Ga naar inhoud
GENEGEERD

Inmaken


Scavenger

Aanbevolen berichten

Nu heb ik dit hele topic eens door zitten lezen, en wat ik me nog afvraag...

@Joyke, jij wekt dus in potten met draaideksel... Ik maak ook wel wat in, jam, stoofpeertjes, appelmoes, pastasaus (zonder vlees). Dat maak ik in op de "jam-methode", dus potjes en deksel wassen in soda, potjes in de oven op 100 graden, hetgeen ik wil wekken er kokend in, en dan direct de deksel erop. Potjes onderste boven zetten, en ze trekken vanzelf vacuüm. Om de paar maanden check ik alle potten in de kast, als de deksel klikt, dan gooi ik het weg, meestal 1 op de 15 potten die niet goed gesloten blijft.

 

Hoe weck jij met schroefdeksels? Draai je die vast voor je het in pan/weckketel zet? Of zet je ze erop, maar draai je ze pas vast als ze klaar zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 101
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Waarom denk je dat de "echte" weckpotten veiliger zijn voor groenten en vlees? En ben je dan van plan groenten en vlees wel in een waterbad te wecken?

 

Omdat de echte weckpotten een afsluitring hebben? Volgensmij moeten groenten en vlees sowieso in een hogedrukpan en ik lees overal dat gewone potten niet in een hogedrukpan kunnen.

 

Alles kan je in principe wecken in een pan met water. Wij hebben hier nog nooit een hogedrukpan gebruikt. De opa's en oma's weckten hier vroeger ook alles en deze hebben tientallen jaren alles ook altijd in grote ketels met water geweckt. Een echte weckketel hoef je niet perse te gebruiken, dat is enkel handig wanneer je veel potten tegelijk wilt wecken. Weck je snel even een paar potjes kan je gewone pannen gebruiken. Met een losse termometer erbij (tenzij je iets hebt dat op 100 graden moet, dan kun je gewoon kijken wanneer het kookt. Altijd even kijken wat voor temperatuur het recept vereist dus) en een theedoek op de bodem werkt het ook prima in plaats van een rooster.

 

Wanneer je vlees weckt met veel jus erbij is het wel belangrijk om wat op de potten te zetten (hakpot gevuld met water of een steen) voor wat extra gewicht zodat ze op hun plek blijven staan. Vet is lichter dan water en anders gaan de potten drijven en vallen ze om en worden ze niet goed geweckt. Hogedrukpan is dus ook hierbij niet nodig.

 

Verder zijn echte weckpotten wel ietsje veiliger dan hakpotten. Dit omdat het deksel van de echte weckpotten wordt vastgehouden door het vacuum dat ontstaat door het wecken. Wanneer het wecken mislukt doordat er bijvoorbeeld een gisting optreed (bij bonen bijvoorbeeld, leg ik zo verder uit) dan laat het glazen deksel van de echte weckpot een paar weken na het wecken los. Een hakpot blijft netjes dichtzitten. Bij het wecken met hakpotten moet je dus goed opletten of na het wecken het schroefdeksel een plop geluid maakt en naar binnen klapt. Dit doe je door na het koken de hakpotten uit de pan te halen en op het aanrecht op de kop te zetten. Na ongeveer een half uur afkoelen kan je ze omdraaien. Gedurende dit proces hoor je dan dus een plop geluid ten teken dat het deksel naar binnen klapt. Je kan controleren of dit goed gelukt is door zelf even op het deksel te drukken, kan je hem induwen en komt hij weer omhoog is het niet goed gegaan.

 

Af en toe dus na het wecken ook even je ingemaakte voorraad controleren of de deksels van de weckpotten loszitten of niet en of je het deksel van de hak pot in kunt duwen.

 

Verder nog een goeie tip. Als je je eigen dopertjes, boontjes of andere peulvruchten kweekt dit niet op grond te doen welke je bemest hebt met kippenstront. Het beste is om dit te kweken op grond waar het voorgaande jaren een plant gezeten heeft die de grond redelijk heeft uitgeput, bijvoorbeeld aardappelen. Kweek je wel je peulvruchten op met kippenstront bemeste grond zullen de peulvruchten er net zo eruit zien als normaal en net zo smaken maar je kunt ze niet wecken. Door stoffen in de kippenmest zullen ze namelijk doorgaan met gisten in de pot waarbij gassen vrijkomen en het vacuum verdwijnt. De peulvruchten zullen vervolgens gaan stinken en niet meer lekker smaken. De weckpot deksels zullen dan losgaan zitten en de deksel van de hakpotten zullen bol gaan staan en die kun je dan dus indrukken.

 

Ook worden er veel verschillende dingen verteld over hoeveel water je in de weckketel moet doen. Wij zelf zorgen er altijd voor dat de potten compleet onder water staan. Ik heb al veel water hoogtes gelezen van mensen maar nog geen reden gezien waarom ze 1/4, 1/2 of 2cm onder de rand van de pot boven het water hebben terwijl ze ondertussen ook kleinere potten erbij hebben in de zelfde pan die ze wel compleet onder water hebben. Ik ben dus ook nog geen reden tegengekomen om mijn potten niet compleet onder water te zetten. Je krijgt dan een betere verdeling van de hitte dan wanneer je het deksel boven het water hebt en dus blootsteld aan koudere lucht. Water kan er verder niet in de potten komen want deze zitten of door de klem of door het schroefdeksel compleet dicht. Ze werken vervolgens als stoomkleppen waarbij ze de hete lucht uit de pot laten onder hogedruk maar niks kan er meer bij in.

 

Nu heb ik dit hele topic eens door zitten lezen, en wat ik me nog afvraag...

@Joyke, jij wekt dus in potten met draaideksel... Ik maak ook wel wat in, jam, stoofpeertjes, appelmoes, pastasaus (zonder vlees). Dat maak ik in op de "jam-methode", dus potjes en deksel wassen in soda, potjes in de oven op 100 graden, hetgeen ik wil wekken er kokend in, en dan direct de deksel erop. Potjes onderste boven zetten, en ze trekken vanzelf vacuüm. Om de paar maanden check ik alle potten in de kast, als de deksel klikt, dan gooi ik het weg, meestal 1 op de 15 potten die niet goed gesloten blijft.

 

Hoe weck jij met schroefdeksels? Draai je die vast voor je het in pan/weckketel zet? Of zet je ze erop, maar draai je ze pas vast als ze klaar zijn?

 

Wij wecken afwisselend in hakpotten en weckpotten. Ligt er net aan hoeveel we van ies weckrn rn hoe zulke porties we willen. In een hakpot past een kleinere portie dan een weckpot. Voor het wecken met hakpotten doen we het volgende:

 

Het in te maken gerecht (of gewoon groente etc.) volgens het recept bereiden. De weckketel of grote pan met water aan de kook brengen en ondertussen (ligt aan de bereidingstijd van het recept wanneer we beginnen met de potjes schoonmaken) de hakpotjes en deksels steriel maken door ze even in een andere pan met kokend water met soda schoon te koken. Vervolgens de potjes en deksels op de kop op een schone theedoek zetten op het aanrecht. Nu het gerecht in de potjes doen, de rand van de pot goed schoonmaken in het geval er wat voedsel op komt, deksel erop vastdraaien en volgens het recept verder koken in de weckketel. Zodra het wecken klaar is de potjes eruithalen en ze op de kop zetten op de theedoek. Nu moet het deksel goed gaan vastzuigen doordat de resterende hete lucht afkoelt en weer inkrimpt en er onderdruk ontstaat.

 

Voor wecken met gewone weckpotten is het bijna hetzelfde:

 

Het in te maken gerecht (of gewoon groente etc.) volgens het recept bereiden. De weckketel of grote pan met water aan de kook brengen en ondertussen (ligt aan de bereidingstijd van het recept wanneer we beginnen met de potjes schoonmaken) de weckpotten, deksels en ringen steriel maken door ze even in een andere pan met kokend water met soda schoon te koken. Vervolgens de potten en deksels op de kop op een schone theedoek zetten op het aanrecht en de ringen in een bakje met schoonwater. Nu het gerecht in de potjes doen, de rand van de pot goed schoonmaken in het geval er wat voedsel op komt, ring erop (de ring moet nat zijn dus niet droogmaken) het deksel erop en de klemmen erop, vervolgens het recept verder koken in de weckketel. Zodra het wecken klaar is de potjes eruithalen en laten afkoelen op een theedoek op het aanrecht. Zodra ze afgekoeld zijn kunnen de klemmen eraf en moet het deksel vastzitten.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar bij wecken ontsnapt de lucht die nog in de pot zit (overdruk zeg maar) via de ring. Dat kan bij draaideksels niet... ?:confused:

 

Door de hoge druk in de pot word de lucht gewoon langs het draaideksel geperst. Ik dacht eerst ook dat het vast niet zou werken maar het werkt wel. Het deksel kan die druk gewoon niet aan dus kan de lucht er langs. Je kan hakpotten dan ook niet onbeperkt blijven hergebruiken want na x aantal keren zal het deksel niet meer zo goed sluiten, je kan er echter toch prima een tijd mee wecken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pretletter

Alles kan je in principe wecken in een pan met water @Aeron

Tuurlijk kan dat, maar het is bij niet zure producten, zoals vlees vis en groenten simpelweg niet veilig. Zie mijn eerdere posts.

http://www.foodsafety.gov/blog/home_canning.html

Many home canners are not aware of the risk for botulism, a rare but potentially fatal form of food poisoning that has been linked to improperly canned food. The bacteria that cause botulism, Clostridium botulinum, are found in soil and can survive, grow, and produce a toxin (poison) in sealed jars of food. This toxin can affect your nerves, paralyze you, and even cause death. Even taking a small taste of food containing this toxin can be deadly.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gister bolognaise pasta saus gemaakt. 6 potten hmmm lekker

 

de deksel van de weckpot zit goed dicht. Getest met de optil truc :D/

 

Vandaag gaan de snijboontjes en de manderijntjes in de potten. Ben zo benieuwd.

 

Heb mijn moeder vandaag een pot saus meegekregen. Wel gezegd dat ze de saus nog een kwartier moet koken. Dat zou ze doen.

 

en @Pretletter zolang je het eten een kwartiertje kookt voor je het gaat eten kan geen kwaad. Hele generaties zijn groot geworden op gewekt eten. Dus waarom zou het nou ineens niet goed meer gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Pretletter Ik houd er ook rekening mee dat een shtf verschillende mogelijkheden kan hebben. Een ontslag van 1 van ons beide is ook al een shtf bij ons. En dan kan ik iig nog eten koken voor mijn kinderen. want het is er dan al. Dan kan ik het alleen opwarmen.

 

Een shtf kan verschillende dingen zijn. instorting geld, overstroming, werkeloosheid, ziekte voor langere tijd. En het wecken in gewoon leuk. Heb ik ontdekt. Zo kun je ook redelijk verse groenten in de winter eten, als er weinig eten is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles kan je in principe wecken in een pan met water @Aeron

Tuurlijk kan dat, maar het is bij niet zure producten, zoals vlees vis en groenten simpelweg niet veilig. Zie mijn eerdere posts.

http://www.foodsafety.gov/blog/home_canning.html

Many home canners are not aware of the risk for botulism, a rare but potentially fatal form of food poisoning that has been linked to improperly canned food. The bacteria that cause botulism, Clostridium botulinum, are found in soil and can survive, grow, and produce a toxin (poison) in sealed jars of food. This toxin can affect your nerves, paralyze you, and even cause death. Even taking a small taste of food containing this toxin can be deadly.

 

Botulisme is inderdaad een risico. Maar het komt zeer weinig voor en het gif geproduceerd door de bacterie Clostridium Botulinum wordt al onschadelijk gemaakt bij een temperatuur van 75-80 graden. Wanneer je dus het geweckte wilt consumeren neem ik aan dat je dit sowieso zou verwarmen en of nog even kort koken. Daarnaast sterft de bacterie zelf pas bij vanaf 120 graden en dit is de temperatuur die de meeste hogedrukpannen maar net kunnen halen als ze in optimale staat zijn. Bij alles wat je doet is wel kleine kans dat iets mis gaat en je er aan dood gaat. Een vliegtuig ongeluk, een dakpan die van het dak op je hoofd valt, een auto ongeluk, kanker, noem maar op. Botulisme komt gewoon zo heel erg weinig en dan echt heel weinig voor dat ik er niet wakker om ga liggen. Dan kan ik overal wel om wakker gaan liggen.

 

Net trouwens even gegoogeld en voor de hogedruk pannen vragen ze al gauw honderd euro voor een heel klein pannetje. Daar kan je maar een paar potjes in kwijt en dan enkel van de kleine soorten. We gebruiken nu een weckketel van 30 liter en daar passen alle grote weckpotten wel in. Een snelkookpan van 30L daarentegen kost al gauw een paar honderd euro.

 

@Fluitketel

Dat is waar, maar ik wil geen kostbare brandstof hieraan verspillen na een SHTF. (dat was toch de reden om hier in de 1e plaats aan te beginnen?)

 

Wat je hier trouwens mee bedoelt snap ik niet. De reden om te gaan wecken is om je (zelfgekweekte) voedsel te conserveren. Niet om brandstof te besparen. En of of je dus wel of niet onder hoge druk weckt, je zal toch je eten weer moeten opwarmen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@eva1986 Ik draai inderdaad de deksels vast voordat ze de weckketel ingaan en de deksels zijn zo gemaakt dat ook hier de hete lucht kan ontsnappen, maar later de koele lucht er niet in terug kan en op die manier ontstaat dus een luchtdicht geheel.

Even voor de duidelijkheid ik gebruik niet alleen hakpotten, maar ook nieuw gekochte potten en nieuwe deksels, die trouwens geen plopgeluid maken, maar stilletjes vacuum trekken. :p Zoals ik al eerder heb gezegd kan je zien (een hol deksel) en horen (juist geen hol geluid als je op het deksel tikt) of de pot goed is gesloten. Dat moet je net als bij de echte weckpotten wel regelmatig controleren.

@Aeron Ik heb juist altijd geleerd dat een pot die je uit de weckketel haalt met rust gelaten moet worden (het liefst 24 uur, maar in ieder geval tot ze helemaal afgekoeld zijn) en dus beslist niet op zijn kop gezet moet worden. Dat is trouwens ook niet nodig om onderdruk te krijgen, dat gebeurt gewoon door het afkoelen.

Over het al dan niet wecken met waterbad of hoge druk ga ik niet in discussie, dat moet iedereen zelf weten. Maar wat betreft dat de hogedruk weckketel duur zou zijn, daar ben ik het niet mee eens. Misschien dat je een gewone hogedruk pan bedoelt, dat kan, maar mijn hogedruk weckketel was rond de honderd dollar (dus minder in euro's) en daar kunnen 7 potten van 1 liter in en zelfs groter (maar die heb ik niet). En als je de hogedruk gebruikt (je kunt hem dus ook gewoon voor het waterbad gebruiken) dan kunnen er 14 potten van 720 ml (=hakpotten) in.

 

Ik heb meerdere redenen om te wecken: ik vind het leuk, ook vind ik het belangrijk om te weten wat er in mijn eten zit, wij eten bij voorkeur van het seizoen en kopen dus geen komkommer, tomaat of sperciebonen e.d. in de winter, maar vinden het wel lekker om dat dan wel eens te eten. Daarnaast geeft het mij een heel prettig en rijk gevoel om een goed gevulde voorraadkast te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door de hoge druk in de pot word de lucht gewoon langs het draaideksel geperst. Ik dacht eerst ook dat het vast niet zou werken maar het werkt wel. Het deksel kan die druk gewoon niet aan dus kan de lucht er langs. Je kan hakpotten dan ook niet onbeperkt blijven hergebruiken want na x aantal keren zal het deksel niet meer zo goed sluiten, je kan er echter toch prima een tijd mee wecken.

 

Werkt dit ook bij die nieuwe hak potten die makkelijk open gaan?

Of kun je die niet hergebruiken om te wecken?

 

Grt,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Betreffende Botulisme

 

Ik maak al jaren vlees (en vleeshoudende soepen of sauzen) middels de gewone weckmethode in.

Ik leef nog steeds :)

 

Om even aan te geven hoe vaak botulisme voorkomt: amper!

Zie ook hier: http://www.bt.cdc.gov/agent/botulism/clinicians/epidemiology.asp

 

In heel amerika zijn er 110 gevallen van botulisme gemeld in 1 jaar, waarvan er 29 gevallen voedsel gerelateerd zijn.

Ter verduidelijking: Amerika heeft 313.232.044 inwoners (in 2011)

 

Ik werk schoon en hygienisch en durf het risico wel te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Net mijn eigen zelfgeweckte spagettie bolognese saus gegeten.

 

Zit nu een week of twee in de potten. en het was heerlijk.

 

Helaas was bij 1 pot het seal verbroken. hoe dat kon weet ik nog steeds niet. Toch vandaag 1 pot open gemaakt. het rook voortreffelijk. Moest nog een beetje tomaten erbij. dat gedaan en vervolgens opgezet en laten koken. Binnenkort ga ik er nog meer bij maken. Het was echt lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Aeron & others: bij IKEA kun je een snelkookpan kopen tegen een redelijke prijs. Geen 30L model. Weckketel hebben we via Marktplaats, mijn man gebruikt 'em ook bij het bier brouwen (daar kun je ook goed voor terecht bij de brouwmarkt). Soms staan er ook weckpotten op Marktplaats, van mensen die ermee stoppen.

 

Ik weck ook wel eens wat, in de officiele weck of in bewaarde potjes met de goede deksel.

Ik heb eens hutspot geweckt, dat ging helemaal mis. Alle potjes begonnen te pruttelen en spuiten in de voorraadkast, dat was nog een leuk plakkerig schoonmaakwerkje, sindsdien volg ik toch maar goede instructies en ga ik niet zelf proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo mede-preppers,

 

Heb geen ervaring met Wecken, maar ben me er in aan het verdiepen zodat we het toekomstige overschot uit onze groententuin kunnen inmaken en bewaren. Heb echter een aantal vragen aan de experts/ervaringsdeskundigen.

 

Heb onlangs een Weckpan en een flink aantal potten gekocht. Kwam, zoals hiervoor ook al beschreven, af van een oud echtpaar wat naar het bejaarderhuis ging verhuizen en de Weck artikelen niet mee kon nemen. Er zitten 2 soorten potten bij; die voor de platte rubberen ring en die voor de dikke rubberen ring. Heb in het Weckboek gelezen dat voedsel in de potten met de dikke rubberen ring wat meer kwaliteit inlevert (smaak, kleur, vitamines) dan voedsel uit de potten met de platte rubberen ring.

 


  • Is dit een marketing praatje van Weck of heeft iemand hier ervaring mee?

  • Denken jullie dat ik de potten met dikke rubberen ring beter kan vervangen door potten met platte ring of zal ik deze gewoon gebruiken?

  • En zo ja, weet iemand of de dikke rubberen ringen nog te leveren zijn?

Heb een flink aantal ringen erbij gekregen maar voor toekomstig gebruik in een SHTF scenario lijkt me wat extra voorraad niet verkeerd.

 

 

Dank alvast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Geniaal topic, dit. Ik beb ook geinteresseerd in het inmaken van groenten en eventueel andere zaken. Ik heb echter een vraag waarop ik nog geen antwoord heb gelezen: Is het niet zo dat, vanwege het bewerkelijke proces met de lange kooktijden, alle vitaminen verdwijnen en de geweckte waar veel minder rijk is aan vitamines? @Aeron?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Molonneke Aeron is het hele weekend in Arnhem en kan je vraag nog even niet beantwoorden.

 

 

Op Beleef Landleven is die dag van alles te doen op het gebied van de traditionele volkskeuken:

Carolina Verhoeven van de Landskeuken uit Roden laat weckrariteiten zien, zoals een wilde eend van 112 jaar oud en vooroorlogse koffie in een wijnfles.

 

Weckliefhebbers uit de twaalf provinciën geven hun beste recepten prijs en iedereen mag komen proeven van de lekkerste hapjes. Ot en Sien geven het startsein aan een heuse pannenkoekenrace.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...