Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vuur maken: Fresnel lens


Gast

Aanbevolen berichten

Heeft iemand hier ervaring met Fresnel lenzen om vuur mee te maken?

Ik heb even gezocht hier op t forum, maar geen zoekresultaten.

 

In de video lijkt t super te werken.

 

of om water te koken:

 

Ik weet t, de zon schijnt niet altijd, maar zo'n creditcard-formaat dingetje weegt niks en kost niks.

De vraag is alleen: doet ie ook niks?

 

Ze zijn te bestellen in de VS voor een paar dubbeltjes per stuk.

http://www.3dlens.com/fresnellens.htm

 

Mocht er interesse zijn, dan wil ik wel een pakketje bestellen.

Er is ook een jongen op samenkopen.net die ze aanbiedt maar ik lees er ook minder enthousiaste recensies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb een paar van die creditcard lensjes. Ook handig als je in de supermarkt die kleine tht datums moet lezen. (ja, ik ben ietswat kippig)

 

Heb ze nog nooit getest, en toen er een perongeluk op de vensterbank bleef liggen is er niets afgefikt. Dus ik vertrouw meer op mijn firesteels maar ik heb hem voor alle zekerheid toch wel in mijn edc.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die plastic fresnel(vergrootglas?) lensjes werken wel, maar dan moet je inderdaad veel geduld hebben én een heldere dag. Berkenbast gaat uiteindelijk wel zwart worden en als je geluk hebt zelfs gloeien. Het kantelen van je lens tov de zon is ook van belang om een goede hete bundel te krijgen. Een glazen vergrootglas werkt vele malen sneller én beter. Eentje met een diameter van zo'n 8-10cm werkt snel en goed(afhankelijk ook hoeveel deze vergroot). Gewoon lang genoeg op dezelfde plek blijven branden en goede tondel maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Heb wel wat ervaring met fresnel lenzen van verschillende formaten van kleine tot wat groter die ik ooit bij metzon.nl heb besteld. De kleintjes (credit card formaat) gebruik ik wel eens voor het aansteken van een sigaretje maar ook met geduld en goede voorbereiding kun je hier een kampvuurtje mee aanmaken. De wat grotere lenzen van A4 pagina formaat zijn hier veel beter in omdat die wat meer oppervlak hebben. Die maken met goede zon binnen een paar seconden echt vuur op een houten balk of plank! Erg leuk om mee te spelen ;) Ze hebben tegenwoordig een wat groter assortiment op http://metzon.nl/7-fresnel-lens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Als er weer eens zon is, ga ik het proberen. Ik heb zo'n kleine.

De truuk om met vergrootglazen vuur te maken, is niet alleen tondel gebruiken, maar ook zorgen dat je tondel niet wit is, zoals watten.

Wit kaatst het licht en dus de hitte terug.

 

Waarschijnlijk werkt dryer lint, stof uit de wasdroger, veel beter. Donkere spul absorbeert de hitte. Het focust wel moeilijker, dus even oefenen.

Voeg er nog iets aan toe wat makkelijk ontsteekt. Benzine, spiritus, alcohol, kruit (alles heel weinig) en ik durf te wedden dat het lukt.

 

Als je hem in de vensterbank laat liggen gebeurt er niets, want je moet altijd de brandpunt-afstand aanhouden (daar komt het woord vandaan).

Dat is de afstand waarbij de zon het kleinst is, dat geeft het felste puntje, de meeste hitte, omdat je de energie daar concentreert.

 

Ik had een keer een grote (A2) rechtop voor het raam gezet. Daarmee heb ik mooi een gat gebrand in een zwarte jurk, die een eindje verderop in de kamer hing.

Gelukkig geen vlambaar materiaal, anders was het huis afgebrand geweest. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste experimenten met de fresnel lens (credit-card formaat) waren bedroevend. Recentelijk heb ik echter ontdekt dat charcloth (verkoold katoenweefsel) vrijwel onmiddelijk gaat gloeien, zelfs met een matig zonnetje. met zo'n gloeiend weefsel maak je met katoen (watten) een "vogelnestje", blaast even en je hebt snel een vuurtje. Ik bewaar een fresnel-lens met hoesje in mijn sigarenblikje van charcloth. Google charcloth.

 

Wolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...