Ga naar inhoud
GENEGEERD

De menstruatiecup


Aanbevolen berichten

Let op het gaat hier inderdaad over menstruatie, ben je iemand die dit anno 2022 nog steeds een taboe onderwerp vindt? Beweeg de muis dan naar rechtsboven op je scherm en klik op het kruis symbool in de hoek.

 

Inmiddels gebruik ik al enige tijd naar tevredenheid een menstruatiecup. De bekendheid neemt volgens mij wel toe maar toch kom ik nog regelmatig mensen tegen die er nog nooit van gehoord hebben. Dat vind ik jammer aangezien de welbekende alternatieven naar mijn mening niet ideaal zijn. Ieder heeft daarin natuurlijk haar eigen voorkeur. Dit zijn voor mij de belangrijkste voordelen:

  • Het verminderd afval
  • Ik vind een cup veel comfortabeler zitten
  • Het is goedkoper (een cup gaat gemiddeld 10 jaar mee)
  • Minder kans op infectie dan bij tampons
  • Je kan de cup langer in laten dan tampons (fijn als je ergens bent zon der toilet bijvoorbeeld)
  • Klein en licht item, in tegenstelling tot pakjes maandverband of meerdere tampons 

 

Nadelen:

  • Elke vrouw is anders en er zijn dus veel verschillende modellen op de markt
  • Het op de juiste manier inbrengen vergt wat oefening (de cup moet goed uitklappen, anders kan die een beetje lekken) In het begin is het fijn om er voor de zekerheid nog even een inlegkruisje of maandverbandje onder te doen. 

 

De cup hoef je tijdens je cyclus alleen even om te spoelen na het legen, dan kan je de cup weer inbrengen. Na afloop van de cyclus moet die even uitgekookt worden (er zijn ook speciale bakjes voor waarmee je het in de magnetron kan uitkoken). 

 

Zelf heb ik de organicup, dat is ook de enige cup waar ik ervaring mee heb. Voor wie interesse heeft, Google staat vol info over alle verschillende modellen.

 

Ook voor vrouwen die helemaal tevreden zijn met tampons en maandverband kan het een fijn prep item zijn, mocht de rest niet meer beschikbaar zijn, dan heb je in ieder geval nog iets achter de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
1 uur terug, Eendje zei:

mocht de rest niet meer beschikbaar zijn, dan heb je in ieder geval nog iets achter de hand.

Dat is een heel goed punt!

Tevoren kun je dan ook alvast wat vertrouwd ermee raken,zonder dat je er meteen op aangewezen bent.

Ik kaart dit eens aan bij de jongere vrouwen in de familie!

 

Wat mij betreft : bedankt voor de tip want een taboe ,amai ik mag toch hopen van niet,he!

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het valt mij dus op dat de menstruatie-cup binnen de prepperwereld een relatief hogere bekendheid heeft dan normaal. Misschien ligt dat ook aan het type mens, maar de community is kleiner, dus dit soort tips vallen dan misschien ook meer op. 

Maar het is gewoon een stuk handiger preppen dan maandverband.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog multifunctioneler dan ik al dacht😂

 

Zou goed kunnen hoor, dat die in de prepper wereld bekender is. Tegenwoordig liggen ze ook bij de drogist maar toch kom ik nog regelmatig mensen tegen die het niet kennen of niet echt weten wat het precies is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...