Ga naar inhoud
GENEGEERD

(Schuil)kelder aanleggen


happyangle74

Aanbevolen berichten

In de tuin van mijn nieuwe huis zou ik graag een schuilkelder aanleggen, het doel is dat deze max. enkele dagen twee tot vier personen kan voorzien, en tegelijkertijd ook kan dienen als voorraad kelder. Het liefst zou ik -net als iedereen- de kosten willen drukken, maar het moet ook veilig zijn.

 

Ik lijk echter weinig te kunnen vinden op het gebied van bouwadvies voor iets dergelijks. Kan ik het zelf doen, is het slim om het zelf te doen? Waar moet ik rekening mee houden? Ik heb enkele posts gelezen op dit forum die dit onderwerp betroffen en hoop dat jullie mij misschien van een goed startpunt kunnen voorzien :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ligt er net aan wat het preciese doel en budget is. 

Heb (helaas) geen praktijkervaring met het bouwen van een bunker. Heb me wel erg in de theorie verdiept en weet als allround constructiewerker wel t een en ander. Ik hoop dat ik je met het een en ander kan helpen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Volgens mij schrijft hij dat het een prefab kelder is/wordt.

Dus geen schuilkelder en al helemaal geen bunker.

Waarom zou een ondergrondse doos niet beschermen tegen EMI ?
Zolang er geen (ge)leidingen, kabels van buiten bovengronds naar binnen lopen denk ik dat er weing gebeurd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik heb gelezen is dat, behalve als je tientalle meters ondergrond zit, je een faraday cage nodig hebt om een emp af te weren. 

 

Aangezien een kelder, over het algemeen, telefoonsignalen nauwelijks verstoort lijkt het mij ook dat deze al helemaal geen emp tegen zou houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het idee is om enkele dagen bescherming te kunnen bieden aan (natuur)rampen. Een EMP had ik hier niet in meegenomen, sterker nog, ik leer pas net wat het is, maar lijkt me een goede om mee te nemen en dus geen permanent leidingen of kabels naar de kelder te leggen. Een Faraday kooi aan de binnenkant plaatsen zou ook nog kunnen zonder teveel moeite.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden, happyangle74 zei:

Een Faraday kooi aan de binnenkant plaatsen zou ook nog kunnen zonder teveel moeite.

Ben ik zeer benieuwd hoe je je dat voorstelt.
Aangezien de prof. bunkers bv defensie bunkers toch aardig wat voorzieningen hebben moeten aanbrengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen hoog water zou ik de optie : boomhut onderzoeken.
Of de zolder leefbaar maken.
Ik zou even niet weten wat voor natuurrampen in NL (aanname) een meerdaagse schuilplek nodig maken.

 

Ik denk een windhoos, veel wind en regen kunnen je huis aardig slopen. Een overmatig stevige schuur (betonnen doos) is dan ook een optie.
Schuur sluit je dan aan op alle nutsvoorzieningen.
Je nieuw te bouwen huis voorzie je natuurlijk ook van een afsluitbaar riool (terugslagklep).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Wat die EMP betreft, het belangrijkste wat je moet beschermen is vooral je ledlampen en transistor radio (wereldontvanger met korte golf). Dit kan door hem in een plastic zak  verpakt in een metalen blik te doen die kierloos afsluit. Of je omwikkelt hem afwisselend met lagen plastic en aluminium folie, bijv. plastic-folie-plastic-folie-plastic, telkens goed dicht tapen. Door de hoge frequentie van de EMP is een gewone kooi van faraday (en ook dus een magnetron) onvoldoende, want de mazen mogen maximaal 1/10 van de golflengte zijn, en die golflengte ligt in het centimeter gebied bij de zeer hoge frequenties. Batterijen hoeven niet beschermd te worden. Sommige zonnepanelen (met diodes) weer wel, maar andere panelen hebben geen diodes en die zijn veilig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...