Ga naar inhoud
GENEGEERD

48V inverter werkt niet


Aanbevolen berichten

Ik heb mijn boot van een elektromotor voorzien. Daarvoor heb ik 48V Li-ion batterijen geïnstalleerd en zonnepanelen.  Dat werkt.

Daarnaast heb ik een 48V, 12000 W inverter geïnstalleerd. Deze is rechtstreeks verbonden met de combinatie van LI-ion batterijen en de zonnepanelen. Die inverter levert me de benodigde 230V 50 Hz. Ook dat werkte.

Helaas is de inverter er mee gestopt na enige tijd. De oorzaak zou kunnen zijn dat de ingangsspanning te hoog is geworden. De Li-ion batterijen laden niet verder op dan 55,4 V (intern geregeld), maar de zonnepanelen leveren onbelast bijna 80 V. Als de batterijen vol zijn, ziet de inverter een spanning van bijna 80 V.  Dat is meer dan de 57 V die de inverter mag hebben. Dan zou de High Voltage protection er voor moeten zorgen dat de inverter uitschakelt. Dat gebeurt ook, maar daarna krijg ik de inverter niet meer aan de gang.

Weet iemand hoe je die inverter kunt resetten??

Alvast bedankt voor elke moeite!!

Groet

Willem 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
12 uur geleden, Willem zei:

Ik heb mijn boot van een elektromotor voorzien. Daarvoor heb ik 48V Li-ion batterijen geïnstalleerd en zonnepanelen.  Dat werkt.

Daarnaast heb ik een 48V, 12000 W inverter geïnstalleerd. Deze is rechtstreeks verbonden met de combinatie van LI-ion batterijen en de zonnepanelen. Die inverter levert me de benodigde 230V 50 Hz. Ook dat werkte.

Helaas is de inverter er mee gestopt na enige tijd. De oorzaak zou kunnen zijn dat de ingangsspanning te hoog is geworden. De Li-ion batterijen laden niet verder op dan 55,4 V (intern geregeld), maar de zonnepanelen leveren onbelast bijna 80 V. Als de batterijen vol zijn, ziet de inverter een spanning van bijna 80 V.  Dat is meer dan de 57 V die de inverter mag hebben. Dan zou de High Voltage protection er voor moeten zorgen dat de inverter uitschakelt. Dat gebeurt ook, maar daarna krijg ik de inverter niet meer aan de gang.

Weet iemand hoe je die inverter kunt resetten??

Alvast bedankt voor elke moeite!!

Groet

Willem 

Ik heb vroeger haast vijftig jaar geleden in een elektronica onderdelen zaak op de werkplaats gewerkt, we maakten ook stabilo's die 24 volt verlaagden naar 12 volt het principe is het zelfde maar er is nu een groter verschil.

Ik probeer het voor je uitzoeken, het kan wel even duren.

Maar hier zijn meer leden die verstand hebben van elektronica. 

 

Het zou trouwens mooi zijn als je ook prepper gericht bent, het zou leuk zijn als je daar wat over zou willen vertellen, dan kunnen wat breder adviezen geven en kennis uitwisselen, pluis het forum wat uit er zijn vele dingen die interessant zijn, haha net als wij als preppers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden, Willem zei:

Ik heb mijn boot van een elektromotor voorzien. Daarvoor heb ik 48V Li-ion batterijen geïnstalleerd en zonnepanelen.  Dat werkt.

Daarnaast heb ik een 48V, 12000 W inverter geïnstalleerd. Deze is rechtstreeks verbonden met de combinatie van LI-ion batterijen en de zonnepanelen. Die inverter levert me de benodigde 230V 50 Hz. Ook dat werkte.

Helaas is de inverter er mee gestopt na enige tijd. De oorzaak zou kunnen zijn dat de ingangsspanning te hoog is geworden. De Li-ion batterijen laden niet verder op dan 55,4 V (intern geregeld), maar de zonnepanelen leveren onbelast bijna 80 V. Als de batterijen vol zijn, ziet de inverter een spanning van bijna 80 V.  Dat is meer dan de 57 V die de inverter mag hebben. Dan zou de High Voltage protection er voor moeten zorgen dat de inverter uitschakelt. Dat gebeurt ook, maar daarna krijg ik de inverter niet meer aan de gang.

Weet iemand hoe je die inverter kunt resetten??

Alvast bedankt voor elke moeite!!

Groet

Willem 

 

Je zou de vraag ook kunnen stellen op het: https://camperforum.nl waar ze veel ervaring hebben op dit gebied.

Ik heb dit als reactie van onderstaand bedrijf gekregen.

 

Goedemorgen Willem,

Over  de grotere omvormers is bij ons  weinig kennis  aanwezig.   Mocht het mogelijk zijn de inverteren te resetten dan is dat een procedure die in de handleiding moet zijn beschreven.  Mocht het niet eenvoudig te doen zijn dan zal alleen hulp van een dealer uitkomst kunnen bieden.


Met vriendelijke groet,

Lex van den Berg
www.okaphone.nl
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Over het algemeen is het zo dat als je ze een tijd van de spanning afhaalt ze wel weer werken. Maar het kan zijn dat de panelen belast als iets te veel geven en de inverter meteen weer uitslaat.

Als ik meer info zou hebben over hoe één en ander aangesloten is kan ik misschien een oplossing bieden. Ik neem aan dat er ook een laadregelaar tussen de panelen en de accu zit? 

Laat ik even een 24V laadregelaar als voorbeeld nemen. Deze heeft een ingang voor zonnepanelen (tot een bepaalde spanning en stroom) een aansluiting voor de accu en een uitgang. Aan de uitgang zit hetgeen je wil laten werken op de zonnepanelen of accu (als er geen zon is).

Op die uitgang zou je een inverter kunnen aansluiten, de regelaar zorgt ervoor dat de uitgangsspanning rond de 24V blijft.

12KW voor een inverter is best veel, heb je dat echt nodig?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...