Ga naar inhoud
GENEGEERD

Walkie talkie antenne mod


Simurgh

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Door mijn recent opgedane kennis over cb radio's is het mij duidelijk geworden dat het vermogen van een radio pas tot zijn recht komt als er een goede antenne is.

 

Nu hebben walkie talkies niet bepaald een optimale antenne dus ben ik opzoek gegaan naar het vervangen van de originele antenne voor een lange telescopische antenne. Zodat ik wel hem kan inschuiven maar wel een lage antenne tot mijn beschikking heb.

 

Ik ben begonnen met Google, helaas is dit een veel bevat topic, maar zonder antwoord met uitzondering van 1 YouTube filmpje. (Ik krijg de link niet gekopieerd, Google op frs/pmr radio antenne mod)

 

Oké, de radio die ik aan ga passen is de midland gxt850, wel een dure radio dus ik hoop dat ik geen fouten maak...

 

Goed het is gelukt, nu moet ik nog testen of hij het beter doet dan voorheen. Als dit het geval is dan zal ik de gehele stappen hier online zetten van de tweede die ik dan zal aanpassen.

 

Voor nu een foto van de twee, soort voor en na foto.

ezuvyge8.jpg

 

Groet Simurgh

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Je antenne lengte is ook afhankelijk van welke golf/band je gebruikt. Maar dat je met een goede antenne verder komt dan met meer vermogen is wel duidelijk. Ik kom met 0,5watt verder met een hoge goed afgestelde antenne dan met 25watt en een bagger antenne.....

Swr meter is inderdaad een zinvolle aanschaf!

 

Succes met je project

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat klopt heren en deze antenne is daar dan ook voor bedoeld. Kan ik hier ook gewoon een swr meter tussen hangen? Het is nogal een andere frequentie...leuk dat jullie zo meedenken

 

Overigens is dit een 5 watt Porto die hier niet te koop/legaal zijn om te gebruiken. Wat ik natuurlijk niet zou doen:o

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan moet je wel een SWR meter nemen die geschikt is voor die frequentie, anders krijg je verkeerde meetresultaten. Wat je ook kan doen is de stroom meten tijdens zenden bij een bepaalde antenne, hoe meer stroom, des te beter zal die afstralen, dus vermogen afgeven. Zo kun je ook een te lange antenne inkorten, steeds meten, en zodra de stroom weer afneemt, heb je het maximale bereikt.

 

Een gewone rechte antenne zal 1/4 golflengte zijn, de 462 MHz band is 65cm, dus een kwart daarvan is dus 16,2 cm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat bedoelde ik niet, wat ik bedoel is dat er voor elke frequentie-band eigenlijk maar één antenne de beste is. Een antenne voor de LPD of PMR band zal anders, lees minder, presteren op jouw portofoon als een die speciaal voor die 462 Mhz band ontworpen is.

 

De stroom meet je door de batterij los te nemen en dan met een universeelmeter de stroom te meten die de batterij levert tijdens het zenden. Je moet dan een hulpdraadje gebruiken om de min van de batterij met de min van de portofoon te verbinden. De plus van de meter aan de batterij, de min van de meter aan de plus van de portofoon, zodat de meter als het ware tussen in hangt. Met wat plakband erbij kom je een heel eind, of anders even een extra handje er bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De antenne is speciaal ontworpen voor 462MHz. De stroom meten zal ik nog wel een keer doen, maar zoals met veel projecten moet het vaak tussen alle bedrijven door. Bedankt voor het geven van een manier om de effectiviteit te meten zonder dat ik kilometers moet lopen met mijn broer aan de andere kant..:D

 

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een 462 antenne hebt, zal deze zeker een stuk beter presteren dan de stubby die er vanuit de fabriek al opzat.

Let wel, met 5 watt zenden is je accu pack ook snel leeg. Deze porto's gebruiken ook helaas nimh accus, welke niet de beste keuze hiervoor is. Li-ion zou in veel gevallen beter zijn als je met hoog vermogen zendt.

Nogmaals, zoek een ideale positie (hoog boven de meeste obstakels) en zend dan met 0,5-2watt. Ipv in een kelder met 5watt te zenden.

Zit je met een groep oid, dan zou je nog kunnen denken aan repeaters. Zijn ook te koop en zelf te maken.... En je bereik wordt flink vergroot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een 462 antenne hebt, zal deze zeker een stuk beter presteren dan de stubby die er vanuit de fabriek al opzat.

Let wel, met 5 watt zenden is je accu pack ook snel leeg. Deze porto's gebruiken ook helaas nimh accus, welke niet de beste keuze hiervoor is. Li-ion zou in veel gevallen beter zijn als je met hoog vermogen zendt.

Nogmaals, zoek een ideale positie (hoog boven de meeste obstakels) en zend dan met 0,5-2watt. Ipv in een kelder met 5watt te zenden.

Zit je met een groep oid, dan zou je nog kunnen denken aan repeaters. Zijn ook te koop en zelf te maken.... En je bereik wordt flink vergroot.

 

Dat hij beter zou presteren was ook het idee, dus ik hoop dat je gelijk hebt. De accu heb ik nog geen problemen mee gehad, en anders lust hij ook aa batterijen.

 

Een repeater, alleen om een lokaal netwerk op te zetten is denk ik niet heel nuttig, ik zie deze als mobiel maar ik probeer er gewoon uit te halen wat er in zit. Op welke plek te zenden voor optimaal bereik dat snap ik. In de kelder is niet goed tenzij je een kabel naar een externe antenne heb die op het dak staat;)

 

Voor langere afstand is de cb met vaste antenne.

 

 

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een puxing 777 en een puxing 888 met mobiel magneetvoet antennes

 

ik kan op elke freq komen binnen de 136 / 174 mhz band en in de 400 tot 580 mhz

in shifts van 12,5 en 25, en 50 khz en de radio beschikt ook over spraakversluiering

wat een geprek voor andere onverstaanbaar maakt.

 

Gebruik is van zo radio is verboden om dat 5 watt aan vermorgen uit komt

en je tussen een gebied van 5 tot 10 kilometer keihard te horen bent. Maar-

ze zijn voor een prikkie te koop op marktplaats.

 

Dus voorzichtigheid is geboden en misbruik van bepaalde banden wordt bestraft.

maar ga je zenden met zo radio op de 446 mhz / 433 mhz band dan zal

niemand daar over klagen.

 

http://www.409shop.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die puxing klinkt best oké, maar ik ben moeilijk te overtuigen van accu's zonder alternatief in de vorm van aa of standaard te laden met USB. Ten tijde van stroom uitval kan ik daar iets mee, al het andere niet of met veel verlies door omvormers.

 

Overigens is het prikkie voor mij een sterk qua kosten. Minimaal 200 euro voor twee puxing's, dat heb ik nu een base station voor twee Porto van 5 watt en een cb met alles er omheen. Ben maar een budget prepper...

 

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Gast gerbewoner

Dus voorzichtigheid is geboden en misbruik van bepaalde banden wordt bestraft.

maar ga je zenden met zo radio op de 446 mhz / 433 mhz band dan zal

niemand daar over klagen.

 

http://www.409shop.com/

 

Even een kickje. de 433 mhz ban valt binnen de 70cm band waar ameteurs ook zitten. Reken er dus maar op dat als jij op LPD kanaal 19 met 5 watt vermogen gaat zitten praten dat er mensen kunnen gaan klagen. Toegegeven, er is nooit wat te doen op die band maar amateurs willen de band wel graag voor zichzelf beschikbaar houden. De PMR band is dan wat geschikter omdat die echt voor PMR apparaten is vrijgegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die puxing klinkt best oké, maar ik ben moeilijk te overtuigen van accu's zonder alternatief in de vorm van aa of standaard te laden met USB. Ten tijde van stroom uitval kan ik daar iets mee, al het andere niet of met veel verlies door omvormers.

 

Overigens is het prikkie voor mij een sterk qua kosten. Minimaal 200 euro voor twee puxing's, dat heb ik nu een base station voor twee Porto van 5 watt en een cb met alles er omheen. Ben maar een budget prepper...

 

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

 

De accu's zijn goed ik heb ze getest in de ardennen met 2 watt en duurde drie dagen voor ze leeg waren-

Let wel dit is afhankelijk van de zend duur natuurlijk maar opzich een prima radio.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit altijd op de 433 mhz te zenden het is de enige band waar het kan. Kom je in de buurt van de 430 mhz ja dan kan je een hoop gezeik krijgen.

Bekijken je call via de agentschap telecom heb je geen roepnaam, dan weten ze gelijk dat je iligaal aan het zenden bent.

 

ik zit zelf altijd op de 433.175 nog nooit klachte gehad en geen zeikende mensen die vragen om je roepmaan of je registratie.

 

Nou ja goed lekker boeie ! wie gaat controleren of je iligaal uitzend in een SHTF toestand ?. Ze hebben hun handen al vol aan andere zaken.

Ik zelf zou geen PMR radio kopen, heb zo ding gehad en hij werkt alleen als je in zicht van elkaar bent of weinig opstakkels hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De accu's zijn goed ik heb ze getest in de ardennen met 2 watt en duurde drie dagen voor ze leeg waren-

Let wel dit is afhankelijk van de zend duur natuurlijk maar opzich een prima radio.

 

Dat is best goed, waar ik echter op doelde was het feit dat ze niet werken op AA batterijen.

Toch altijd wel leuk toch, als je iets koopt en het werkt zoals jij dat wil, vind ik altijd wel een leuke bevestiging van mijn vaak lang zoektocht die ik heb om tot een bepaalde keuze te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Ik zit altijd op de 433 mhz te zenden het is de enige band waar het kan. Kom je in de buurt van de 430 mhz ja dan kan je een hoop gezeik krijgen.

Bekijken je call via de agentschap telecom heb je geen roepnaam, dan weten ze gelijk dat je iligaal aan het zenden bent.

 

ik zit zelf altijd op de 433.175 nog nooit klachte gehad en geen zeikende mensen die vragen om je roepmaan of je registratie.

Dat begrijp ik maar je geeft het advies dat mensen niet zullen klagen en dat is niet zo. De 70cm band loopt van 430.00 tot 440.000 mhz en daar valt de LPD band dus precies in. Ik ben het met je eens dat de pakkans klein is, maar met het nieuwe meetnet is deze wel degelijk een stuk groter geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm, 12 antennes landelijk .... en afwijkingen worden automatisch geregistreerd. Dat is toch zeker wel iets om rekening mee te houden!

 

dat betekend voor mij dat ik me toch wat vaker aan de toegestane wattages zal gaan houden.

 

De voormalige Oost Duitse Stasi zouden hun vingers aflikken als ze destijds over dit soort technieken konden beschikken.

Dit bewijst maar eens weer dat de Nederlandse overheid het beste jongetje in de klas wil zijn. Alles willen ze controleren. Triest, diep triest...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

OPSEC en TRANSEC vergt misschien dus meer aandacht.

 

Bij frequentie gebruik moet je dus nog meer niet opvallen tussen de andere frequenties, dat betekend dat je Licentie halen misschien wel handig is..

 

Wil je echt long-range is HF/10/11/12m (27mc band) misschien wel een optie.. Houd je communicatie dus maar kort, en zend absoluut niet uit met meer vermogen dan nodig is..

 

Weet iemand waar de 12 antennes van Agentschap telecom staan.. 1 Amersfoort, 1 Groningen maar de rest kan ik niet ergens vinden..

 

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...