Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kun jij zonder stroom?


Mr Green

Aanbevolen berichten

Voor licht heb ik opwindbare lampen, dus geen batterijen die op gaan. Ik heb toegang tot camping gas, dus koken is geen probleem. Ik heb een koelkast met een setting voor koelen via campinggas, en anders kan ik eten goed waterdicht verpakken en aan een touw in stromend water leggen. Heb toegang tot hout, dus als gas op is kan ik via dat koken. Enige wat ik zou missen is internet en muziek..maar ja, dan maar een muziek instrument leren spelen, of gewoon voor je uit zitten kwelen. Dus mijn standaard fallback is redelijk, en anders ben ik nog een redelijk in survival. Dus ja, ik kan zonder stroom....is alleen niet zo grappig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dat scheelt wij hebben geen vriezer of vriesvak.

 

Ik ben nog het meest nieuwsgierig naar hoe ik de kou ga ervaren. De ruimte waar we ingaan is standaard 11 graden en gaan we dus verwarmen met een petroleumstelletje en opzetcilinders op gaskookplaatje. De rest zal voor ons doen vrij luxe zijn ;-) daar gaan we op gas koken, terwijl we nu altijd op hout koken. Ik ga een log op een kladblok bijhouden, dat zal ik later overtikken en hier plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Dat scheelt wij hebben geen vriezer of vriesvak.

 

Ik ben nog het meest nieuwsgierig naar hoe ik de kou ga ervaren. De ruimte waar we ingaan is standaard 11 graden en gaan we dus verwarmen met een petroleumstelletje en opzetcilinders op gaskookplaatje. De rest zal voor ons doen vrij luxe zijn ;-) daar gaan we op gas koken, terwijl we nu altijd op hout koken. Ik ga een log op een kladblok bijhouden, dat zal ik later overtikken en hier plaatsen.

 

Cool :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk wel dat wij het even zonder stroom uit kunnen zingen.

Laatst nog naar Canada geweest... tentje, koken op houtvuur, wassen (zelf, wasgoed en vaat) geen probleem i.v.m. stekkie aan het meer, behoefte kon gedaan worden op een latrine (was wel op loopafstand een openbare gebouw met toilet, douche, wasmachine en stromend water in het algemeen), maar eigenlijk geen gebruik van gemaakt, om principiële bewegingen. voedsel bewaren in koelbox, geen tv, telefoon radio en internet, en moet zeggen dat we dat toch wel als een verademing zagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat de kans zeer klein is... dat nl zonder gas komt te staan

 

en zonder electriciteit kan een gemideld mens makkelijk paar weken... en dan is het ook gerepareerd wat het ook mag zijn... zo streng zijn nls winters ook weer niet...

 

van rauw voedsel ga je ook niet dood...

 

water... mocht het zo koud zijn dan zal in nl makkelijk wat ijs of sneeuw te vinden zijn...

 

 

als echt koud is ga je in kleinste kamer zitten... zo nodig in wc of badkamer... en steek je klein vuurtje aan... van stoelen en tafel... met paar dekens... en 2 paar sokken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.hln.be/hln/nl/2654/Extreme-Aarde/article/detail/1549955/2012/12/16/Kirgizie-zit-zonder-gas-en-elektriciteit-bij--20-graden.dhtml

 

De bewoners van de Kirgizische hoofdstad Bisjkek zitten zonder gas en in sommige wijken ook zonder elektriciteit, terwijl de temperatuur gezakt is tot min 20 graden Celsius. Dat melden de autoriteiten van het Centraal-Aziatische land.

 

tsja, kan gebeuren he... in dit land is dit wel heel erg, want dit soort temperaturen zijn daar erg ongewoon en de huizen zijn hier dus niet op aangepast (geïsoleerd)

en dit alles omdat het 2 landen verder vriest.. oezbekistan levert via kazachstan, en die krijgen nu zelf niet genoeg dus sluiten ze kirgizië maar af...

Maar dit kan in Nederland zeker nooit gebeuren hoor!!!!! *sarcasme, voor de duidelijkheid*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag kelderdag.

 

Ons verslag van de prep-oefening op zondag 16-12-12.

 

Kunnen we een dag zonder elektriciteit? We leven al zo ongeveer vooroorlogs (nog houtkachels etc), maar toch zijn er veel dingen op elektra. Geen pc's gebruiken bijv. Dit verslag eerst schrijven op een kladblokje. Handschrift is nauwelijks te lezen want ik schrijf nooit meer.

 

9.00u Pas opgestaan. (verslapen) Het GEK (groot experiment kelder) gaat beginnen. Een dag zonder stroom, maar dan ook nog in onze schuilplaats. Zo veel mogelijk in deze “onderwereld” leven gedurende slechts een etmaal alleen om te zien: wat hebben we vergeten, niet aan gedacht of niet goed loopt. Vandaag zal het leren. Grootste zorgen: Kou en koolstofmono-oxidevergiftiging.

 

Voorzorg 3 truien aan.

 

Hoofdschakelaar uit. Overal in huis begint het te piepen. UPSsen uitzetten.

 

Honden uitlaten gaat gewoon door uiteraard net als het verzorgen van de paarden etc. Het is licht genoeg dit goed te kunnen doen. Dacht ik. “Failure 1” Ik breek mijn nek over een riek die ergens is blijven staan en ik niet zag in het schemerige donker van de stallen. Het is dus belangrijk om al je gereedschap altijd op een vaste plek terug te zetten. Als er dan ineens geen licht is kun je het vinden en niet erover vallen.

 

Ongemerkt pak ik toch water. Dat zou niet moeten kunnen dus dat is niet afgesloten. Nog even gedaan.

 

De luiken van het huis snel open om licht binnen te hebben, dat is tegenstrijdig want het betekent warmteverlies.

 

Zoals iedere dag wordt er een houtkachel aangemaakt, water opgezet voor koffie en eieren. Het water komt nog uit de kraan door de buffer in het expansievat 10L.

 

Ondertussen klikken we in automatische gebaren overal schakelaars om dat uiteraard niet tot gevolg heeft dat er licht gaat branden. O ja.

 

We ontbijten nog in de bovenwereld eer we afdalen naar de krochten van onze onderwereld, en ineens moeten we bij het sinaasappels uitpersen zelf de hand bewegen. Tjonge.

 

En over dat gereedschap terugleggen op een vaste plek? Je leesbril zoeken met een zaklamp is echt niet handig.

 

Gisteren in voorbereiding op deze dag ontdekten we dat het EMP Alu-isolatie bewoond was geraakt door muizen. (Muisvriendelijke)muizenval geplaatst met chocolaatje erin.

Muis gevangen en op een wandeling 2 km ver weggebracht. Die zien we nooit meer terug.

 

We ontbijten romantisch bij een olielamp en een kaars. Het sombere weer is qua lichtopbrengst een nadeel.

 

We halen de grote ventilator uit de kelder die daar heeft gestaan om de boel te ventileren nadat we gisteren een behoorlijke lekkage hebben moeten oplossen.

 

Er wordt nog een was opgehangen voor de houtkachel voordat we nu echt afdalen.

 

10.15u “Failure 2” Honden blijken niet mee te kunnen in de kelder. We hadden er niet over nagedacht dat de nieuwste hond niet wil traplopen en al zeker niet naar beneden wil van een trap af. Dat wordt dus oefenen, maar niet vandaag.

 

9 graden. Dat is 2 graden kouder dan we dachten, maar we gaan toch eerst zonder verwarming het proberen te trekken. Kijken of de verlichting en onze eigen lichamen de ruimte van 6m2 warm kunnen krijgen. (We hebben de ruimte met betimmering verkleind de afgelopen dagen.)

 

De olielamp en kaars die de bovenwereld verlichtten gaan mee naar beneden. Kijken hoe lang de olielamp/stormlantaarn kan branden op zijn petroleum.

 

Nog even terug naar boven om brood te maken. Ons 3e “DutchOven” brood. Na alle verbeteringen van afgelopen week gaat het nu steeds beter en er wordt zelfs met de hand gekneed. Om kwart voor een zal het gerezen zijn.

 

10.30u Naast de olielamp en de kaars doen we de LEDlooplamp aan die op een autoaccu werkt. Omdat de autoaccu ook de batterij van de looplamp bijlaadt zou hij 1000 uur moeten kunnen branden, warmte geeft ie niet. De batterij ga ik er nog uitslopen die is toch al aan zijn einde en dan kan hij oneindig veel langer branden op 1 opgeladen auto-accu.

 

Wat ga je een hele dag doen zonder stroom? (en vooral zonder pc. Natuurlijk werken ze heel lang op hun accu's, maar dat wilden we niet) BOB's in- en uitpakken! Net Sinterklaas.

 

11.00u De temperatuur loopt op tot 12 graden. Dat is hoopvol al na een drie kwartier, maar we zien nog steeds onze eigen adem. De kleinste BOB heringepakt en een kilo walnoten gekraakt.

 

Koffietijd. Voor het eerst chicoreikoffie gemaakt. Best goed te drinken.

 

Een eerste toiletstop. We hebben de chemische toilet in de kelder gezet, maar we kunnen ons wel voorstellen hoe het is hier de grote boodschap te moeten doen, dus die doen we in de bovenwereld. Waarbij van buiten uit het regenvat emmers water gehaald worden om door te spoelen. We hebben nog wel een ouderwetse doortrek-wc, maar die heeft ook maar 1 vulling, de rest wordt er elektrisch naar toe gepompt maar vandaag uiteraard niet.

 

11.30u Druppels hangen aan neuzen en ademhaling veroorzaakt nog steeds damp. Kou gaan we te lijf door extra sokken en lange onderbroeken onder de normale kleding te gaan aantrekken. Een hele grote verbetering.

 

12.00u De telefoon bovengronds gaat piepen omdat zijn batterijen op gaan. Lekker laten doorpiepen.

 

We nemen een zoethoutkauwstaafje om de bloeddruk op te hogen en het warmer te krijgen. Het is zo koud dat het stokje dampt en we er in de lucht mee kunnen schrijven. Soort Harry Potter-achtig. Actief bezig blijven valt niet mee in een kleine ruimte maar ooit moet er een pedal-power-fiets gemaakt worden. Blijf je warm, in conditie en genereer je energie. Ondertussen de grote BOB ook heringepakt, vooral naar eerste nodig het laatste inpakken.

 

12.45u Ondertussen zijn de aantekeningen in potlood omdat het papier klam wordt en de pen het maar matig blijft doen.

 

Brood is gerezen en bakken we bovengronds in onze opstelling op de houtkachel als Dutch Oven.

 

13.00u Lunchen in de kelder met brood en warme chocolademelk. De gaskookplaat werkt in ieder geval fijn. De temperatuur is nu 13-14 graden. “Failure 3” Het gat dat we voor ventilatie hadden opengelaten, tocht als een gek en we gaan het dichtmaken door wat platen triplex ervoor te schuiven.

 

“Failure 4” We realiseren ons dat de automatische drinkbakken voor diverse dieren overal het nu ook niet doen. Dus emmers water gedistribueerd die totaal geen aftrek vinden want het stortgiet dus niemand heeft dorst.

 

Door de kou maakt één helft van Blik(voer) op oneindig, oneindig veel gebruik van het chemische toiletje. Een keer per uur minimaal.

 

De zelfgemaakte kaars (groenteblik, dik lont, oud kaarsvet) doet het super na wat eerste aarzeling.

 

Het brood in de bovenwereld is het beste wat we tot nu toe gemaakt hebben. Al doende...

 

Lezen bij olielamplicht valt nog niet mee. Goed dat de LEDlooplamp zo fel brandt, anders hadden we toch per persoon meerdere olielampen nodig gehad om te kunnen lezen.

 

15.30u Retour van een wandeling met de honden en tijd om de koude in de kelder te gaan bestrijden met de opzetcilinders op het gaskookplaatje. Omdat het gaskookplaatje aan de zijkant van de ruimte staat, voelen we niets van het “kacheltje” en verplaatsen in een grote operatie het kookgedeelte meer naar het midden van de kelder zodat het kacheltje meer warmte kan geven.

 

16.00u Weer oploschocolademelk en nog een tochtgat met zakken geïsoleerd. De temperatuur rondom het “kacheltje” loopt nu zelfs op tot 17 graden. Maar dat is maar heel plaatselijk. En natuurlijk stijgt alle warmte naar boven ook al is de ruimte maar 1.85 hoog, als je staat is het nog het warmst. Van koolmonoxide kennelijk geen sprake want het meldertje dat op halve meter hoog hangt, houdt zijn kop.

 

17.00u We houden het klokje (op batterijtjes) sterk in de gaten want alle dieren moeten we nog doen als het nog licht is buiten. Dezer dagen is dat normaal gesproken in het donker richting 18u. In de kelder zitten geen ramen dus geen idee hoe donker of licht het is. De dieren vinden het maar raar dat ze nu al eten krijgen, maar tegen eten hebben ze nooit bezwaar.

 

17.30u We vinden dat we wel een hartverwarmertje verdiend hebben en we zouden in zo'n kelder maar zo alcoholist kunnen worden. Het helpt iets in ieder geval. Het probleem is dat je niet beweegt. Normaal ben je bezig, maar dat is in een schuilsituatie niet zo. Toch echt die pedalpower gaan maken.

 

18.00u Raar vroeg gaan we eten maken. Aardappels, een blik bleekselderij en tofu. Het is wat minder spectaculair gekruid dan normaal, maar in een SHTF zal niemand hierom klagen.

 

19.00u Ook raar vroeg gaan we de kelder slaapklaar maken. Het kacheltje hebben we ivm met toch dat koolmonoxide al na het koken gelijk uitgedaan en ook lijkt het niet warmer te worden dan 17 graden en we verstoken erg veel gas zo. Dan maar liever onder een dekbed warm blijven. We hebben een stretcher en een matras. De matras is netjes drooggebleven door de grote speciale plastic matrashoezen. Per persoon hebben we een dekbed en een slaapzak, wat maar net genoeg is om het behaaglijk te hebben.

 

20.00u We lezen met ledkoplampjes verder omdat we geen brandbare dingen meer aan willen hebben. Brandgevaar en koolmonoxide.

 

20.30u De kleumenste helft van Blikvoer maakt een kruik klaar. Wat megascheelt volgens zeggen.

 

21.00u Lichten uit en onder zeil. Althans … Mr.Muis die we weggebracht hebben, blijkt uit wraak zijn familie geïnstrueerd te hebben zoveel mogelijk lawaai te maken deze nacht. Een muizenstoorder is besteld maar nog niet geleverd.

De honden waren door de ongewoon lange afwezigheid van de bazen ook erg obstinaat en brengen in de nacht nogal wat geklaag ten gehore.

 

Terugkijkend was het een leerzaam, leuk, romantisch, maar vooral koud project. Wel gaat de stormlamp dus langer dan 12 uur mee op een vulling petroleum. We denken wel dat we in een SHTF hier goed kunnen bivakkeren.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Een mooi en leerzaam verslag @Blik(voer) op oneindig

 

Vooral jullie hebben veel geleerd.

 

Isolatie en ventilatie is het zwakste punt. Bovendien nog vochtig, dat is niet lekker he?

 

Denk eens over een caravan na, hoe dun die is, maar toch kan je daarin koken en gaskachel stoken.

 

Als je koud ligt te slapen, waarom dan geen extra dekens? Wat is er mis met een kruik/hete steen?

 

Hoe is jullie derde Dutch Oven brood wel gelukt?

 

Als je koolmonoxide melder aangeeft dat er geen probleem is, waarom doe je dan toch de kachel uit?

 

 

 

Hehe, inderdaad een "cool" avontuur. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot, dank voor je uitgebreide reactie

Een mooi en leerzaam verslag

dank

 

Vooral jullie hebben veel geleerd.

Indeed

 

Isolatie,

ja moet anders ivm muizens

 

en ventilatie

ja ventileren maakte het gvg koud

 

is het zwakste punt. Bovendien nog vochtig,

Ja hadden megalekkage dag ervoor

 

dat is niet lekker he?

Ligt eraan, als je van een koude douche houdt...

 

Denk eens over een caravan na, hoe dun die is, maar toch kan je daarin koken en gaskachel stoken.

Wij hebben een oude bus, is idem als een caravan. is wel kachel op gas maar die kachels hebben een schoorsteentje, daarom kan het wel. Wij zouden in de kelder ook een schoorsteentje of pijp kunnen maken, maar dat was nu nog even nvt

 

Als je koud ligt te slapen, waarom dan geen extra dekens?

waren op. Er zijn paarden en honden die ze geconfisceerd hebben. Slaapzakken en dekbedden die we hebben zijn normaal gesproken in een niet verwarmde slaapkamer voldoende voor ons, maar als je de hele dag gekleumd hebt wordt je 's nachts niet meer warm kennelijk

 

Wat is er mis met een kruik/hete steen?

Voor de andere blikvoerhelft niets, maar ik ontplof van die dingen

 

Hoe is jullie derde Dutch Oven brood wel gelukt?

Yep great!

 

Als je koolmonoxide melder aangeeft dat er geen probleem is, waarom doe je dan toch de kachel uit?

Voorzorg. Stel dat het kreng stuk is of zo en dat ie daarom niet piept. Je weet toch dat ik niets of niemand vertrouw ;-)

 

 

 

Hehe, inderdaad een "cool" avontuur. :D

yeh very coooooolbrrr

@Heksenboot heb jij al een prepdrill gedaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot heb jij al een prepdrill gedaan?

 

Mijn leven is vol met prepdrils geweest.

Maar ik ga het nu wel een keer gecontroleerder doen.

 

Afgelopen winter, je weet wel, die strenge, hebben we de hele tijd met 1 houtkachel voor het hele huis geleefd.

Helft van het huis nog niet geïsoleerd. Plafond/vloer van de zolder eruit.

Dik aankleden, veel dekens, kruiken.

 

Als je ontploft van een kruik, leg hem dan bij je voeten-einde. Dan kan je doseren, wanneer je hem nodig hebt en wanneer niet.

Warme voeten is de key van je lekker voelen.

Sokken aan kan ook, maar dan wel losse, om de doorbloeding op gang te houden.

 

Dekens op? Experimenteer eens met zo'n emergency blanket van de Action, kost je maar 1 euro en je bent binnen en paar minuten warm.

 

Als je die CO melders niet vertrouwt, neem er dan 10 of geef hem weg. Hup in de Karma Boot. :)

 

Beschouw je isolatie experiment als mislukt, zoals je eerst Dutch Oven brood.

Na 3 keer heb je een goede. Of schakel een expert in (daar zijn er hier genoeg van).

 

Ventileren is wat anders dan een raam open zetten.

 

Van de lekkage had je verteld. Dus doe je volgende experiment als het echt droog is. Stoken en ventileren.

 

Rookgas-afvoer maken.

 

Maar je brood. Ik was even nieuwsgierig Hoe hij was gelukt. Wat heb je veranderd aan je methode?

 

En volgens mij heb je nog steeds de bibberaties, met je vette letters :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn leven is vol met prepdrils geweest.

Maar ik ga het nu wel een keer gecontroleerder doen.

Leuk wat en wanneer ga je iets drillen? Ga je dan naar je BOL drillen met je BOV?

 

Afgelopen winter, je weet wel, die strenge, hebben we de hele tijd met 1 houtkachel voor het hele huis geleefd.

Ja herkenbaar dat doen we nog steeds.

Helft van het huis nog niet geïsoleerd. Plafond/vloer van de zolder eruit.

Heb je het deze zomer afgekregen? Doe je het zelf of laat je het doen?

Dik aankleden, veel dekens, kruiken.

 

Als je ontploft van een kruik, leg hem dan bij je voeten-einde. Dan kan je doseren, wanneer je hem nodig hebt en wanneer niet.

Warme voeten is de key van je lekker voelen.

Sokken aan kan ook, maar dan wel losse, om de doorbloeding op gang te houden.

Ik ontplof overal van kruiken en van kouwe voeten heb ik geen last

 

Dekens op? Experimenteer eens met zo'n emergency blanket van de Action, kost je maar 1 euro en je bent binnen en paar minuten warm.

 

Als je die CO melders niet vertrouwt, neem er dan 10 of geef hem weg. Hup in de Karma Boot. :)

 

Beschouw je isolatie experiment als mislukt,

Neuh, de isolatie zit perfect. EMP veilig, zit als een huis. Alleen mrMuis is nu erg blij met zijn nieuwe huis, dus dáár ga ik wat aan doen. Morgen moet de muizenstoorzender komen. Van de week had een van de katten al een keukenverstekeling te pakken.

 

zoals je eerst Dutch Oven brood.

Het brood was echt een succes deze keer. Handgekneed maakt toch erg veel uit, veel meer meel dan op het pak stond, dus minder water, is minder plak, is minder aanbak. Alu folie op de bodem van de pan. Olie in het alu folie. Een hogere afstand tot de gietijzeren plaat van de houtkachel en zo is het goed gegaan.

Na 3 keer heb je een goede. Of schakel een expert in (daar zijn er hier genoeg van).

 

Ventileren is wat anders dan een raam open zetten.

Er is geen raam in de kelder. Het ventileert geweldig niet over te klagen, ventilatoren en een deur tegenover elkaar (Zie het topicje dat ik startte hoe verwarm ik etc)

 

Van de lekkage had je verteld. Dus doe je volgende experiment als het echt droog is. Stoken en ventileren.

 

Rookgas-afvoer maken. Ja als er tijd en geld is

 

Maar je brood. Ik was even nieuwsgierig Hoe hij was gelukt. Wat heb je veranderd aan je methode? Zie een paar regels hiervoor

 

En volgens mij heb je nog steeds de bibberaties, met je vette letters :D

 

nee dat was om het overzichtelijk te houden. nu ben ik blauw van de kou

 

. .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Ja, mooi blauw in geel, @Blik(voer) op oneindig

 

Maar je isolatie zit perfect? Het is alleen niet warm te stoken? Wat klopt er dan niet?

Maar zoals je al eerder zei, je bent knijter eigenwijs, dus ik heb mijn zegje gedaan in deze.

 

Mijn eigen huis, daar ben ik zelf mee bezig. Steeds een stukje verder, komt wel goed.

Net als jou, is dit mijn BIL. Ik heb een BOV, daar rijd ik regelmatig in.

 

Wanneer ik ga drillen?

Op Shelter Camping, dan ga ik al die preppers drillen :D :D

 

Ontploffen van kruiken. Het blijft lachen met jou :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, mooi blauw in geel, @Blik(voer) op oneindig

 

Maar je isolatie zit perfect? Het is alleen niet warm te stoken? Wat klopt er dan niet?

Maar zoals je al eerder zei, je bent knijter eigenwijs, dus ik heb mijn zegje gedaan in deze.

 

Mijn eigen huis, daar ben ik zelf mee bezig. Steeds een stukje verder, komt wel goed.

Net als jou, is dit mijn BIL. Ik heb een BOV, daar rijd ik regelmatig in.

 

Wanneer ik ga drillen?

Op Shelter Camping, dan ga ik al die preppers drillen :D :D

 

Ontploffen van kruiken. Het blijft lachen met jou :D

 

Het klopt wel, het is met gemak warm te stoken. Als ik er een elektrisch radiatortje inzet dan is het binnen 5 minuten heerlijk, maar elektra gingen we nu niet proberen. En we wilden niet teveel gas gebruiken. Vandaar.

 

Leuk dat je je eigen huis verbouwt net als wij. Doe je alles zelf? Gas water licht elektriciteit lassen bouwen dak etc?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Het klopt wel, het is met gemak warm te stoken. Als ik er een elektrisch radiatortje inzet dan is het binnen 5 minuten heerlijk, maar elektra gingen we nu niet proberen. En we wilden niet teveel gas gebruiken. Vandaar.

 

Leuk dat je je eigen huis verbouwt net als wij. Doe je alles zelf? Gas water licht elektriciteit lassen bouwen dak etc?

 

Ja, net als jullie. En op het ogenblik doe ik alles zelf, dat is financieel noodzakelijk. Als het zou kunnen, zou ik wel een klusser extra inhuren, maar ik kan het wel allemaal. Het duurt wat langer zo, maar het vordert wel. Maar ik heb ook nog een lange weg voor de boeg :)

 

Okee, dan is je isolatie in orde. Dan ben ik wel benieuwd naar volgende keer. Als het droog is, en je ventilatie/afvoer in orde is.

Hoeveel gas zou je dan nodig hebben? Of hoeveel kaarsen? Of hoeveel petroleum?

 

Ik loop nog te broeien over een alles-in-1 prepper-oplossing voor koken en verwarmen. De toekomstbeelden beginnen al op te lichten in mijn achterhoofd.

Net was er nog een topic, in het Duits, waarbij je brood kon bakken, met een pan in een pan in een oven. Op waxine-lichtjes. Oven uit dus.

Die kant gaan het op, met mijn idee. Een combinatie van wonderpan en hooikist.

Maar ik hou de spanning erin en het zou me niets verbazen als er al zoiets bestaat.

 

Heb je nog over warmte-wisselaars nagedacht?

Met een pijp in een pijp kom je ook al een heel eind.

Dan kan je de binnenkomende, koude, droge lucht verwarmen met de uitgaande, warme, vochtige lucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

warmtewisselaar in onze houtkachelpijp hebben we gehad. Een home made koperen spiraal. Helaas door afkoeling te veel druip teer. Het werd niets. Mogelijk ooit nog mee verder experimenteren.

 

Jouw wonderpan in pan in pan in oven op waxinelichtjes en hooikist zou ik als ik jou was 1 ding van maken, en wel heel snel,=> patent op aanvragen,=> rijk worden => en dan die rest van de klussen laten doen door een klussert. Heb jij weer vrije tijd om aan je perfectionering van je wonderpanhooikist prototype deel 2

te werken.

 

hoeveel gas, petroleum, kaars moet ik nog uitrekenen. Ik moet nog de gasfles van gisteren wegen en vergelijken met een volle. En dan rekenen. Petroleum 1 lamp weet ik nu kan ik gaan uitrekenen. Kaars is echt niet noemenswaardig te noemen. Niet qua warmteopbrengst niet qua wat hij opgebrand had. Veel kaarsen maken meer warmte uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Of ik zonder het netstroom kan? Of bedoelde je echt helemaal zonder?

 

Voor het eerste zeg ik:

Natuurlijk! Het zal alleen even wennen worden om wat vaker met handgereedschap te moeten werken. Met mijn huidige aantal olielampen (inclusief een berg extra lampglazen en lonten) en een oliekachel, kan ik me in koude omstandigheden nog aardig warm houden. Alleen stoken in kleine ruimtes (met open bovenlicht voor beluchting;)). Zoiezo meer lagen kleding in het huis aan, vroeger onder de wol en meer bezig zijn met klusjes om warm te blijven. Knutselen geeft me altijd energie om andere dingen te knutselen.

 

Voor het 2e geldt eigenlijk het bovenstaande. Alleen mag ik dan ook geen gebruik maken van een zonnepaneel, of wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

We kunnen wel zonder stroom, maar het maakt me niet meteen gelukkig. Daarom toch een aggregaat en een voorraadje diesel om de netspanning in geval van nood te vervangen. Water zal geen probleem worden, we hebben voorraadtanks voor tuin en kas en een grote vijver waar we onbeperkt water uit kunnen putten. Wel even koken of door een filter uiteraard. Nou ja, de houtkachel doet dan de verwarming, cv hebben we niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...