Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe zelf gist te maken: Home made Yeast


Tom

Aanbevolen berichten

Op 28-9-2012 om 21:42, Tom zei:

Hoewel u uw tarwe kunt opslaan voor ongeveer 30 jaar of langer, maar de houdbaarheid van gist zal slechts ongeveer een jaar duren voordat het zijn werking verliest. En tenzij je houd van het eten van ongezuurde Matzah brood, word je zonder gist gedwongen om brood als bakstenen te eten tijdens een SHTF situatie.

 

Dit besef bracht me op het idee om zelf gist te maken

 

LEES VERDER

 

Ja ik weet het er zijn meer manieren, lees ook de 37 commentaren op de link, er zitten mooie tips bij:)

 

Dank voor deze tip!

 

Weet iemand toevallig of compostafval kan dienen hiervoor?

Ik bedoel hier niet letterlijk compost, maar bvb alle restjes, die anders op de composthoop zouden belanden (zoals afvalresten van groenten, aardappelschillen, etc)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
3 uur geleden, wandering neone zei:

 

Dank voor deze tip!

 

Weet iemand toevallig of compostafval kan dienen hiervoor?

Ik bedoel hier niet letterlijk compost, maar bvb alle restjes, die anders op de composthoop zouden belanden (zoals afvalresten van groenten, aardappelschillen, etc)

Na wat YouTube onderzoek, denk ik dat dat inderdaad zou moeten kunnen. Ik heb gisteren een pot aangezet met appel- en perenschillen, ben benieuwd hoe het gaat lukken.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed, ik ben nu ruim drie en een halve dag verder na het aanzetten van het gistwater. Gisteren zag ik duidelijk bubbeltjes, vandaag niet meer. Omdat alle bronnen iets anders zeiden over de tijd dat de gist moet rijpen, heb ik vandaag een deegje gemaakt met een deel van het water en het op de rijsstand in de oven gezet. Als het niet rijst, kan ik er nog altijd flatbreads van maken.

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...
Op 14-4-2020 om 13:49, Aalawok zei:

Goed, ik ben nu ruim drie en een halve dag verder na het aanzetten van het gistwater. Gisteren zag ik duidelijk bubbeltjes, vandaag niet meer. Omdat alle bronnen iets anders zeiden over de tijd dat de gist moet rijpen, heb ik vandaag een deegje gemaakt met een deel van het water en het op de rijsstand in de oven gezet. Als het niet rijst, kan ik er nog altijd flatbreads van maken.

jammer dat draadjes dood bloeden....... zou en hele leuke draad zijn om te lezen.

ik zelf werkte met desem ik kweekte deze met rogge meel en langzaam overgaan op tarwe.

smaakte altijd lekker brood met een zuurtje. vooral vloerbroden gebakken of laten rijzen in een speciaal rieten mandje.

omkeren op bakplaat en aan de bovenkant insnijden met en scherp mesje.

kan ook in een gietijzeren pan in en oven. je kunt vele toepassingen vinden om desem brood te vormen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...