Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bewaaradvies voor Butaangas bussen (227gr, die kleinere die je in een 1-pits campingkookset stopt)


zakhooi

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik heb geen preppers ervaring maar heb voor de zekerheid een klein 1-pits gaskooktoestel gekocht als backup voor als stroom/gas uitvalt.
Daar zitten 16 van die kleine 227gr butaangas busjes bij.
Die wil ik natuurlijk niet in huis bewaren, onze schuur is een warme schuur in de zon dat is geen handige plek denk ik.
Ik las ook ergens dat in de kruipruimte (waar het wel koel is) ook niet verstandig is omdat gas zwaarder is dan zuurstof en in geval van een lek zich juist op hoopt onder je huis in dat geval.

Vandaar mijn vraag: Waar/hoe kan ik deze busjes het beste bewaren? En binnen welke temperaturen moet ik blijven?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 2 weken later...
Op 25-8-2022 om 19:34, 652 zei:

ik heb ze in de schuur liggen. Gasbussen kunnen over het algemeen tegen temperaturen van 50 graden, en soms wel meer. Dit staat er als het goed is op

In de directe zon mag natuurlijk niet

Maar hoe zit het met de minimum bewaar temperatuur . Stel ik heb ze in de tuinschuur en het vriest in de winter -20. Gaat dat nog goed? Heeft dat gevolgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Zou ook op de bussen moeten staan. Je kan het iedergeval niet meer gebruiken bij die temperatuur want het blijft onder de -0,5 graden c vloeibaar.

In nederland hoef je je in iedergeval geen zorgen te maken om -20. Komt er ineens een ijstijd dan hebben we een groter probleem dan een paar kapotte gasbussen. En ik gok dat de de bussen -10 die we in nederland misschien net halen wel overleven

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb ook van die busjes gas. Ze kunnen tegen kou, gas krimpt als het afkoelt. Alleen zal het gas niet ontbranden bij een temperatuur lager dan -5 gr.

Dan moet je voor gebruik het gas opwarmen, je kunt dat simpel en veilig doen door zo een busje onder je kleding te stoppen.

Of door het 's nachts aan het voeteinde in bed te leggen. 

Die busjes gas willen het liefste in staande positie bewaard worden.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog een vraag over die 227gr butaangas busjes:
We hebben zo'n kleine camping 1-pitter waar je zo'n gasflesje met een klem aansluit.
Wat als na het koken de fles nog niet leeg is? Mag je hem gewoon weer uit het kooktoestel halen en bewaren of is het dan de bedoeling hem in het kookstel aangesloten te laten?
Mijn gevoel zegt dat je hem er beter uit kunt halen (omdat het ventiel dan niet wordt ingedrukt en hij in principe goed afgesloten is).

 

Ik hoor graag jullie mening.

Bedankt voor alle tips tot dusver!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ivm lekken is het wat veiliger. Je hoeft hem niet per se eruit te halen. Maar als je het hendeltje waarmee je hem vastklemt los doet is het flesje ook weer afgesloten. 

Deze busjes kunnen natuurlijk ook lekken. Dus als je iets denkt te ruiken check het dan. Beste manier is met een zeepsopje in een spuitfles. Dit spuit je erop en je ziet bubbeltjes als het lekt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...