Ga naar inhoud
GENEGEERD

schimmel en gist infecties van de huid


Aanbevolen berichten

Wat is schimmel- en gistinfecties van de huid

 

Huidschimmels zijn schimmels die groeien in de huid, nagels of de haren van mensen of dieren. Als de schimmel zich uitbreidt, noemen we dat een schimmelinfectie. Schimmels zijn overal, iedereen komt ermee in aanraking. Schimmels groeien vooral als de huid vochtig en warm is. Bij dragen van een luier, kan luiereczeem ontstaan. Strakke, schurende kleding en veel wassen met zeep kan de huid irriteren en de groei van de schimmels bevorderen.

 

Hoe kunt je schimmel- en gistinfecties van de huid herkennen?

 

Op de huid ontstaan rode plekken met schilferige randen. De plekken kunnen jeuken en een branderig gevoel geven. Ook kunnen er blaasjes en puistjes ontstaan. Soms groeit de schimmel in een kring, waarbinnen de huid alweer geneest. Deze vorm heet ringworm.

 

Welke geneesmiddelen kunnen worden gebruikt bij schimmel- en gistinfecties van de huid?

 

Was je niet vaker dan dat nodig is en het liefst zonder zeep. Als je een zeep of shampoo gebruikt, spoel de huid dan heel goed na. Droog de huid goed af. Draag goed ventilerende, niet knellende kleding en schoenen.

•Ketoconazol, miconazol zijn antischimmelmiddelen deze beschadigen de celwand van de schimmel, waardoor de schimmel afsterft. De jeuk en roodheid verminderen binnen enkele dagen. Het duurt echter een aantal weken voordat de schimmelinfectie van de huid echt is genezen

•Miconazol in combinatie met hydrocortison wordt gebruikt wanneer zich behalve een schimmelinfectie ook een ontstekingsreactie voordoet. Er kan een combinatie van een antischimmelmiddel met een bijnierschorshormoon worden gebruikt. Het bijnierschorshormoon remt de ontstekingsverschijnselen.

•Ketoconazol drank of tablet worden gebruikt als de crème met antischimmelmiddel onvoldoende werkt, zoals bij mensen met een verminderde weerstand of bij ernstige infecties, of als de crème met antischimmelmiddel de plaats van de infectie niet goed bereikt, zoals bij een infectie in de nagels. De jeuk en roodheid verminderen binnen een paar dagen, maar de genezing duurt veel langer. Het is daarom belangrijk de kuur volledig af te maken.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

ter info: een schimmel vormt over het algemeen geen enkele bedreiging voor de gezondheid. Het is juist andersom, teveel handen wassen bijvoorbeeld maakt dat de lokale weerstand vermindert en de schimmel kan dan 'vat krijgen' op de huid. Iemand die veel schimmels op de huid heeft, heeft waarschijnlijk een probleem met zijn/haar (lokale?) weerstand. Meest bekende, totaal onschuldige schimmel is die in de vagina. Bij verstoring van de natuurlijke flora kunnen tampons met yoghurt uitkomst bieden.

 

het bijnierschorshormoon of hydrocortison waar JI Nurse over spreekt kent men ook wel als prednison; dit moet je dus nooit slikken maar eventueel, als combi, smeren; meest gebruikte is daktacort creme of zalf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit geweldig J.I. Nurse, kan je ze niet allemaal bij elkaar zetten in een topic ? (en een linkje waar die medicijnen te koop zijn ? :rolleyes:)

 

@shooter Ik heb deze vraag inderdaad al van meerdere gehad!

Ik ben er nu mee bezig om alles in 1 topic te krijgen, maar dat kost even tijd. Ik hoop volgende week alles erop te kunnen zetten.

Ben nu bezig alles verder uit te werken!

Dus nog even geduld:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zink oxide pasta zoals Sudocreme is meestal ook voldoende tegen de schimmels.

 

Verder bedenk ik me net dat spruw ook een schimmel is, maar eigenlijk niet van de huid. Maar gezien de soms heftige voedingsproblemen bij pasgeborenen, WEL een reden om de vrij verkrijgbare miconazol gel te kopen (mond) en dito zalf (tepel mama, speen, werkt ook op voetschimmel!), zodat je een jong gezin met baby met spruw kunt redden. Het zal je veel credits opleveren!.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben GEEN arts, noch heb ik enige medische opleiding gehad!!!!!

 

Bij schimmelinfecties gebruik ik yoghurt. Werkt perfect. Klinkt raar. Bij vaginale schimmelinfecties: tampon in yoghurt dopen en inbrengen. Prettig is anders, maar het werkt.

 

Nogmaals, ik ben dus GEEN arts, en zou het prettig vinden als een van de wél-arts-of-op-andere-manier-medisch-onderlegden onder ons hier hun mening over zouden willen geven...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zink oxide pasta zoals Sudocreme is meestal ook voldoende tegen de schimmels.

 

Verder bedenk ik me net dat spruw ook een schimmel is, maar eigenlijk niet van de huid. Maar gezien de soms heftige voedingsproblemen bij pasgeborenen, WEL een reden om de vrij verkrijgbare miconazol gel te kopen (mond) en dito zalf (tepel mama, speen, werkt ook op voetschimmel!), zodat je een jong gezin met baby met spruw kunt redden. Het zal je veel credits opleveren!.

 

Klopt! Ik heb in het verleden, toen mijn kinderen klein waren, voorlichting gegeven over borstvoeding. Heel veel problemen kun je zelf oplossen, maar spruw bij moeder en kind, daar moeten toch medicijnen aan te pas komen. Zeker in een situatie waar geen schoon water of babyvoedsel is, kan dat de redding voor een baby betekenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben GEEN arts, noch heb ik enige medische opleiding gehad!!!!!

 

Bij schimmelinfecties gebruik ik yoghurt. Werkt perfect. Klinkt raar. Bij vaginale schimmelinfecties: tampon in yoghurt dopen en inbrengen. Prettig is anders, maar het werkt.

 

Nogmaals, ik ben dus GEEN arts, en zou het prettig vinden als een van de wél-arts-of-op-andere-manier-medisch-onderlegden onder ons hier hun mening over zouden willen geven...

 

U vraagt ik draai.....post nummer vier

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zink oxide pasta zoals Sudocreme is meestal ook voldoende tegen de schimmels.

 

Verder bedenk ik me net dat spruw ook een schimmel is, maar eigenlijk niet van de huid. Maar gezien de soms heftige voedingsproblemen bij pasgeborenen, WEL een reden om de vrij verkrijgbare miconazol gel te kopen (mond) en dito zalf (tepel mama, speen, werkt ook op voetschimmel!), zodat je een jong gezin met baby met spruw kunt redden. Het zal je veel credits opleveren!.

 

K.S, is candida de veroorzaker van spruw?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er natuurmiddelen om eea te bestrijden of te genezen?

Het probleem is tweeledig:

ik heb geen apotheek en wil die eigenlijk ook niet.

Al die middelen zijn waarschijnlijk beperkt houdbaar, wat als je nu de shtf krijgt en over drie jaar krijg je last van whatever, al je medicijnen kunnen dan de vuilnisbak in, denk ik?

 

Een handboek "medicijnen uit de natuur" bestaat dat?

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

ter info: een schimmel vormt over het algemeen geen enkele bedreiging voor de gezondheid. Het is juist andersom, teveel handen wassen bijvoorbeeld maakt dat de lokale weerstand vermindert en de schimmel kan dan 'vat krijgen' op de huid. Iemand die veel schimmels op de huid heeft, heeft waarschijnlijk een probleem met zijn/haar (lokale?) weerstand. Meest bekende, totaal onschuldige schimmel is die in de vagina. Bij verstoring van de natuurlijke flora kunnen tampons met yoghurt uitkomst bieden.

 

het bijnierschorshormoon of hydrocortison waar JI Nurse over spreekt kent men ook wel als prednison; dit moet je dus nooit slikken maar eventueel, als combi, smeren; meest gebruikte is daktacort creme of zalf.

 

 

 

denk eens aan pneumocystis in de longen ?

een schimmel bij immunosupresde patienten en levensgevaarlijk.

er kan ook zeldzaam een schimmel in het bloed komen

 

 

en dermamycoses zijn idd weerstands en afweer probleem.

 

 

jij hebt het nu over candida bij de vrouw neem ik aan?

als je zegt meest bekende onschuldige schimmel?

 

het kan bij kinderen hersenonststekingen veroorzaken als ze geboren worden.

en het is trouwens een gist Candida albacans.

(een bimorfe gist dus groeit bij de ene temperatuur als gist , bij de andere als schimmel.)

maar is een gist . :p

 

prednison slikken veel patienten toch al?

in het zkh wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

en daar is mijn wetenschappelijk onderbouwde non- wikipedia bewijs:

 

Candida is een schimmelinfectie die veroorzaakt wordt door gistachtige schimmels. Een gist die vaak bij de mens wordt aangetroffen is Candida albicans. Deze gist is bij vrijwel iedereen aanwezig als een normale bewoner van de huid, de mond, de darm en de vagina en vormt met de daar aanwezige bacteriën een zeker evenwicht. Door diverse factoren kan deze gist draden gaan vormen. Vanaf dat moment spreekt men van een schimmel. Dit kan gebeuren onder invloed van medicatie (antibiotica), bij zwakte van het immuunsysteem of door de aanwezigheid van parasieten.

 

In sommige gevallen is een Candida schimmelinfectie zeer hardnekkig en steekt steeds opnieuw de kop op. Het kan heel vervelend en hardnekkig zijn en vaak terugkomen. Een Candida infectie is een veel voorkomend en onderschat probleem dat verantwoordelijk kan zijn voor maanden tot zelfs jaren van chronische klachten.

 

 

http://www.candida.nl/

lijkt me wel goede broen om te zeggen het is een gist en geen schimmel

geeft wel schimmel infecties door dat het een bimorfe gist is maar het is een gist .

 

micro biologen : makkelijker zullen wij niks maken wel moeilijker

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...