Ga naar inhoud
GENEGEERD

Stroomstoornis in Belgie in de winter


stijn

Aanbevolen berichten

Beste,

Ik kom dus uit het belgenlandje waarvan de helft van de kerncentrales buiten werking is door ouderdomsverschijnselen.

Het noodplan bestaat uit een strijk, kook en wasverbod tussen 18 en 20u.

Dit stelt mij dus niet gerust want iedereen gaat gezellig om 20u de strijk en was doen en dan is er toch nog een tekort.

De volgende maatregel is bepaalde delen van het land tijdelijk uitschakelen.

Mijn hoop is dat dit maar voor een paar uur is.

Stel dat dit langer duurt hoe kan je je dan het beste voorbereiden op een stroomonderbreking?

Ik heb een behoorlijke voorraad levensmiddelen, ik kan koken op gas, ik heb licht.

Maar ik heb geen verwarming in de vorm van een kachel ( ik woon in een flat).

Welke tips hebben jullie? Want de kans dat ik binnen een paar maand niets meer kan posten op dit forum is groot :p

 

Mvg je zuiderbuur Stijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

begrijp ik het goed.. er is nu een stroom storing aan de gang?

 

maarja zorg dat je een kachel krijgt die niet gebruikt maakt van electra, dit lijkt mij het belangrijkste, nu is de kans klein dat je dood vriest in een flat, maar toch het is niet pretig.

wollen dekens zijn een goede optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Stijn,

Ik ben nog niet zo zeker van die stroom problemen. Er speelt op dit moment in Belgie een ander probleem. De energie maatschappijen hebben de afgelopen jaren via allerlei truc's de belasting weten te ontlopen. Nu is de overheid erin geslaagd om deze belasting wel inbaar te maken en kost het de maatschappijen miljarden euro's.

Dit zit ze natuurlijk niet lekker en als tegenreactie komen ze nu plotseling met de dreiging dat ze geen garanties meer kunnen leveren, omdat de boel verouderd is, slecht functioneert etc.

Echt een shit verhaal, want het betekend dat ze dus ook onvoldoende onderhoud gepleegd hebben toen ze geen belasting hoefden te betalen. Ik geloof het ook nog niet zo.

Maar goed, de tip van nvd 72 lijkt me handig. Ik zou voor een lekkere petroleumkachel gaan en veel kaarsen. Verder blijven alle andere voorzieningen gewoon draaien, dus ben je daarmee gered.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als het in alle kranten staat en er is een debat op tv dan gaat er toch een belletje rinkelen bij mij .... Ik hoop dat het niet zo ver moet komen maar als het licht toch uitgaat ga ik toch blij zijn als ik er op voorzien ben .

Een bbq in de winter heeft ook zijn charmes ...:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

begrijp ik het goed.. er is nu een stroom storing aan de gang?

 

maarja zorg dat je een kachel krijgt die niet gebruikt maakt van electra, dit lijkt mij het belangrijkste, nu is de kans klein dat je dood vriest in een flat, maar toch het is niet pretig.

wollen dekens zijn een goede optie.

 

Heel leuk, zo'n petroleumkachel, maar hoe zit het met de afvoer van schadelijke stoffen? Ik zit op een flatje, geen mogelijkheid tot afvoer van (koolmonoxide)gassen, of heb je die niet bij petroleum? Ik woon alleen, niemand die als ik in coma raak dat ontdekt. Wat is dus de veiligheid van petroleum?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel leuk, zo'n petroleumkachel, maar hoe zit het met de afvoer van schadelijke stoffen? Ik zit op een flatje, geen mogelijkheid tot afvoer van (koolmonoxide)gassen, of heb je die niet bij petroleum? Ik woon alleen, niemand die als ik in coma raak dat ontdekt. Wat is dus de veiligheid van petroleum?

 

koop er ten alle tijden een CO Melder bij. Liefst eentje met een display dan kun je er af en toe op kijken net als je op de termostraat of klok af en toe ff kijkt

Ik heb een Ajax Kidde en heb een periode meegemaakt met een slechte kolenkachel waar ik hout op stookte zonder trekkende schoorsteen (gat in de muur) waarbij deze elke avond bij het doven van het vuur af ging. Was een noodoplossing maar het vroor dus ik moest iets, zowel de kachel als de CO melder hebben hun bijdrage geleverd aan een goed klimaat binnen.

 

Perfecte combinate. Als het ff kan ook een rook melder, en een hydro/temeratuur metertje (10 euro bij conrad). Je hebt dan iig de kans een keteltje op de kachel te zetten voor je huid begint te barsten.

 

Petroleum heb ik ook een week gestookt krijg je wel een ontzettend droge keel van (ontdanks dat de condens van de ramen druipt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je op deze wijze je ruimte gaat verwarmen, moet je altijd zorgen voor voldoende ventilatie. Voor de zekerheid kun je een rookmelder met CO melding aanschaffen. Die gaat af wanneer het CO gehalte te hoog wordt. Jij hebt er dan nog geen last van en kunt de kachel uitzetten of meer ventileren.

 

Ik dacht er ook altijd zo over, maar het is niet een extra 'voor de zekerheid' het is een must.

Zelf een noodverwarming bedenken zonder zo'n melder is zelfmoord!

 

Post hierboven laat zien waarom mijn mening is bijgesteld naar 'must'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom ook uit het belgenlandje, en 2 winters geleden heb ik hier door een geknakte leiding ong. 20 u zonder stroom gezeten.

Gelukkig stook ik met hout, dus dat is al geen probleem, koken op gas en voor licht zorgen is niet zo moeilijk.

Als je bij een stroomuitval je diepvries zo weinig mogelijk opent, duurt het toch heel lang voor de boel ontdooit is.

Op een flat zou ik toch geen petroleumkachel nemen, heb dit vroeger ook ergens anders eens een tijdje als noodoplossing gebruikt, en idd druipte de condens van de ramen.

 

Onze Elio heeft natuurlijk makkelijk praten, niet meer wassen of strijken op bepaalde uren, je kan dit natuurlijk alleen vragen aan de mensen en hopen op een beetje goodwill, want om dit af te dwingen zijn er geen middelen om het te controleren.

Het zal afwachten worden, maar voorbereid zijn heeft natuurlijk enkel voordelen,

 

MVG,

Chris

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...