Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mini shtf's in Nederland

prepper053
 Share

Recommended Posts

Deel Limburg en Noord-Brabant paar uur zonder stroom

VENRAY - Het noorden van de provincie Limburg en aangrenzende delen van Noord-Brabant hebben in de nacht van zondag op maandag een paar uur zonder stroom gezeten.

De storing begon om 3.30 uur en was rond 5.30 uur weer verholpen.

Dat meldde de brandweer.

In sommige plaatsen viel de straatverlichting uit, evenals stoplichten. Een ziekenhuis in Venray en enkele verzorgingshuizen schakelden over op noodstroom. Ook het gsm-verkeer ondervond plaatselijk hinder. Volgens de brandweer heeft de stroomuitval niet tot incidenten geleid.

Hier en daar waren er nog tot 7.00 uur problemen met de watervoorziening, omdat pompen moesten worden gereset. Dat is inmiddels gebeurd.

Over de oorzaak van de storing en het aantal getroffen aansluitingen is nog niks bekend.

Door: ANP

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik draaide gisteren de kraan open. Niets. Dicht, open, dicht open, NIETS.

Vreemd.

Ik heb toen maar wat water gekookt, de kinderen in het bad met een teiltje zich laten wassen (ik heb altijd water op voorraad natuurlijk, de kinderen naar school gebracht, een pot koffie gemaakt, de krant gelezen en toen nog eens geprobeerd. Nog steeds niets.

Ik ben toen verder gegaan met mijn dagelijkse bezigheden (alleen dweilen even overgeslagen en de afwas op de hand gedaan in plaats van in de afwasmachine). Tegen de avond kreeg ik ineens een telefoontje van de watermaatschappij. Er was een leiding kapot en die moesten ze repareren, dus had de helft van het dorp geen water.

De volgende dag wel weer gewoon water, maar je ziet op dat soort momenten wel hoe zwak het systeem eigenlijk is. Als er één ding misgaat, is het er gewoon niet meer! Helemaal niks, geen waarschuwing, niets, gewoon opeens boem.

Het was maar één dag, maar je kunt je zo wel een heel goede voorstelling maken van wat er gebeurt als er iets mis gaat en het valt niet binnen 24 uur te repareren!

Net zoals een jaartje geleden... We hadden net een nieuw huis gekocht, en er was ergens een "administratieve fout" gemaakt waardoor ze gewoon opeens pats boem de stroom afsloten. Na een week brieven schrijven, naar het hoofdkantoor rijden en bellen kreeg ik te horen dat het inderdaad een foutje was en over twee weken zullen we iemand sturen om de boel weer aan te sluiten. Drie weken zonder stroom en gas!

Voor mij geen probleem, ik heb voldoende backup, maar ik stel me dan voor hoe dat voor mensen moet zijn die geen backup hebben...

Het kan allemaal zo maar mis gaan. Be prepared!

Link naar reactie

Het meest vreemde vind ik nog wel dat ik gisteren met anderen hier in het dorp (ik ben nu dus even in meer stedelijk gebied, om dit huis verkoopklaar te maken) sprak, heel luchtig "goh, geen water he, wanneer zou het gemaakt zijn?" en dat die mensen:

1: niets in huis hadden, niet eens een fles water

2: klagen en paniekerig doen

3: verwachten dat de regering/de watermaatschappij/de kerk/de buren/.... hen wel zouden komen "redden" en water brengen

4: er niet in hun gedachten opkwam om een voorraadje aan te leggen voor het geval dit nog eens zou gebeuren

5: zelfs nadat ik voorzichtig zei "het zou handig zijn om een paar flessen water in te slaan" me nog raar aankeken ook!

gekken.

schapen.

ik word er niet goed van!

Link naar reactie

Ach... bij sommige buren hoop ik eigenlijk stiekum dat ze zich niet voorbereiden.

Die hoeven bij mij iig niet aan te kloppen voor hulp tijdens een SHTF.

Mijn water voorraad is mijn volgende stap. Ik heb 'as we speak' 4 x 2L bar-le-duc staan. 2 toilet reservoirs vol, en dat was het wel.

Ik moet nog een regenton hebben. Ik weet alleen nog niet hoe ik hier het snelst en schoonst regenwater in kan opvangen.

Link naar reactie

Ik moet nog een regenton hebben. Ik weet alleen nog niet hoe ik hier het snelst en schoonst regenwater in kan opvangen.

TC, wat dat betreft is mijn improvisatie-plan voorlopig het spannen van een stevig stuk plastic over mijn balcon, gaatje in het midden, emmer eronder... misschien kan je zoiets toepassen op je balcon/in de tuin...

Link naar reactie

Ach... bij sommige buren hoop ik eigenlijk stiekum dat ze zich niet voorbereiden.

Mijn water voorraad is mijn volgende stap. Ik heb 'as we speak' 4 x 2L bar-le-duc staan. 2 toilet reservoirs vol, en dat was het wel.

Hoeveel water denk je in te slaan? Heb zelf nu iets van 25 pakken van 2 liter Bar le Duc en 60 liter in jerrycans (niet voor consumptie maar voor afwassen, handen wassen etc.) plus 120 liter in regentonnen om de wc door te spoelen. Ik heb uitgerekend dat ik daar in een maand of minder al doorheen ben (ik ben alleen, dus geen huisgenoten).

Link naar reactie

boven aan in de goot een bladfilter zetten dat haalt het grote vuil er uit

daaronder een filter met een paar shirts ofzo dat het fijne eruit haalt

dan heb je al aardig schoon water (nog geen drinkwater)

Link naar reactie

Mechelse deelgemeente ongerust over asbest in waterleidingen

"...Bovendien werden asbestvezels met het kraantjeswater doorgespoeld naar de bewoners"
"

Das dan fijn, zonder enige waarschuwing laten ze de mensen asbest drinken?!?

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1508573/2012/09/29/Mechelse-deelgemeente-ongerust-over-asbest-in-waterleidingen.dhtml

Link naar reactie

Grote stroomstoring na ontploffing in Groningen

"Grofweg 20.000 klanten in de oostelijke en zuid-oostelijke delen van Groningen hebben last van de stroomstoring"

http://www.nu.nl/binnenland/2922851/grote-stroomstoring-ontploffing-in-groningen.html

Mooie kans om even te leven zonder het gemak van elektriciteit, woonde ik maar in Groningen dan kon ik het allemaal meemaken.

Link naar reactie

Ik woonde ooit in een straat waar zo vaak blikseminslag was en de stroom uitviel, dat ik er niet eens meer van opkeek als het gebeurde.

Je leert je dan wel voorbereiden.

Ik verbaasde me toen, en nu nog, dat mensen gas water en energie zo vanzelfsprekend vinden.

Dat het zo vaak gebeurde is natuurlijk mijn eerste begin geweest in zelfredzamer worden.

Ik wil juist bij iets onverwachts eerst een kopje koffie zetten, dus mijn petroleumstel staat gewoon altijd klaar. Water is er ook altijd.

Kaarsen staan altijd op tafel dus een lichtje is ook zo gemaakt en zaklampen liggen voorhanden.

Voorbereid zijn, betekende ook dat ik toen ik nog kinderen in huis had, jaarlijks een brandoefening met hen deed.

Daar hoefde ik niet eens paniekerig over te doen. Op school deden ze dat, dus thuis deden we ook gewoon eens per jaar een oefening.

Je gaat toch niet wachten tot het een keer overkomt en dat je kinderen totaal in paniek niet weten wat zij wel of niet moeten doen?

Link naar reactie

Hier in de buurt was eens een waterleiding gesprongen waardoor, volgens mij, tienduizenden mensen zonder water zaten. Grote waterflessen waren vrijwel direct uitverkocht. Winkeliers gingen hun water drie keer zo duur verkopen en binnen 1.5 dag was al het water uitverkocht. Ik heb verhalen gehoord dat mensen hun paarden cola gaven, want ze moesten toch wat.

Dit hele gebeuren heeft drie dagen geduurd. Kan je nagaan, binnen een aantal dagen iedereen in paniek. Ik ben blij dat ik vandaag weer een pak Barleduc heb gehaald.

Ook stroomuitval gebeurde mij vroeger regelmatig. Dat was dan meestal wel opgelost binnen 3 a 5 uur tijd. Kaarsjes op tafel, zaklampen uit de kast, koken met gas, ja hoor ik lig er niet meer wakker van.

Link naar reactie

Het meest vreemde vind ik nog wel dat ik gisteren met anderen hier in het dorp (ik ben nu dus even in meer stedelijk gebied, om dit huis verkoopklaar te maken) sprak, heel luchtig "goh, geen water he, wanneer zou het gemaakt zijn?" en dat die mensen:

1: niets in huis hadden, niet eens een fles water

2: klagen en paniekerig doen

3: verwachten dat de regering/de watermaatschappij/de kerk/de buren/.... hen wel zouden komen "redden" en water brengen

4: er niet in hun gedachten opkwam om een voorraadje aan te leggen voor het geval dit nog eens zou gebeuren

5: zelfs nadat ik voorzichtig zei "het zou handig zijn om een paar flessen water in te slaan" me nog raar aankeken ook!

gekken.

schapen.

ik word er niet goed van!

Als de SHTF gebeurt verwijs je ze maar door naar de gemeente. Ook al is die er helemaal niet meer.

Link naar reactie

ik ben een keer tijdens vakantie bij familie in belgie geweest en daar ging het weer flink te keer.

ik ben daar maar een avond geweest maar de stroom sloeg er 3 keer af door bliksem inslag en de bewoners konden in het donker het hele huis door om de stroom er weer erop te zetten

dus misschien is in het donker je hele huis door kunnen lopen ook geen gek idee om te trainen.

Link naar reactie

De storm van 25 januari 1990.

Ik woonde toen in Rotterdam, maar werkte in Den Haag. Aan het einde van de dag moest ik met de trein terug van Den Haag naar Rotterdam, maar er reden geen treinen meer vanwege de harde windsnelheden(11 tot 12). Ik ben toen over het spoor teruggelopen naar Rotterdam. Ik denk dat vele van ons deze dag nog goed kunnen herinneren.

CB.

http://www.knmi.nl/cms/content/75142/zwaarste_storm_in_decennia

http://nl.wikipedia.org/wiki/Storm_van_25_januari_1990

Link naar reactie

• 2 weeks later...

http://www.destentor.nl/regio/salland/11905070/Explosie-legt-zuivering-rioolwater-stil.ece

Er is een aantal hoofdrioolgemalen in de gemeente stilgezet. Dit houdt in dat er geen vies water meer naar de zuivering stroomt. In de riolering wordt het vieze water vastgehouden. Het waterschap meldt rond 13.00 uur dat voorbereidingen worden getroffen om met tankwagens afvalwater uit de riolering te halen. "We onderzoeken momenteel waar dit nodig is. Tegelijkertijd ligt de focus op het aanleggen van elektriciteit op de zuivering zodat het zuiveringsproces kan worden opgestart."

Da's nou echt een shit probleem.

Op de rioolwaterzuivering Raalte komt normaal gesproken per uur 275.000 liter afvalwater binnen.
Dat zijn nog eens hoeveelheden. Moet je je indenken als het riool het voor een langere tijd niet doet, dan staan we echt binnen de kortste keren tot aan de enkels de de zooi.

Ik blijf me verbazen hoe kwetsbaar alle systemen toch altijd weer blijken te zijn.

Link naar reactie

Gast Richard Friesland

de makkelijkste manier om je regenton takjes en blaadjes vrij te houden is een pantykousje om je regenpijp te binden die kous vangt alles wel op, elke week ff schoonmaken en klaar

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...