Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] poedermelk / melkpoeder / instant melk


Preppah

Aanbevolen berichten

Vanochtend testte ik voor jullie 3 soorten poedermelk.

 

Ik testte twee soorten volle melk en ook nog één soort magere melk.

 

abu143-12350390.gifimages?q=tbn:ANd9GcRyd2x_aervxVI2AwaFOnyme08bajwsZ3lCBNmFCZPc3dV-abP66SvkJhdbCampina%20Elk%20Magere%20Melkpoeder.jpg

 

 

De merken Nido (Nestlé) en Peak (Frieslandfoods) zijn in blikken van diverse groottes te bestellen. Variërend van 400 gram tot wel 2,5 kg! Ze komen in handige blikken met afsluitbare deksel. ELK komt in een doosje met 4 zakjes voor elk 0,5 liter melk.

 

Smaak

Melk van melkpoeder smaakt zoals lang houdbare melk (die je buiten de koelkast kunt bewaren). Verwacht dus geen melksmaak van verse melk. De smaken van de twee volle melkpoeders verschillen vrijwel niet van elkaar. Ik nijg naar een voorkeur voor Nido in verband met een fractie minder "houdbare melk" smaak. Toch blijft elke melk van melkpoeder natuurlijk wat anders smaken dan verse melk. De melk van ELK geeft een wat waterigere magere melk. Zeker in SHTF situaties is de smaak echter zeer acceptabel. Het mooie is natuurlijk dat je met (vuil) water, een waterfilter en poedermelk in alle gevallen de ingrediënten hebt voor bijvoorbeeld voedzame pap, muesli, gewone melk, etc.

 

Energie waarde

De volle melk poeder maakt melk die barst van de voedingswaarde en vet. De magere melkpoeder van ELK geeft vanzelfsprekend minder voedingswaarde.

 

Volle melk per glas:

683 kJ / 163 kcal

9 gr vet

 

Magere melk per glas:

412 kJ / 97 kcal

0,18 gr vet

 

Houdbaarheid

De Nido en Peak poeders zijn officieel resp. 2 en 3 jaar na productie houdbaar. In de praktijk verwacht ik dat dit bij goede opslag zeker het dubbele zal zijn, maar misschien wel levenslang. De ELK poeder is ook zo'n twee jaar houdbaar, maar ook waarschijnlijk veel langer. De lange houdbaarheid maakt dit dus een ideaal product om langdurig op te slaan voor SHTF situaties.

 

Prijzen

De prijzen voor de poedermelk bedragen afhankelijk van de grootte van het blik tussen de € 9 en € 11 per kilo. Per liter melk heb je ongeveer 130 gram nodig. Uit een blik van 2,5 kg melkpoeder haal je dus 19 liter melk. Omgerekend bedraagt de literprijs dan ongeveer € 1 per liter melk. Dat is dus ongeveer hetzelfde als de prijs van verse melk.

 

Waar te krijgen?

De blikken melkpoeder zijn verkrijgbaar bij veel surinaamse toko's in de grote(re) steden, maar je kunt het ook online kopen zoals bij deze toko: http://www.surinaamsetoko.nl/webshop/dranken/melk-producten/

 

De ELK magere melkpoeder is veelal in de supermarkt verkrijgbaar en te vinden bij houdbare melk of koffiemelk afdeling.

 

- Preppah

  • Leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • 1 maand later...

Nido is te koop bij Wah Nam Hong voor e7.50/kg

 

http://www.wahnamhongbv.nl/

Zelfde winkel??? http://www.wahnamhong.com/

 

Blik is een wat robustere verpakking. Ook beter geschikt voor een wat vochtigere omgeving zoals een kelder of schuur. Lege blikken zijn ook bruikbaar voor "knutsel projectjes".

De rechthoekige Elk pakken zijn efficienter op te slaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

BEdankt voor de review en de link.

 

Dan krijg ik hier toch een wat naar gevoel bij, alsof je genaaid wordt zeg maar:

http://www.liff.nl/melkpoeder-goed-voor-totaal-melk-langer-jaar-houdbaar-p-620.html

 

Omgerekend betaal je voor NIDO zo'n 70 euro voor dezelfde hoeveelheid.

 

Gelukkig had ik dit nog niet in huis, dus zal binnenkort even bestellen. Zie ook lekkere sardientjes in blik :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

en bij de albert heijn zag ik vandaag tot mijn verbazing dat de 2 cows melk poeder ( echt ontzettend lekker ) maar liefst blijvend! in prijs was verlaagt met maar liefst bijna 2 euro dus 3 liter melk voor 3.69 euro. en het smaakt nog beter dan gewone melk uit pak! daar ging mijn preppers hartje wel even sneller van slaan hoor, gelijk weer wat blikken ingeslagen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schrik ook van die prijs van Liff. Ik kom bij Peak uit op 73 euro, excl. verzending. Ah, nou zie ik het: Liff heeft gratis verzending :D daar zit het in.

 

Ik heb die Peak besteld, eerst een voorzichtige hoeveelheid, want op Inet kun je de datum niet zien. Maar de tip van Anja, daar ga ik morgen ook eens naar kijken (2 koeien).

Link naar reactie
Delen op andere sites

BEdankt voor de review en de link.

 

Dan krijg ik hier toch een wat naar gevoel bij, alsof je genaaid wordt zeg maar:

http://www.liff.nl/melkpoeder-goed-voor-totaal-melk-langer-jaar-houdbaar-p-620.html

 

Omgerekend betaal je voor NIDO zo'n 70 euro voor dezelfde hoeveelheid.

Dat is wel een heel extreem verschil.

Eipoeder heeft dezelfde prijs. Ik ben benieuwd wat het elders kost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houdbaarheid

De Nido en Peak poeders zijn officieel resp. 2 en 3 jaar na productie houdbaar. In de praktijk verwacht ik dat dit bij goede opslag zeker het dubbele zal zijn, maar misschien wel levenslang. De ELK poeder is ook zo'n twee jaar houdbaar, maar ook waarschijnlijk veel langer. De lange houdbaarheid maakt dit dus een ideaal product om langdurig op te slaan voor SHTF situaties.

 

 

De blikken melkpoeder zijn verkrijgbaar bij veel surinaamse toko's in de grote(re) steden, maar je kunt het ook online kopen zoals bij deze toko: http://www.surinaamsetoko.nl/webshop/dranken/melk-producten/

 

De ELK magere melkpoeder is veelal in de supermarkt verkrijgbaar en te vinden bij houdbare melk of koffiemelk afdeling.

 

- Preppah

 

Ik heb ze vanmiddag binnengekregen, idd besteld bij deze toko. En ik ben blij om te lezen dat ze veel langer meegaan, want de productiedatum is van de helft al anderhalf jaar verstreken en van de andere helft een jaar.

 

Ze zitten goed dicht. Ik hoop dat ze goed waren opgeslagen.

 

Emmy

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb blikken van iets meer dan een jaar over de datum gedronken, proefde geen verschil en ben ook niet ziek geweest ervan. ik heb gelezen dat een blik melk 5 jaar na dato nog gerust kan worden gedronken en ik zou dit ook zo doen eerlijk gezegt. met zuivel ruik/proef en zie je ook wel snel of iets niet goed is. wij gebruiken eigenlijk alleen poedermelk op dit moment omdat ik vaak het merendeel van verse melk weg moet gooien omdat we het niet vaak genoeg gebruikten. poedermelk om zo te drinken kost ons 1,25 per liter ( 2cows ) en voor het bakken 90 cent per liter ( elk ). ik drink en kook ook gewoon graag uit mijn voorraadkast zodat als er iets mis gaat er zo min mogenlijk voor ons veranderd. verder hebben we vanalles in huis om de melk mee te mengen als we het zo opdrinken, zoals anijsblokjes, cacao, nesquik, ovo maltine( drankje met vezels vitamines, lang houdbaar en lekker) etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar moet ik ook eens aan gaan denken, Anja. Zo rouleert de voorraad ook. Wij zaten eigenlijk al jaren op een eetwijze van groente en magere eiwitten, zonder al teveel koolhydraten. Als we dat zouden blijven volhouden, dan wordt de omschakeling te groot. Wat meer koolhydraten, is ook goedkoper, dus meer te preppen en dan gewoon lekker (blijven) sporten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...