Ga naar inhoud
GENEGEERD

Energiebesparing ..... bespaar je ook stroom als je de cv een graadje (of 2) lager zet.


Sterredag

Aanbevolen berichten

Werkt de CV ketel alleen op gas (er zit wel een stekker in het stopcontact) of werkt dat ook met stroom?

Kortom... bespaar je ook stroom als je je kachel een paar graden lager zet? Het valt me wel op dat mijn stroom verbruik in de winter een stuk hoger ligt dan in de zomer en aangezien ik allemaal ledlampen heb, probeer ik te achterhalen waar dat hem in zit en dan heb ik het echt over zo'n 50 kwh... en als ik kijk naar die koude periode maart vorig jaar dan zelfs meer dan 120 kwh in vergelijking met juni (ik reken vakantie even niet mee ivm afwezigheid)

We hadden dit jaar een zachte winter, maar zie dus wel echt een stijging als het kouder is buiten in dezelfde periode.

Ben dus benieuwd waar hem dat in zit en ja dan is de CV toch het eerste om naar te kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
20 minuten geleden, Sterredag zei:

Werkt de CV ketel alleen op gas

Was dat maar waar ! Nee , je CV werkt niet alleen op gas, die stekker is niet voor de sier, maar voor de werking van de pomp!!

En voor het functioneren van de elektronica ( thermostaatwerking,storingspaneel )

Daarom heb je bij een stroomstoring ook geen CV !

De pomp circuleert het verwarmde water door het verwarmingssysteem.

Hoe meer warmte het systeem moet leveren, hoe vaker en langer de pomp in werking is en dus stroom verbruikt.

Hoeveel dat scheelt bij een paar graden lager dat zou ik zo niet weten. Maar schelen zal het vast iets.

 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Sterredag zei:

want dan kan ik daar toch nog een besparing op maken.

Het beste is in de zomer op de laagste, tijdens het stookseizoen op de hoogste stand.

Dat geeft het meeste rendement van het verwarmde water.

Test desnoods gewoon het effect van de beide standen ff uit, je merkt het snel genoeg.

 

awel,succes met het besparen he!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, "draaien is draaien" klopt niet.

Wat modernere pompen worden automatisch aangestuurd en hebben geen laag/hoog (of 1-4 of whatever) schakelaar meer, de CV bepaalt zelf hoe hard en hoe lang de pomp draait.

 

Een paar graden lager zal uiteindelijk wel ook een iets minder lang/hard draaiende pomp betekenen. Maar of dat nou veel gaat schelen betwijfel ik sterk, een beetje moderne CV pomp in een gemiddeld huis gebruikt max 80 kWh per JAAR, een oudere 160 kWh en een antieke misschien 240. Naar mijn mening niet de moeite waard om je druk om te maken. Als je er 10% vanaf kunt halen (lijkt me al onhaalbaar) dan zou je in het geval van een antieke circulatiepomp 24 kWh per jaar besparen, dat is wat.. 5 euro per jaar? 10 als de prijs verdubbelt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De stroom gaat bij ons 1euro per kwh kosten, dus het is zeker niet niks.

Het rare is wel dat het stroomgebruik bij ons niet heel drastisch leek te veranderen als de kachel aan staat. Het scheelt misschien wel dat we alleen beneden stoken en geen heel groot huis hebben. Dan hoeft de pomp minder hard te werken, lijkt me

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk ook even wat voor een CV-ketel je hebt. Er zijn volledig elektrische waarbij het uiteraard enorm veel energie bespaard als je hem lager zet. Voor de rest kun je als je enige ervaring met de apparaten hebt flink wat kleine percentages eruit persen, die samen tot besparing leiden, maar als je hier geen eerdere ervaring mee hebt zou ik je CV niet al te veel aanraken. Je verwarming 2 graden lager zetten is vooral om gas mee te besparen, maar dit helpt ook voor het besparen van energie in een landelijk perspectief. Met een lagere consumptie van gas gaat de prijs naar beneden, wat er ook voor zorgt dat andere energie in prijs afneemt. Niet echt iets dat jij direct kunt affecteren, maar technisch gezien een manier van energie besparen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden, Enki zei:

Nee, "draaien is draaien" klopt niet.

Wat modernere pompen worden automatisch aangestuurd en hebben geen laag/hoog (of 1-4 of whatever) schakelaar meer, de CV bepaalt zelf hoe hard en hoe lang de pomp draait.

 

Een paar graden lager zal uiteindelijk wel ook een iets minder lang/hard draaiende pomp betekenen. Maar of dat nou veel gaat schelen betwijfel ik sterk, een beetje moderne CV pomp in een gemiddeld huis gebruikt max 80 kWh per JAAR, een oudere 160 kWh en een antieke misschien 240. Naar mijn mening niet de moeite waard om je druk om te maken. Als je er 10% vanaf kunt halen (lijkt me al onhaalbaar) dan zou je in het geval van een antieke circulatiepomp 24 kWh per jaar besparen, dat is wat.. 5 euro per jaar? 10 als de prijs verdubbelt?


240? Dat is hetzelfde als wat staat voor mijn vrieskast Per Jaar.... En ik moet ergens opgeteld bij elkaar blijkbaar een paar honderd kWh gaan besparen. En het moge duidelijk zijn dat ik in de periode dat het extreem koud was buiten, toch substantieel meer stroom verbruikte.. .waar zit het hem dan in vraag ik mij af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, 652 zei:

De stroom gaat bij ons 1euro per kwh kosten, dus het is zeker niet niks.

Het rare is wel dat het stroomgebruik bij ons niet heel drastisch leek te veranderen als de kachel aan staat. Het scheelt misschien wel dat we alleen beneden stoken en geen heel groot huis hebben. Dan hoeft de pomp minder hard te werken, lijkt me


Dat zou ook een optie kunnen zijn. Hoewel ik dus eigenlijk niet hoef te besparen op gas, moet ik dus besparen op stroom, maar zou niet echt weten hoe, ja ik zou de vaatwasser niet kunnen gebruiken en de droger niet hoeveel het dan binnen wel heel vochtig wordt en er niet echt ruimte is om was op te hangen. Maar ook daar redt ik het niet om mee om 400 kWh te gaan besparen. Tenminste niet als ik kijk naar het jaarverbruik van de apparten en vanuit het perspectief dat ik deze apparten zeker niet dagelijks gebruik. MIsschien gemiddeld op 2 x per week zit.

Mijn vrieskist die is dus 250 kWh, maar ja die ken ik niet zomaar wegdoen. Hij is wel echt energiezuinig (nog maar 2 jaar oud en A++ label en no frost dus ook geen ijsvorming) Daarnaast gaat die weinig open en staat hij meestal in de spaarstand

Vanwege de piek ook in stroom verbruik in de koude maanden dacht ik zit daar dan toch wat in qua cv... zo van hoe vaker hij aan slaat hoe meer stroom. OF hoe vaker de watertap vraag hoe meer stroom dat soort dingen. Ik moet hier een optelsom gaan maken van kleine dingen anders kom ik niet onder die 2400 kwh

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, Sterredag zei:

ik moet hier een optelsom gaan maken van kleine dingen anders kom ik niet onder die 2400 kwh

@Sterredag,misschien is dit nog een tip: zet ook je wasmachine een aantal graden lager !!

bovenkleding die niet erg vuil is was ik tegenwoordig gewoon op "koud". 

Als de wasmachine het water niet hoeft te verwarmen scheelt dat toch weer in het stroomverbruik.

Alles komt tot nu toe even schoon uit de machine als voorheen,het gaat prima!

Tja , vele kleintjes.....!

 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Meten is weten! 🙂

 

Koop zo'n metertje wat je tussen 't apparaat en 't stopcontact in plugt, schrijf een week lang op vaste tijden het verbruik op (bijv direct als je opstaat en vlak voor je naar bed gaat, zodat je het dag- en nacht-verbruik verschil ook goed kunt zien).

 

Na een week heb je genoeg gegevens om redelijk uit te kunnen rekenen wat 't jaarverbruik is en of er een groot verschil in dag en nacht zit (uiteraard wel eerst terugrekenen naar gemiddelde per uur).

 

Pas als je gemeten hebt kun je conclusies trekken en er eventueel wat aan doen (indien mogelijk).

 

Over het algemeen zijn verwarming en warm water voor douchen de grootste kostenposten.

Dit gevolgd door de wasdroger (geen idee of je die hebt, maar zo ja, stop die te gebruiken zolang je stroom wil besparen en hang de was weer gewoon op).

De wasmachine komt daar achteraan.

 

Denk er aan dat de vaatwasser, mits netjes vol geladen, MINDER energie gebruikt dan met de hand afwassen in de gootsteen met heet water, zet 'm op 't eco programma om het zo zuinig mogelijk te doen.

 

Wat minder vaak wassen scheelt ook een stuk; beddengoed hoeft echt niet elke week zolang je niet ziek bent. Dekbed hoeft al helemaal niet zo vaak, hang dat lekker even buiten om uit te waaien en 't is weer als nieuw, kan zo een maand mee zonder te wassen, langer als je niet zweet.

Wat kouder wassen kan inderdaad geen kwaad, maar gebruik dan wel waspoeder, geen vloeibaar wasmiddel, die vloeibare zooi lost niet goed op in koud water en vervuilt de wasmachine enorm waardoor 'ie gaat stinken en je was er uiteindelijk viezer ruikend uit komt dan dat 't er in ging.

Als je altijd koud wast, dan wel 1x in de maand 1 wasje op 90 graden (het beddengoed dan bijvoorbeeld), om de machine schoon te houden en bacterie/schimmels te doden.

 

Dikke gordijnen voor de ramen, liefst meerdere lagen en in kamers die je niet/weinig gebruikt, lekker de hele winter dicht laten.

 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Enki bedankt voor de tips.

Er is wel een reden dat ik sowieso al niet boven gemiddeld verbruik, qua gas zit ik dus ruim onder de rutte-norm alleen met energie dus erboven, terwijl ik wel gemiddeld verbruik tov vergelijkbare huishoudens gek genoeg.

Bedankt voor de vaatwassertip! Wel interessant om te weten waar dat dan aan ligt eigenlijk. Bij mij staat die staat altijd snachts aan op eco stand en draait alleen als die vol is 2 a 3 x per week max Lig er ff aan hoe die uitkomt, meestal 2. Mijn beddengoed wordt absoluut niet elke week gewassen en handdoeken gebruik ik ook meer dan 1 x (je bent tenslotte schoon als je uit de douche stapt) Ik gebruik waspoeder... gordijnen heb ik ook (de investering in dikke was te duur om te kunnen doen nu) Wat apart is is dus dat ik op het gas niet heel erg hoeft te bezuinigen, maar meer op elektriciteit omdat ik dan in het dure tarief terecht kom met mijn huidige verbruik en het is dus keilastig om te besparen op stroom tov besparen op gas.

Vandaar mijn vraag hier dus. 

Mijn hulp had trouwens een goede droger besparingstip, zeker omdat ik bijvoorbeeld graag de droger gebruik omdat je kleding dan minder gekreukt is scheelt dat strijken.

Maar als je de droger max 20 minuten aanzet na goed centrifugeren van de wasmachine en dan netjes ophang aan een wasrek, dan kreukt het ook niet zo, maar bespaar je de rest van de tijd aan droger. Je hoeft nog steeds niet te strijken (ook stroom natuurlijk)

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...