Ga naar inhoud
GENEGEERD

Podcastmaker zoekt prepper die zich voorbereidt op overstroming


Gast Tracy Metz

Aanbevolen berichten

Gast Tracy Metz

Ik ben Tracy Metz, journalist en maker van de podcast 'Nattigheid'. Dat doe ik ism BNR, dat hiervoor ondersteuning ontvangt van Ons Water, een samenwerking van overheden, drinkwaterbedrijven en waterschappen.

Er zijn nu 6 van de 10 afleveringen verschenen. De laatste zal heten 'Plan B', en gaat over de vraag: wat doen we als de waterveiligheid waar Nederland eeuwen aan heeft gewerkt, niet meer werkt, niet opgewassen is tegen nieuwe omstandigheden als zeespiegelrijzing? De alarmerende rapporten volgen elkaar in rap tempo op, reden tot zorg.

Deze podcast gaat niet over de problemen maar over de oplossingen - en niet alleen oplossingen van experts en ingenieurs, maar van burgers die ook ideeën hebben. Je op het ergste voorbereiden zie ik ook als een mogelijke oplossing door zelfredzame burgers.

Daarom wil ik graag praten met een prepper die zich op de komst van het water voorbereidt. Het gaat om gesprek voor een opname - in september te maken - op een relevante plek, thuis tussen de voorraden, in een bunker op hoge gronden, etc.  

Nattigheid is te horen op iTunes, Spotify, op www.onswater.nl, op www.nattigheid.nl, op www.tracymetz.nl en op www.bnr.nl/vanonzepartners.

Alvast dank voor de moeite - 

Tracy Metz

tracymetz@gmail.com

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
13 uur geleden, Gast Tracy Metz zei:

Het gaat om gesprek voor een opname - in september te maken - op een relevante plek, thuis tussen de voorraden, in een bunker op hoge gronden, etc.  

Hoi Tracy,

 

Mooi dat je een zo belangrijk onderwerp als Water voor je programma's hebt gekozen !

 

Ik ken je programma niet,maar je hebt genoeg bronnen vermeld waar ik me er eens in kan verdiepen en dat ga ik zeker doen!

Maar als prepper zijnde voel ik toch een beetje " nattigheid":

een opname voor een gesprek thuis tussen de voorraden of bij een hooggelegen bunker,

is voor jou misschien relevant,voor de meeste preppers echter zal dit zeker geen optie zijn !

 

Het is te prijzen dat je de preppergemeenschap als waardevolle partij ziet om als bron in je programma aan bod te laten komen (dat zouden meer mensen moeten doen,heus,wij hebben zinnige dingen te zeggen!! ),maar preppers hechten grote waarde aan hun privacy.😎

Niet,omdat ze geen informatie willen delen,maar dit is puur als bescherming.

Om deze reden vermoed ik dat je niet erg veel respons op je verzoek zal krijgen.

Maar goed,niet geschoten is zeker mis natuurlijk,je kunt het altijd proberen! 😉

En het is wel heel sympathiek dat je ook de oplossingen van niet deskundigen aan bod wil laten komen !👍

 

Hoe dan ook,met of zonder opname "on the spot" ,wens ik je veel succes met je programma , ik ga mij er eens in verdiepen!

 

hartelijke groet,

mevr.Grijpstra

 

 

aangepast door mevr.Grijpstra
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voormalige overheids-bunker... Check.

Hoge gronden... (200+m boven zeenivo)... Check.

Voorraden... Check.

Ver weg van Nederland en overstromingsgevaar... Check.

 

Als je onze bunker weet te vinden, dan ben je welkom om eens te komen babbelen; contactgegevens staan op een bordje op de deur.

 

Uiteraard is er wel een opnameverbod daar binnen (betreft zowel audio als video) en mag er niets gemeld worden over de beveiligingssystemen en/of onze identiteiten :p

 

Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Enki zei:

Uiteraard is er wel een opnameverbod daar binnen (betreft zowel audio als video) en mag er niets gemeld worden over de beveiligingssystemen en/of onze identiteiten :p

ha ha, das een goeie 🤣

ja,zo kan het ook!

 

ik heb wat afleveringen beluisterd,zeker wel informatief ,hoor daar is niks mis mee.

Maar opname met blootgeven van locatie en voorraden ?

beetje naief en absoluut voor het programma niet relevant.

Klinkt een beetje als "paaien".

Nattigheid, dus ...

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-7-2022 om 22:14, Gast Tracy Metz zei:

op een relevante plek, thuis tussen de voorraden, in een bunker op hoge gronden, etc. 


Moet eerlijk zeggen dat je met dit stukje geen vrienden zal maken. Zoals aangegeven zijn veel preppers erg op hun privacy gesteld er is maar een enkeling die zover gaat. Dus misschien zou je dat eens moeten heroverwegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast Tracy Metz
Op 13-7-2022 om 15:55, Enki zei:

De locatie is natuurlijk ook compleet irrelevant voor een radioprogramma/podcast. Het is niet alsof er beelden bij zitten...

 

Beste Enki, dank voor je reactie. Inderdaad zitten er geen beelden bij een podcast, maar locatie is wel relevant, aangezien overstromingsgevaar locatiegebonden is. Ik hoef niet een precieze plek of stad te vermelden. Ik zal zeker de privacy waarborgen van een eventuele gesprekspartner uit de prepper gemeenschap.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tracy Metz

Beste mevrouw Grijpstra, dank voor uw reactie. Als u inderdaad naar afleveringen van Nattigheid hebt geluisterd - fijn dat u de moeite hebt genomen - dan heeft u gehoord dat ik, juist omdat er geen beelden bij zijn, altijd in de opname de omgeving beschrijf. Dat kan makkelijk zonder een locatie 'bloot te geven' zoals u zegt, of iemands privacy te schenden.

Ik ben te goeder trouw en zoals u zegt neem ik de zorgen van de prepper community serieus. Over wat er wel en niet kan worden gezegd kunnen we afspraken maken.

Er wordt al veel gesproken over wat te doen als west-Nederland onder water loopt, daar gaat deze hele slotaflevering van het eerste seizoen van deze podcast juist over.

Ik hoop dat iemand van jullie mij te woord wil staan.

dank,

Tracy Metz

tracymetz@gmail.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Tracy,
Misschien een denkvraag: wat zou JIJ doen als west nederland onder water loopt?
En wat zou jij NU doen als voorbereiding.
Ik zou dat dan als basis/begin gebruiken en dan kijken hoe een "prepper" zich voorbereid. Behalve het "hogerop zoeken".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, daarom lijkt het mij beter eerst een gesprek te starten, dus een gesprek tussen twee of meer mensen, in plaats van een ondervraging op je geheime locatie, over je geheime voorraad en je plannen.

Verder vermoed ik dat de media, even generaliserend, niet geïnteresseerd is zoals je dat meld.
Tis komkommertijd en met de oorlog in de achtertuin is preppen weer eens een leuke afleiding/onderwerp. Verder zijn onderwerpen als : half NL staat onder water of een atoomoorlog breekt uit nogal hypothetisch en weet niemand hoe dat verloopt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-7-2022 om 21:33, Raycoupe zei:

Altijd hetzelfde liedje. Iemand is geïnteresseerd en omdat diegene van de pers is wordt hij/zij gefileerd door mensen die toch niet gaan meewerken.

@Raycoupe

Pardon??

Mevr.Metz wordt geenszins gefileerd,maar haar wordt in elke reactie netjes uitgelegd waarom er weinig bereidheid tot medewerking wordt verwacht.

Dat noem ik niet fileren,maar beleefd doch kritisch reageren.

 

Dat gebeurd niet omdat zij "van de pers is" ,dat gebeurd omdat men de manier van aanpak niet relevant vindt.

Ook als de melkboer mij tussen mijn voorraad of in mijn bunker zou willen interviewen,zou ik hem  dezelfde argumenten om niet mee te werken, hebben uitgelegd.

Ook gewoon met woorden en niet met een fileermes.

 

En trouwens,een kritische uitleg is altijd nog beter dan helemaal niet reageren op iemand die geinteresseerd is.

Dat patroon deed zich in de afgelopen 10 jaar op preppers fora ook vaak genoeg voor...

Want waar bleef jou reactie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden, mevr.Grijpstra zei:

@Raycoupe

Pardon??

Mevr.Metz wordt geenszins gefileerd,maar haar wordt in elke reactie netjes uitgelegd waarom er weinig bereidheid tot medewerking wordt verwacht.

Dat noem ik niet fileren,maar beleefd doch kritisch reageren.

 

Dat gebeurd niet omdat zij "van de pers is" ,dat gebeurd omdat men de manier van aanpak niet relevant vindt.

Ook als de melkboer mij tussen mijn voorraad of in mijn bunker zou willen interviewen,zou ik hem  dezelfde argumenten om niet mee te werken, hebben uitgelegd.

Ook gewoon met woorden en niet met een fileermes.

 

En trouwens,een kritische uitleg is altijd nog beter dan helemaal niet reageren op iemand die geinteresseerd is.

Dat patroon deed zich in de afgelopen 10 jaar op preppers fora ook vaak genoeg voor...

Want waar bleef jou reactie?

 

@Mevr. Grijpstra Voel je niet persoonlijk aangesproken, je houdt het toch heel netjes? Goed dat je vraagt om mijzelf wat duidelijker uit te drukken. 


In het algemeen valt mij op dat zo'n topic steevast reacties losmaakt bij mensen die zelf niet overwegen mee te doen. Dat is wel een patroon en daarom geeft ik wat oorzaken die ik meen te herkennen waarom dit gebeurd.

 

En dan komen ze nooit meer kijken op het forum of vragen het beheer maar meteen hun account op te zeggen. Dat vind ik jammer omdat ze vaak denken dat preppen gaat over wat -geanonimiseerd- hier beschrijft.

23 uur geleden, -geanonimiseerd- zei:

........... Verder zijn onderwerpen als : half NL staat onder water of een atoomoorlog breekt uit nogal hypothetisch en weet niemand hoe dat verloopt.

 

 

Al die scenario's over de complete ineenstorting van de maatschappij door wat voor catastrofale ramp dan ook is in mijn ogen vooral bedoeld voor mensen die zich stierlijk vervelen en daarover gaan fantaseren op het internet. Daar gaat preppen eigenlijk helemaal niet over.

 

99,999% van alle preppers heeft geen bunker of zelfs maar een BOL. Enkelen met wat meer centen noemen hun vakantie huisje BOL maar die zouden ze zelden hebben aangeschaft als recreeren niet het hoofddoel was. Preppen gaat voornamelijk over het tijdelijk voor je zelf kunnen zorgen als diensten waar we steeds meer afhankelijk zijn geworden een tijdje uitvallen.

 

Dat zou ik de pers wel eens willen meegeven ipv het sensationele idee dat preppers tonnen voedsel en andere middelen hebben waar een klein leger jaloers op wordt om de Zombie Apocalyps te overleven. Ik denk dat deze journaliste een serieus verhaal wilde maken en niet zozeer de sensatie kant op wilde, maar dat komt eigenlijk wel het meest voor. Daarom tik ik hier nu een heel verhaal dat wellicht gelezen wordt door toekomstige journalisten.

 

Die stroomstoring in noord-west Nederland van een middagje, een paar jaar terug, zorgde voor kranten vol ellende verhalen van mensen die alleen een pinpas hebben en verder lege keukenkastjes. De Apache helikopter die door een hoogspanningsleiding vloog waardoor er wekenlange verstoring van de elektra was en bij sommige mensen tot drie hoog in de flat het riool omgekeerd werkte.

 

Mijn reactie bleef uit omdat ik geen voorbereiding tref tegen overstromingen. Minimaal 13 meter boven de zeespiegel en meer dan twintig kilometer verwijderd van het dichtst bijzijnde kleine riviertje. Toen hier een wateropslag van een paar kuub barstte, was de kruipruimte de volgende dag alweer droog. Ze vroeg specifiek naar mensen die zich op nattigheid voorbereiden en dat ben ik niet.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe, dank je wel voor je sympathieke en duidelijke uitleg!

Ik begrijp nu de reden waarom je niet op mevr.Metz hebt gereageerd.

 

Zelf ben ik ook absoluut niet voorbereid op wateroverlast of overstroming,omdat ik van mening ben dat daar niet op voor te bereiden valt.

Niet als gewone burger althans,hoogstens zijn daarvoor mogelijkheden bij de locale overheden.

Mijn ervaring is helaas,dat daar wel eea aan schort.

Maar dat valt buiten mijn invloedsfeer,ik prep uitsluitend tot zover het binnen mijn persoonlijke mogelijkheden ligt.

De rest is wat mij betreft overmacht,want: als de hemel valt hebben we allemaal een blauwe pet!! 😨

 

Bovendien kan een overstroming oid zich zo snel voltrekken en is de impact zo groot, daar kun je weinig tegen beginnen.

Zelf woon ik in het gebied dat de Watersnoodramp in 1953 heeft meegemaakt,awel die impact is hier nog altijd merkbaar!

De meeste mensen hier,weten dat je tegen water,gewoon niks ,of maar weinig, kunt beginnen.

 

De reden dat ik op Tracy's oproep heb gereageerd was dat ik het niet erg aardig,sympathiek en netjes vond,dat niemand van de forumleden op haar oproep reageerde.

Ik heb haar geprobeerd uit te leggen waarom dat volgens mij was.

Want haar interesse in de evt oplossingen van preppers vond ik heel prijzenswaardig!

 

Zelf kan ik helaas ook niks voor haar betekenen, simpelweg dus omdat ik geen oplossingen of voorbereidingen tegen nattigheid heb!

 

Ik heb nu 6 afleveringen van haar podcasts beluisterd,en kan niet anders zeggen, ze zijn zeer informatief met interessante onderwerpen,en ze verduidelijkt alles heel helder. Absoluut het beluisteren waard 👍

 

je zegt verder ook nog:

 "Preppen gaat voornamelijk over het tijdelijk voor je zelf kunnen zorgen als diensten waar we steeds meer afhankelijk van zijn geworden een tijdje uitvallen"

 

Hier kan ik me helemaal bij aansluiten,wat dat betreft zitten we op hetzelfde spoor!

 

Nogmaals dank voor je reactie,ik weet nu dat het niet 

"zuur" was bedoeld 😊!

hartelijke groet,

mevr.Grijpstra

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tracy Metz
Op 21-7-2022 om 18:41, -geanonimiseerd- zei:

Beste Tracy,
Misschien een denkvraag: wat zou JIJ doen als west nederland onder water loopt?
En wat zou jij NU doen als voorbereiding.
Ik zou dat dan als basis/begin gebruiken en dan kijken hoe een "prepper" zich voorbereid. Behalve het "hogerop zoeken".

 

Beste -geanonimiseerd-, dat heb ik natuurlijk al gedaan. Nu zoek ik een prepper die dat ook doet. Wil jij mij te woord staan? Tracy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tracy Metz
Op 22-7-2022 om 11:33, -geanonimiseerd- zei:

Klopt, daarom lijkt het mij beter eerst een gesprek te starten, dus een gesprek tussen twee of meer mensen, in plaats van een ondervraging op je geheime locatie, over je geheime voorraad en je plannen.

Verder vermoed ik dat de media, even generaliserend, niet geïnteresseerd is zoals je dat meld.
Tis komkommertijd en met de oorlog in de achtertuin is preppen weer eens een leuke afleiding/onderwerp. Verder zijn onderwerpen als : half NL staat onder water of een atoomoorlog breekt uit nogal hypothetisch en weet niemand hoe dat verloopt.

 

 

Beste -geanonimiseerd-, deze podcast heeft niets te maken met komkommertijd. De eerste aflevering was in maart, de laatste eind oktober. had je kunnen zien als je op nattigheid.nl of op Spotify had gekeken. Als je niet wilt meewerken, alle begrip maar wel jammer natuurlijk, maar dit moest ik even recht zetten. Tracy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tracy Metz
1 minuut geleden, Gast Tracy Metz zei:

 

Beste -geanonimiseerd-, deze podcast heeft niets te maken met komkommertijd. De eerste aflevering was in maart, de laatste eind oktober. had je kunnen zien als je op nattigheid.nl of op Spotify had gekeken. Als je niet wilt meewerken, alle begrip maar wel jammer natuurlijk, maar dit moest ik even recht zetten. Tracy

 

1 minuut geleden, Gast Tracy Metz zei:

 

Beste -geanonimiseerd-, deze podcast heeft niets te maken met komkommertijd. De eerste aflevering was in maart, de laatste eind oktober. had je kunnen zien als je op nattigheid.nl of op Spotify had gekeken. Als je niet wilt meewerken, alle begrip maar wel jammer natuurlijk, maar dit moest ik even recht zetten. Tracy

 Is mij ook niet duidelijk waarom je mijn vraag meteen als een 'ondervraging' weg zet? Als je naar de podcast luistert is daar evident geen sprake van. Tracy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste @tracy metz,

Ik heb het over een ondervraging versus een gesprek voeren.

"Komkomertijd" is voor mij alle tijd waarin de media "ineens" interesse heeft voor mensen die zich voorbereiden op, uitval van nutsvoorzieningen, natuurrampen of een situatie waarin de normale gang van zaken in NL, verstoord is.

 

Ik ben niet de aangewezen persoon voor je interview. Simpelweg omdat ik mij niet voorbereid op het instorten van de waterhuishouding in NL. Niet anders dan dat mijn locatie boven nap ligt. Ten 2e en dat is ook al aangegeven, stel ik prijs op privacy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt mij dat vanaf nu elke discussie, die niet alleen gericht is om actief (onder eventuele voorwaarden) in te gaan op het verzoek van Tracy, verwijderd wordt. </mod>

Tracy.. advies probeer het eventueel via Facebook groep Preppers Nederland via het beheer van die groep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik ben opgegroeid in het gebied dat in 1953 onder water stond. Dat heeft gezorgd dat ik mij heel erg bewust ben van de kracht van water (en dat je er een als het even kan gewoon niet te dicht op moet zitten)

Bij het kiezen van een woning heb ik gehamerd op ergens boven NAP en wat we aan voorraad hebben, ligt iig niet in de kelder.

Is dat het soort 'preppen' waar je op doelt Tracy?

Zelf vind ik het lastig onderscheid te maken tussen 'preppen' en gezond verstand gebruiken namelijk. Ik heb ook geen boot of zwemvesten ofzo, dus om nou te zeggen dat ik echt volledig voorbereid ben op een overstroming.... Maar ik heb er wel rekening mee gehouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...