Ga naar inhoud
GENEGEERD

Tuinieren op een balkon?

Chevy
 Share

Recommended Posts

Hallo mede forum genoten,

Ik zit met een vraag waar ik zelf geen antwoord op kan geven, ik hoop dat jullie mij daarmee wel kunnen helpen.

Het is namelijk het volgende;

Ik woon in een flat en ik heb een balkon, ik wil zelf groente en fruit gaan verbouwen.

Hoe kan ik dit het beste doen in een flat???

Jammer genoeg heb ik geen tuin, maar hoe kan ik dit probleem oplossen??

Kan ik gewoon simpelweg groente en fruit in grote planten potten laten groeien?

wie o wie kan mij met dit kleine probleem helpen.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Beste Chevy,

dat kan prima, plantenpotten op het balkon. Zelfs een tomatenkasje zul je waarschijnlijk wel kwijtkunnen.

Sla,spinazie,aardbeien,tomaten e.d zijn prima geschikt om op een balkon te kweken. Zelfs op een nog kleiner oppervlak dan een balkon zijn er voldoende mogelijkheden(zie onderstaande link

http://www.lowtechmagazine.be/2010/03/groenten-en-fruit-in-verticale-moestuin.html#more

Succes ermee.

Link naar reactie

Kan ik gewoon simpelweg groente en fruit in grote planten potten laten groeien?

Ja hoor, geen probleem.

Ook in huis met growlights gaat goed.

Maar je hebt ongeveer 1000 m2 nodig per persoon om echt volledig zelfvoorzienend te worden met voedsel. Dat doel zul je dus niet halen, maar je bouwt wel ervaring op, en het is een heel gezonde hobby.

Link naar reactie

Ik zelf bezit een kleine tuin , en de vorige bewoner heeft alles betegeld . geen zin om me rug te breken aan die tegels , zeker niet als ik ooit verhuis dat ik ze dan misschien weer terug moet leggen.

Dus was mijn oplossing "kratten " van die kratten waarin groente en fruit word aangeleverd in super markten. cbl kratten zijn dat die zijn in de volgende formaten dat ik weet

van klein naar groot 8 cm hoog, 15 cm hoog , dan 7 cm , 11 cm , 17 , cm en 24 cm helaas is cbl een huur krat . dus ik ebn opzoek gegaan naar een man die spullen inkoopt van bedrijven die failliet gegaan zijnen die gast had echt veel soorten kratten in alles soorten en maten.

dus mijn tuin staat vol met van die kratten allemaal 17 , 24 of nog hoger . ik heb er minstens 50. hoe meer inhoud per krat hoe meer ruimte voor de wortels dus hoe hoger de opbrengst.

nog een tip , als de kratten dicht zijn , boor dan gaten in de zij kant . Echt veel gaten , niet te groot zeg maar 5 of 6 mm dan valt je grond er nog niet uit . maar het overtollige water kan eruit dus krijgen de wortels zuurstof. en als de wortel bij het gaatje is sterft de tip af en gaat ie zei wortels maken .

als de krat dicht geweest zou zijn , dan gaat ie helemaal langs de buiten kant groeien . je hebt dat vast wel eens gezien een keer . aan de buiten kant zit geen voeding , dus das allemaal verspilde moeite van de plant . de voeding zit in de grond . dus zij wortels zijn belangrijk.

Ik kweek hier al jaren mijn groentes in ik stapel ze op , 3 of 4 hoog , in de onderste kratten groeien champignons en shiitakes , daar wil ik ook nog vissen in laten zwemmen en bovenop aardbeien en courgettes en pepers dit jaar Maar heb ook spinazie erin gehad , en radijs is ook een aanrader voor in kratten dat groeit heel snel als het warm is , niet te dicht zaaien alleen , en wat dacht je van kruiden ...

tip , als je op je balkon niet de hele dag zon heb , monteer dan een flinke grote water dichte tl armatuur boven de planten , 4 maal 58 watt in de kleur koel wit boven je planten en het groeit fenomenaal.

zet er dan wel een tijdklok op want planten hebben een bepaalde tijd per dag licht nodig afhankelijk van hun groei stadium.

Ik heb er een hps lamp van philips van 250 watt erboven hangen , en heb al een keer de politie aan de deur gehad . omdat die lampen vaak gebruikt worden in hennep plantages . ze vroegen of ze even mochten kijken en dat mocht , en niks aan de hand .

Link naar reactie

Ik ben nog op zoek naar meer mogelijk heden voor de kratten die onderop zitten en waar dus geen zonlicht komt .

witloof kan maar dan moet je eerst de wortel pennen ergens anders kweken dus das niet zo praktisch .

Asperges kan ook erg lekker maar dan heb je wel een hele hoge krat nodig , en je kan pas het tweede jaar oogsten het eerste jaar moet namelijk de plant boven de grond groeien in het zonlicht zodat de wortel sterk genoeg word om die asperges naar boven te laten groeien , en dan als je geoogst hebt moet de plant daarna ook weer boven de grond groeien om weer aan te sterken voor volgend jaar . ook niet zo praktisch dus

zeekool , zelfde verhaal als de asperges . eerste jaar niets , tweede jaar oogst en dan weer aansterken in het licht ,

Wel zijn er nog veel soorten eetbare padenstoelen , verschillende soorten oesterzwammen , gele oranje , goeden , blauwe . en ook champignons heeft verschillende variaties, enoki is ook makkelijk te kweken .

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_eetbare_paddenstoelen

De meeste soorten van die lijst zijn moeilijk of niet thuis te kweken.

meer dingen die in weinig of geen licht groeien ken ik helaas niet.

Link naar reactie

chevy, kijk ook online naar vertical gardening,je kun trouwens op een balcon ,prima 2 of 3 kriel kippen houden.als je balcon op het zuid is kun je met dik doorzichtig plastic een kas van maken. en aardappellen doen het goed in containers.je kun ook je raamkozijn breder maken en daar flink bakken in zetten.je zal niet van kunnen leven maar zeker genoeg groente uit halen voor jezelf en genoeg eiren ook. een opzie is ook konijngen fokken ,weinig ruimte ,veel eiwit.guerilla gardening en urban forraging is ook iets voor jou misschien.

Link naar reactie

• 6 months later...

@Chevy

Sinds een week op mijn balkon een bak van 110 bij 90 bij 25. In twee kweekbakjes in het raamkozijn, sla, prei, rode bieten, bonen, bosui, paprika, tomaten, wortels, radijs. Zelf opkweken en ondertussen de grond in. Ook een rode kool, en komkommer zijn van de partij.

De tomaten komen naast in de bak ook in een speciale zak te hangen aan het plafon. (je kan evt. ook een hangende plastic emmer gebruiken)http://www.tuinkrant.com/artikel/groenten-de-tuin-tomaten-op-hun-kop-telen-met-topsy-turvy

De aardbeien ga ik in een kleine stevige boodschappenshoppertas doen, vervolgens ophangen. (denk ook aan een evt vogel net)

Kruiden in losse bakken van 90 en 60 cm. Ik heb een klein balkon maar ik kan er nu nog net met twee ok stoelen naast zitten.

Er is veel mogelijk.

Link naar reactie

Overal is te kweken. Let vooral op wat de plant nodig heeft. Qua temperatuur, licht en water. Schaduwplanten kunnen binnen. Halfzon kan buiten uit direct licht. In het directe licht volle zonplanten. Vetplantjes, of planten zoals cactussen zijn ook best handig. Cactussen kunnen veel vocht vasthouden. Verticaal is ook handig bij gelimiteerde ruimte. Binnenshuis met lampen kweken kan ook, maar dan heb je electra nodig, en het liefste zelfvoorzienend. Dan kan het bij een bug-in ook.

Link naar reactie

Denk bij binnenshuis kweken wel aan kwastjes want je zult de bevruchting een stukje moeten helpen.

Wat betreft een vogelnet: daar verstrikken ze zichzelf vaak in, is dat het waard? Wij hebben divers fruit zonder netten, ja de vogels eten ervan mee, maar wij hebben zelf ook genoeg. Er zijn ook plastic roofvogels te koop voor het verjagen van vogels maar hoe effectief die echt zijn, weet ik niet. Bijv. http://www.jacht-artikelen.nl/lokkraai-geflokt-p-1019.html

Anderzijds kun je de gestikte merels natuurlijk ook weer in de pot stoppen..

Link naar reactie

• 3 months later...

Hai Chevy,

Ik heb zelf een kleine draagbare kas van de Aldi , de action heeft ook weleens zoiets.

kweekkasjes zijn er in alle vormen en maten te krijgen, maar je kan ze dus verplaatsen, van en naar je balkon, wanneer je wilt.

mini-kweekkasje.jpg.c372316a2350fa09e18e638d1dc4f3d7.jpg

Dit is de kleinste voor zover ik weet, en ik zelf zou dan daar meerdere van kopen voor een balkon, om evt verspreiding van ziekte tegen te gaan.

Succes !

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...