Ga naar inhoud
GENEGEERD

Raamtralies of houten platen; budgetprepper


Solonl

Aanbevolen berichten

Wat is het beste om te doen om inbraak te vertragen van een huis? Ik heb voor de deur (als ik binnen ben) de mogelijkheid 2 houten balken te plaatsen. Daarnaast in de kleine slaapkamer raamtralies aangebracht. Echter heb ook een raam van 180cm breed en 1m hoog waarbij ik dus twijfel of ik daar raamtralies (niet makkelijk te vinden) zal plaatsen of houten platen (multiplex 9mm). Raamtralies lijken me over het algemeen geen optie daar, aangezien het raam te lang is. Als raamtralies beter zijn maar veel geld gaat kosten, dan heb ik liever houten platen. Maar in hoeverre beschermd het nu echt (deze 2 opties)? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Raamtralies van dat formaat kan gewoon. Hoeveel dit gaat kosten hangt af hoe je het wilt hebben. Als het 100% functioneel en niet voor de sier wordt gemaakt zal het wel meevallen. Je kan hiervoor bij plaatselijke metaalbewerkers vragen wat dit ongeveer zal kosten.

 

Multiplex is sowieso goedkoper. Alleen haalt het de functie van het raam een beetje weg

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden, Solonl zei:

Wat is het beste om te doen om inbraak te vertragen van een huis? Ik heb voor de deur (als ik binnen ben) de mogelijkheid 2 houten balken te plaatsen. Daarnaast in de kleine slaapkamer raamtralies aangebracht. Echter heb ook een raam van 180cm breed en 1m hoog waarbij ik dus twijfel of ik daar raamtralies (niet makkelijk te vinden) zal plaatsen of houten platen (multiplex 9mm). Raamtralies lijken me over het algemeen geen optie daar, aangezien het raam te lang is. Als raamtralies beter zijn maar veel geld gaat kosten, dan heb ik liever houten platen. Maar in hoeverre beschermd het nu echt (deze 2 opties)? 

Beste @Solonl

 

Wij hebben in een beruchte wijk gewoond, daar hebben we alle ramen aan de binnen kant voorzien van gegalvaniseerde betonijzer en dat met aardig wat krammen vast geslagen, dat geeft veel herrie maar ook als inbrekers aan de slag zouden gaan, toen we er weer weg gingen hebben we de stukken betonijzer weer verkocht, en er weer aan verdient door het bij anderen te monteren, je moet in het leven gewoon kien zijn.

 

Het was in een huurhuis nadien hebben we alles weer prachtig op geknapt.

 

Heb je vragen stel ze gerust.

O in het koperen deel van het slot wat in de deurpost valt heb ik een gat door heen geboord waar ik een stalen betonspijker door heen stak zo kon niemand het slot van de buitenkant openen op wat voor manier dan ook.

Dat kan je doen als je binnen bent en niemand binnen wilt hebben.

 

Buren kan je voor zijn op hun commentaar versier het betonijzer met leuke dingen, het is dan voor je zelf ook aangenamer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een rolluik niet een stuk prettiger dan?

 

Tralies voor 't raam lijkt me nogal drastisch (leuk voor in de kelder, niet grappig voor in woonruimtes). Multiplex is leuk als noodreparatie maar haalt verder het nut van een raam volledig weg, kan je 't net zo goed dichtmetselen :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, Enki zei:

Is een rolluik niet een stuk prettiger dan?

 

Tralies voor 't raam lijkt me nogal drastisch (leuk voor in de kelder, niet grappig voor in woonruimtes). Multiplex is leuk als noodreparatie maar haalt verder het nut van een raam volledig weg, kan je 't net zo goed dichtmetselen :p

Rolluiken zijn zeker veel aangenamer maar als je budgetprepper is dat meer dan een rip uit je lijf omdat te laten installeren.

Maar het is echt een prachtige beveiliging, en met vakanties als dat er in zit ga je met een prettiger gevoel op stap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook (nep-)camera's doen wonderen. Hang ze duidelijk zichtbaar op, zet bordjes neer met "Camerabewaking" en de meeste inbrekers blijven al uit de buurt.

 

Vergeet niet dat inbraak onmogelijk maken niet kan. Het is heel lullig maar zolang je zorgt dat het huis van je buren er aantrekkelijker uitziet dan dat van jou, zal jouw huis niet snel de eerste keus zijn van de inbreker.

 

Ik heb thuis een paar camera's rond het huis hangen; er liep een keer een vrouw met een kinderwagen uitgebreid rond te neuzen bij 2 huizen verderop, daarna bij de buren, toen bij mij tot ze de camera's zag en miep miep weg was ze binnen enkele seconden... zeer effectief 🙂

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet bij tralies en andere oplossingen ook niet je eigen veiligheid. Bij brand moet je er wel uit kunnen, niet eerst vanalles los moeten schroeven of sleutels zoeken enzo!

 

Inbraak is vervelend maar levend verbranden is een stuk vervelender!

Een collega die jaren lang bij de brandweer heeft gewerkt vertelde nog dat ze (te) vaak overleden mensen vonden net achter de voordeur, die op slot zat waardoor ze er niet uit konden en stike...

 

Je eigen veiligheid is altijd belangrijker dan een eventuele inbreker tegenhouden.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden, Enki zei:

Vergeet bij tralies en andere oplossingen ook niet je eigen veiligheid. Bij brand moet je er wel uit kunnen, niet eerst van alles los moeten schroeven of sleutels zoeken enzo!

 

Inbraak is vervelend maar levend verbranden is een stuk vervelender!

Een collega die jaren lang bij de brandweer heeft gewerkt vertelde nog dat ze (te) vaak overleden mensen vonden net achter de voordeur, die op slot zat waardoor ze er niet uit konden en stike...

 

Je eigen veiligheid is altijd belangrijker dan een eventuele inbreker tegenhouden.

@Solonl, @Enki@652

 

In die combinatie zouden we dan brand, CO2 melders en een blusinstallatie moeten installeren en daar naast nog losse brandblussers verdeeld door het huis, in de keuken en bij de openhaard blusdekens, dan zijn we dacht ik aardig op weg.

En een rookinstallatie brengt inbrekers ook behoorlijk in verwarring en mochten ze de deuren openzetten om nog wat te kunnen zien, dan kunnen buren als we die hebben ook zien en komen er op af omdat ze denken dat er brand is, en komt hulpverlening op gang, denk hier bij aan brandweer politie en een menigte van mensen.

 

Een alarm-inbraak-brand meld installatie met verrassing element zou nog mooier zijn.

Maak je het zo dat het werkt op 24 volt gelijkspanning kan je ook stappen sirenes aanbrengen, de laatste stap is de herrie dan vrachtwagen horens af geven in geschakeld worden dan willen in brekers wel eventuele spullen los laten en snel verdwijnen met de handen stevig tegen de oren gedrukt.

Als ze naar buiten vluchten kunnen ze nog even bespoten worden met verf die dagen op de huid blijft zitten, en het zichtbeperkt omdat het ook in de ogen terecht is gekomen, deze verf is legaal in plaats van prepperspray😉.

Je begrijpt dat de intelligente computer alarm installatie zich moet aanpassen aan het soort van bedreiging.

 

Mooi is als je iemand in de arm kan nemen die van deze zaken verstand heeft en mee kan helpen om de beste beveiliging voor je te maken in installeren.

Veel dingen kan je zelf maken en doen, ik heb me in veel dingen ontwikkeld zonder gerichte school opleiding, wat ik kan kan jij ook, denk nooit dat kan ik niet, wat een ander kan kan jij ook het neemt misschien meer tijd om je er in te ontwikkelen meer vaardigheden te krijgen.

 

Ik heb even niet de mogelijkheid om het op fouten te controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met brand heb ik zeker rekening gehouden. Ik heb deurbalken die eenvoudig weg te halen zijn. Bij bijv. een shtf situatie of een stroomstoring kan ik er een slot extra op doen. De ramen waar het om gaat zijn ramen aan de voorkant van mijn huis waar ik eigenlijk niet of nauwelijks doorheen kijk. Ik woon in een appartement op 3 hoog en hoef daarom alleen de voorkant te beveiligen. De achterkant kan je komen via het dak op het balkon maar dan kan je er niet meer uit of je moet een trap meenemen. Dus ik acht de kans klein dat er ingebroken gaat worden via de achterkant. 

Mijn vlucht route is via de achterkant met een ladder het dak op bij brand. Dat moet dan wel toegankelijk zijn, dus de gangen moeten niet onder de rook staan. Daarnaast zijn dus de deurbalken makkelijk te verwijderen aan de voorkant. En ik ga denk ik iets bedenken om in de slaapkamer aan de voorkant toch raamtralies/ houten platen te plaatsen, op zo'n manier dat ik eenvoudig het slaapkamer raam open kan doen bij brand, immers dat zou weleens de enige vluchtroute kunnen zijn. 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-5-2022 om 09:33, Solonl zei:

Met brand heb ik zeker rekening gehouden.

En ik ga denk ik iets bedenken om in de slaapkamer aan de voorkant toch raamtralies/ houten platen te plaatsen, op zo'n manier dat ik eenvoudig het slaapkamer raam open kan doen bij brand, immers dat zou weleens de enige vluchtroute kunnen zijn. 

Je kan het raamtraliewerk ook op de ramen houtwerk monteren dan kan je toch de ramen openen met brand of vlucht route.

 

Stortkoker idee weg gehaald.

 

Ik ben aardig vindingrijk als je met een probleem zit wel ik graag met je mee denken.

Ik weet niet hoe je ze anders moet noemen maak kan je ook nog raamdeurtjes aan de buiten kant maken die je van binnenuit dicht kan doen en op slot doen, als morgen verwachten ze best slecht weer en dan zou je zoiets kunnen sluiten om je ramen te beschermen tegen rondvliegende voorwerpen, en doe je het zo dat het goed bij het huis past is deze ook nog in waarde gestegen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, JJ&A zei:

 

er is een buizensysteem waar mee je bouwafval in een contenter kan dumpen zonder dat het door de ramen beneden heen vliegt, die kan je in de slaapkamer bergen en zodra je moet vluchten de buis uit het raam hangen en naar beneden glijden je kan de snelheid misschien regelen door je tegen de wanden te drukken.

 

Dan klim ik nog liever uit het raam. Dit is gemaakt om te zorgen dat er geen afval naast de container valt. Dus de vraag is al of je past. Dan moet je eerst nog dat ding neerzetten en dan land je waarschijnlijk zeer onprettig aangezien je niet echt veel controle hebt over hoe die buis loopt. en je gewicht is waarschijnlijk ook nog een probleem (ik noem hier niemand dik, maar een persoon is over het algemeen wat zwaarder als een stuk hout of een paar stenen.

 

Mij lijkt een touw(ladder) Wat veiliger.  Deze kan je ook makkelijk vastmaken door hem aan een balk te knopen die breder is dan het kozijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die stortkokers zijn echt op geen enkele manier aan te raden :p

 

In huis bewaren neemt ten eerste al een hele hoop plek in, het weegt belachelijk veel en je bent zo een half uur bezig om zo'n kreng te bevestigen en de stukken uit elkaar te trekken (het hele ding schuift in elkaar voor opslag, maar dat klemt dus nogal eens). Ik heb er wel eens mee gewerkt en het is echt lompe zooi (moet ook, het is tenslotte voor de bouw/sloop gemaakt!)

 

Daarnaast hangen ze gewoon recht omlaag en is 't dus net alsof je gewoon uit 't raam springt, met het bijkomende nadeel dat er allemaal koppen van moeren uitsteken waarmee de hele boel aan elkaar zit; bouwafval heeft daar geen last van, jij zelf bent helemaal verrot als je eenmaal uit die koker op de grond stort en breekt bij de landing de rest van je botten :p

 

Een touwladder of eenvoudig abseil harnasje met een goed klimtouw (dit soort klim-spullen nooit 2e hands kopen!) en een goed sterk bevestigingspunt, zijn aanzienlijk veiliger, sneller en comfortabeler! :)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Enki zei:

Die stortkokers zijn echt op geen enkele manier aan te raden :p

 

In huis bewaren neemt ten eerste al een hele hoop plek in, het weegt belachelijk veel en je bent zo een half uur bezig om zo'n kreng te bevestigen en de stukken uit elkaar te trekken (het hele ding schuift in elkaar voor opslag, maar dat klemt dus nogal eens). Ik heb er wel eens mee gewerkt en het is echt lompe zooi (moet ook, het is tenslotte voor de bouw/sloop gemaakt!)

 

Daarnaast hangen ze gewoon recht omlaag en is 't dus net alsof je gewoon uit 't raam springt, met het bijkomende nadeel dat er allemaal koppen van moeren uitsteken waarmee de hele boel aan elkaar zit; bouwafval heeft daar geen last van, jij zelf bent helemaal verrot als je eenmaal uit die koker op de grond stort en breekt bij de landing de rest van je botten :p

 

Een touwladder of eenvoudig abseil harnasje met een goed klimtouw (dit soort klim-spullen nooit 2e hands kopen!) en een goed sterk bevestigingspunt, zijn aanzienlijk veiliger, sneller en comfortabeler! :)

 

Haha ik begrijp het, ik heb de stortkoker alleen maar gezien in de film home alone waar de jongen in omhoog en naar beneden klom.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-5-2022 om 07:41, Solonl zei:

Wat is het beste om te doen om inbraak te vertragen van een huis? Ik heb voor de deur (als ik binnen ben) de mogelijkheid 2 houten balken te plaatsen. Daarnaast in de kleine slaapkamer raamtralies aangebracht. Echter heb ook een raam van 180cm breed en 1m hoog waarbij ik dus twijfel of ik daar raamtralies (niet makkelijk te vinden) zal plaatsen of houten platen (multiplex 9mm). Raamtralies lijken me over het algemeen geen optie daar, aangezien het raam te lang is. Als raamtralies beter zijn maar veel geld gaat kosten, dan heb ik liever houten platen. Maar in hoeverre beschermd het nu echt (deze 2 opties)? 

Even 1 vraagje? bedoel je inbraakwering voor het dagelijks leven of meer voor tijdens een SHTF moment, want daar zit voor mij een heel verschil in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hang een nepcamera op met een ledlampje op en een sticker. (12euro)

En plaats een bordje van een Rottweiler “ HIER WAAK IK”

Laat in de nacht een grote lamp branden met de gordijnen dicht.

 

Dan slaan ze zeker je huisje over😏
 

Voor een SHTF heb ik meerdere rollen ducktape.

Aan de binnenzijde van het raam een raster plakken wat doorloopt tot op het kozijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden, Madeliefje zei:

Voor een SHTF heb ik meerdere rollen ducktape.

Aan de binnenzijde van het raam een raster plakken wat doorloopt tot op het kozijn.

Dit zorgt er alleen maar voor dat de scherven niet naar binnen vliegen bij een explosie. Je bent dan nogsteeds je raam kwijt en als iemand probeert in te breken duurt het maar een seconde of 2  langer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met deze beveiliging duur het nog langer, als het de persoon het überhaupt lukt om binnen te komen, het is haast onmogelijk.

 

Explosiewerende folie

https://www.raamfolieconcurrent.nl/veiligheidsfolie

Het is vrij onopvallend je ziet het vrijwel niet, en ziet er daarom ook niet duur uit, en dat je niet heel veel moete doet om je huis te beschermen, als je daar naast ook geen interessante spullen in het zicht heb lijkt het een oninteressante woning wat ook nog de raam beveiliging betreft.

 

Ik zie raambeveiliging op deze manier toch wel als favoriet.

De voordelen dus het missiert niet.

Het kogel.

Inbraak

Explosiewerende

Ha wat wil een mens nog meer, ja als Nederlander zou je het natuurlijk gratis willen hebben😁

Sorry @Solonl dat ik nu pas met dit idee kom, ik heb er al eens over geschreven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uur geleden, 652 zei:

Je bent dan nog steeds je raam kwijt en als iemand probeert in te breken duurt het maar een seconde of 2  langer

Daar heb je een goed punt beste @652

 

Met een SHTF is het helemaal een verschrikking als je een raam door het een of ander manier er uit lig, 

je kan niet even een raamzetter opbellen om het te vernieuwen, dan heeft de folie wel een heel grote waarde,

het is heel goed om dat te beseffen.

 

Sta er even goed bij stil als hoe zou jij je voelen als de ramen er compleet uit liggen, en wat een tegenstelling

dat je hele goede deuren hebt met de beste sloten en vergrendelde ramen, en het glas ligt er totaal uit,

je bent aan alles overgeleverd.

 

Ja je kan er platen voor timmeren, maar dan zit je in het donker, hoe voel je je dan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit een waardevolle topic ontwikkeling.

 

Ook al gooien ze met stenen tegen de ramen, ook al zijn ze door wat dan ook beschadigt het maakt je huis toch tot een vesting en je hebt tot daglicht in het huis en goed beschermd.

Op een filmpje heb ik een keer gezien dat ze met zware materialen hebben geprobeerd een winkelruit in te slagen met grof geweld maar het is de lui niet gelukt om er maar een gat in te krijgen.

 

Wij hebben een huurhuis, maar zouden we een eigen woning hebben dan werden de ramen zeker met de folie en rolluiken honderd procent zeker beveiligt worden.

 

Beste @Solonl er is al mooi wat na gedacht en geschreven, hoe denk je er nu over, ben je er al wat uit hoe je het probleem gaat aanpakken of mis je nog info? vertel het ons en we gaan er weer over na denken en je proberen de beste adviezen te geven.

Zelf leren we er ook nog wat van of worden in ieder geval zelf ook meer op de feiten gedrukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een camera obscura en gaatjescamera werpt het licht een omgekeerd beeld op de achterwand.

 

Mochten we toch de ramen moeten voorzien van plaatwerk dan is het best handig om er een rond gaatje in te maken, en de muur er tegen over helemaal wit te maken.

 

Waarom dan ontstaat er de wel bekende:

Camera obscura

Optica

Beschrijving

Een camera obscura is een verduisterde ruimte waarbij in een van de wanden een klein gaatje is aangebracht, later ook wel een lens. Het hierdoor invallende licht werpt een afbeelding van de buitenwereld op de tegenoverliggende wand.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Camera_obscura_(optica)

 

Zo kan je heel mooi een beeld krijgen van wat er zich buiten afspeelt, wel is het dan in spiegelbeeld.

Wat zien je dan allemaal, haha alles ook kan je bomen zien bewegen door de wind dieren als die er nog zijn mensen die voorbij lopen, zo ben je dan toch betrokken bij het buiten gebeuren.

 

Heb je verborgen op afstand beweegbare camera's, en stroom tot je beschikking dan is het niet nodig.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een interessant idee van de camera obscura. Maar het lijkt mij dat er niet veel meer dan een straaltje licht naar binnen komt. Of heb je hier een foto/video voorbeeld van?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden, 652 zei:

Een interessant idee van de camera obscura. Maar het lijkt mij dat er niet veel meer dan een straaltje licht naar binnen komt. Of heb je hier een foto/video voorbeeld van?

 

 

Ja zeker @652 heel goed van je dat je deze vraag stelt.

Nu weten jullie weer iets meer van mij.

 

Het gaatje zorgt er voor dat je huis als een fototoestel werkt, zou je een hele grote film-laag of te wel een negatief op je wand plakken en en het buiten licht er een paar seconden op kunnen laten schijnen, en het zou ontwikkeld worden en je zou het op fotopapier leggen en weer belichten dan heb je een foto van wat je ziet als je uit je raam zou kijken, met alles er op en aan en ook nog in kleur, maar dat is dan een gefikzeerde opname.

Op de muur zou je alles zien bewegen, als of je naar buiten kijkt maar dan geheel omgekeerd, zoals het licht valt in de foto toestellen op je filmrol van vroeger.

 

Hier een foto gemaakt van de afbeelding op de muur, zou het een filmpje zijn dan zie je ook auto's en voorbijgangers voorbij komen:

 

camera.opscura.thumb.jpg.2c1017bb6b161b718e1b317ea0ed653a.jpg

 

 

 

Kijk bij deze foto ook goed naar het plafon, je ziet een persoon bij de auto staan.

Zou je een passende "camera lens" op het gat maken dan zie je als nog scherper met minder strooilicht.

Camera-obscura-8.thumb.jpg.1edbb233a4f7c9cc0ec563a9cfbb3e3a.jpg

 

Bekijk meer voorbeelden op via deze snelkoppeling.

https://www.kronkeling.com/2020/05/maak-eens-een-camera-obscura/

 

Zou je een wit lagen tussen de vloer en plafon kunnen spannen en je raam kunnen blinderen met een gat er in dan zou je zien wat je nu hier boven ziet.

Heb je nog vragen stel ze gerust.

Ik heb een opleiding gevolgd als fotograaf en beoefend, met een eigen vaklaboratorium dat is een bijzonder mooie tijd geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, JJ&A zei:

Ja zeker @652 heel goed van je dat je deze vraag stelt.

Nu weten jullie weer iets meer van mij.

 

Het gaatje zorgt er voor dat je huis als een fototoestel werkt, zou je een hele grote film-laag of te wel een negatief op je wand plakken en en het buiten licht er een paar seconden op kunnen laten schijnen, en het zou ontwikkeld worden en je zou het op fotopapier leggen en weer belichten dan heb je een foto van wat je ziet als je uit je raam zou kijken, met alles er op en aan en ook nog in kleur, maar dat is dan een gefikzeerde opname.

Op de muur zou je alles zien bewegen, als of je naar buiten kijkt maar dan geheel omgekeerd, zoals het licht valt in de foto toestellen op je filmrol van vroeger.

 

Hier een foto gemaakt van de afbeelding op de muur, zou het een filmpje zijn dan zie je ook auto's en voorbijgangers voorbij komen:

 

camera.opscura.thumb.jpg.2c1017bb6b161b718e1b317ea0ed653a.jpg

 

 

 

Kijk bij deze foto ook goed naar het plafon, je ziet een persoon bij de auto staan.

Zou je een passende "camera lens" op het gat maken dan zie je als nog scherper met minder strooilicht.

Camera-obscura-8.thumb.jpg.1edbb233a4f7c9cc0ec563a9cfbb3e3a.jpg

 

Bekijk meer voorbeelden op via deze snelkoppeling.

https://www.kronkeling.com/2020/05/maak-eens-een-camera-obscura/

 

Zou je een wit lagen tussen de vloer en plafon kunnen spannen en je raam kunnen blinderen met een gat er in dan zou je zien wat je nu hier boven ziet.

Heb je nog vragen stel ze gerust.

Ik heb een opleiding gevolgd als fotograaf en beoefend, met een eigen vaklaboratorium dat is een bijzonder mooie tijd geweest.

Een digitale camera draait het beeld ook nog even voor je om zodat je alles als normaal kan zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...