Ga naar inhoud
GENEGEERD

EMP en oude auto's


TyrionLannister

Aanbevolen berichten

In het boek One Second After van William R. Forschten wordt beschreven dat oude auto's van voor de jaren '80 het na een EMP aanval nog zouden doen omdat er geen micro-electronica in zit.

 

Echter in deze scene uit film The Day After wordt er (voorafgaand aan een gewone atoomaanval) eerst een EMP-aanval gedaan en alle auto's vallen uit:

 

 

De film is uit 1983, ik denk niet dat veel auto's toen micro-electronica aan boord hadden. Mijn vader had wel in 1984 een Renault 25 die een sprekende boordcomputer had wat ik toen heel gaaf vond. Maar dat was een unicum (het was een executive auto die tot het duurdere segment behoorde), in die tijd hadden de meeste auto's simpele dashboards met metertjes en wijzertjes.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_25

 

Zijn oude auto's toch vatbaar voor EMP? Of komt het omdat die auto's tijdens de EMP-aanval al gestart waren? In elk geval waren de makers van de film bekend met het effect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Er zijn ook berichten dat de ijzeren kooi die de auto eigenlijk is als een soort kooi van faraday fungeren, maar zekerheid heb je natuurlijk niet.

Voor de kleine beurs is het ook een idee om een oldtimer brommer te kopen, je kunt er ook op rijden met een lage verzekering onveer 4 euro per maand.

En het enige elektrische kun je reserve nemen de onstekening of bobine afhankelijk van het type.

 

In tijden van een TSHF is denk je je rijdende oldtimer als snel in beslag genomen door de overheid of sterke kerels :(

En een oude brommer kun je nog effe in de schuur laten totdat de kust veilig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn ook berichten dat de ijzeren kooi die de auto eigenlijk is als een soort kooi van faraday fungeren, maar zekerheid heb je natuurlijk niet.

Voor de kleine beurs is het ook een idee om een oldtimer brommer te kopen, je kunt er ook op rijden met een lage verzekering onveer 4 euro per maand.

En het enige elektrische kun je reserve nemen de onstekening of bobine afhankelijk van het type.

 

In tijden van een TSHF is denk je je rijdende oldtimer als snel in beslag genomen door de overheid of sterke kerels :(

En een oude brommer kun je nog effe in de schuur laten totdat de kust veilig is.

Je auto is wel degelijk een Faraday kooi. Ik heb ooit een inslag van een bliksem bol mogen ervaren op mijn auto terwijl ik erin zat. Was wel even geschrokken maar kijk ik ben er nog. De mensen die rondom mij in hun auto zaten en dit zagen gebeuren waren wel lijkbleek :)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je auto is wel degelijk een Faraday kooi. Ik heb ooit een inslag van een bliksem bol mogen ervaren op mijn auto terwijl ik erin zat. Was wel even geschrokken maar kijk ik ben er nog. De mensen die rondom mij in hun auto zaten en dit zagen gebeuren waren wel lijkbleek :)

 

wouw.. lijkt me een behoorlijke broekvol moment.. had de auto veel schade?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

wouw.. lijkt me een behoorlijke broekvol moment.. had de auto veel schade?
Tot mijn grote verbazing , niks een beetje een mate plek op de verf waar de inslag was. Kwam toen terug van Denemarken en de hemel was helder blauw op minuten werd die pek zwart en het begon te gieten enorm. Stond daar in file en toen begon het te bliksemen, ik hou daar niet van. En dan bang, dat was echt een luide knal.
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Auto is geen kooi van faraday (anders zou je er in op je mobieltje geen bereik hebben) maar je bent er wel vrij veilig in bij bliksemdreiging.[/quote Leg dat is uit? Auto beschermd je tegen inkomende elektriciteit maar dat staat voor jou gelijk aan een radio golf? Hmm Ik ken niet veel van dit soort dingen maar ergens klopt jouw uitleg niet hoor.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn transit MK5 2.5Di diesel is electronica vrij als hij loopt.

Je moet m wel starten met een startmotor en de stopsolenoid moet spanning hebben om de brandstofleiding 'open' te houden.

 

Je kunt die solenoid inkorten / weghalen. Probleem is dan dat je je auto niet meer uit krijgt. Dan zou je een kraantje in de dieselleiding moeten zetten. Een tractor werkt vaak zo, die gaat niet uit als je er de sleutel uit trekt maar je hebt een aparte hendel waar je aan trekt om m af te zetten. Bij auto's werkt dit met een stopsolenoid. Een kraantje die open staat als je er 12V op zet en sluit als de stroom weg is.

 

Mogelijk interessant om dit om te draaien. Een solenoid die standaard open staat en 12V gebruikt (met een schakelaar) om de kraan te sluiten. Als er dan iets misgaat loopt de auto nog maar zal hij niet meer afslaan. Voor het stoppen moet je dan een paar secondes die knop inhouden. (mechanische maken kan altijd nog)

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij moet. wij ook nog een preppers garage openen.of zon garage huren voor een weekend om samen onze autos om te bouwen.grease monkeys unite.

 

Ik ben geen top prepper, dat wil zeggen dat ik bijna geen eten in huis heb. Ik denk dat het opzich geen kwaad kan dus wij proberen ook elke week tenminste 1 langhoudbaar blik.

 

Helaas kan mijn vriendin zo lekker koken dat we het allemaal niet te vreten vinden. En om nou een paar honderd blikken tht 2015 dan weg te moeten gooien.......

Heb wel een maandvoorraad aan bar's (ook niet te vreten maar een mooie basis voor 'on the move'. Ik ga ervanuit dat mijn autorit van (normaal) 10 uur wel eens enkele weken kan duren.

 

Wat voor mij het zelfredzame is: Overal genoeg vanaf weten om in je eigen behoeftes te voorzien.

Ik wil je dus vooral stimuleren een auto te kopen waar veel over bekend is (geen Kia Sorento..... zucht ) en gewoon lekker te gaan sleutelen.

 

Ik heb een onverwoestbare Transit maar kon het nog niet over min hart verkrijgen mijn Kia Sorento de deur uit te doen. Nu blies ik vorige week de turbo op.

Heb even overwogen de auto maar weg te doen, na wat wikken en wegen wilde ik toch deze sleutelkans niet laten schieten. Een turbo vervangen en intercooler reinigen, dan moet toch de halve auto uit elkaar.

 

Mijn ervaring met sleutelen..... nihil. Ik heb deze zomer voor het eerst het oliefilter van mijn tractortje vervangen en recent ook alle filters van mijn transit (is nog te zien aan een mega olievlek op de stoep, foutje. Wel een bak onder het carter, was vergeten dat er ook wat olie uit het filter zou komen.)

Juist daarom begin ik eraan. Het jammere van de Sorento is dat er bijna niets over op papier staat, geen aanhaal momenten, geen werkprocedures etc.

 

Koop je een transit oid. dan koop je op internet voor een 50 euro en Haynes manual en je kunt hulp vinden op de verschillende fora.

Opzich leuk een preppers garage, maar hoe kom je daar als je wagen stuk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn transit MK5 2.5Di diesel is electronica vrij als hij loopt.

Je moet m wel starten met een startmotor en de stopsolenoid moet spanning hebben om de brandstofleiding 'open' te houden.

 

Je kunt die solenoid inkorten / weghalen. Probleem is dan dat je je auto niet meer uit krijgt. Dan zou je een kraantje in de dieselleiding moeten zetten. Een tractor werkt vaak zo, die gaat niet uit als je er de sleutel uit trekt maar je hebt een aparte hendel waar je aan trekt om m af te zetten. Bij auto's werkt dit met een stopsolenoid. Een kraantje die open staat als je er 12V op zet en sluit als de stroom weg is.

 

Mogelijk interessant om dit om te draaien. Een solenoid die standaard open staat en 12V gebruikt (met een schakelaar) om de kraan te sluiten. Als er dan iets misgaat loopt de auto nog maar zal hij niet meer afslaan. Voor het stoppen moet je dan een paar secondes die knop inhouden. (mechanische maken kan altijd nog)

 

de ouderwetse plunjerpomp ;) werkt nog steeds prima

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nu in alle liefde op zoek gaat naar een oude transit zoek dan een non-turbo 2.5Di, turbo modellen hebben standaard een electrische lucas pomp (kan wel omgebouwd worden naar manuele bosch pomp). 2.5Di ook wel banana's genoemd zijn Bosch (tenzij verbouwd om wat voor domme reden dan ook)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen top prepper, dat wil zeggen dat ik bijna geen eten in huis heb. Ik denk dat het opzich geen kwaad kan dus wij proberen ook elke week tenminste 1 langhoudbaar blik.

 

Helaas kan mijn vriendin zo lekker koken dat we het allemaal niet te vreten vinden. En om nou een paar honderd blikken tht 2015 dan weg te moeten gooien.......

 

Blikken zijn veel langer te bewaren dan de THT. In Amerika hebben wetenschappers 100 jaar oude blikken uit een gezonken stoomschip opgengemaakt en getest. Het bleek nog eetbaar en vrij van bacterien.

 

http://www.survivalistboards.com/showthread.php?t=180585

 

In Engeland heeft een man op zijn 50 jarig huwelijksjubileum een blik kip leeggegeten dat hij als geschenk kreeg toen hij en zijn vrouw gingen trouwen:

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/manchester/4693520.stm

 

THT is niets meer dan een garantiedatum. Men garandeert dat het te eten is voor die datum maar dat zegt niet dat het daarna niet meer eetbaar is. Een TV die buiten de garantie valt gooi je toch ook niet weg als hij het nog doet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat door de straling ook de bobine en relais kapot gaan. een auto is weldegelijk een kooy van faraday maar het verschil zit hem in het feit dat de kkoy tegen elektrische stroom beveiligt maar niet tegen straling en radiogolven,

een oude diesel kopen met zominmogelijk elektronica en wat reservedalen in een een loden kist is de oplossing. oude diesels lopen op iedere olie sla olie bioolie alles

het verbaast mij eigenlijk dat ik de oude houtgestookte autos uit de oorlog hier niet tegen kom en autos op stoom????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat door de straling ook de bobine en relais kapot gaan. een auto is weldegelijk een kooy van faraday maar het verschil zit hem in het feit dat de kkoy tegen elektrische stroom beveiligt maar niet tegen straling en radiogolven,

een oude diesel kopen met zominmogelijk elektronica en wat reservedalen in een een loden kist is de oplossing. oude diesels lopen op iedere olie sla olie bioolie alles

het verbaast mij eigenlijk dat ik de oude houtgestookte autos uit de oorlog hier niet tegen kom en autos op stoom????

 

hier zijn dacht ik wel een aantal topics over dus even zoeken, en kun jezelf even voorstellen in het juiste topic?

maar alvast welkom

Link naar reactie
Delen op andere sites

maak u geen illusies: als een EMP krachtig genoeg is om alle elektronica binnen een radius van enkele kilometers uit te schakelen, ben je zowiezo dood binnen enkele uren. Een EMP die zo krachtig is komt ofwel van een zonne-uitbarsting die niet door het magnetisch veld kon worden tegengehouden en zoveel straling doet neerkomen op de aarde dat alles gesteriliseerd is, ofwel komt het van kernwapens en die EMP's daarvan gaan niet veel verder dan de fallout-radius. Zodus: maak je er geen zorgen over. ^^

Enne, het beste voertuig wanneer alle brandstoffen of elektronica op is, is en blijft de fiets. Stil, heeft geen brandstof nodig en valt niet op. Als je kijkt naar WO II was het een zéér belangrijk onderdeel van alle betrokken legers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat wij radio noemen is slechts een stuk van het electro-magnetische spectrum. Net als stroom (50 Hz), geluid (20-20000Hz) en licht (vele TeraHz), allemaal deel van hetzelfde spectrum; een EM (Electro-Magnetische) trilling met een bepaalde frequentie en amplitude. Een EMP is niets anders dan een zeer krachtige Puls van EM energie.

 

Een auto is absoluut geen kooi van faraday, hij blokkeert slechts plaatselijk EM golven. De reden dat je veilig zit bij bliksem is simpelweg doordat de auto op rubberen banden staat en rubber geen stroom geleidt. Vergelijk het met schrikdraad; als je op blote voeten staat en het aanraakt krijg je een enorme klap; sta je op goede dikke rubberen laarzen dan is 't slechts een tinteling. Stop je mobiel in een rubberen laars en hij zal 't nog gewoon doen. Rubber stopt stroom, maar er zijn genoeg radiogolven die er totaal geen moeite mee hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...