toevoegen zodat er niets in gaat groeien, en dat brengt ook weer problemen met zich mee.

 

Het gebruiken van een Sawyer is sowieso geen slecht idee, want vaak kunnen onze darmen water van buiten niet aan, maar als je echt zeker wilt weten dat je al het water dat je tegen komt zou je kunnen kijken naar een Berkefeld of Berkey met actieve koolstoffilters en fluoride filters. Deze zijn erg duur en gaan een stuk korter mee, maar dan kun je er vanuit gaan dat het water volledig veilig is, zelfs wanneer het water volledig vervuild of besmet is.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-1-2023 om 16:59, Tharifas zei:

Een Sawyer haalt de meeste schadelijke organismes eruit, zoals bacterien, schimmels en zelfs sommige grotere en complexe virussen. Helaas is het mogelijk voor dingen kleiner dan 0,1 micron om er doorheen te gaan. Dit betekent dat veel chemicalien en klein microplastic er zonder enig probleem doorheen gaat. Afhankelijk van de kwaliteit van het kraan water, waterleidingen, waar je precies voor aan het preppen bent, kwaliteit van de jerrycan en welke stoffen je toevoegt aan het water kan het absoluut geen kwaad, of kun je er totaal niets aan hebben. Over het algemeen zal een Sawyer ervoor zorgen dat het meeste water gewoon drinkbaar is, maar als je bang bent voor bijvoorbeeld besmetting door chemicalien zou ik naar andere filters kijken. Er zijn trouwens wel opslagcontainers waarin je langere tijden water kunt opslaan (van bijvoorbeeld RVS), maar dan moet je er wel zelf chloor aan toevoegen zodat er niets in gaat groeien, en dat brengt ook weer problemen met zich mee.

 

Het gebruiken van een Sawyer is sowieso geen slecht idee, want vaak kunnen onze darmen water van buiten niet aan, maar als je echt zeker wilt weten dat je al het water dat je tegen komt zou je kunnen kijken naar een Berkefeld of Berkey met actieve koolstoffilters en fluoride filters. Deze zijn erg duur en gaan een stuk korter mee, maar dan kun je er vanuit gaan dat het water volledig veilig is, zelfs wanneer het water volledig vervuild of besmet is.


Als je water luchtdicht verpakt.. en in het donker... kun je me uitleggen hoe er dan iets in kan groeien? (niet voor iedereen is chloor een oplossing ;) )

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-1-2023 om 16:59, Tharifas zei:

Een Sawyer haalt de meeste schadelijke organismes eruit, zoals bacterien, schimmels en zelfs sommige grotere en complexe virussen. Helaas is het mogelijk voor dingen kleiner dan 0,1 micron om er doorheen te gaan. Dit betekent dat veel chemicalien en klein microplastic er zonder enig probleem doorheen gaat. Afhankelijk van de kwaliteit van het kraan water, waterleidingen, waar je precies voor aan het preppen bent, kwaliteit van de jerrycan en welke stoffen je toevoegt aan het water kan het absoluut geen kwaad, of kun je er totaal niets aan hebben. Over het algemeen zal een Sawyer ervoor zorgen dat het meeste water gewoon drinkbaar is, maar als je bang bent voor bijvoorbeeld besmetting door chemicalien zou ik naar andere filters kijken. Er zijn trouwens wel opslagcontainers waarin je langere tijden water kunt opslaan (van bijvoorbeeld RVS), maar dan moet je er wel zelf chloor aan toevoegen zodat er niets in gaat groeien, en dat brengt ook weer problemen met zich mee.

 

Het gebruiken van een Sawyer is sowieso geen slecht idee, want vaak kunnen onze darmen water van buiten niet aan, maar als je echt zeker wilt weten dat je al het water dat je tegen komt zou je kunnen kijken naar een Berkefeld of Berkey met actieve koolstoffilters en fluoride filters. Deze zijn erg duur en gaan een stuk korter mee, maar dan kun je er vanuit gaan dat het water volledig veilig is, zelfs wanneer het water volledig vervuild of besmet is.

Water blijft lastig... de tips die voorbijkomen doe ik zeker wat mee en zoek ik dan weer verder uit bedankt voor je reactie

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-1-2023 om 18:25, Sterredag zei:

ls je water luchtdicht verpakt.. en in het donker... kun je me uitleggen hoe er dan iets in kan groeien? (niet voor iedereen is chloor een oplossing ;) )

Er zijn veel verschillende organismen die geen enkele hoeveelheid aan licht nodig hebben om te groeien, zoals bijvoorbeeld schimmels of bacterien (zoals botulisme), en die zelfs hun eigen zuurstof kunnen creëren in deze omstandigheden. Verder zal water dat uit de leidingen komt ten alle tijden een bezinksel van opgeloste zouten mee krijgen. Beiden kunnen zowel alleen maar vooral in combinatie gevaar opleveren voor mensen. Vaak zal dit niet direct echt een levensbedreigend probleem zijn op zich, maar het kan wel leiden tot bijvoorbeeld diarree of voedselvergiftiging. Beiden niet iets dat je er bij kan hebben tijdens een SHTF-situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Tharifas zei:

Er zijn veel verschillende organismen die geen enkele hoeveelheid aan licht nodig hebben om te groeien, zoals bijvoorbeeld schimmels of bacterien (zoals botulisme), en die zelfs hun eigen zuurstof kunnen creëren in deze omstandigheden. Verder zal water dat uit de leidingen komt ten alle tijden een bezinksel van opgeloste zouten mee krijgen. Beiden kunnen zowel alleen maar vooral in combinatie gevaar opleveren voor mensen. Vaak zal dit niet direct echt een levensbedreigend probleem zijn op zich, maar het kan wel leiden tot bijvoorbeeld diarree of voedselvergiftiging. Beiden niet iets dat je er bij kan hebben tijdens een SHTF-situatie.


Oke, ik had de  vraag iets anders moeten formuleren, want uiteindelijk kan ook in blikvoer zoiets ontstaan. Toch wordt blikvoer beschouwd als iets wat je decennia kan bewaren.... jij zegt "veel verschillende organisme". Maar hoe vaak komt dit uiteindelijk voor en herken je dat dan niet op dezelfde wijze bijvoorbeeld. Wat uit de kraan kun je ook eerst koken voordat je het gaat opslaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou je het 5-10 jaar willen bewaren?

 

Gewoon 1 of 2 keer per jaar compleet verversen en daarna koel en donker opslaan, kleine moeite en het zal iig een stuk lekkerder smaken.

 

Eventueel een goede (geen aliexpres rommel dus) UV-C-lamp er boven hangen (uitgaande van doorzichtige jerrycans) en die zo nu en dan een uurtje aanzetten. UV-C licht maakt de grote meerderheid van bacterieen en andere levende ongein binnen enkele minuten dood. In combinatie met je waterfilter zou dat dan gewoon veilig moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Enki zei:

Waarom zou je het 5-10 jaar willen bewaren?

 

Gewoon 1 of 2 keer per jaar compleet verversen en daarna koel en donker opslaan, kleine moeite en het zal iig een stuk lekkerder smaken.

 

Eventueel een goede (geen aliexpres rommel dus) UV-C-lamp er boven hangen (uitgaande van doorzichtige jerrycans) en die zo nu en dan een uurtje aanzetten. UV-C licht maakt de grote meerderheid van bacterieen en andere levende ongein binnen enkele minuten dood. In combinatie met je waterfilter zou dat dan gewoon veilig moeten zijn.

Omdat de shtf total collapse misschien langer duurt dan 5-10 jaar. Misschien nucleair fallout, zure regen, etc.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Sterredag zei:


Oke, ik had de  vraag iets anders moeten formuleren, want uiteindelijk kan ook in blikvoer zoiets ontstaan. Toch wordt blikvoer beschouwd als iets wat je decennia kan bewaren.... jij zegt "veel verschillende organisme". Maar hoe vaak komt dit uiteindelijk voor en herken je dat dan niet op dezelfde wijze bijvoorbeeld. Wat uit de kraan kun je ook eerst koken voordat je het gaat opslaan.

Blikvoer kan inderdaad ook botulisme voortbrengen, en dit is ook een van de voornaamste redenen waarom blikvoer wordt teruggeroepen door de producent, maar zoals je zelf al aangeeft gaan de meeste van deze organismen dood op het moment dat je het water verhit. Echter zijn er altijd extremofielen die zelfs in water dat voor langere tijd tot aan het kookpunt wordt gebracht kunnen overleven. Is het waarschijnlijk dat deze vaak voorkomen in het Nederlandse waternet? Niet echt, maar er zijn zeer zeker wel veel andere beestjes, schimmels en bacterien die er wel in voorkomen, dus waarom zou je het risico nemen als 2 druppels chloor per liter ervoor zorgt dat er niets meer in kan leven. En chloor verdampt ook nog eens uit het water, dus je hoeft ook niet bang te zijn om het binnen te krijgen zolang je het maar even (30 minuten) laat rusten nadat je het in een glas of zoiets hebt geschonken. 

Een ander belangrijk punt is ook dat het meeste blikvoer dat voor meerdere decennia betrouwbaar kan worden bewaard zoals Emergency Food, of Fuel Your Preparation, of zelfs die oude jaren 60 en 70 blikken van Verkade van tijdens de koude oorlog, vooral droog worden verpakt juist om botulisme en degradatie van de inhoud te voorkomen. Bij de andere blikken zijn er soms uitschieters die ook vele jaren langer meegaan (een blik kip van 1920 springt naar voren in mijn gedachten), maar dit is vaker de uitzondering in plaats van de regel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Michael Lee Platt zei:

Omdat de shtf total collapse misschien langer duurt dan 5-10 jaar. Misschien nucleair fallout, zure regen, etc.

 

Ok, dus je wilt voor 10 jaar water bewaren?

Gemiddeld zo'n 10 liter per dag, 3650 dagen kom je op zo'n 36 kuub...

Sterkte met de opslag daarvan alvast 🙂

 

Water zo langdurig bewaren zonder te verversen terwijl er nog geen TEOTWAWKI is, is niet logisch.

Water op voorraad willen hebben voor 10+ jaar is in mijn optiek compleet onrealistisch, in die situatie zal je een waterfilter moeten bouwen. De "ingredienten" daarvoor in huis halen is natuurlijk wel een optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Enki zei:

 

Ok, dus je wilt voor 10 jaar water bewaren?

Gemiddeld zo'n 10 liter per dag, 3650 dagen kom je op zo'n 36 kuub...

Sterkte met de opslag daarvan alvast 🙂

 

Water zo langdurig bewaren zonder te verversen terwijl er nog geen TEOTWAWKI is, is niet logisch.

Water op voorraad willen hebben voor 10+ jaar is in mijn optiek compleet onrealistisch, in die situatie zal je een waterfilter moeten bouwen. De "ingredienten" daarvoor in huis halen is natuurlijk wel een optie.

10L per dag?? Ik snap dit soort aantallen niet. Ik kom daar echt niet aan, zeker niet als ik SHTF... dan gebruik ik vocht uit blikvoer om te drinken ipv weg te gooien  bijvoorbeeld. Of het water waarin ik kook giet ik dan af, maar niet weg. 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, Sterredag zei:

10L per dag?? Ik snap dit soort aantallen niet. Ik kom daar echt niet aan, zeker niet als ik SHTF... dan gebruik ik vocht uit blikvoer om te drinken ipv weg te gooien  bijvoorbeeld. Of het water waarin ik kook giet ik dan af, maar niet weg. 

 

Koken en drinkwater (en koffie/thee enzo): 2-3 liter per dag. Meer bij TEOTWAWKI als je de hele dag druk aan 't werk bent in een moestuin, hout aan 't verzamelen bent voor de kachel e.d. en je lekker zweet.

Koken en inmaken van voedsel voor komende winter: veel liters per week.

Hygiene: Jezelf goed wassen is belangrijk; 2L per dag minimaal (washandje); 1x per week een douche of bad, veel liters.

Kleding wassen: Ook belangrijk om ziektes te voorkomen. Veel liters, hoeft niet elke keer met drinkwater maar zo nu en dan is dat toch echt wel prettig.

 

WC spoelen tel ik niet eens mee, dat kan gewoon met "grijs" water, als het riool sowieso nog werkt.

 

Water gaat zo hard, het is zo makkelijk om te onderschatten hoeveel je nodig hebt... om voor meerdere maanden/jaren water op te slaan is (vind ik) echt onrealistisch en onnodig. Logischer om goede filters en spullen om grote filters te maken op te slaan, op termijn ook nuttiger, voorraad gaat op, zonder manier om die aan te vullen is het alleen maar uitstel van het probleem.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Opslaan kan voor de eerste maand, misschien 2, maar het beste is om alleen een voorraad te hebben tot je over kan gaan tot een lange termijns alternatief zoals een grondwaterpomp of een regenwaterdestillatie-apparaat. Ik heb 2 waterpompen, een elektrische met back-up handmatige bediening en een oude gietijzeren zoals je die altijd op boerderijen ziet met een ramfilter. Daarnaast is het niet erg moeilijk om het water dat op je dak komt tijdens regen op te slaan in een vat of vijver zodat je het later kunt filteren. Ook veel planten kunnen gebruikt worden om het verdampende water op te vangen met bijvoorbeeld een plastic zak. Een grote wilg verbruikt ongeveer 1000 liter water per dag, en het grootste gedeelte daarvan wordt via de huidmondjes afgegeven aan de omgeving. Let wel dat de plant niet giftig moet zijn, en het water dat je naar boven pompt of van het dak opvangt ook gefilterd moet worden. Ik heb een Berkey met 12 filters apart gelegd specifiek voor regenwater, maar er zijn veel andere modellen die precies hetzelfde kunnen of zelfs nog beter,

Als laatste redmiddel kun je altijd ook nog gaan voor een dauw/mist-val zoals de berbers en veel andere woestijn-nomaden het doen: Je zet twee palen neer met daartussen kippengaas, en er onder een stuk dakgoot dat aan beide kanten dicht is gemaakt zodat het een lange opvangbak wordt. Dit wil je over het algemeen op de platte grond neerzetten of op een plek waar de wind niet te hard waait. Dit kippengaas vangt de mist en dauw op die tijdens de nacht vormt en leidt dit naar beneden de goot in. Dit werkt vooral tijdens de warmere periodes van het jaar, maar je weet maar nooit, misschien heb je geluk.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Enki zei:

Water gaat zo hard, het is zo makkelijk om te onderschatten hoeveel je nodig hebt

Das zeker waar. 

10 ltr is een gemiddelde emmer,daar ben je snel doorheen hoor!

Reken op minimaal 5 ltr per persoon per dag voor een kortdurende situatie,en vergeet daarbij  je evt. huisdier(en) niet!

Voor een langere periode zal ook 5 ltr pp te weinig zijn.

 

Ter indicatie:

https://www.waternet.nl/service-en-contact/drinkwater/gemiddeld-waterverbruik/

 

129 ltr per persoon per dag maar liefst!!

Dat is wel wat veel,het kan zeker minder,maar geeft een idee hoe 5 ltr in verhouding staat.

En natuurlijk valt in een noodsituatie al veel weg: wasmachine,douchen,tuin sproeien,wc spoelen.

Maar het minimale wil je toch graag kunnen doen.

 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Enki zei:

 

Koken en drinkwater (en koffie/thee enzo): 2-3 liter per dag. Meer bij TEOTWAWKI als je de hele dag druk aan 't werk bent in een moestuin, hout aan 't verzamelen bent voor de kachel e.d. en je lekker zweet.

Koken en inmaken van voedsel voor komende winter: veel liters per week.

Hygiene: Jezelf goed wassen is belangrijk; 2L per dag minimaal (washandje); 1x per week een douche of bad, veel liters.

Kleding wassen: Ook belangrijk om ziektes te voorkomen. Veel liters, hoeft niet elke keer met drinkwater maar zo nu en dan is dat toch echt wel prettig.

 

WC spoelen tel ik niet eens mee, dat kan gewoon met "grijs" water, als het riool sowieso nog werkt.

 

Water gaat zo hard, het is zo makkelijk om te onderschatten hoeveel je nodig hebt... om voor meerdere maanden/jaren water op te slaan is (vind ik) echt onrealistisch en onnodig. Logischer om goede filters en spullen om grote filters te maken op te slaan, op termijn ook nuttiger, voorraad gaat op, zonder manier om die aan te vullen is het alleen maar uitstel van het probleem.


Kookwater = drinkwater, dat is hetzelfde water.
Wassen kan in een plas, vijver, rivier, bij regen etc. Dat hoeft echt NOOIT met drinkwater
Evenals kledingwassen, dat hoeft geen drinkwater te zijn, hoeft ook NOOIT met drinkwater.

Hoe realistisch het is om voor meerdere maanden jaren op te slaan staat hier dan even los van. Je kunt natuurlijk ook werken met een opslagsysteem dat na gebruik weer aangevuld kan worden door regenwater, zoals IBC container.

Vraag me toch hoe mensen die winters doorkwamen toen ze nog niet konden wecken 🤔

Kortom... ik denk dat het ligt aan de rest van je prep, kennis, capaciteit, kwaliteit etc. Ik vind 10L p/d in een shitsituatie echt enorm hoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Michael Lee Platt zei:

"Water in flessen zijn, in principe, onbeperkt houdbaar".

https://www.bewaarwijzer.nl/dranken/houdbaarheid-water/

 


Enerzijds interessants, anderzijds apart artikel. Ongeopend... dus ze hebben het dan persé over flessen die je niet zelf vult?? Of gaat het dan om flessen afvullen tot de rand en dan sluiten? Is niet duidelijk, jammer. En wat met pakken (bar-le-duc) die zijn in ieder geval al afgesloten van zonlicht.

Persoonlijk denk ik dat je pakken bar-le-duc kan bewaren zolang de verpakking niet gaat lekken zeg maar. Kortom zolang de verpakking meegaat, zonder problemen met als blikvoer, met af en toe een kleine uitzondering dus.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Sterredag zei:


Kookwater = drinkwater, dat is hetzelfde water.
Wassen kan in een plas, vijver, rivier, bij regen etc. Dat hoeft echt NOOIT met drinkwater
Evenals kledingwassen, dat hoeft geen drinkwater te zijn, hoeft ook NOOIT met drinkwater.
 

 

Nooit?

 

We hebben het hier over een TEOTWAWKI situatie (anders hoef je geen jaren aan water op voorraad te hebben).

 

Ik denk daarbij aan bijvoorbeeld een kernoorlog of erger, grootschalige kernramp, of een chemische/biologische ramp; Een pandemie met enorm veel dode dieren, ook in 't water. Oppervlaktewater besmet en onbruikbaar dus.

 

Wassen van jezelf en/of kleding in besmet water is dan de beste manier om ziek te worden.

Om te zeggen dat het nooit met drinkwater hoeft, is een erg gevaarlijke uitspraak waar ik het echt totaal niet mee eens ben.

 

Kookwater is ook niet hetzelfde als drinkwater, op korte termijn kan dat best, maar op langere termijn wil je gewoon schoon drinkwater drinken, niet water waar je de dag ervoor in gekookt hebt want dat smaakt gewoon smerig.

 

Voor een korte SHTF situatie kan je uiteraard af met veel minder water, maar langdurig wil je echt een filter kunnen bouwen en je water-voorraad kunnen aanvullen. Daarbij is regenwater vaak een goede optie (maar afhankelijk van wat er gebeurd is, zal je regenwater niet zomaar in een tank kunnen gooien en bewaren, zonder het eerst goed te filteren).

 

En je kunt beter teveel water hebben (en eventueel kunnen ruilen) dan te weinig.

Minder dan 10 liter per dag is geen lange termijn oplossing, vind ik.

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, Enki zei:

 

Nooit?

 

We hebben het hier over een TEOTWAWKI situatie (anders hoef je geen jaren aan water op voorraad te hebben).

 

Ik denk daarbij aan bijvoorbeeld een kernoorlog of erger, grootschalige kernramp, of een chemische/biologische ramp; Een pandemie met enorm veel dode dieren, ook in 't water. Oppervlaktewater besmet en onbruikbaar dus.

 

Wassen van jezelf en/of kleding in besmet water is dan de beste manier om ziek te worden.

Om te zeggen dat het nooit met drinkwater hoeft, is een erg gevaarlijke uitspraak waar ik het echt totaal niet mee eens ben.

 

Kookwater is ook niet hetzelfde als drinkwater, op korte termijn kan dat best, maar op langere termijn wil je gewoon schoon drinkwater drinken, niet water waar je de dag ervoor in gekookt hebt want dat smaakt gewoon smerig.

 

Voor een korte SHTF situatie kan je uiteraard af met veel minder water, maar langdurig wil je echt een filter kunnen bouwen en je water-voorraad kunnen aanvullen. Daarbij is regenwater vaak een goede optie (maar afhankelijk van wat er gebeurd is, zal je regenwater niet zomaar in een tank kunnen gooien en bewaren, zonder het eerst goed te filteren).

 

En je kunt beter teveel water hebben (en eventueel kunnen ruilen) dan te weinig.

Minder dan 10 liter per dag is geen lange termijn oplossing, vind ik.

 


Jij denkt aan een kernoorlog etc etc... als dat aan de hand is, dan kun je zelfs geen gewassen groeien buiten etc. Ik denk dat ik zo'n situatie niet eens zou willen overleven. Eigenlijk denk ik dat er na een kernOORLOG niet eens echt overlevenden zijn of die gaan snel dood aan kanker ofzo. Of zo weinig dat je gewoon naar de supermarkt gaat om daar nog wat te halen.

Nee ik denk aan een komeetinslag of natuurramp. 

Hoe dan ook, nee het hoeft nooit met drinkwater, wel met onbesmet water, dat is een andere stelling. Het water hoeft niet drinkbaar te zijn is wat anders dan het water mag besmet zijn met chemische zooi. 

Water preppen is sowieso eigenlijk geen echte lange termijn oplossing, maar we kunnen het ook hebben over "voor 1 a 2 jaar" 

Jammer dat je op de rest niet ingaat.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, Sterredag zei:


Jij denkt aan een kernoorlog etc etc... als dat aan de hand is, dan kun je zelfs geen gewassen groeien buiten etc. Ik denk dat ik zo'n situatie niet eens zou willen overleven. Eigenlijk denk ik dat er na een kernOORLOG niet eens echt overlevenden zijn of die gaan snel dood aan kanker ofzo. Of zo weinig dat je gewoon naar de supermarkt gaat om daar nog wat te halen.

Nee ik denk aan een komeetinslag of natuurramp. 

Hoe dan ook, nee het hoeft nooit met drinkwater, wel met onbesmet water, dat is een andere stelling. Het water hoeft niet drinkbaar te zijn is wat anders dan het water mag besmet zijn met chemische zooi. 

Water preppen is sowieso eigenlijk geen echte lange termijn oplossing, maar we kunnen het ook hebben over "voor 1 a 2 jaar" 

Jammer dat je op de rest niet ingaat.

 

 

Ook bij een komeetinslag is de kans groot op radioactiviteit; als onze "beschaving" instort dan zal er niet meer (genoeg) onderhoud gedaan worden aan de kerncentrales en zelfs als de centrales zelf netjes uit gaan, blijft het probleem dat de gebruikte uranium staven nog jaren lang gekoeld moeten worden. Gebeurt dat niet dan vliegen ze in brand en vervuilen de atmosfeer.

 

Een kernoorlog is aanzienlijk minder gevaarlijk dan hollywood ons wil wijsmaken. Moderne kernwapens zijn vooral gemaakt voor grote vernietiging of een sterke EMP, met weinig rest-straling. Het fenomeen "atoomwinter" is pure speculatie en berust niet op enige feiten. Er zijn zoveel kernwapen testen gedaan in het verleden dat we allang atoomwinter gehad zouden moeten hebben als dat echt een probleem was. Enkele maanden na een atoomoorlog kan je gewoon weer voedsel verbouwen, de straling zal minimaal zijn. Kernoorlog is waarschijnlijk beter te overleven dan een ramp als een serieuze komeetinslag, zolang je de oorlog zelf overleeft en die kans is heel groot. Ook hier wil Hollywood ons laten geloven dat de Russen (of wie dan ook) onze steden zouden nuken; dat is tactisch en strategisch gezien gewoon compleet onzinnig, verspilling van wapens. De experts zijn het er redelijk over eens dat militaire/overheids installaties de primaire doelwitten zouden zijn. Woon je daar redelijk uit de buurt dan is de kans dat je een atoombom op je dak krijgt, minimaal.

 

Jezelf en je kleding wassen wil je doen met water dat veilig genoeg moet zijn om het (eventueel met een simpel waterfiltertje) te kunnen drinken, anders loop je alsnog allerlei risico's op rare besmettingen.

 

Dat water preppen geen lange termijn oplossing is zijn we het absoluut over eens. Sowieso zal je de benodigde hoeveelheden niet mee kunnen nemen als je je woning moet verlaten. Filters en spullen om een lange-termijn grote filter te bouwen zijn belangrijker.

 

Maar zelfs als je alleen maar water om te drinken zou opslaan.. mannen hebben zo'n 3,7L per dag nodig, vrouwen 2,7L; laten we zeggen 3L per dag, dat is dan ook al een kuub per persoon per jaar. Een kuub of 4 heb je met z'n 2en dus al snel nodig. Dat is te doen, als je het donker en koel kunt bewaren. In de zon krijg je gegarandeerd algen en andere ongein binnen een jaar. (Mijn 2 IBC tanken in de tuin begonnen eind van de afgelopen zomer toch echt wat algen te kweken). Een volle IBC in de vorst buiten laten staan gaat ook niet goed aflopen, uiteindelijk vriest die kapot (zeker de kranen).

 

Hoe mensen vroeger de winter doorkwamen? Hier in Zweden hebben veel huizen nog een "aardkelder" in de tuin, zegmaar een ondergrondse koelkast die het hele jaar een redelijk constante temperatuur heeft. Hier werden dingen als wortels, aardappels en appels bewaard voor de winter. Dit werkt uiteraard nog steeds, al gebruiken de meeste mensen het niet meer. Bij een langdurige ramp zal je hier al snel zien dat die aardkelders snel in ere hersteld worden.

 

Water was vroeger ook makkelijker, het meeste oppervlaktewater was aanzienlijk schoner dan tegenwoordig. Hier in de regio is nog steeds bijna al het oppervlaktewater gewoon drinkbaar zonder filters. Bij een grote ramp kan dat echter veranderen en dan wil je ook minder risico's nemen want de zorg zal aanzienlijk slechter/onbeschikbaar zijn en een simpele infectie kan dodelijk zijn.

 

Wat water preppen betreft heb ik zelf dus slechts 50L water in jerrycans in de kelder; 2000L in IBC's in de tuin, voor de plantjes in de moestuin (als 't moet is 't wel drinkbaar te maken). Verder heb ik nog een waterput in de tuin met water wat goed genoeg is om te drinken. Veel meer drinkwater opslaan lijkt me dus vrij onnodig.

 

Wel ga ik komende tijd eens goed uitzoeken hoe een grote filter te bouwen om regenwater en sneeuw drinkbaar te maken. Een UV-C lamp zal er dan ook moeten komen...

Een uitdaging, leuk :D

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-1-2023 om 21:34, Sterredag zei:


Enerzijds interessants, anderzijds apart artikel. Ongeopend... dus ze hebben het dan persé over flessen die je niet zelf vult?? Of gaat het dan om flessen afvullen tot de rand en dan sluiten? Is niet duidelijk, jammer. En wat met pakken (bar-le-duc) die zijn in ieder geval al afgesloten van zonlicht.

Persoonlijk denk ik dat je pakken bar-le-duc kan bewaren zolang de verpakking niet gaat lekken zeg maar. Kortom zolang de verpakking meegaat, zonder problemen met als blikvoer, met af en toe een kleine uitzondering dus.

 

Dat moet je even uitzoeken. Maar het is dus wel mogelijk om water onbeperkt te bewaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 10-1-2023 om 15:28, Enki zei:

 

Ok, dus je wilt voor 10 jaar water bewaren?

Gemiddeld zo'n 10 liter per dag, 3650 dagen kom je op zo'n 36 kuub...

Sterkte met de opslag daarvan alvast 🙂

 

Water zo langdurig bewaren zonder te verversen terwijl er nog geen TEOTWAWKI is, is niet logisch.

Water op voorraad willen hebben voor 10+ jaar is in mijn optiek compleet onrealistisch, in die situatie zal je een waterfilter moeten bouwen. De "ingredienten" daarvoor in huis halen is natuurlijk wel een optie.

Maar als je 100 flesjes water van de supermarkt opslaat voor een evt shtf en niet dagelijk drinkt dus echt opslaat voor een noodsituatie hoe werkt dit dan? Opdrinken ga ik ze dus niet omdat ik leidingwater drink wel gezuiverd maar het gaat het niet om. De flesjes die ik op wil slaan? Ik wil ze ook niet om de zoveel jaar weggooien om dan weer nieuwe te kopen. Ik weet er ook nog niet zoveel van dus daarom mijn vragen hierover 😀 bedankt alvast voor de reactie Groet Nicole

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Nicole 30 zei:

Maar als je 100 flesjes water van de supermarkt opslaat voor een evt shtf en niet dagelijk drinkt dus echt opslaat voor een noodsituatie hoe werkt dit dan? Opdrinken ga ik ze dus niet omdat ik leidingwater drink wel gezuiverd maar het gaat het niet om. De flesjes die ik op wil slaan? Ik wil ze ook niet om de zoveel jaar weggooien om dan weer nieuwe te kopen. Ik weet er ook nog niet zoveel van dus daarom mijn vragen hierover 😀 bedankt alvast voor de reactie Groet Nicole

 

Als je water zonder smaakjes en bubbels neemt en ze koel en donker bewaart zie ik eigenlijk geen enkele reden waarom ze geen 10 jaar houdbaar zouden zijn. Gewoon ergens achterin een kastje, zou geen probleem moeten zijn.

 

Voor de zekerheid zou je zo nu en dan eens een flesje kunnen opdrinken en vervangen/aanvullen met een paar nieuwe, dan wordt die voorraad ook langzaam aan groter. Drinkbaar water is (afhankelijk van de rampsituatie) ook bruikbaar als ruilmiddel 🙂

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@enki, ik denk dat het criterium wordt/is : waarin zit dat water?
De kartonnen verpakking van barleduc zal minder lang mee gaan als een glazen fles.
En een zwarte glazen fles is weer beter dan een doorzichtige (licht). Donker en koel zijn de primaire voorwaarden.

Plastic kan zuurstof doorlaten, smaak bederven en zelfs giftige stoffen loslaten.

 

Beste opslag is een roulerende opslag: nieuw item er in, oudste item er uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens, maar de standaard plastic flesjes van 33cl heb ik er een flinke stapel van in de kelder liggen, hervuld met gewoon kraanwater na gebruik, die liggen er al minstens 8 jaar en zo nu en dan proef ik er 1tje, zit tot nu toe geen enkel verschil in de smaak. (Is een experimentje, geen serieuze voorraad).

 

Wel is het uiteraard erg donker daar in de kelder en komt de temperatuur nooit boven de 20 graden.

Dat warmte en licht problematisch zijn, zijn we het denk ik allemaal wel over eens 🙂

 

Maar je hebt natuurlijk ook helemaal gelijk dat een glazen fles het beste is, zelfde voorwaarden -> koel en donker bewaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...