Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zijn we beter af met een Europese bankenunie?

Dr.Prepper
 Share

Recommended Posts

Het lijkt mij dramatisch. Echt weer zo'n Europa maatregel waardoor ze pretenderen alsof ze grip op de problemen hebben, maar niets is minder waar. Maar iemand die de bankenunie met een viertal argumenten veel beter de grond in weet te beargumenten is Auke Zijlstra op DagelijkseStandaard.nl.

Naast een helder betoog weet hij in het slot de essentie wat mij betreft zeer goed te omschrijven:

"Het uiteindelijke probleem is dat niet aanvaard wordt dat banken failliet kunnen gaan. We zullen af moeten van de ´too big to fail´ doctrine. Het financieel risico van een falende bank en van falende bankbestuurders moet worden gedragen door de aandeelhouders, niet door de belastingbetaler. Europees toezicht, zeker met het behoud van een vangnet voor falend bestuur, is vragen om problemen."

Bron: http://www.dagelijksestandaard.nl/2012/09/een-bankenunie-is-vragen-om-problemen

Overigens verwacht ik niet dat de bankenunie er gaat komen. De politici zullen het niet eens kunnen worden over de opzet ervan en voordat ze toch eindelijk zover zijn klapt de euro en is al het discussieren erover voor niks geweest ...

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Gisteren zat ik de sublieme film 'Going Postal' van de geweldige Terry Pratchet te kijken, uit de serie Discworld. Er is een boef, die gedwongen wordt door een Golem, om het postkantoor te runnen. De boef voelt zich niet erg verantwoordelijk, want hij heeft immers alleen maar een 'beetje gestolen' en niemand vermoord....de Golem vertelt hem keurig dat hij 22,8 mensen heeft vermoordt.

You have stolen,

embezzled and swindled.

You have ruined businesses

and destroyed lives.

When banks fail,

it's not bankers who starve.

In 1,000 small ways, you have

hastened the deaths of many.

You did not know them.

You did not see them bleed.

But you snatched bread

from their mouths.

Ik vond het wel aansluiten bij de uitspraak van Auke Zijlstra.

Link naar reactie

De bankenunie is er feitelijk al; overal in Europa worden banken overeind gehouden met europees geld.

Dat toezicht op Europees nivo wél zal werken is natuurlijk te naïef voor woorden. Pappen, nathouden, voor de buhne, en ondertussen wordt over heel europa te middenklasse gesloopt zodat er alleen nog de elite en schuldslaven overblijven.

No thanks, i think i'll pass...

Link naar reactie

De bankenunie is er feitelijk al; overal in Europa worden banken overeind gehouden met europees geld.

Dat toezicht op Europees nivo wél zal werken is natuurlijk te naïef voor woorden. Pappen, nathouden, voor de buhne, en ondertussen wordt over heel europa te middenklasse gesloopt zodat er alleen nog de elite en schuldslaven overblijven.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Het is toch te gek voor woorden allemaal. Alleen mitsen en maren en geen beslissingen durven nemen. I'll pass too.

Link naar reactie

Overigens verwacht ik niet dat de bankenunie er gaat komen. De politici zullen het niet eens kunnen worden over de opzet ervan en voordat ze toch eindelijk zover zijn klapt de euro en is al het discussieren erover voor niks geweest ...

Het is een race tegen de klok. Ik denk dat de uni er wel komt, ook officieel. Maar er bestaat een kans dat we voordat het officieel wordt al uit elkaar vallen. Anyway, verschil maakt het niet.

Link naar reactie

Gisteren zat ik de sublieme film 'Going Postal' van de geweldige Terry Pratchet te kijken, uit de serie Discworld. Er is een boef, die gedwongen wordt door een Golem, om het postkantoor te runnen. De boef voelt zich niet erg verantwoordelijk, want hij heeft immers alleen maar een 'beetje gestolen' en niemand vermoord....de Golem vertelt hem keurig dat hij 22,8 mensen heeft vermoordt.

You have stolen,

embezzled and swindled.

You have ruined businesses

and destroyed lives.

When banks fail,

it's not bankers who starve.

In 1,000 small ways, you have

hastened the deaths of many.

You did not know them.

You did not see them bleed.

But you snatched bread

from their mouths.

Ik vond het wel aansluiten bij de uitspraak van Auke Zijlstra.

Heel toepasselijk bij de gemiddelde bestuurder!

Link naar reactie

Zullen we dit maar op posters drukken en overal opplakken? Dank Harkonen.

@drP: kweeniewatse hier uitdelen, maar doet rarefratsenmetzewaarneming.....

Link naar reactie

ach; politiek is niets meer dan verbloemen van de waarheid:

Griekenland heeft maar 22% voldaan aan de afspraken wordt: de afspraken staan dat 78% van de afspraken nagekomen gaan worden en daar wordt alles aan gedaan.

In het zakenleven wordt hierachter een sanctie ingebouwd: wat als het níet lukt. Wie neemt verantwoordelijkheid en welke gevolgen worden hieraan verbonden? Geen deal, boeteclausule, ander proces geïnitieerd etc.

en er worden concrete punten geëist: Welke actiepunten worden op wélk moment door wie uitgevoerd om te waarborgen dat dit doel behaald wordt?

Dat mis je hierin natuurlijk enorm; allemaal te vrijblijvend omdat iedereen 12 kleuren schijt om ook maar enige verantwoordelijkheid te nemen. Wollig de zaak bedonderen en hopen dat je je termijn door komt. Of, als het te heet wordt, vlug van je stoel springen en je opvolger opzadelen met je puinhopen. Dát is politiek.

Politici zijn de shitbrains die in het zakenleven door iedereen uitgescheten zijn omdat ze niks kunnen behalve gebakken lucht verkopen.

Link naar reactie

ach; politiek is niets meer dan verbloemen van de waarheid

Oei, dat kan ik niet zo maar laten staan zonder commentaar hierop te geven.

Niets is namelijk minder waar.

Politiek een een onschuldig klinkenende naam voor de grootste bende afpersers, moordenaars, dieven en oplichters sinds de dawn of humanity.

Dat is toch echt "ietsje" anders dan het verbloemen van de waarheid......

Link naar reactie

Oei, dat kan ik niet zo maar laten staan zonder commentaar hierop te geven.

Niets is namelijk minder waar.

Politiek een een onschuldig klinkenende naam voor de grootste bende afpersers, moordenaars, dieven en oplichters sinds de dawn of humanity.

Dat is toch echt "ietsje" anders dan het verbloemen van de waarheid......

haha; i stand corrected ;)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...