Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vintage weckpan zonder handleiding


Jasmijn 1981

Aanbevolen berichten

Ik zou graag willen gaan starten met wecken en dus had ik bij de kringloop een vintage weckpan op de kop getikt. Nu kan ik alleen nergens een handleiding vinden en heb ik geen idee hoe ik de pan moet gebruiken 🤷‍♀️. De onderste pan kan water in maar is te ondiep om potten onder water te zetten. Verder is er nog een pan met een gat, maar dat lijkt me ook niet te plek voor de potten en een pan met gaten waar alleen stoom doorheen kan komen lijkt me. Hopelijk kan iemand me helpen? 

1F91B4A7-A5E8-4AB4-A2CF-F580993ED08E.jpeg

91473071-BF09-4D75-BCC3-7966FF33EA3D.jpeg

BD046F45-7C3E-43A8-8CF2-AF2CB9E0B29A.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hoi Jasmijn. Ik snap je verwarring maar dit is geen weckpan maar een stoomdruk ontsapper van het merk WECK. Handig om sap te halen uit appel en perenpulp.

Wat jij nodig hebt is gewoon een grote soeppan waar je een stuk of 4 weckpotten in kan zetten om met genoeg water de hele pot te kunnen verwarmen.

afbeelding.png.9de308d4d4a1ab45ac66c26a3ed73d7c.png

Wecken (en inmaken) is super leuk trouwens. Ik heb stoofperen op sap in weckpotten staan die na 5 jaar (in het donker) nog steeds prima zijn.

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

@Jasmijn 1981,

misschien is dit draadje ook interessant voor je om es te lezen:

https://forum.preppers.nl/topic/15238-zelf-eten-inmaken-in-en-hogedruk-ketel-geen-wecken/#comment-419800

 

er wordt e.e.a. uitgelegd over het verschil tussen zgn waterbad canning en pressure canning.

waterbad kan idd in een gewone (bv) soeppan,voor pressure  canning heb je een drukpan nodig. een snelkookpan kan ook.

het hangt er een beetje van af,welk soort voedsel je wilt conserveren.

tip bij gebruik van een soeppan: zet de potten losjes wat klem door er oude doeken tussen te proppen. dit voorkomt het tegen elkaar stuk klapperen van de potten tijdens het koken. ook een doek of roostertje op de bodem is slim om te doen!

succes met je inmaakplannen,super goed dat je dat doet!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben die maar dan elektrisch. Inmaakketels werken allemaal op hetzelfde principe, dus dat ga ik hier niet helemaal natypen. Ik heb het zelf maar 1 keer gedaan, dat valt niet onder mijn klusjes. 

 

Als je engels kan kun je op youtube echt veel vinden over wecken (canning)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...