Ga naar inhoud
GENEGEERD

Blaasontsteking


Aanbevolen berichten

Wat is blaasontsteking

Een blaasontsteking is een ontsteking van het slijmvlies van de blaas door bacteriën.Vaak gaat het om bacteriën die in de darm leven en via de plasbuis in de blaas terechtkomen. Daar veroorzaken ze dan een ontsteking. Omdat de plasbuis bij vrouwen korter is dan bij mannen, krijgen vrouwen gemakkelijker een blaasontsteking.

 

Hoe kunt u blaasontsteking herkennen?

Je moet vaker plassen, je plast steeds kleine beetjes. Het plassen is pijnlijk of branderig. De urine kan troebel zijn of er kan bloed in zitten. U kunt ook pijn hebben in de onderbuik. Een blaasontsteking geeft geen koorts.

 

Welke geneesmiddelen kunnen worden gebruikt bij blaasontsteking?

•Nitrofurantoïne doodt bacteriën, doordat het ingrijpt op de energiehuishouding van de bacteriën. Het komt na inname vrij snel via de nieren in de urine terecht. Daarom is het erg geschikt bij infecties van de urinewegen, zoals een blaasontsteking. Nitrofurantoïne wordt gebruikt bij eenvoudige blaasontstekingen.

•Trimethoprim doodt vele soorten bacteriën. Het dringt door in de bacterie en verhindert de aanmaak van een voor de bacterie essentiële stof. Hierdoor sterft de bacterie af. Trimethoprim wordt gebruikt bij eenvoudige blaasontstekingen

•Amoxicilline doodt vele soorten bacteriën en heeft een goede opname in het lichaam. Het blokkeert een eiwit dat een belangrijke rol speelt bij de bacteriegroei waardoor de bacterie afsterft. Amoxicilline kan gebruikt worden bij blaasontstekingen als nitrofurantoïne en trimethoprim niet in aanmerking komen.

•Chinolon-antibiotica zijn middelen die de groei van vele soorten bacteriën remmen. Ze blokkeren een eiwit dat een belangrijke rol speelt bij de bacteriegroei. Hierdoor kan de bacterie zich niet meer vermenigvuldigen en sterft af. Chinolon-antibiotica worden gebruikt bij blaasontstekingen door bacteriën die niet gevoelig zijn voor bovenstaande middelen. Voorbeelden zijn ciprofloxacine, levofloxacine, norfloxacine, ofloxacine en pipemidinezuur.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zijn er geen alternatieve medicijnen voor blaasontsteking? (@Chinook, zijn daar geen kruiden voor?).

Want als SHTF, zijn antibiotica moeilijk te krijgen. En er was een paar dagen geleden nog een discussie op dit forum dat je erg moet uitkijken met zelf dokteren met antibiotica. Vandaar mijn vraag...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er geen alternatieve medicijnen voor blaasontsteking? (@Chinook, zijn daar geen kruiden voor?).

Want als SHTF, zijn antibiotica moeilijk te krijgen. En er was een paar dagen geleden nog een discussie op dit forum dat je erg moet uitkijken met zelf dokteren met antibiotica. Vandaar mijn vraag...

 

In de dagelijkse gang van zaken zou ik zelf dokteren zeker afraden!

Maar in een SHTF is die dokter er waarschijnlijk niet en ben je op jezelf en je geprepte medicijnen aangewezen!

Daarom adviseerde ik ook om voor die tijd jezelf te verdiepen in diverse infectie's en de meest gebruikte antibiotica's bij deze problemen.

Zodat je hier dus voor kan preppen!!

 

Het meest geschikte homeopathisch middel tegen blaasontsteking is cranberries.

Cranberry’s staan bekend om hun positieve invloed op de blaasfunctie. Het sap van de veenbes maakt je urine extra zuur. Bacteriën in de blaas die blaasontsteking veroorzaken, gedijen een stuk minder goed door die zuren

Link naar reactie
Delen op andere sites

kleine aanvulling:

 

als de klachten toenemen en er een pijn in de rug bij komt

(niergedeelte)

dan idd antibiotica en het beste nog een dokter .maarja SHTF dus een dokter in je kelder opsluiten kan wel maar lijkt mij niet verstandig ;)

idd cranberries en veenbes maar ook water.

je kan een lichte urineweg infectie er uit drinken

dat moet je nu meestal toch ook van de dokter.

 

urineinfecties zijn te herkennen aan de vlokken/ troebeling. normaal is het altijd helder

 

er ie een antibiotica boek voor de homeopathie de kruiden genezers

ik weet het ik kwam hem tegen in een bieb bij ons.

ik ga zoeken ;)

gaat wel even duren want ik zoek hem al via het systeem van huis uit en op antibiotica krijg ik maar liefts 249.079 hits

waarvan de meeste in huis zijn

 

kwam via de bieb link riley et al 2001 tegen die linkte me door naar http://www.naturalnews.com/023595_homeopathic_medicine_homeopathy.html

veel leesplezier bestaat dus wel .

 

als je echt een specifieke antibiotica wil laten testen .

de profersoren hier zijn lichtelijk prettig gestoord dus een plantje op bacterien smeren zou zo maar mogen.

we gebruiken enzymen van paar honderd euro de 0.5 ml

dus een plantje bezuinigt erg veel weg .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Tip van iemand die helaas vaak te kampen heeft gehad met blaasontstekingen... vitamine C!!! (cranberry werkt goed, maar vooral preventief)

 

Overtollig vitamine C wordt uitgescheiden via de urine, en maakt ook extra zuur. 1000 mg vitamine C tabletten kosten niks en zijn sowieso een goede aanvulling op een foodprep, en zeker ook in je BOB!

 

Voel ik een blaasontsteking aankomen, of denk ik er een te hebben, dan neem ik een dag of twee/drie 3000mg, en dan zijn de problemen meestal over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry mensen, mention graag goed plaatsen dat 'ie blauw wordt, dan lees ik het zeker :)

 

Cranberries raad ik zeker aan, maar wel preventief inderdaad. Je kunt gewoon gedroogde cranberries nemen; wil je dat voor je dieren zoek dan naar gedroogde cranberries die gezoet zijn zonder suiker maar met appelsap. Dieren kun je namelijk beter geen suiker geven (mensen ook niet, maar da's een ander verhaal).

 

Bij acute blaasontsteking neem je Guldenroede, mag je maximaal 3 weken innemen. Koelt en kalmeert heel erg, en da's prettig bij zo'n ontsteking.

 

Bij chronische blaasproblemen: Beredruif. Sterkt de blaas, ook bij incontinentie. Wil je hem echt optimaal hebben neem er dan een flesje jojoba olie bij en voeg daar 5 druppels Jeneverbes olie bij (koop wel 'n goeie kwaliteit aub), dan weet je zeker dat je geen blaasontsteking meer krijgt ;)

 

Dan als laatste de Berk (betula pendula), spoelt alles schoon, met 1x per jaar een sapkuur (kun je zelf aftappen, daar zijn al zat topics over) voorkom je al veel problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je als klein geschapen man nog steeds een voordeel dat er afstand tussen zit;)

 

dank je voor de informatie

 

@schieter; zelf dokteren is in geval van nood, niet zolang de huisarts en de apotheek nog gewoon bestaan

 

haha dit brengt me wel aan het denken :p heb je als klein geschapen man nou meer of minder kans op een blaasontsteking :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer! Simpele uitleg, het uiteinde van je urinebuis bevindt zich aan de buitenkant van je lichaam, waardoor het door alle bacterien en virussen (lekker warm en vochtig plekje) meteen als thuis wordt gezien. Die bacterien kruipen zich lekker omhoog, eenmaal in je blaas kun je er last van krijgen! Gelukkig plas je een paar keer per dag. Lekkere zure urine die je urinebuis weer schoon spoelt. Hoe langer de urinebuis, hoe langer de bacterien er over doen om in je blaas te komen.

 

Daarom hebben vrouwen ook veel vaker last van blaasontstekingen. Hun urinebuis is veel korter, en zouden dus eigenlijk ook vaker moeten plassen om de boel schoon te houden.

In een SHTF situatie waar water op rantsoen is, wordt dat moeilijk, en is het dus echt een gevaar. Blaasontsteking klinkt niet heel erg gevaarlijk, maar kan wel pijnlijk zijn, en onbehandeld kun je een nier(bekken)ontsteking krijgen... Nou geloof me, dan ga je liever dood!

 

Ik heb vaak een blaasontsteking (maw erg korte urinebuis) en moet dan ook 3 tot 4 liter per dag drinken, en liefst iedere 2 uur gaan plassen. Let ik daar 2 dagen niet op, dan heb ik prijs, gegarandeerd! :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer! Simpele uitleg, het uiteinde van je urinebuis bevindt zich aan de buitenkant van je lichaam, waardoor het door alle bacterien en virussen (lekker warm en vochtig plekje) meteen als thuis wordt gezien. Die bacterien kruipen zich lekker omhoog, eenmaal in je blaas kun je er last van krijgen! Gelukkig plas je een paar keer per dag. Lekkere zure urine die je urinebuis weer schoon spoelt. Hoe langer de urinebuis, hoe langer de bacterien er over doen om in je blaas te komen.

 

Daarom hebben vrouwen ook veel vaker last van blaasontstekingen. Hun urinebuis is veel korter, en zouden dus eigenlijk ook vaker moeten plassen om de boel schoon te houden.

In een SHTF situatie waar water op rantsoen is, wordt dat moeilijk, en is het dus echt een gevaar. Blaasontsteking klinkt niet heel erg gevaarlijk, maar kan wel pijnlijk zijn, en onbehandeld kun je een nier(bekken)ontsteking krijgen... Nou geloof me, dan ga je liever dood!

 

Ik heb vaak een blaasontsteking (maw erg korte urinebuis) en moet dan ook 3 tot 4 liter per dag drinken, en liefst iedere 2 uur gaan plassen. Let ik daar 2 dagen niet op, dan heb ik prijs, gegarandeerd! :(

 

Mannen zullen in ieder geval minder snel besmetting met bacteriën vanuit hun ontlasting krijgen. Bij vrouwen zit dat allemaal wat dicht bij elkaar, goede kant op vegen dus.. :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dit leek mij ook het geval.. maar als je een congonees bent dan kun je natuurlijk kiezen om vrij te laten hangen met eelt als gevolg of om hem netjes op te rollen met het risico dat het kopje het sterretje aantikt vandaar..

 

maar even serieus ik wist niet eens dat mannen blaasonsteking konden krijgen, dacht altijd dat dit een vrouwen kwaaltje was..

moet er dan ook eerlijk bij zeggen dat de meeste kerels bij mij in de omgeving niet graag over dat soort dingen praten behalfe opscheppen over het een en ander..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...