Ga naar inhoud
GENEGEERD

Amoxicillin


shooter

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
LOL

 

!. ik weet wat want ik leer genoeg door.

ten tweede die huisartsen zijn niet microbiologisch zo op d ehoogte als ik en zelf ik ben er nog niet super van op d ehoogte

en dacht het niet mijn huisarts ging voor een bacteriele infectie een antifungaal middel geven

 

en op de poli van het universiteits ziekenhuis waar ik stageloop en studeer

zat mensen komen met uit de hand gelopen infecties door dat de ha verzuimt of niet de kennis had.

 

Hoi Timo,

 

Even ter illustratie: in een compleet ander vakgebied heb ik 1e, 2e, 3e support geleverd. Een belangrijke les: je ontvangt altijd de probleemgevallen van de vorige afdeling/bedrijf/persoon. Daardoor krijg je al snel de indruk dat daar slecht werk geleverd wordt, maar je ziet niet dat daar veel meer mensen naar tevredenheid geholpen worden. Ook zie je niet dat zij niet alles kunnen oplossen, meestal omdat het ontbreekt aan tijd/tools. Natuurlijk wordt er wel eens een fout gemaakt, maar dat percentage is erg klein. Vergeet niet dat ook jij fouten kan maken.

 

Hopelijk neem je dit ter harte, en respecteer je oa huisartsen voor het vele goede werk wat ze verrichten (en de zeer brede kennis die ze moeten onderhouden, itt tot jouw beperkte vakgebied). Ik wens je succes met je stage/studie, hopelijk trek je je les uit het vorige en kun je daardoor goede banden onderhouden met andere collega's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de wedstrijd 'wie het verst kan pissen' even kan pauzeren... Is er geen enkele mogelijkheid om mbv een boek oid toch tot een redelijke diagnose met bijbehorende doseringen te komen, zoals bv http://www.youtube.com/watch?v=DOfthwm_v3E&feature=g-vrec

 

ik heb een stelregel wat dat betreft; steekt er bot uit, is het gebroken, bloed het, is het lek

 

en van amoxiline moet je goed schijten inderdaad, heb 4 dagen in praag op een caravan bed gelegen en de wc gezien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Timo,

 

Je hebt alle ingrediënten in huis om jezelf en je kind met diarree (vijf liter, robuust vochtschema!) van kant te maken. Ga zo door, dan wordt de genen pool alleen maar slimmer. Mag ik ook nog informeren naar de werkzaamheden die jij verricht op die poli? Laat me raden, je bent de brandweerman van een groot ziekenhuis en je maakt wel eens een wip met een van de poli zusters en je hoopt dmv deze kruisbestuiving kennis te vergaren?

 

 

Wahahaha deze is lachwekkend :p.

Bedankt maar nee wip niet ben single xd.

 

Ben wel lid geweest van jeugdbrandweer en later bijna 1.5 jaar vrijwillige brandweer.

heb maar 30 keer actie gehad maar toch ik ben er voor getraind (van daar mijn bhv )

 

Ik wilde doorleren dus ik begon als chemisch laborant de opleiding werd toch medische biologie nu micro biologisch analist.

ik leer nog door voor Hoofdanalist.

 

Ik screen patienten materiaal in een universitair ziekenhuis .

Daar zet ik het materiaal ter kweek in en vooral ik bekijk en bestudeer of er mogelijke bacteriele resistenties zijn .

heel leuk werk hoor.

dat kan de kiestra nog niet :p

 

behoor wel tot de BHV ploeg en de zogenoemde biosaftey/ biohazard ploeg.

(bij ongelukken op het lab met besmet materiaal zorgen wij voor de juiste afvoer en hulp

gewoon brandweer met beestjes ipv vuur ).

 

ga je nu aan de universitaire graad student vragen of ik kennis wil vergaren .

nee bedankt heb al genoeg butters.

 

____ @shooter

je kan een patient gemakkelijk zijn of haar kwaal identificeren.

 

simpel je bekijkt de wond / problemen .

(bedenkt iets leuks :p )

owke stel je hebt zwaar diarree

wat diagnostiseer je dan? (let wel ik ben geen diagnoticus maar een analist ik kijk er anders tegen aan)

je kijkt waar het probleem zit. en wat het is.

in dit geval de darmen (logisch (maar welk deel )

dan kijk je naar het aspect. (kleur /bloed/slijm /vlokken)

 

als de kleur rood is of zwartig (oudbloed)

kan er een onsteking in de dikkedarm zijn.

is het erg vloeibaar en grijs is de diagnose simpel : cholera

 

maar jij kan niet vast stellen als er gewoone aanhoudende diarree is of het : Klebsiella spp , E.coli , Proteus en de belangrijkste Shigella of Salmonella is.

in hetgeval van geef amoxicilline dan heb je nu het probleem :

Klebsiella is natuurlijk resistent , Proteus ook, Stahpylococcus en dergelijk ook.

en bovendien dat je het niet aan een patient geeft met een darm infectie.

 

 

blijft over de e.coli

ja leuk die kan er soms tegen soms niet.

hoe wil je kijken of die gevoelig is . met een e-test dan heb je een kweekplaat , een 37 graden stoof nodig en een steriele test strip nodig.

dus helaas dat werkt niet want de meeste corretie ieder wel denkend mens heeft dat niet in huis.

 

dan blijft over Proteus , Shigella en Salmonella.

wat is er pathogeen?

de Shigella en Salmonella (de proteus kan wel maar meer in de blaas en als je immunosupresiva gebruikt.)

dan gebruik je een SS agarplaatje en breng je het monster op.

het resultaat is leuk de normale flora is roze de niet normale flora (op proteus na zijn gelig

of met zwarte kern .

Salmonella heeft de zwarte kern niet altijd en shigella heel soms.

 

dus dan gebruik je de KBR test (korte bonte rij ( urease buis indol buis en de leuke TSI buis)

proteus is als enige urease positief en knal knal roze.

indol verschilt per soort enorm.

TSI kan je veel uithalen dan heb je dus een tabel

met alle gegevens die lees je dan af en krijg je een soort.

 

op het moment dat je een salmonella hebt heb je een klein probleem.

je weet niet welk type.

dus dan moet je een salmonella serovars typering uitvoeren op de reinkweek.

 

(duizelt het al?) :p

 

over het boek ja er zijn boeken met antibiotica doseringen maar :

ja metrecht maar.

je kan niet blind gaan voorschrijven en toedienen

penicilline v is nutteloos in de bloedbaan.

terwijl penicilline G super werkt.

 

als je een hersenvlies of erger hersen ontsteking hebt doe je wel blind een cocktail.

(ken een arts die gaf gewoon leuk 4 soorten en 2 virusremmers )

vancomycine werkt tegen veel dingen echt goed nadeel.

gaat niet de bloed hersen barriere over.

en is erg extreem duur ( kan echt heel erg verschillen per soort antibioticum).

 

 

(zit in dubio of ik mijn link wel ga posten hier.

enerzijds spreek het de nederlandse antibiotica wetten tegen anderzijds mijn papieren versie staat vol geklad XD )

@Kans zo goed?

je kan nooit zo gelijk zeker weten wat het is omdat amoxicilline geen wonder middel is.

(vancomycine wel maar dat komt dat noemen we zo tot de vancomycine resistentie nog groter word dan is het een rot middel (is altijd zo ))

 

@dR3

 

ik zie veel mensen die komen van kleine streek ziekenhuisjes.

dan is het ontstoken hebben ze serieus of van het ziekenhuis of de apotheek het verkeerde middel gekregen

een schimmel doder zal in 99,9% van de gevallen nooit de infectie gaan bestrijden als er een bacterie naar binnen kruipt.

 

dan mag je wel lekker met je spuit het pus er uit halen .

 

 

ik weet dat je niet alles kan weten.

maar ik ben er van overtuigd dat ik meer weet over antibiotica dan een huisarts.

die wilde mij namelijk dood leuk augmentin voor schrijven met een amoxicillineallergie

 

 

Augmentin is amoxicilline met clavulaan zuur voor de esbl bacterien zo als Klebsiella pneumonia oxa 48 (maaststad bacterie)

 

en volgens een rivm schatting is 40 % van de nederlanders allergisch voor een of meerdere antibiotica

in 20% van alle nederlanders is het amoxicilline.

 

de bacterie kan er wel op reageren maar de patient over reageert.

 

 

wij kijken van uit het klinsche aangeleverde beeld en onze waarnemingen

er staat altijd nog een team boven ons de artsen van de afdeling microbiologie.

 

en ik als hoofdanalist in opleiding sta in onze voedselketen van mensjes ergens 2 trapjes lager als zo arts.

(arts MB / arts MB in opleiding (of een arts of microbioloog die de 2e titel nog aan het behalen is) dan de hoofdanalist , hoofdanalist in opleiding dan analist , ondersteuning dan analist in opleiding tot aan de schoonmakers )

 

zo goed?

of nog vragen ?

klachten ?

op of aan merkingen?

of een nieuwe casus met micro vriendjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een stelregel wat dat betreft; steekt er bot uit, is het gebroken, bloed het, is het lek

 

en van amoxiline moet je goed schijten inderdaad, heb 4 dagen in praag op een caravan bed gelegen en de wc gezien

 

mooie regel :p

en waar rook is is vuur is de 2e zeker?

 

en ik heb na amoxicilline de spoed eisende hulp gezien XD

dus het is rotspul.

 

kreeg het vorig jaar binnen op het lab dan mag je langs lopen op de 1e hulp.

XD heel leuk krijg je prikje en mag je weer weg

(ik jatte wel een lollie :3 want tja ben een kind van me ma he :p )

daarna 15 pagina's invullen met 3 collega's over wat er gebeurd was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Timo: leuk da je gelachen hebt, fijn dat je weet wat voor beestjes er in poep zitten, leuk dat iedereen hier nu snapt waarom mijn studie zo lang duurt, das namelijk het verschil tussen beestjes kijken en mensen beter maken. Maar ik stop hiermee, discussies met mensen die in de ontkenningsfase van hun pddnos zitten hebben niet veel zin;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet van iedere bacterie waar hij voorkomt en waarom die pathogeen kan zijn .

is wel zo handig.

en omg leer je dan voor arts?

arme patienten

 

nouja word erger

ziekenhuis waar ik leer heeft me toegezegt dat ik geneeskunde mag studeren op hun kosten als ik hoofdanalist ben dus vanaf september volgend jaar hebben de patienten het erger ^^

 

en nee heb geen pdd-nos asperger en fotografisch geheugen

handig is aan te raden

Link naar reactie
Delen op andere sites

sssssssssst niet verder vertellen, verder is het een echte graymen auto in het donker blauw met een 4 deurs, mooi zon instapdieseltje zonder turbo ik val totaal niet op,

das dan wel een nadeel, heb al wel s goed lopen zoeken bij de makro tussen 500 andere auto's

 

 

http://www.autoblog.nl/top-10-best-verkochte-autos-allertijden

 

http://www.happyblog.be/nl/happy-news/car/76-de-meest-verkochte-wagenkleur-in-europa.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou m laten bestickeren; operatie geslaagd patient overleden

of heel groot Meat Wagon

 

 

ja dat kan :D

XD

 

ik heb nu een fiets en ov .

 

heb op een labjas staan .

mijn collega komt zo bij je.

tenzij we samen koffie drinken dan moet je even wachten.

maar zulke teksten zijn gewoon leuk ;)

 

 

heb wel op me jas die ik nu vaak draag erg veel kleurcodes staan .

(de verschillende labs dragen kleuren op de jassen is handig.

klinische chemie heeft een rood randje

BHV heeft een BHV logo (dat groen vlak met witte kruis)

de biosafteyploeg heeft er een biosaftey teken op staan naast de BHV logo.

en de artsen hebben een esculaap teken er op staan.

 

Pathologie is zwart (toepasselijk he )

groen is microbiologie

paars is alle experimentele afdelingen.

er is ook blauw geel en oranje geloof ik

maar waarom ?

geen idee

dus ja ik heb groen en paars en dan die 2 logo's

en nog jatten mensjes mijn jas .

dat haat ik. ben sinds vanochtend ook pennen kwijt

ik ben de enige met paarse pennen dat is handig als iemand een paarse pen heeft weet ik de dief

maarja ga maar eens bijna 3000 collega's af ze zien je aankomen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...