Ga naar inhoud
GENEGEERD

Lyme ziekte!


Aanbevolen berichten

Wat is lymeziekte

De ziekte van Lyme is een infectie door een bacterie, die wordt overgedragen door teken. Teken zijn 0,5-5 mm grote, spinachtige insecten. De kleur varieert van grijs tot donkerbruin en zwart. Vaak ziet je alleen het achterlijf dat als een zakje aan de huid zit. Teken leven in struiken en hoog gras, in parken, tuinen en bossen. De teek bijt zich, meestal pijnloos, vast in de huid van passerende mensen of dieren, voedt zich met bloed en laat na enige dagen vanzelf los. De meeste teken zijn niet besmet met de Lyme-bacterie.

 

Hoe kunt u lymeziekte herkennen?

Op de plaats van een tekenbeet ontstaat meestal een rood vlekje, dat binnen twee weken verdwijnt. Dat is normaal. Als je besmet bent ontstaat binnen enkele weken rond de plaats van de beet een rode vlek die langzaam groter wordt (groter dan 5 cm). Deze verbleekt vanuit het midden en verdwijnt uiteindelijk vanzelf. Je kan je hierbij wat grieperig voelen. Enkele maanden tot zelfs jaren na de beet, kunt je last krijgen van pijn, krachtsverlies of tintelingen in arm, been of romp, pijn in het gezicht, dubbelzien, een oogontsteking, hartkloppingen, gewrichtsklachten en huidaandoeningen.

 

Controleer na verblijf in de natuur de huid op teken. Verwijder een teek zo snel mogelijk, dan is er minder kans op besmetting. Desinfecteer de teek niet vooraf. Pak de teek met een spits pincet vast, zo dicht mogelijk op uw huid. Knijp het lijf van de teek niet samen. Trek de teek voorzichtig uit de huid. Het snuitje van de teek mag blijven zitten, dat verdwijnt vanzelf. Desinfecteer het wondje met alcohol of jodium. Noteer de datum en plek van de tekenbeet in uw agenda. Blijf enkele weken na een tekenbeet alert op het ontstaan van een grote rode vlek rond de plaats van de beet. Wanneer deze grote rode vlek rond de beet zich ontwikkeld start dan met antibiotica.

 

Welke geneesmiddelen kunnen worden gebruikt bij lymeziekte?

•Doxycycline is een middel wat de groei remt van vele soorten bacteriën. Ze remmen de eiwitaanmaak van de bacterie. Een bacterie die geen eiwit kan aanmaken kan zich niet meer vermenigvuldigen en sterft af.

•Amoxicilline of amoxicilline in combinatie met clavulaanzuur is een Penicilline-antibiotica. Deze doden vele soorten bacteriën en hebben een goede opname in het lichaam. Ze blokkeren een eiwit dat een belangrijke rol speelt bij de bacteriegroei waardoor de bacterie afsterft.

•Erytromycine is een Macrolide-antibiotica. Ze grijpen in op de eiwitaanmaak binnen de bacterie. Een bacterie kan zonder eiwitten niet verder groeien. Hierdoor sterft de bacterie. Macrolide-antibiotica worden vooral gebruikt tegen bacteriën die ongevoelig zijn voor andere antibiotica, tegen infecties op plaatsen waar andere antibiotica niet goed doordringen en bij mensen die overgevoelig zijn voor penicillinen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Voorkom in eerste instantie dat je door een teek gebeten wordt. Gebruik dus iets van Hagopur Zecken-Frey, Deet of Wilma's Beck-olja Anti-Muggenmiddel (ruikt als een gerookt visje). En controleer je lichaam op teken na een bezoek aan de natuur. (Tip: laten doen door je vriend/vriendin is leuker ;-) ).

Als je ze snel ontdekt, zijn ze vaak nog te klein om met een tekentang te pakken. Zelf zet ik altijd de punt van een scherp zakmes of scalpel, vanaf de kont vd. teek, onder z'n bek. Wip je hem er zo uit. Altijd met medische alcohol of wodka nadeppen om te ontsmetten. (Mijn voorkeur gaat naar wodka, kun je ook nog een slok van nemen om te bekomen vd. schrik).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat we vooral moeten beseffen dat alle genoemde verschijnselen ook door andere ziekten veroorzaakt kunnen worden. En dus het stellen van de diagnose ziekte van lyme in een later stadium moeilijker zou worden. Vooral als je niet weet dat je gebeten bent door een teek! De kans bestaat daardoor dat de ziekte van lyme over het hoofd gezien word en de verschijnselen onder een andere aandoening worden weggeschreven.

 

Dus als je weet dat je gebeten bent en/of er onstaat binnen 3 maanden kringen zoals op de foto's

image007.jpg.04f35967b87476df1fb7fde54d3f6542.jpg

 

 

-c4e45f3e-0662-44f5-a334-e4942e68001a-.jpg.5689a0f48f33400f297ed938f7fa22d8.jpg

dan is een antibioticumkuur vaak voldoende en kan men er van uit gaan dat de infectie weg is na voltooien van de kuur. Wel kan een lange herstelfase nodig zijn voordat de klachten zijn verdwenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat we vooral moeten beseffen dat alle genoemde verschijnselen ook door andere ziekten veroorzaakt kunnen worden. En dus het stellen van de diagnose ziekte van lyme in een later stadium moeilijker zou worden. Vooral als je niet weet dat je gebeten bent door een teek! De kans bestaat daardoor dat de ziekte van lyme over het hoofd gezien word en de verschijnselen onder een andere aandoening worden weggeschreven.

 

Dus als je weet dat je gebeten bent en/of er onstaat binnen 3 maanden kringen zoals op de foto's

image007.jpg.04f35967b87476df1fb7fde54d3f6542.jpg

 

-c4e45f3e-0662-44f5-a334-e4942e68001a-.jpg.5689a0f48f33400f297ed938f7fa22d8.jpg

dan is een antibioticumkuur vaak voldoende en kan men er van uit gaan dat de infectie weg is na voltooien van de kuur. Wel kan een lange herstelfase nodig zijn voordat de klachten zijn verdwenen.

 

Kun je ook stellen dat als je zo'n kring hebt, dat je dan gebeten bent door een teek (niet per definitie kans op lyme)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een rode ring rond de plek van de tekenbeet is hét bewijs van een besmetting met de Borrelia-bacterie. Dit betekent echter nog niet dat je de ziekte van Lyme hebt. Omgekeerd geldt hetzelfde: als je geen rode ring hebt, betekent dit niet per definitie dat je geen Borrelia-infectie hebt.

Behalve een rode ring kan de ziekte van Lyme in het beginstadium veel verschillende symptomen veroorzaken. Vooral grieperigheid, koorts, hoofd-, spier-en gewrichtspijn, tintelingen of plaatselijk een doof gevoel en algehele malaise komen voor. De klachten gaan vaak vanzelf weer over. De Borrelia-bacterie is echter nog steeds in het lichaam aanwezig en kan binnen enkele weken tot een jaar later nog toeslaan. De eerder genoemde symptomen zijn dan vaak ernstiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorkom in eerste instantie dat je door een teek gebeten wordt. Gebruik dus iets van Hagopur Zecken-Frey, Deet of Wilma's Beck-olja Anti-Muggenmiddel (ruikt als een gerookt visje). En controleer je lichaam op teken na een bezoek aan de natuur. (Tip: laten doen door je vriend/vriendin is leuker ;-) ).

Als je ze snel ontdekt, zijn ze vaak nog te klein om met een tekentang te pakken. Zelf zet ik altijd de punt van een scherp zakmes of scalpel, vanaf de kont vd. teek, onder z'n bek. Wip je hem er zo uit. Altijd met medische alcohol of wodka nadeppen om te ontsmetten. (Mijn voorkeur gaat naar wodka, kun je ook nog een slok van nemen om te bekomen vd. schrik).

]

 

J.I Nurse, Is dit inderdaad ook een goede manier om te doen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede tips.

Naast een tekentang en een tweede of derde als backup mogen ook niet ontbreken:

 

De luizenkamen twee als minimum maar denk aan backup.

Het zuigpompje ( twee of meer) zet je op de beet met het juiste mondje en dan trek je door een vacuum het gif voor een deel uit de wond.

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een anti-gif-set (bij ons zitten o.a. gifslangen) en er zit daar een hele mooie tekentang in. Prachtig ding, Nog helemaal in het plastic. Ik zal het er ook nooit uithalen.

 

Ik heb ooit een keer een tekenpincet geprobeerd, maar het ding kneep de teek doormidden. Het hoofd zat er nog in. Meteen (nadat ik het vier weken had ontkend en rond had gelopen met een steeds groter wordende rode kring - lekker slim - omdat hij er geen 24 uur had gezeten) een antibioticakuur gekregen, het beest had in mij "overgegeven" toen ik hem onthoofdde, en ik werd positief getest op Lyme. Nee, ik gebruik liever de oude vertrouwde methode om ze te verwijderen. met je ene (lange) nagel ernaartoe krabben totdat je voelt dat je hem er bijna af gaat krabben (nooit doen!!!) en dan de andere nagel erbij en in een draaiende beweging eruit trekken. Dat is voor mij echt de enige methode die werkt om ze weg te krijgen. Ik ben door die ervaring doodsbang geworden voor die beesten.

 

En uiteindelijk toch nog in het ziekenhuis terecht gekomen met meningitis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verwijder regelmatig teken bij zowel mijn huisdieren als kinderen.

Altijd met de tekentang en nog nooit iets meegemaakts zoals jij beschrijft.

 

Als dit zou gebeuren zou ik even lang de huisarts gaan, als die er niet is gewoon zeker weten dat er niks in de huid achterblijft, dus gewoon wat huid wegsnijden met ontsmette scalpel en de wond goed ontsmetten..

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

] J.I Nurse, Is dit inderdaad ook een goede manier om te doen??

 

Een teek kan waarschijnlijk het beste worden verwijderd met een pincet met dunne uiteinden, of met een speciale tekenverwijderaar (bijv. tekentang/tekenpincet) van goede kwaliteit. Niet elke tekenverwijderaar werkt even goed, vooral kleine teken en volgezogen teken zijn vaak lastig te verwijderen. In alle gevallen moet de teek zo dicht mogelijk op de huid worden vastgepakt bij de kop van de teek, waarbij er niet in het achterlichaam van de teek mag worden geknepen. Er mag ook niet aan het achterlichaam worden getrokken, want dan kan de teek in tweeën scheuren.Verwijder de teek zonder te draaien Irriteer de teek niet met olie, alcohol of vuur e.d., dit verhoogt de kans op besmetting!

 

Stap 1: teek beetpakken met pincet

teek-beetpakken-pincet.gif.b8d6bbb56d89999a4e6bbd8e28da0e3c.gif

 

Stap 2: teek uit de huid trekken

 

teek-omhoog-trekken.gif.ea2a72a788bc6488d9a4e561a06e7d5c.gif

Met een pincet met dunne uiteinden pak je de teek vanaf de zijkant beet, zoals op de afbeeldingen is te zien. Trek de teek voorzichtig recht uit de huid, in de lengterichting van de hypostoom, met langzaam toenemende kracht. Teken steken vaak een beetje scheef in de huid, dus niet loodrecht op de huid. Desinfecteer het bijtwondje na verwijdering van de teek met alcohol 70% of met jodium, en was de handen goed, liefst met desinfecterende zeep. De pincet kan na gebruik in kokend water worden gedesinfecteerd of een tekenverwijderaar op een door de fabrikant aangegeven manier.

 

Voorbeelden van teekverwijderaars:

http://www.enetorpet.nl

http://www.careplus.eu/nl/eerste-hulp-op-reis/tekenverwijderaar

http://www.teekweg.nl/

http://www.codaproducts.com/

http://www.otom.com/

http://www.byebites.nl/producten/steken-betenset/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een keer lyme gehad door een tekenbeet. Mijn verwarring was dat ik altijd dacht dat een teken beet eruit ziet als de foto's hierboven. In mijn geval was ik eerst door brandnetels bij mijn knie gestoken en later door de teek gebeten. Op de plek waar de teek beet was niets te zien maar de plek waar ik gestoken was door de brandnetel bleef maar rood. Na 3 maanden toch maar eens naar de dokter gegaan, zijn conclusie was toen Lyme. Na een antibiotica kuur was de plek weg. Tis maar dat je het weet....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een keer lyme gehad door een tekenbeet. Mijn verwarring was dat ik altijd dacht dat een teken beet eruit ziet als de foto's hierboven. In mijn geval was ik eerst door brandnetels bij mijn knie gestoken en later door de teek gebeten. Op de plek waar de teek beet was niets te zien maar de plek waar ik gestoken was door de brandnetel bleef maar rood. Na 3 maanden toch maar eens naar de dokter gegaan, zijn conclusie was toen Lyme. Na een antibiotica kuur was de plek weg. Tis maar dat je het weet....

 

Ja, zo had ik een man met één blauw been. Echt waar. Drie weekjes doxy en weg was het. Overigens is kans op Lyme na teken beet klein, niet leuk als je het hebt. Ut

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat we vooral moeten beseffen dat alle genoemde verschijnselen ook door andere ziekten veroorzaakt kunnen worden. En dus het stellen van de diagnose ziekte van lyme in een later stadium moeilijker zou worden. Vooral als je niet weet dat je gebeten bent door een teek! De kans bestaat daardoor dat de ziekte van lyme over het hoofd gezien word en de verschijnselen onder een andere aandoening worden weggeschreven.

 

Dus als je weet dat je gebeten bent en/of er onstaat binnen 3 maanden kringen zoals op de foto's

image007.jpg.04f35967b87476df1fb7fde54d3f6542.jpg

 

 

-c4e45f3e-0662-44f5-a334-e4942e68001a-.jpg.5689a0f48f33400f297ed938f7fa22d8.jpg

dan is een antibioticumkuur vaak voldoende en kan men er van uit gaan dat de infectie weg is na voltooien van de kuur. Wel kan een lange herstelfase nodig zijn voordat de klachten zijn verdwenen.

 

 

 

owke ik ga reageren :

ik wil graag jouw bron zien en jou beargumentering waarom wat jij zegt juist is.

 

dan ga ik als microbioloog even de waarheid over Borelia burgdorferii zeggen ( niet rot bedoeld maar je info klopt niet )

 

allereerst :

•Doxycycline is een middel wat de groei remt van vele soorten bacteriën. Ze remmen de eiwitaanmaak van de bacterie. Een bacterie die geen eiwit kan aanmaken kan zich niet meer vermenigvuldigen en sterft af.

dat zei jij ze leggen het cel metabolisme gewoon plat zonder eiwit aflees machinerie geen eiwitten -> geen metabolisme -> geen leven

•Amoxicilline of amoxicilline in combinatie met clavulaanzuur is een Penicilline-antibiotica. Deze doden vele soorten bacteriën en hebben een goede opname in het lichaam. Ze blokkeren een eiwit dat een belangrijke rol speelt bij de bacteriegroei waardoor de bacterie afsterft.

het is een breed spectrum middel want het gaan aan het mRNa zitten en blokeert het hele eiwit productie systeem .

niet specifiek eentje nee gewoon lekker grof alles .

 

•Erytromycine juist minder mensen zijn gevoelig maar is ook erg kostbaar

 

 

dan over de ziekte van Lyme.

dit heb ik uit een powerpoint die als leermiddel diende gehaald :

 

Recurrente (= weerkerende, relapsing) koorts

Incubatietijd: 3-10 dagen

Hoge koorts gedurende enkele dagen

Hoofdpijn, rigor, spier- en gewrichtspijn, huiduitslag

Veel mo in bloed en urine

Remissie

7-10 dagen later weer koorts

Door antigene variatie

 

3 stadia, indien onbehandeld

Stadium 1: erythema chronicum migrans binnen een periode van 1 week tot maximaal 12 weken soorts afhankelijk.

Malaise, vermoeidheid, hoofdpijn, rigor

Stadium 2: in sommige patienten na enk wkn/mnd

Cardiologische of neurologische verschijnselen, gewrichtspijnen

Stadium 3: na mnd/jaren, chronisch

 

wat ik ergens leuk vind is dat jij zegt het is en blijft behandelbaar.

dus niet.

stadium 1 ja is erg behandelbaar vanaf 24 uur na de beet tot ongeveer 1 maand na de beet

 

stadium 2 is erg lastig te behandelen is al ziekte van lyme dan.

stadium 3 is bijna onbehandelbaar

 

 

de leuke beestjes die het kunnen veroorzaken

B. burgdorferi sensu lato

B. burgdorferi sensu stricto

 

B. afzellii

B. garinii

B. valaisiana

De laatste 3 hebben tragere reacties maar toch niet minder ernstig

 

gewoon altijd met de teek naar de huisarts gaan en als er SHTF dan kuurtje amoxi nemen voor geval dat.

gelijk na de beet opstarten .

 

 

en de kans is groter want de vreemde soorten zijn al in nederland aangekomen met vreemde teken .

 

is meer epidemiologie zal even een vriend van me vragen dat is zijn vak gebied met leuke speeltjes

(blender voor teken XD serieus dan vind ik mijn pillen schieter niet meer vreemd )

 

 

zo alles goed uitgelegt waarom jou informatie onjuist is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is microbioloog Partizan.

 

Althans...dat heeft hij al zes keer geroepen.

 

Luister Timo, je zal heus wel kennis van zaken hebben.

Maar je bent net te ijverig om die kennis door te drammen.

 

Ontspan.

 

Haal adem.

 

En realiseer je dat je niet Gods gift aan de mensheid bent. Dan komt het goed. Ok sheriff?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...