Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Huis afbetalen tijdens hyperinflatie, wat wel een wat niet.

Recommended Posts

Ergens hier op het forum staat een verhaal over iemand die tijdens de Weimar republiek in een periode van hyperinflatie z'n huis af ging betalen met een gouden munt. Fascinerend verhaal vind ik dat! Des te meer omdat hyperinflatie met die gekke euro en haar crisis, heel reëel is. Maar wat dan? Je gaat naar de bank en zegt: Hoi, jullie willen goud/ zilver. Ik heb goud/ zilver. Ik heb een schuld bij jullie, genaamd m'n hypotheek, kunnen we zaken doen?

Of: Hallo, kan ik de baas spreken? En dan tegen de baas: ik heb goud/ zilver. Een munt om m'n hypotheek af te lossen en een munt voor jou, dan praten we nergens meer over.

Je wilt iets, maar je wilt niet jezelf teveel bloot geven... En moet je de deal op papier laten zetten? Want wie weet anders dat je geen hypotheek meer op je huis hebt?

Kortom do en don't bij de bank... al kan dat natuurlijk ook een andere situatie of locatie betreffen. Ben erg benieuwd naar jullie ideeën hierover!

Admin: geen idee waar dit draadje moet... Mocht het verhuisd moeten worden, doen!

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Wat is de relevantie?

Hoe bedoel je dit?

Relevantie: Er wordt vaak gedacht dat je tijdens een hyperinflatie zwemt in het geld.

Dit is niet correct, het is voor veel mensen moeilijk om aan de eerste levensbehoefte te voldoen.

Er wordt daarom veel "ten gelde" gemaakt. (ook al is dat vaak ruilhandel)

Bedoel: Een gouden munt zal een hoge waarde hebben, maar de grote massa zal deze munten niet vrij hebben om er een hypotheek mee af te betalen. Het zal gebruikt moeten worden voor de eerste levensbehoeftes.

OBL Rien: de link http://preppers.nl/forum/threads/645-Aflossen-of-goud-zilver-kopen?highlight=weimar+hypotheek

Rodin schrijft daar: 'Dat is exact wat sommige slimmeriken tijdens de gigantische hyperinflatie in de Weimar republiek hebben gedaan. Hun laatste tienduizenden marken hebben ze omgewisseld tegen zoiets als 23 dollar en een paar weken later konden ze hun hypotheek afbetalen met 1 dollar - om vervolgens met een kruiwagen vol wisselgeld de bank uit te lopen. Is een waar verhaal.'

Geen idee of het inderdaad een waar verhaal is zoals hij schrijft, maar het is wel een aardige gedachte.

En een gouden munt over of niet hangt natuurlijk af van de prioriteiten. Als er inderdaad eerst eerste levensbehoeften zijn, dan gaat dat natuurlijk voor. Maar in het geval dat... Ben benieuwd hoe dat dan gaat.

Er staan in het boek When Money Dies van Adam Fergusson diverse anecdotes over dit soort situaties. Zo was er een buitenlandse student die van zijn toelage een heel blok huizen opkocht. Ook kwamen er veel andere buitenlanders naar Duitsland om goedkoop in te kopen. Dit veroorzaakte veel xenofobie. En natuurlijk weten we de afloop ervan.

Er staat op YouTube ook een uiterst interessant gesprek met Fergusson waarin hij de Weimarperiode beschrijft. Hij vermeldt dat mensen met een postzegel hun hypotheek afbetaalden.

OBL Rien: de link http://preppers.nl/forum/threads/645-Aflossen-of-goud-zilver-kopen?highlight=weimar+hypotheek

Rodin schrijft daar: 'Dat is exact wat sommige slimmeriken tijdens de gigantische hyperinflatie in de Weimar republiek hebben gedaan. Hun laatste tienduizenden marken hebben ze omgewisseld tegen zoiets als 23 dollar en een paar weken later konden ze hun hypotheek afbetalen met 1 dollar - om vervolgens met een kruiwagen vol wisselgeld de bank uit te lopen. Is een waar verhaal.'

Geen idee of het inderdaad een waar verhaal is zoals hij schrijft, maar het is wel een aardige gedachte.

En een gouden munt over of niet hangt natuurlijk af van de prioriteiten. Als er inderdaad eerst eerste levensbehoeften zijn, dan gaat dat natuurlijk voor. Maar in het geval dat... Ben benieuwd hoe dat dan gaat.

Dank, ik zal Rodin eens vragen waar hij dat weg heeft.

Edit: Rodin heeft het dus niet over een gouden munt!

Edit2: Rodin herinnert zich niet waar hij dit gelezen heeft.

Voor het moment ga ik er van uit dat het niet gebeurt is (met een gouden munt).

OBL-Rien, nee ik zag het. Maar het gaat om het principe. Tijdens hyperinflatie je hypotheek aflossen, het maakt dan volgens mij niet uit of dat met een gouden of zilveren munt wordt gedaan, met een postzegel of met dollars. Of heb ik het mis? Hoe dan ook vind ik het een handig gegeven dat dit lijkt te kunnen. Aangezien ik het ervan zie komen dat we een hyperinflatie krijgen, zou ik mij graag hierop voorbereiden. Het lijkt me zalig als ons huis inderdaad van ons is ipv van de bank.

Tijdens een hyperinflatie je hypotheek aflossen kan. Dat zal ik ook nooit ontkennen. Maar er is iets meer aan de hand. Zo is dit in het verleden kennelijk niet op grote schaal gebeurt.

Een van de redenen heb ik genoemd; tekort aan geld.

Een andere is herwaardering van hypotheken. Overheden en banken gaan hand in hand. Het is ook na Weimar zo geweest dat achteraf de hypotheken zijn aangepast aan de nieuwe prijzen.

Nog een reden kan zijn dat tijdens een hyperinflatie de prijzen van huizen vaak flink dalen. Niet als uitgedrukt in de hyperflaterende munt, maar in koopkracht. Een hypotheek aflossen is dan misschien niet zo attactief als een nieuw huis kopen (zonder hypotheek) indien de koopkracht op een andere manier aanwezig is.

Begrijp me niet verkeerd, ik zou het zeker proberen (aflossen). Maar waarom is dat in het verleden niet massaal gebeurt? De mensen waren toen echt niet dommer dan tegenwoordig.

Het is natuurlijk wel oneerlijk als hypotheken en andere schulden hergewaardeerd worden maar spaargelden en pensioenen wel verdampt blijven. Maar iets anders hoeven we ook niks te verwachten van de banksters en de politiek. De spaartegoeden van miljardairs en politici worden natuurlijk wel hergewaardeerd, terwijl die van Jan Modaal op 0 blijven. :(

Waarom dat in het verleden niet gebeurd is? Zo wat gedachten...

-Mensen nu weten mondiaal meer wat er aan het gebeuren is dan toen.

-Waren er toen zoveel mensen met een hypotheek als nu?

-Hoe zit het met de hoogte van de hypotheek van toen tov nu?

-Wij weten dat er na zo'n periode van hyperinflatie een nieuw systeem vorm krijgt. En dat dus het huis afbetalen of een nieuwe huis kopen, zeker voor de periode erna, lonend is.

Vlinder en obl,

Ik denk dat jullie alle twee gelijk hebben.

Als er echt een hyperinflatie gaat komen, lijkt me vrijwel zeker.., dan kun je als je geluk hebt je hypotheek makkelijk afbetalen.

Met geluk bedoel ik dan dat jij net de juiste valuta, pm of wat dan ook moet hebben die niet mee-infleerd (bestaat dat woord ? ).

Die valuta, pm enz zal dan tov de euro heel veel in waarde stijgen.

Het probleem is dat die hyperinflatie in een context gebeurd, er zal bv. voedsel tekort zijn, gebrek aan medische zorg enz.

De kans dat je veel liever je geld aan die zaken zult besteden is veel groter dan dat je je hypotheek aflost.

Alls je goed gegokt hebt dan zit je goed, dan hoef je alleen op het hoogte punt je waarde vaste PM of geld omzetten in huizen enz.

Het is dus net zo makkelijk als beleggen, laag inkopen hoog verkopen:)

Je zult dus ook een goed inzicht of veel geluk moeten hebben.

Het klinkt allemaal leuk en makkelijk dat zal als het echt gebeurt wel even met iets andere woorden uitgedrukt gaan worden.

Grt

Kans

Het is natuurlijk wel oneerlijk als hypotheken en andere schulden hergewaardeerd worden maar spaargelden en pensioenen wel verdampt blijven. Maar iets anders hoeven we ook niks te verwachten van de banksters en de politiek. De spaartegoeden van miljardairs en politici worden natuurlijk wel hergewaardeerd, terwijl die van Jan Modaal op 0 blijven. :(

TL, jij krijgt weer eens een dikke PLUS omdat je het zo fraai verwoordt. Vond ook dit: A Lannister always pays his debts.erg grappig, zeker ihkv hyperinflatie.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...