Ga naar inhoud
GENEGEERD

water zuiveren - welke koolstof werkt voor de bobble (fles met koolstoffilter)


SamenPreppenIsFijner

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik lees hier vragen over houdbaarheid van water.
Een ander idee is: water uit de kraan of een andere bron filteren.

Ik heb als idee om een Sawyer filter te kopen dat heel erg veel water kan filteren op bacterien microplastics etc. Daarnaast wil ik het water graag met een koolstoffilter kunnen filteren.

Daarvoor zou ik een bobble/camelbakfles kunnen kopen zie deze websites https://www.waterflessenwinkel.nl/product/camelbak-groove-fles-met-filter/


Inbegrepen is een koolstofelement maar dat gaat 400 flesladingen mee.
bovendien vind ik de info over de werkzaamheid van deze koolstoffilter niet zo indrukwekkend; er wordt aangegeven dat je geen water van onbekende kwaliteit mag gebruiken.
Actieve koolstof wordt aanbevolen om chemische verontreiniging uit water te halen.Daar meldt deze webshop niets over. Ik zou graag willen weten van iemand die er verstand van heeft wat voor koolstof samen met deze fles zorgt voor water dat gefilterd is op chemische verontreiniging.


En of het een goed idee is om eest met een sawyerfilter te filteren en daarna via deze fles met een koolstof filter.

Oh ik lees op een site voor hikers dat iemand inderdaad een camelbak gebruikt samen met een 'Sawyer inline (gravity) filter'.  Dus ben niet de enige die op dat idee komt. (Muppet bij deze discussie: hiking-site 'welke manier van waterzuivering zal ik kiezen' (2013)

 

De belangrijkste vraag is dus: wat voor actieve koolstof  zorgt voor een betrouwbare filtering op chemische verontreiniging? is dit een goede optie?

 

Op preppers.nl worden bij een discussie over actieve koolstof (ook uit 2013) linkjes gedeeld naar Brouwmarkt, maar daar krijg ik geen hits meer bij koolstof.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Aanvulling:

Dit is mijn eerste topic hier is de vraag duidelijk?
En verder staat er in de titel dat het over een Bobble fles gaat, maar bedoelde een Bobble / Camelbakfles. beide gaan uit van hetzelfde idee: een fles met een zeefje/filter waar actief koolstof in meegeleverd wordt. Ik wil dus graag weten als je dit wilt bijvullen, welke actieve koolstof dan een geode keuze is qua

1. Type koolstof > heeft deze een goede werkzaamheid in het reinigen van vervuld water waarin chemische stoffen zitten?

2. Prijs - koolstof filters om water te filteren zijn steeds erg duur; zelf koolstof toevoegen aan een filter dat je al hebt lijkt me een stuk betaalbaarder.

3. Welke dosering?

4. Welke vorm? een stukje, poeder, tablet, korrels?


En ben vooral ook benieuwd naar tips: waar te verkrijgen (liefst met een linkje)

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@SamenPreppenIsFijner

 

Je hebt goedkopere inline actieve kool filtertjes. Aanbod varieert, ik zou zo geen links kunnen geven. Die zijn bedoeld om na deeltjes filtratie met bv. een Saywer de smaak te verbeteren van bv slootwater of erger.

 

Actieve kool filtert bepaalde chemicalien, met name aromaten en als je heel langzaam water door heel veel actieve kool leidt, vang je ook een deel zware metalen af.

Voor effectieve filtering heb je echter veel actieve kool nodig, wat ook nog eens kort meegaat.

 

Zo'n klein inline actieve koolfilter is dan ook vooral om de smaak neutraal te maken. Serieus chemicalien uit water verwijderen (laat staan zware metalen) daar heb je ook serieus grote actieve koolfilters voor nodig.

 

Bij het verbeteren van kraanwater, wat van zichzelf het schoonste water is wat je maar kunt krijgen, hoeft het actieve koolfilter nagenoeg niets te doen en dan gaat een halve liter actieve kool zo drie maanden mee.

 

Het idee om kraanwater van microplastics te ontdoen is niet helemaal zinnig, omdat het weinig microplastics bevat t.o.v. de rest van je voedsel. Heel veel moeite en geld steken om 1% van je totale microplastic te verminderen door je kraanwater te gaan filteren schiet niet op.

 

Ergens in een ander topic had je een post gevonden van iemand die twijfelde aan de kwaliteit van Sawyer filters, nu ja, die gast heeft zich door een Chinees laten afzetten met een kloon, of weet niet waar hij het over heeft. Sawyer is een van de meest geteste en gebruikte portable waterfilters in de wereld. De 0.02 wordt algemeen gebruikt door medische hulporganisaties bij operaties in het veld. Voor de meeste gebieden op Aarde volstaat de 0,1 micron filtratie, alleen in de tropen kan de 0.02 handig zijn.

 

De mini heeft een vrij trage doorstroom, zelf vind ik de Squeeze het meest praktisch. Dan kun je veel sneller een paar liter filtreren om de veldflessen oid te vullen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe dank voor jouw reactie! en heb ook je review van de Aqualine gelezen.

Wb de kwaliteit van Sawyer: goed om te weten dat je moet opletten waar je bestelt. best een officiële leverancier kopen die Sawyer zelf noemt, denk ik.

 

De review over de Aqualine is interessant. Wel krijg ik er wel het idee bij dat het toch best een gedoe is. En je noemt geen website waar je iets kunt kopen dus dat moet ik dan weer allemaal gaan uitzoeken.. (Stenen, keramische filter etc - en dat terwijl Sawyer een nog iets fijnmaziger filter heeft en verschillende uitvoeringen)
 

Dus ik ga even verder op mijn idee van filteren met Sawyer, eventueel nazuiveren met chloor en daarna een actieve koolfilter.

Dit in een situatie waarin water koken niet mogelijk of wenselijk is.
Als ik alles hiervoor in huis heb, kan ik eventuele overbodige stappen altijd achterwege laten.
Maar dan heb ik iets dat compleet toepasbaar is zo nodig.

Ik probeer nu uit te vinden wat een makkelijk toepasbare en betaalbare manier is om dit te organiseren.

Toepasbaar thuis, onderweg en ook op de tuin waar sloot- en regenwater gebruikt wordt.

misschien wel wat erg veel tegelijk.

 

Dank voor je uiteenzetting over verschil tussen inline filters en actieve koolfilters.
Dat hou ik in gedachten.


Ook interessant om te lezen welke filterniveaus wanneer toereikend zijn (0,1 of 0,02).
Sawyer geeft overal aan dat bacterIén altijd groter dan 0,1 micron zijn.
Dat vind ik dan wel een mooi uitgangspunt, dat je die met een Sawyerfilter dus kunt uitzuiveren.

 

Ook fijn om te lezen dat je goede ervaring hebt met de Squeeze.

(overigens, een dummievraag die steeds bij me opkomt is: ik begrip niet zo goed hoe het kan dat het knijpen in een fles met water zorgt voor een betrouwbare filtering..  Want het water gaat terwijl je knijpt toch niet door een filter?Blijft dan toch in het reservair? Dat gebeurt toch pas wanneer het water door het filter heen de fles verlaat? Bij een fles waarin koolstof zit kan ik me wel eits voorstellen bij dat dat knijpen zin heeft - dan geef je het water meer kans om alle koolstofdeeltjes te bereiken. Maar de Squeeze heeft geen koolstof filter. )

 

Verder heb ik nog steeds vragen over de praktische kant van filtering met Actieve koolstof.


Ik wil graag weten:


Hoe voeg ik met succes actieve koolstof toe aan het water om dit te zuiveren tot drinkwater en/of tot gezond gietwater voor groenteplanten?

Waarom is er eigenlijk geen leverancier die actieve koolstof voor deze toepassingen verkoopt?

Er zijn wel keidure filters te koop dit ook nog eens regelmatig vervangen moeten worden.
Dat moet toch veel goedkoper kunnen?


1. Vraag Voor kleinschalig gebruik om sloot=/regenwater te zuiveren tot drinkwater:
Is het filter in een fles zoals de Camelbak, voorzien van Actieve Koolstof, goed bruikbaar om van bacterien en virussen ontdaan sloot-/regenwater/onbetrouwbaar kraanwater ook nog te filteren op chemische stoffen? Hoe weet je of het water gezuiverd is? Moet het water bijv voor een bepaalde tijd in contact staan met de actieve koolstof? hoeveel actieve koolstof moet erin?


2 Vraag voor a je grotere hoeveelheden water wilt zuiveren:
* Hoeveel koolstof is nodig per 5 liter en per 10 liter water? Hoe lang gaat dit mee?
* Hoe lang  moet het water in contact staan met het actieve koolstof?
* Kan hiervoor de werkwijze gebruikt worden die voor aquaria wordt toegepast?  

 

Verder ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met het toepassen van de Sawyer kraanadapter op een emmer waar een gat in gemaakt is en een 'adapter' op is bevestigd: Werkt dat goed? Is dat makkelijk in gebruik? In welke situaties vind je dit handig?


PS @Raycoupe

Je suggereerde dat ik kraanwater van microplastics zou willen doen en geeft dan aan dat dat een vrij onzinnige vraag is.
Ik heb volgens mij nergens iets over microplastics geschreven :) Mijn vraag ging met name over het gebruik van actieve koolstof  en het idee deze te kiezen is vanuit de gedachte dat ons kraanwater mogelijk slechter gaat worden. Verder heb ik belangstelling voor de kraanwater adapter omdat deze erg makkelijk in gebruik lijkt te zijn. Mocht de waterkwaliteit in Nl inderdaad slecht(er) worden (zelfs het hoogheemraadschap heeft vorig jaar gesignaleerd dat het achteruit gaat met de waterkwaliteit en dis wat ook in het nieuws..) dan lijkt het me fijn al zon ding in huis te hebben. Zeker als het ook voor andere doeleinden gebruikt kan worden.  De kraanadapter is naast eenvoudig in gebruik ook meeneembaar naar plekken waar je de waterkwaliteit niet kent of onzeker erover bent. en ook had ik gelezen dat je een emmer zo kunt aanpassen dat de kraanadapter daarop aangesloten kan worden. Dan is deze dus ook bruikbaar voor bijvoorbeeld slootwater dacht ik.   Wel heb ik m'n twijfels bij de praktische bruikbaarheid van de constructie met een emmer.

Al met al ben ik me wat breed aan het orienteren.
Misschien een beetje lastig te volgen voor anderen.
Ik merk het wel.


 
 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden, SamenPreppenIsFijner zei:

@Raycoupe dank voor jouw reactie! en heb ook je review van de Aqualine gelezen.

Wb de kwaliteit van Sawyer: goed om te weten dat je moet opletten waar je bestelt. best een officiële leverancier kopen die Sawyer zelf noemt, denk ik.

Die zijn er genoeg, alleen een beetje uitkijken als je op een chinese site hetzelfde product ziet alleen goedkoper.

8 uur geleden, SamenPreppenIsFijner zei:

 

De review over de Aqualine is interessant. Wel krijg ik er wel het idee bij dat het toch best een gedoe is. En je noemt geen website waar je iets kunt kopen dus dat moet ik dan weer allemaal gaan uitzoeken.. (Stenen, keramische filter etc - en dat terwijl Sawyer een nog iets fijnmaziger filter heeft en verschillende uitvoeringen)

Het zijn twee compleet verschillende filters. Sawyer voorkomt uitsluitend dat je ziekt wordt van het water. Handig voor survival en noodsituaties.

Aqualine is voor thuis, maakt het water lekkerder en filtert dan ook nog wat chemicalien eruit.

8 uur geleden, SamenPreppenIsFijner zei:

 

Dus ik ga even verder op mijn idee van filteren met Sawyer, eventueel nazuiveren met chloor en daarna een actieve koolfilter.

Dit in een situatie waarin water koken niet mogelijk of wenselijk is.

Dat is onzinnig, als er geen bacterien meer in zitten valt er niets te doden met chloor of koken.

8 uur geleden, SamenPreppenIsFijner zei:


Als ik alles hiervoor in huis heb, kan ik eventuele overbodige stappen altijd achterwege laten.
Maar dan heb ik iets dat compleet toepasbaar is zo nodig.

Ik probeer nu uit te vinden wat een makkelijk toepasbare en betaalbare manier is om dit te organiseren.

Toepasbaar thuis, onderweg en ook op de tuin waar sloot- en regenwater gebruikt wordt.

misschien wel wat erg veel tegelijk.

Ja. Veel te veel in voor 1 filter, dat ook nog eens goedkoop moet zijn.

8 uur geleden, SamenPreppenIsFijner zei:

 

Dank voor je uiteenzetting over verschil tussen inline filters en actieve koolfilters.
Dat hou ik in gedachten.


Ook interessant om te lezen welke filterniveaus wanneer toereikend zijn (0,1 of 0,02).
Sawyer geeft overal aan dat bacterIén altijd groter dan 0,1 micron zijn.
Dat vind ik dan wel een mooi uitgangspunt, dat je die met een Sawyerfilter dus kunt uitzuiveren.

De 0.02 is voor in de tropen. De doorstroomsnelheid is meteen heel klein. En dan moet je heel goed gaan voorfilteren, anders werkt het niet.

Hij wordt daarom voornamelijk gebruikt om al schoon water, geschikt te maken voor operaties. Voor drinkwater is deze variant alleen maar lastig. Wil je in de tropen veilig water, dan kun je beter een 0.1 pakken en daarna een steripen gebruiken. Dat is een sterk UV lampje. Grote varianten vind je ook in de aquarium en vijver winkels. Best duur.

 

8 uur geleden, SamenPreppenIsFijner zei:

 

Ook fijn om te lezen dat je goede ervaring hebt met de Squeeze.

(overigens, een dummievraag die steeds bij me opkomt is: ik begrip niet zo goed hoe het kan dat het knijpen in een fles met water zorgt voor een betrouwbare filtering..  Want het water gaat terwijl je knijpt toch niet door een filter?Blijft dan toch in het reservair? Dat gebeurt toch pas wanneer het water door het filter heen de fles verlaat?

Zie youtube.

Ik vul graag in een keer meerder flessen met schoon water, al kun je de Sawyer ook op een petfles schroeven en er meteen uit drinken.

 

8 uur geleden, SamenPreppenIsFijner zei:

Bij een fles waarin koolstof zit kan ik me wel eits voorstellen bij dat dat knijpen zin heeft - dan geef je het water meer kans om alle koolstofdeeltjes te bereiken. Maar de Squeeze heeft geen koolstof filter. )

 

Verder heb ik nog steeds vragen over de praktische kant van filtering met Actieve koolstof.


Ik wil graag weten:


Hoe voeg ik met succes actieve koolstof toe aan het water om dit te zuiveren tot drinkwater en/of tot gezond gietwater voor groenteplanten?

Waarom is er eigenlijk geen leverancier die actieve koolstof voor deze toepassingen verkoopt?

Er zijn wel keidure filters te koop dit ook nog eens regelmatig vervangen moeten worden.
Dat moet toch veel goedkoper kunnen?

Auarium/vijver winkels verkopen in grotere verpakkingen en zijn het goedkoopst.  Actieve kool blijft een dure hobby en het werkt maar kort. Je zult steeds nieuwe moeten kopen.

8 uur geleden, SamenPreppenIsFijner zei:


1. Vraag Voor kleinschalig gebruik om sloot=/regenwater te zuiveren tot drinkwater:
Is het filter in een fles zoals de Camelbak, voorzien van Actieve Koolstof, goed bruikbaar om van bacterien en virussen ontdaan sloot-/regenwater/onbetrouwbaar kraanwater ook nog te filteren op chemische stoffen? Hoe weet je of het water gezuiverd is? Moet het water bijv voor een bepaalde tijd in contact staan met de actieve koolstof? hoeveel actieve koolstof moet erin?

Actieve kool filtert geen bacteriën. Sterker nog, laat je dat nat staan, dan groeien er juist bacteriën in. Dus je wilt eerst de bacteriën eruit hebben.

8 uur geleden, SamenPreppenIsFijner zei:


2 Vraag voor a je grotere hoeveelheden water wilt zuiveren:
* Hoeveel koolstof is nodig per 5 liter en per 10 liter water? Hoe lang gaat dit mee?
* Hoe lang  moet het water in contact staan met het actieve koolstof?
* Kan hiervoor de werkwijze gebruikt worden die voor aquaria wordt toegepast?  

Met een halve liter kom je een heel eind als het om kraanwater gaat. 3 maandjes, misschien een half jaar.

Gooi je er slootwater in, dan ben je na 200 liter wel aan vervanging toe.

8 uur geleden, SamenPreppenIsFijner zei:

 

Verder ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met het toepassen van de Sawyer kraanadapter op een emmer waar een gat in gemaakt is en een 'adapter' op is bevestigd: Werkt dat goed? Is dat makkelijk in gebruik? In welke situaties vind je dit handig?

Dat kan idd. Zie het ding als een vergiet met hele kleine gaatjes, 0,1 micron.

Zelf doe ik dat niet, want ik heb de Aqualine voor thuis en de Sawyer voor in de rugzak als ik verwacht eens een keer geen drinkwater voorhanden te hebben. En dan pak je geen slootje op een industrie terrein, maar bij voorkeur regenwater, al kan dat een bosvennetje zijn. Daar zit tenminste geen water in wat net vanaf het wegdek (auto's, remstof, olie en chemicalien) de sloot in is gelopen. Dan moet je je verstand erbij gebruiken. Het is een filter voor noodgevallen.

8 uur geleden, SamenPreppenIsFijner zei:


PS @Raycoupe

Je suggereerde dat ik kraanwater van microplastics zou willen doen en geeft dan aan dat dat een vrij onzinnige vraag is.
Ik heb volgens mij nergens iets over microplastics geschreven :) Mijn vraag ging met name over het gebruik van actieve koolstof  en het idee deze te kiezen is vanuit de gedachte dat ons kraanwater mogelijk slechter gaat worden. Verder heb ik belangstelling voor de kraanwater adapter omdat deze erg makkelijk in gebruik lijkt te zijn. Mocht de waterkwaliteit in Nl inderdaad slecht(er) worden (zelfs het hoogheemraadschap heeft vorig jaar gesignaleerd dat het achteruit gaat met de waterkwaliteit en dis wat ook in het nieuws..) dan lijkt het me fijn al zon ding in huis te hebben. Zeker als het ook voor andere doeleinden gebruikt kan worden.  De kraanadapter is naast eenvoudig in gebruik ook meeneembaar naar plekken waar je de waterkwaliteit niet kent of onzeker erover bent. en ook had ik gelezen dat je een emmer zo kunt aanpassen dat de kraanadapter daarop aangesloten kan worden. Dan is deze dus ook bruikbaar voor bijvoorbeeld slootwater dacht ik.   Wel heb ik m'n twijfels bij de praktische bruikbaarheid van de constructie met een emmer.

Kraanwater is al door actieve kool geleidt. Veel beter dan je thuis ooit zal kunnen.

Kraanwater is en blijft schoner dan jij ooit met consumenten filters of DIY voor elkaar kunt krijgen.

 

8 uur geleden, SamenPreppenIsFijner zei:

Al met al ben ik me wat breed aan het orienteren.
Misschien een beetje lastig te volgen voor anderen.
Ik merk het wel.

Er wordt veel onzin verkocht, letterlijk. Dat maakt het lastig als je zomaar wat op het internet gaat zoeken. De Aqualine review geeft precies weer welke stappen je vanaf vuil water moet volgen als je van slootwater veilig EN lekker water wilt maken.

 

- Voorfilteren voor de grotere deeltjes als algen e.d, zodat je bacterie filter niet snel verstopt.

- Daarna bacterie filter, zodat je water veilig wordt en niet ziek. Ook voorkomt het dat je actieve kool filter een broedplaats voor bacteriën wordt.

- Daarna actieve kool, zodat je je smaakjes verwijderd, andere chemicaliën en wellicht wat zware metalen, maar dan moet je echt een heel groot actieve kool filter hebben en heel langzaam, druppelend het liefst, het water er doorheen laat lopen.

- Dat bij de Aqualine nog zilver ionen in die stenen onderin de bak zitten, zorgt ervoor dat er geen nieuwe bacterieen van je handen, lucht of wat dan ook, een kans krijgen om te gaan groeien. 

 

Bij aquaria, vijvers en voor planten, is het meestal zelfs onwenselijk dat je de bacteriën dood, want de meeste zijn heel nuttig en die planten en vissen hebben zich al honderden miljoenen jaren aangepast om er tegen te kunnen. Alleen als bepaalde ziektes bij je vissen toeslaan, ga je wat verder en blijven de goede bacteriën wel in het grind, tussen de planten e.d leven. 

 

==========================

 

Je zult moeten vertrouwen op fabrikanten en deze informatie. Als je het wilt testen kost dat bij een laboratorium vele honderden euro's per keer. Of je doet een volledige HBO studie chemie of laborant en investeert in een paar miljoen voor alle apparatuur die er bij komt kijken.

 

Mensen willen altijd te veel, puur water, alleen maar H20 is nogal duur om te maken. Beter dan destilleren doen ze het hier: https://www.witteveenbos.com/nl/projecten/ultrapuurwaterfabriek-emmen/ 

 

Ga je dat ultrapuur water drinken ipv kraanwater, dan ga je heel snel dood. Kameraad van mij werkte daar bij het opzetten van die fabriek en zijn fulltime job is afvalwaterzuivering op een bedrijventerrein, zodat het geloosde afvalwater niet alle vissen en planten in het kanaal om zeep helpen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


@raycoupe

Dank voor je reacties

 

Even voor de duidelijkheid: Ik zoek geen filter voor de tropen en ook niet om schoon water nog schoner te filteren. De grootste vraag die ik heb: uitvinden wat nodig is om heel vies of onbetrouwbaar te kunnen filteren. Ik vind het ook interessant en leerzaam om te weten wat ik in een 'worst-case'-scenario nodig heb. En met die kennis, als ik daar tevreden over ben en de info begrijp en weet welke opties er zijn en wat die kosten, kijken wat ik daadwerkelijk ga kiezen en wat voor welke situatie.

Dat komt mede doordat het waterschap vorig jaar in een rapport een signaal heeft afgegeven dat het bewaken van de drinkwaterkwaliteit lastiger geworden is. https://nos.nl/artikel/2385440-kwaliteit-drinkwater-in-gevaar-door-boren-naar-aardwarmte  Daarnaast heb ik ook te maken met sloot- en regenwater.

 

De stappen bij heel vies water die ik nu op een rij heb zijn:
1 Voorfilteren (een pantykousje, koffiefilter of doek wordt vaak als middel genoemd)

2 Bacteriën en Virussen:
Koken of een Sawyerfilter (redelijk veel documentatie over), eventueel aangevuld met iets om virussen uit te schakelen - heb begrepen dat sommige virussen kleiner dan 0.1 micron - en bovendien kan er iets misgaan met de Sawyerfiltering. Bij heel vies water lijkt wat extra moeite ivm virussen/bacteriën voor de zekerheid me wel het overwegen waard (chloor - dunne bleek en daarna een vergruisde vitaminetablet geeft iemand als tip of zuiveringstabletten).

3 Chemische stoffen:
Actieve kool (weinig DIY info over te vinden mbt drinkwater, behalve dat je dure filters en navullingen kunt kopen).

 

Jij filtert op outdoorsituaties dus met Sawyer Squeeze en Mini, in combinatie met selectief zijn waar je water tapt? Wat ik interessant vind in jouw verhaal is dat je schrijft dat je met de Sawyer Squeeze meerdere flessen vult. Dat lijkt me lekker efficiënt. Hoe snel gaat dat? En zou je dat op een bepaalde manier ook kunnen toepassen op een groter waterreservoir? Ben ook benieuwd hoe je dat dan precies doet. Als je het leuk vindt om te beschrijven hoe je meerdere flessen mbv de Squeeze voorziet van zuiver water, hou ik me aanbevolen.   (Wat heb je nodig om dat goed te doen, wat doe je, tips en tricks)Instructiefilmpjes: ik kijk daar niet naar want heel vaak zijn die niet ondertiteld of is ondertiteling voor mij niet goed leesbaar. De moeite van het elke keer beginnen met filmpjes kijken om dan te constateren dat ik er niks aan heb bespaar ik mezelf dus ik moet het van tekst hebben.  Dat is mijn eigenwijze keuze. Met tekst kom je doorgaans ook een eind.

 

Het grootste vraagteken bij de drie genoemde stappen is voor mij hoe ik eventuele chemicalién wegzuiver.  

 

Ik heb nog geen leveranciers gezien die actieve koolstof verkopen met het doel om zelf  een actieve koolfilter te maken voor het chemisch nazuiveren van al op bacterIén en virsusen gezuiverd water.
Er zijn inderdaad alleen dure (na)vullingen te koop voor een actieve koolfilter.

En Actieve kool is beperkt bruikbaar, al wordt hier en daar aangegeven dat het wel opnieuw bruikbaar gemaakt kan worden door verhitting. En als je het niet gebruikt, schijnt het wel zijn werking te houden wanneer je het op de juiste manier bewaart - ik meen: droog en donker.

Ik ben dus benieuwd wat voor dosering te gebruiken voor het filteren van water met mogelijke chemische verontreiniging tot goed gietwater of drinkwater en of het uitmaakt wat voor actieve koolstof je gebruikt en hoe lang de koolstof contact met het water moet hebben.

 

Praktische toepassing voor drinken lijkt me om Actieve koolstof in het filter van een camelbakfles te doen. Maar hoeveel dan en hoe lang is dat dan bruikbaar? Het is een beetje een fictieve vraag, want op dit moment is het niet nodig thuis en ik heb ook geen vakantieplannen naar een land waar het water onbetrouwbaar is. Maar nu ik toch met dit onderwerp bezig ben lijkt het me tof als ik hier een duidelijk antwoord op kan vinden.


Jij bent duidelijk niet overtuigd van het filteren met actieve koolstof. Dat is helemaal prima. Dat het een dure investering is of tenminste lijkt, ben ik met je eens. Vandaar dat ik probeer uit te vinden of het ook betaabaar(der) kan.

 

Misschien zijn er anderen die daar anders over denken of low budget tips over hebben. Ben daar wel benieuwd naar. Gewoon interessant.. en wie weet heb ik er in praktische zin ook nog eens wat aan tzt. Als blijkt dat je toch op een vrij betaalbare manier iets kunt ondernemen om water van twijfelachtige status na zuivering op bacterién en virussen ook nog te zuiveren op chemicaliën.  lijkt me dat wel het overwegen waard om toch iets te kopen voor het geval dat eens nodig is. Las ergens dat Actieve Kool die je op de juiste manier bewaart (droog en donker dacht ik) wel zijn werking behoudt


De Aqualine lijkt me cool om in huis te hebben, maar de onderdelen die daarvoor nodig zijn roepen teveel vragen bij me op. Ik ben nu het Sawyer-'systeem' aan het onderzoeken. In de thuissituatie lijkt me de kraanadapter een makkelijkere optie om te overwegen dan de Aqualine (qua gebruiksgemak), in combinatie met een bijv een kan met een koolstoffilter. Maar op dit moment heb ik niet heel veel behoefte om zoiets te gebruiken. het is meer voor het geval we ineens een melding krijgen dat we ons water moeten gaan koken of er ineens lood in de leidingen blijken te zitten ofzoiets.

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden, SamenPreppenIsFijner zei:


@raycoupe

Dank voor je reacties

 

Even voor de duidelijkheid: Ik zoek geen filter voor de tropen en ook niet om schoon water nog schoner te filteren. De grootste vraag die ik heb: uitvinden wat nodig is om heel vies of onbetrouwbaar te kunnen filteren. Ik vind het ook interessant en leerzaam om te weten wat ik in een 'worst-case'-scenario nodig heb. En met die kennis, als ik daar tevreden over ben en de info begrijp en weet welke opties er zijn en wat die kosten, kijken wat ik daadwerkelijk ga kiezen en wat voor welke situatie.

Dat komt mede doordat het waterschap vorig jaar in een rapport een signaal heeft afgegeven dat het bewaken van de drinkwaterkwaliteit lastiger geworden is. https://nos.nl/artikel/2385440-kwaliteit-drinkwater-in-gevaar-door-boren-naar-aardwarmte  Daarnaast heb ik ook te maken met sloot- en regenwater.

 

De stappen bij heel vies water die ik nu op een rij heb zijn:
1 Voorfilteren (een pantykousje, koffiefilter of doek wordt vaak als middel genoemd)

2 Bacteriën en Virussen:
Koken of een Sawyerfilter (redelijk veel documentatie over), eventueel aangevuld met iets om virussen uit te schakelen - heb begrepen dat sommige virussen kleiner dan 0.1 micron - en bovendien kan er iets misgaan met de Sawyerfiltering. Bij heel vies water lijkt wat extra moeite ivm virussen/bacteriën voor de zekerheid me wel het overwegen waard (chloor - dunne bleek en daarna een vergruisde vitaminetablet geeft iemand als tip of zuiveringstabletten).

3 Chemische stoffen:
Actieve kool (weinig DIY info over te vinden mbt drinkwater, behalve dat je dure filters en navullingen kunt kopen).

Koken heeft een paar nadelen. Kost veel energie en je verlaagd het aantal mineralen wat erin zit die je toch liever erin had gehouden. Maar met wat gezond eten kun je daar prima op overleven. Ander nadeel, als je water nog iets van alg of andere onschuldige verontreiniging bevat krijg je een organisch soepje wat echt goor smaakt en heel snel bederft.

13 uur geleden, SamenPreppenIsFijner zei:

 

Jij filtert op outdoorsituaties dus met Sawyer Squeeze en Mini, in combinatie met selectief zijn waar je water tapt? Wat ik interessant vind in jouw verhaal is dat je schrijft dat je met de Sawyer Squeeze meerdere flessen vult. Dat lijkt me lekker efficiënt. Hoe snel gaat dat? En zou je dat op een bepaalde manier ook kunnen toepassen op een groter waterreservoir? Ben ook benieuwd hoe je dat dan precies doet. Als je het leuk vindt om te beschrijven hoe je meerdere flessen mbv de Squeeze voorziet van zuiver water, hou ik me aanbevolen.   (Wat heb je nodig om dat goed te doen, wat doe je, tips en tricks)Instructiefilmpjes: ik kijk daar niet naar want heel vaak zijn die niet ondertiteld of is ondertiteling voor mij niet goed leesbaar. De moeite van het elke keer beginnen met filmpjes kijken om dan te constateren dat ik er niks aan heb bespaar ik mezelf dus ik moet het van tekst hebben.  Dat is mijn eigenwijze keuze. Met tekst kom je doorgaans ook een eind.

Des te groter de Sawyer des te sneller het gaat. Met de mini ben je wel even bezig. Met de squeeze filter ik binnen tien minuten een paar liter.

Ik vul een petfles met vies water, schroef de Sawyer erop en als je dan stevig in de vuilwater fles knijpt (of erop gaat zitten) stroomt er redelijk snel water uit. En dat mag met de Squeeze. Normaal krijg je er een waterzak bij en omdat een Sawyer veel druk aan kan is het knijpen in die zak de methode die de fabrikant adviseert.

 

Laat je zwaartekracht het werk doen, dan gaat het wel even duren. Jij wilt een grote bak filteren op zwaartekracht met een zo goedkoop mogelijk filter. Verwacht teleurstelling.

 

Jammer dat je zelf zo slecht aan informatie kunt komen op het internet, daar kan ik je niet bij helpen en moet je lokaal maar iemand voor vinden die naast je achter het scherm kruipt. Hier op het forum staat bakken aan info over waterfilters, allemaal in het Nederlands. Zoekfunctie van het forum gebruikt of bij Google intikken: site:preppers.nl en dan je zoekwoorden.

13 uur geleden, SamenPreppenIsFijner zei:

 

Het grootste vraagteken bij de drie genoemde stappen is voor mij hoe ik eventuele chemicalién wegzuiver.  

 

Ik heb nog geen leveranciers gezien die actieve koolstof verkopen met het doel om zelf  een actieve koolfilter te maken voor het chemisch nazuiveren van al op bacterIén en virsusen gezuiverd water.
Er zijn inderdaad alleen dure (na)vullingen te koop voor een actieve koolfilter.

En Actieve kool is beperkt bruikbaar, al wordt hier en daar aangegeven dat het wel opnieuw bruikbaar gemaakt kan worden door verhitting. En als je het niet gebruikt, schijnt het wel zijn werking te houden wanneer je het op de juiste manier bewaart - ik meen: droog en donker.

Ik ben dus benieuwd wat voor dosering te gebruiken voor het filteren van water met mogelijke chemische verontreiniging tot goed gietwater of drinkwater en of het uitmaakt wat voor actieve koolstof je gebruikt en hoe lang de koolstof contact met het water moet hebben.

Alle actieve kool, ook aquaris en vijver spul is geschikt. Des te fijner verdeeld des te sneller het werkt. Hoeveel en hoelang is niet te zeggen want hoe sterk vervuild is jouw water? Als je dat kunt aangeven in mmol/liter kan iemand die daar extreem veel ervaring mee heeft je wellicht een antwoord geven, maar ik niet.

13 uur geleden, SamenPreppenIsFijner zei:

 

Praktische toepassing voor drinken lijkt me om Actieve koolstof in het filter van een camelbakfles te doen. Maar hoeveel dan en hoe lang is dat dan bruikbaar? Het is een beetje een fictieve vraag, want op dit moment is het niet nodig thuis en ik heb ook geen vakantieplannen naar een land waar het water onbetrouwbaar is. Maar nu ik toch met dit onderwerp bezig ben lijkt het me tof als ik hier een duidelijk antwoord op kan vinden.

Los in een camelbak?! Niet doen! Er kan fijne koolstof loskomen als dat schudt en heen en weer beweegt. Niet gevaarlijk maar wel stroefjes op de tong.

13 uur geleden, SamenPreppenIsFijner zei:


Jij bent duidelijk niet overtuigd van het filteren met actieve koolstof. Dat is helemaal prima. Dat het een dure investering is of tenminste lijkt, ben ik met je eens. Vandaar dat ik probeer uit te vinden of het ook betaabaar(der) kan.

Actieve kool is geen wondermiddel, duur en je moet het behoorlijk vaak vervangen. Ik gebruik het dus alleen als het nodig is en meestal dus niet.

13 uur geleden, SamenPreppenIsFijner zei:

 

Misschien zijn er anderen die daar anders over denken of low budget tips over hebben. Ben daar wel benieuwd naar. Gewoon interessant.. en wie weet heb ik er in praktische zin ook nog eens wat aan tzt. Als blijkt dat je toch op een vrij betaalbare manier iets kunt ondernemen om water van twijfelachtige status na zuivering op bacterién en virussen ook nog te zuiveren op chemicaliën.  lijkt me dat wel het overwegen waard om toch iets te kopen voor het geval dat eens nodig is. Las ergens dat Actieve Kool die je op de juiste manier bewaart (droog en donker dacht ik) wel zijn werking behoudt

Virussen filteren buiten de tropen? Waarom, er zijn geen gevaarlijke virussen die los in het water zitten. Virussen kunnen daar niet overleven en zitten hier altijd in algen en bacterieen die je dus wel met een deeltjesfilter (sawyer of keramiek) verwijderd. Zelfs in de tropen is dat het geval maar je kunt net pech hebben vandaar dat ze UV licht of een 0.02 gebruiken.

13 uur geleden, SamenPreppenIsFijner zei:


De Aqualine lijkt me cool om in huis te hebben, maar de onderdelen die daarvoor nodig zijn roepen teveel vragen bij me op. Ik ben nu het Sawyer-'systeem' aan het onderzoeken. In de thuissituatie lijkt me de kraanadapter een makkelijkere optie om te overwegen dan de Aqualine (qua gebruiksgemak), in combinatie met een bijv een kan met een koolstoffilter. Maar op dit moment heb ik niet heel veel behoefte om zoiets te gebruiken. het is meer voor het geval we ineens een melding krijgen dat we ons water moeten gaan koken of er ineens lood in de leidingen blijken te zitten ofzoiets.

Een kraanwater adapter klinkt wel makkelijk maar zo snel stromend water filteren is niet effectief. Ja bij kraanwater lijkt het te werken en dus verkopen ze dat graag, maar echt filteren is er niet bij. Een actieve kool filter met die snelheid laten werken doet echt nagenoeg helemaal niets en al helemaal geen zware metalen want dan heb je een hele trage doorlooptijd nodig.

 

Ik wil ook wel een filter van het formaat soepblik dat lang meegaat, supersnel werkt, weinig kost en alles in een klap eruit filtert maar dat is technisch en chemisch onmogelijk. Nogmaals verkopers die dat beweren om op je kraan te zetten zijn er genoeg, jij gaat toch nooit merken of kunnen controleren dat het nauwelijks werkt. Mensen die een eigen put hebben of puntstuk slaan laten dat wel doen voor alleen kalk, bacteriën en ijzergehalte en dat kost al 200 euro per keer. Een volledige analyse van je gefilterde water kost je een veelvoud.

 

Succes met je zoektocht alle relevante informatie die ik heb is gezegd. Ik ben er klaar mee, of je moet me inhuren als consultant. :classic_tongue:

 

Laatste tip, je wilt iets wat niet bestaat. Geloof je dat niet, dan ga je een hoop tijd en wellicht geld verspillen.

 

Analogie:

Als jij auto's te duur vindt, dan vertrouw je ook geen verkopers die jou een zogenaamd prima auto willen verkopen voor 250 euro. Wil je zelf een auto bouwen, dan is dat best lastig als je weinig van de techniek weet. Dan ben je een paar jaartjes aan het studeren en kom je erachter dat het alsnog niet echt veel goedkoper wordt.

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@raycoupe

Aardig dat je nog een keer de moeite neemt te reageren, maar je leest niet altijd goed wat ik schrijf.
Ik kan in elke post meerdere dingen noemen waarin je ten onrechte dingen veronderstelt die ik gezegd zou hebben, of zou willen,

 De toon die je daarbij hier en daar gebruikt vind ik nogal afstotelijk.
Maar laat m'n dag daar niet door verpesten hoor.. zonde van de energie :)

 


Wel bedankt voor deze info:

"Des te groter de Sawyer des te sneller het gaat. Met de mini ben je wel even bezig. Met de squeeze filter ik binnen tien minuten een paar liter. Ik vul een petfles met vies water, schroef de Sawyer erop en als je dan stevig in de vuilwater fles knijpt (of erop gaat zitten) stroomt er redelijk snel water uit. En dat mag met de Squeeze. Normaal krijg je er een waterzak bij en omdat een Sawyer veel druk aan kan is het knijpen in die zak de methode die de fabrikant adviseert. "

Geeft een beetje een idee.

 

"Alle actieve kool, ook aquaris en vijver spul is geschikt. Des te fijner verdeeld des te sneller het werkt. Hoeveel en hoelang is niet te zeggen want hoe sterk vervuild is jouw water? Als je dat kunt aangeven in mmol/liter kan iemand die daar extreem veel ervaring mee heeft je wellicht een antwoord geven, maar ik niet. "

 

"Virussen filteren buiten de tropen? Waarom, er zijn geen gevaarlijke virussen die los in het water zitten. Virussen kunnen daar niet overleven en zitten hier altijd in algen en bacterieen die je dus wel met een deeltjesfilter (sawyer of keramiek) verwijderd. Zelfs in de tropen is dat het geval maar je kunt net pech hebben vandaar dat ze UV licht of een 0.02 gebruiken."


Dit klopt met het verhaal op de website van Sawyer over het onderwerp virussen, dank jewel.. Meevaller! dat maakt dan gelijk ook koken of werken met chloor overbodig (behalve als je twijfelt aan de werking van het Sawyerfilter)


Camelbak: ik dacht dat deze een intern redelijk fijnmazig filter had waar koolstof in gedaan wordt bij de versie met koolstof, maar blijkbaar heb ik dat mis. Dan bedoel ik een andere fles waar wel een filter in zit. heb er zelf eentje in huis, waar je bijv munt of citroen in kan doen voor een lekker smaakje."

 

"Een kraanwater adapter klinkt wel makkelijk maar zo snel stromend water filteren is niet effectief. Ja bij kraanwater lijkt het te werken en dus verkopen ze dat graag, maar echt filteren is er niet bij. "
Bedankt voor jouw mening hierover.

 

Enneh.. fijn dat je er klaar mee bent! ik namelijk ook :): er he-le-maal klaar mee,  met jouw tone of voice dan.  

en het suggereren dat ik ultradomme vragen stel (vragen die ik meer dan eens helemaal niet gesteld heb)

 

Dat je ondanks je ergernissen toch de moeite nam om te reageren vind ik top. en het is hier en daar zeker ook leerzaam of verhelderend, dank je wel!.

 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@SamenPreppenIsFijner Je hebt gelijk, deels is dat een beetje mijn stijl, nogal direct en duidelijk, daar hou ik zelf ook van. Ook speelt dat ik dit soort informatie al vele malen heb herhaald en ik neig naar steeds korter en sneller. Dus vergeef mijn botheid. :o

 

Het best kun je niet te snel iets bestellen en je goed inlezen, op dit forum of elders, zodat eventuele vragen gerichter kunnen worden beantwoord. Naast de vele misinformatie op het internet (kampvuur houtskool in een petfles onzin) is het best complexe materie. Het begint bij wat is veilig en wat is gezond water. Wat kan er allemaal in water zitten en wat je niet wilt. Hoe ga je dat filteren en in welke volgorde. Wat zijn voor-, en nadelen van elke techniek en wat past het beste bij je praktische toepassing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor mensen die ook benieuwd zijn naar het hoe en wat van actieve koolfilters:

 

 zojuist heb ik twee topics gevonden die echt over mijn vragen gaan.

heel blij mee

 

ik heb nu een Sawyerfilter besteld en ga eens kijken wat het resultaat is als ik stinkend regen- en slootwater filter met de Sawyer en daarna een actieve koolfilter.

doel is dan niet drinken, maar beter water voor m'n planten.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...