Ga naar inhoud
GENEGEERD

De onhoudbaarheidadatum van voedsel


Gast zitkuil

Aanbevolen berichten

Er is al veel geschreven over de uiterste houdbaarheid van voedsel. Ik heb daar ook wat ervaring mee. Ook ik gooide alles wat maar een beetje tegen de uiterste datum aan zat, weg. Toen wij in 2001 het huis van mijn moeder moesten leegruimen kwamen we veel voedsel tegen. Als achtergrond moet ik vertellen dat zij en mijn vader in de oorlog in een Jappenkamp hebben gezeten.Na de oorlog werd afgesproken dat ze nooit meer honger zouden hebben. Er werd dus behoorlijk gehamsterd. Vooral in de jaren vijftig en zestig. Bij het opruimen kwamen we o.a. tegen grote blikken margarine. Voor de lol een blik opengemaakt. Er stond iets op van Margarinefrabriek Batavia. Nou, het was net zeep geworden en oneetbaar. Ook waren er pakken met puddingpoeder en blikken met suiker. Ook deze waren al ruim dertig jaar oud. De puddingpoeder was nog helemaal goed. Suiker rook een beetje muf, maar was verder goed. Er waren ook veel blikken met bruine bonen en kant en klaar maaltijden en sardines. Een paar voor de lol opengemaakt. Rook en smaakte (voorzichtig) nog prima. Flessen met boerenjongens roken nog heerlijk naar de brandewijn. Flessen wijn kon je zo weggooien. Alles zuur. Conclusie: de blikken (behalve de margarine) en gesloten flessen waren na ruim veertig jaar nog goed en waarschijnlijk goed te eten. Voedsel in dozen en kartonnen verpakking was slecht en rook muf. Mits goed verpakt (zuurstofvrij) is de bewaartijd vaak veel langer dan wij denken. Ook de temperatuur speelt een grote rol. Hier lag alles in een donkere koele kast. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Dit is pas goeie info! Gelukkig weer een bevestiging dat blikvoer lang houdbaar is.

Heb je die bruine bonen ook gegeten? en waren deze ook 30 jaar oud?

 

`Nee, zo'n held was ik niet. Het rook goed en zag er ook goed uit, maar honger had ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...