Ga naar inhoud
GENEGEERD

VW Taro (ja dat lees je goed ja)


Gast

Aanbevolen berichten

Oké, ik ga kort maar krachtig zijn met me vraagstelling.

Is een Volkswagen Taro EMP proof of niet? Dit gezien het een begin jaar heeft van 1989. In 1985 zijn praktisch alle automerken overgegaan op injectie motoren. Althans zover ik weet. Dus vandaar mijn vraagstelling. Want verders voldoet dit voertuig perfect aan de BOV voorwaarden als je het mij vraagt.

 

Dank jullie allen voor het brainstormen. tot hoors.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik betwijfel altijd of een EMP daadwerkelijk een destructief effect heeft op de meeste auto's.

 

Als ik zie wat voor testen onze electronica moet ondergaan voordat het op de CAN-bus aangesloten mag worden (o.a. een 30V/m RF test, en zelfs 100V/m voor zware machines) zonder dat het zelfs maar storingen mag veroorzaken, dan denk ik dat de schade van een EMP wel mee zal vallen. Ja, als je rijdt op het moment dat er een EMP langs komt dan zal de auto wel even flink verdrietig worden en de volledige CAN-bus over de zeik gaan, eventueel dat de auto in limp-mode gaat tot je 'm uitzet en weer opnieuw start, maar echt kapot? Twijfelachtig, er zitten geen enorme lengtes draad in om die EMP op te pikken en problematisch te maken. Ook beschermt al het metaal om de auto deels. Een klein percentage zal vast kapot gaan, maar de meeste zeer waarschijnlijk niet.

 

Maar daarnaast, zelfs als de auto's wel massaal stuk gaan en de jouwe het als 1 van de weinig nog wel doet, zal het je weinig nut bieden, snelwegen zullen vol met wrakken staan die voorlopig niet meer gaan verdwijnen, pompstations zullennkapot zijn (alles wat aan het stroomnet hangt is zeker weten kapot als het zover komt dat je auto stuk gaat door de EMP!) dus ook brandstof ga je niet meer vinden.

 

Nee, als het doel is om bij de BOL te komen na een nucleare EMP (en dus WW3) dan is een auto mijns inziens niet de juiste optie; een motor maakt aanzienlijk meer kans want daarmee kan je tussen de wrakken door rijden en met wat extra jerrycans kom je een heel eind. (Zelf heb ik voor de zekerheid ook nog een mountainbike met aanhangertje zodat de 30 km van huis naar de BOL ook nog goed te doen is, zelfs zonder auto/motor, maar meer voor het geval diesel niet meer beschikbaar is dan voor de gevolgend van een EMP).

 

Een EMP van de zon is geen probleem, een X100 flare zorgt voor ongeveer 3V/m, 10% van waar alle CAN-bus chips dus immuun voor moeten zijn.

De zwaarste solar flare (Carrington Event) die ons bekend was, wordt geschat op X40-50, elke X hoger is een verdubbeling van de sterkte, een X100 is dus vele miljarden keren zo sterk als de zwaarste die we meegemaakt hebben. Een X150+ gaat misschien wat problematisch worden, maar de kans daarop is m.i. te klein om budget voor bescherming daartegen vrij te maken :)

 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden, Vraptor zei:

Op US sites is al zoveel over de Hilux geschreven. 1985 is de kritieke grens.

Ja precies dat dus. En de Toyota en VW van die tijd, zijn praktisch identiek.

 

40 minuten geleden, Enki zei:

Ook beschermt al het metaal om de auto deels.

Hmm dat is inderdaad wel zo ja, hij draad een soort van een Faraday case. shiit das waar.

 

40 minuten geleden, Enki zei:

ook brandstof ga je niet meer vinden.

Ja met betrekking tot brandstof, het zit in de tanks, zorg dat je de put openmaakt in de vloer, gooi er een slang in en pomp het omhoog. 

 

41 minuten geleden, Enki zei:

(Zelf heb ik voor de zekerheid ook nog een mountainbike met aanhangertje zodat de 30 km van huis naar de BOL ook nog goed te doen is, zelfs zonder auto/motor, maar meer voor het geval diesel niet meer beschikbaar is dan voor de gevolgend van een EMP).

Ja een mountainbike heb ik eveneens staan, en een goeie ook. Ik zit inderdaad de laatste dagen naar zo'n fiets kar te kijken. Maar ja dat is perfect inderdaad als ik alleen ben. Echter heb ik in mijn BOP rekening te houden met een +1 welke niet 100% is, met haar spieren. Dus een voertuig is wel een kleine noodzaak. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-12-2022 om 19:44, Michael Lee Platt zei:

image.thumb.png.39ce3ed624de2bd02d0aa7ec166f5d5f.png

 

Ja dat dan weer wel ja. Heb inderdaad over een diesel motor na gedacht, deze om te bouwen tot een scrambler. Hmmm, geen zin om me motor rijbewijs te halen. Maar ja dit is wel een idee inderdaad. 

Potjandorie, nu zit ik in een dilemma.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden, Zwarte Schaduw zei:

 

Ja dat dan weer wel ja. Heb inderdaad over een diesel motor na gedacht, deze om te bouwen tot een scrambler. Hmmm, geen zin om me motor rijbewijs te halen. Maar ja dit is wel een idee inderdaad. 

Potjandorie, nu zit ik in een dilemma.

In een SHTF total collapse situatie zal niemand om je rijbewijs vragen :classic_biggrin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
13 uur geleden, Vraptor zei:

Maar het kan toch niet zo zijn dat je wel of niet EMP proof laat afhangen van een film? Jaws, ET en ga maar door is toch ook misschien niet helemaal echt? Kijk eens op YT, er is zoveel materiaal over EMP.


Gezien ze het in de film verwerkt hebben betekent dat er toen al over nagedacht werd en voertuigen uit begin jaren 80 helemaal niet EMP proof waren. De microchiptechnologie was toen nog jong maar flink in opkomst, al sinds de jaren 70. Voor auto’s zonder hoogtechnologische schakelingen zul je toch naar de jaren 60 of eerder moeten kijken. In de EMP roman Een seconde later kwamen oude VW kevertjes voor die het nog steeds deden (dat boek is een aanrader als je je een wereld zonder electronica wil voorstellen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 22-12-2022 om 00:44, TyrionLannister zei:


In de film The Day After uit 1983 zijn auto’s en een motor te zien die de geest geven na een EMP. Dus het was toen al een bekend feit.

 

 

Ik heb met veel moeite en de nodige redbull deze film zitten kijken na een werkdag van ruim 15 uur. maar moet zeggen dat ze in die tijd al aardig op de hoogte waren van de bijwerkingen van een EMP... (thanks had deze film nog niet gezien)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hollywood is een slechte informatiebron...

 

De meeste tests tonen aan dat een EMP van minder dan 25000V/m veruit de meeste auto's niet permanent zal beschadigen als ze uit staan en een beperkt percentage als ze aan staan.

 

Pas bij EMP's van >30000V/m kunnen we massale uitval verwachten. Daarvoor is echter een detonatie op de perfecte hoogte (zo'n 300 km boven het oppervlakte) nodig. Mocht dit gebeuren dan betekent dat heel simpel het einde van alle electronica die niet EMP-proof opgeslagen is, op een aanzienlijk deel van het continent. Dat betekent op zijn beurt het einde van onze moderne beschaving en vanaf dat moment zal er dus ook geen brandstof meer geproduceerd worden. De voorraad die er is zit grotendeels in tankstations die niet meer functioneren (en de depots zijn zo ontworpen dat "diefstal" van de brandstof extreem moeilijk is, dus "hang er een slang in" is echt geen optie). Een auto zal op dat moment dus ook niet meer nuttig zijn en voorlopig ook niet meer worden. Het stroomnet is dan ook compleet en permanent vernietigd, de technologie om de transformatoren te bouwen zal niet meer werken (want afhankelijk van stroom en heeft zeer veel koper en andere high-tech spullen nodig).

 

Dus: Mocht er een EMP komen die het stroomnet sloopt (wat VEEL eerder gebeurt dan de auto's), heeft het ook weinig nut om nog een auto te hebben, want je zult al snel geen brandstof meer kunnen vinden. De brandstof die je na een jaar of 2-3 nog vindt zal grotendeels vol algen en drap zitten en onbruikbaar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Enki zei:

Hollywood is een slechte informatiebron...

 

De meeste tests tonen aan dat een EMP van minder dan 25000V/m veruit de meeste auto's niet permanent zal beschadigen als ze uit staan en een beperkt percentage als ze aan staan.

 

Pas bij EMP's van >30000V/m kunnen we massale uitval verwachten. Daarvoor is echter een detonatie op de perfecte hoogte (zo'n 300 km boven het oppervlakte) nodig. Mocht dit gebeuren dan betekent dat heel simpel het einde van alle electronica die niet EMP-proof opgeslagen is, op een aanzienlijk deel van het continent. Dat betekent op zijn beurt het einde van onze moderne beschaving en vanaf dat moment zal er dus ook geen brandstof meer geproduceerd worden. De voorraad die er is zit grotendeels in tankstations die niet meer functioneren (en de depots zijn zo ontworpen dat "diefstal" van de brandstof extreem moeilijk is, dus "hang er een slang in" is echt geen optie). Een auto zal op dat moment dus ook niet meer nuttig zijn en voorlopig ook niet meer worden. Het stroomnet is dan ook compleet en permanent vernietigd, de technologie om de transformatoren te bouwen zal niet meer werken (want afhankelijk van stroom en heeft zeer veel koper en andere high-tech spullen nodig).

 

Dus: Mocht er een EMP komen die het stroomnet sloopt (wat VEEL eerder gebeurt dan de auto's), heeft het ook weinig nut om nog een auto te hebben, want je zult al snel geen brandstof meer kunnen vinden. De brandstof die je na een jaar of 2-3 nog vindt zal grotendeels vol algen en drap zitten en onbruikbaar zijn.

Mennonite+Buggy.jpg

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-1-2023 om 11:53, Enki zei:

Dus: Mocht er een EMP komen die het stroomnet sloopt (wat VEEL eerder gebeurt dan de auto's), heeft het ook weinig nut om nog een auto te hebben, want je zult al snel geen brandstof meer kunnen vinden. De brandstof die je na een jaar of 2-3 nog vindt zal grotendeels vol algen en drap zitten en onbruikbaar zijn.

Zelfs al zou je brandstof hebben, de electronica in je auto is bij een EMP event toch ook naar de gallemiezen ...het ding zal echt niet meer starten!

 

(Vervoert die man op de foto van Michael Lee ^^ nou een jerrycan benzine op die kar of zou het water zijn voor het paard ?!?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, mevr.Grijpstra zei:

Zelfs al zou je brandstof hebben, de electronica in je auto is bij een EMP event toch ook naar de gallemiezen ...het ding zal echt niet meer starten!

 

Zoals ik uitlegde, dat hoeft dus helemaal niet, is nooit echt getest en grotendeels theoretisch en/of Hollywood spectakel. De motormanagement electronica in een auto is behoorlijk goed afgeschermd tegen EMI. Het is ook volledig afhankelijk van de sterkte en de afstand van de EMP (in 't geval atoombom).

 

Een EMP vanaf de zon is sowieso geen probleem tenzij het een klasse X500+ flare is, in dat geval is het afgelopen met onze beschaving, geen enkel electriciteitsnet dat dat overleeft. Dat soort solar flares vallen onder "mininova", iets waar de wetenschap pas sinds kort in begint te "geloven" en wat meer gevolgen heeft dan alleen een mogelijke EMP. Er zijn theorieen dat zo'n mininovo er aan zit te komen, een bekende youtuber "Suspicious 0bservers" heeft het hier al jaren over; uiteraard wordt 'ie beschuldigd dat het pseudo-science is; ik weet 't niet, vind het interessant maar meer ook niet.

 

Ik heb een en ander aan radio's en backups EMP veilig opgeslagen in onze bunker in een speciale EMP-kluis, maar een auto past daar helaas niet in (en ik heb ook geen reserve auto) 😜

 

Een fiets en/of paard en wagen zijn in 't geval van een problematische EMP uiteraard al snel de beste opties.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-12-2022 om 14:59, Enki zei:

Ook beschermt al het metaal om de auto deels

 

 @Enki,ik heb wat van je uitleg hier in dit draadje  doorgelezen.

En bescherming door de metalen kooikonstruktie is natuurlijk zeker waar.

 

Ik heb ooit eens een test gezien waarbij een blikseminslag met flink voltage op een rijdende auto werd nagebootst.

Wauw, afgezien van een kleine hick-up gaf de motor geen krimp !

Ik zou er echter niet graag in gezeten hebben ,maar das een ander verhaal..😨

 

Dus ja, misschien valt de schade bij zo`n EMP gebeuren inderdaad toch mee. 

Aan auto`s dan natuurlijk, he bedoel ik !

Je hebt me weer gerustgesteld, nu maar hopen dat mijn 17 jaar oude Opeltje tzt de dans ontspringt mocht zoiets gebeuren 😊 !

Gelukkig heb ik dan altijd nog als back-up mijn stalen ros. Op pedaal-aandrijving....niks electrisch aan....😊

 

 

   

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 12-1-2023 om 15:27, Enki zei:

 

Ik heb een en ander aan radio's en backups EMP veilig opgeslagen in onze bunker in een speciale EMP-kluis, maar een auto past daar helaas niet in (en ik heb ook geen reserve auto) 😜

 

Een fiets en/of paard en wagen zijn in 't geval van een problematische EMP uiteraard al snel de beste opties.

 


Ik ben bang dat je paard al gauw geslacht en gegeten wordt door een hongerige meute.

 

En radio’s heb je niet zoveel aan want Hilversum zendt natuurlijk niet meer uit alsook de overige zenders. Tenzij je een HAM zender hebt.

 

Dit uitgaande van een permanente uitschakeling van het elektriciteitsnet.

 

Bij een tijdelijke, gelokaliseerde, uitval is dit natuurlijk wel een goede strategie.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, TyrionLannister zei:


Ik ben bang dat je paard al gauw geslacht en gegeten wordt door een hongerige meute.

 

En radio’s heb je niet zoveel aan want Hilversum zendt natuurlijk niet meer uit alsook de overige zenders. Tenzij je een HAM zender hebt.

 

Dit uitgaande van een permanente uitschakeling van het elektriciteitsnet.

 

Bij een tijdelijke, gelokaliseerde, uitval is dit natuurlijk wel een goede strategie.

 

 

Hier op het Zweedse platteland zijn dusdanig veel paarden, koeien, schapen, kippen en eenden te vinden dat er echt wel een aantal over blijven. Bedenk je ook dat er meer legale wapens in Zweden zijn dan inwoners en dat een aanzienlijk deel van de bevolking jager of sportschutter is (zoals ik). Achter hun dieren aan gaan is dus onverstandig en ook onnodig, met alle boerderijen in de omgeving waar veel meer voedsel te krijgen is.

 

De grotere steden liggen allemaal naar 't zuiden vanaf hier gezien en de grote massa's mensen die de steden verlaten zullen over het algemeen verder naar het zuiden trekken want daar is 't warmer, dus hier op 't platteland zal het waarschijnlijk allemaal wel meevallen. Zo niet, dan hebben we binnen onze groep backup plannen.

 

Met radio's bedoel ik uiteraard HAM radio's. Alleen ontvangers heb je niet bijzonder veel aan bij een serieuze EMP aanval, want dat is gewoon het einde van het stroomnet en dus onze "beschaving". De radio's in de EMP kluis zullen het vrijwel zeker wel overleven en zullen in ieder geval tijdelijk voor een tactisch voordeel zorgen (tot ze stuk of niet meer te laden zijn). Verder zijn er wel scanners en andere ontvangers zoals ADS-B luchtvaart transponder ontvangers aanwezig, maar die zijn van ondergeschikt belang.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...