Ga naar inhoud
GENEGEERD

porto + radio


theconsul

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ben nieuw op dit forum.

 

Ik ben mijn licht aan het opsteken over welk type communicatie device te kopen wshtf.

 

Mij leek het handig een portofoon met hebben met wereldontvanger maar vind dat eigenlijk niet.

Ook kwa power zou ik het liefst batterijen hebben of toch tenminste oplaadbaar met zonnecellen.

 

Reden: mee kunnen luisteren op de belangrijkste banden en in geval het nodig is ook kunnen communiceren.

 

Laat ons er even vanuit gaan dat ik een licentie heb ;)

 

Wat is jullie idee hierover?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Een Baofeng UV-R5, die kost een 25euro, is ook ontzettend goed te programmeren met de pc. Zenden is overigens alleen toegestaan door gelicenseerd zendamateurs op de frequenties welke de Baofeng ondersteunt. Uitluisteren op alle frequenties en radio fm is natuurlijk toegestaan. Tip , wanneer men een verlengde antenne aanschaft vergroot men het bereik van 5 km naar wel 20 in de buurt van water. Ook ontvangst is beduidend beter. De optionele antennes kosten 5 euro. Let op de gewenste frequentie, de antennes zijn er voor verschillende frequentie banden. De meest gangbare is 440 Mhz.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

dank voor de tip, kan deze bijvoorbeeld worden opgeladen met een powerbank/zonnecellen want ik was aan het denken om een Lideka Solar Powerbank 30000 mAh aan te schaffen, samen met Lideka Solar Charger Paneel - 2400 mAh - 5V .

 

Waar vind jij eigenlijk een prijs van 25 euries? dat zie ik nergens

 

 

 

aangepast door theconsul
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-5-2022 om 13:01, theconsul zei:

dank voor de tip, kan deze bijvoorbeeld worden opgeladen met een powerbank/zonnecellen want ik was aan het denken om een Lideka Solar Powerbank 30000 mAh aan te schaffen, samen met Lideka Solar Charger Paneel - 2400 mAh - 5V .

 

Waar vind jij eigenlijk een prijs van 25 euries? dat zie ik nergens

 

 

 

UV 5 R

https://nl.aliexpress.com/item/32919963385.html?pdp_ext_f={"sku_id"%3A"65992658239"%2C"ship_from"%3A""}&gps-id=pcStoreJustForYou&scm=1007.23125.137358.0&scm_id=1007.23125.137358.0&scm-url=1007.23125.137358.0&pvid=9d65b83a-8676-4320-bbc3-76e8981ad3f5&spm=a2g0o.store_pc_home.smartJustForYou_112469669.13&gatewayAdapt=glo2nld

 

Antenne,

https://nl.aliexpress.com/item/4000393360717.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.171fdc42jKmhr5&algo_pvid=80ce1f70-9336-4ab5-ad33-667d8fb0f5c3&algo_exp_id=80ce1f70-9336-4ab5-ad33-667d8fb0f5c3-17&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"12000024254558252"}&pdp_npi=1%40dis|EUR||7.33|||||%402100bdec16515836810236092e87e5|12000024254558252|sea

 

Als je een bundel zoekt 2 porto's wordt het meestal nog goedkoper, soms is er een bundel met programmeer kabel compleet, even zoeken op Alie, Baofeng werkt perfect en al jaren hier, heb er 4 waaronder ook een setje GT3 TP, dat zijn 8 wat versie's, met een koppeling van sma naar pl259 sluit je ze ook nog eens zo aan op een buiten antenne.

 

Of je ze op kan laden met een Lideka Solar Charger Paneel - 2400 mAh - 5V, geen idee. Wellicht als je een verloop stekker knutselt, of men bedacht al zoiets, kijk eens rond bij de accessoires van Baofeng, dat zijn er legio.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Grey zei:

UV 5 R

https://nl.aliexpress.com/item/32919963385.html?pdp_ext_f={"sku_id"%3A"65992658239"%2C"ship_from"%3A""}&gps-id=pcStoreJustForYou&scm=1007.23125.137358.0&scm_id=1007.23125.137358.0&scm-url=1007.23125.137358.0&pvid=9d65b83a-8676-4320-bbc3-76e8981ad3f5&spm=a2g0o.store_pc_home.smartJustForYou_112469669.13&gatewayAdapt=glo2nld

 

Antenne,

https://nl.aliexpress.com/item/4000393360717.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.171fdc42jKmhr5&algo_pvid=80ce1f70-9336-4ab5-ad33-667d8fb0f5c3&algo_exp_id=80ce1f70-9336-4ab5-ad33-667d8fb0f5c3-17&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"12000024254558252"}&pdp_npi=1%40dis|EUR||7.33|||||%402100bdec16515836810236092e87e5|12000024254558252|sea

 

Als je een bundel zoekt 2 porto's wordt het meestal nog goedkoper, soms is er een bundel met programmeer kabel compleet, even zoeken op Alie, Baofeng werkt perfect en al jaren hier, heb er 4 waaronder ook een setje GT3 TP, dat zijn 8 wat versie's, met een koppeling van sma naar pl259 sluit je ze ook nog eens zo aan op een buiten antenne.

 

Of je ze op kan laden met een Lideka Solar Charger Paneel - 2400 mAh - 5V, geen idee. Wellicht als je een verloop stekker knutselt, of men bedacht al zoiets, kijk eens rond bij de accessoires van Baofeng, dat zijn er legio.

dank, zal eens rondkijken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Portofoons zijn altijd een favoriet onderwerp voor mij geweest, ik heb er in de afgelopen jaren een heleboel verzameld en ik heb ook een paar favorieten.

 

De UV-5R is een prima toestel, makkelijk te programmeren via Chirp en na jaren gebruik werken ze allemaal nog prima. Nadeel is dat het toch wel Chinese techniek is, de frequentiebanden zijn nét niet helemaal lekker afgesteld waardoor het bereik niet optimaal is. Ook zijn ze niet waterdicht, maar wat kun je verwachten van een toestel van 25 euro.. Grootste nadeel voor mij is dat ze alleen oplaadbaar zijn via de desktop lader, de adapter werkt volgens mij op 10 volt dus je kunt hem ook niet zomaar ombouwen naar de sigarettenaansteker in je auto.

 

In de BOB's heb ik Alecto FR3000E porto's. Zendbereik zal geen 10km zijn zoals geadverteerd, maar dat ze waterdicht zijn, een zaklamp hebben én oplaadbaar via USB was voor mij de doorslaggevende factor. Even aan de powerbank, autoradio of laptop en je laadt ze probleemloos op. Ook zijn deze porto's legaal te gebruiken omdat ze de reguliere PMR frequenties gebruiken. De andere porto's die ik hier noem zijn allemaal illegaal, deze zijn o.a. simpelweg te herkennen aan de afneembare antenne, dat is niet toegestaan.

 

In de auto en op de vensterbank heb ik Radioditty GD-77 DMR porto's, die zijn naast de analoge banden ook te programmeren met digitale (al dan niet voorzien van encryptie) kanalen. Bereik en kwaliteit is super, ik heb er custom firmware (OpenGD77) op geïnstalleerd dat de bediening ten goede komt.

 

Wat betreft de kanalen die je erop zet; het eerste wat je moet doen is ALLE bestaande kanalen wissen (deze zijn over het algemeen niet bruikbaar omdat het frequenties zijn die niet in NL/Europa gebruikt worden). Ik heb de 16 PMR kanalen erin staan, de 8 Kenwood kanalen en een aantal kanalen met een eigen gekozen frequentie en ctcss waarop je niet gestoord wordt door anderen.

 

Toevoeging:

Denk ook aan de ouderwetse CB/27MC radio's voor in de auto. Voor heel weinig geld kun je ze op de kop tikken, deze hebben een bijzonder goed bereik (25+km) en zijn in de vrachtwagen/campeer wereld nog redelijk veel in gebruik.

aangepast door Johnny Doe
27MC toegevoegd
  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
8 minuten geleden, Johnny Doe zei:

Portofoons zijn altijd een favoriet onderwerp voor mij geweest, ik heb er in de afgelopen jaren een heleboel verzameld en ik heb ook een paar favorieten.

 

De UV-5R is een prima toestel, makkelijk te programmeren via Chirp en na jaren gebruik werken ze allemaal nog prima. Nadeel is dat het toch wel Chinese techniek is, de frequentiebanden zijn nét niet helemaal lekker afgesteld waardoor het bereik niet optimaal is. Ook zijn ze niet waterdicht, maar wat kun je verwachten van een toestel van 25 euro.. Grootste nadeel voor mij is dat ze alleen oplaadbaar zijn via de desktop lader, de adapter werkt volgens mij op 10 volt dus je kunt hem ook niet zomaar ombouwen naar de sigarettenaansteker in je auto.

 

In de BOB's heb ik Alecto FR3000E porto's. Zendbereik zal geen 10km zijn zoals geadverteerd, maar dat ze waterdicht zijn, een zaklamp hebben én oplaadbaar via USB was voor mij de doorslaggevende factor. Even aan de powerbank, autoradio of laptop en je laadt ze probleemloos op. Ook zijn deze porto's legaal te gebruiken omdat ze de reguliere PMR frequenties gebruiken. De andere porto's die ik hier noem zijn allemaal illegaal, deze zijn o.a. simpelweg te herkennen aan de afneembare antenne, dat is niet toegestaan.

 

In de auto en op de vensterbank heb ik Radioditty GD-77 DMR porto's, die zijn naast de analoge banden ook te programmeren met digitale (al dan niet voorzien van encryptie) kanalen. Bereik en kwaliteit is super, ik heb er custom firmware (OpenGD77) op geïnstalleerd dat de bediening ten goede komt.

 

Wat betreft de kanalen die je erop zet; het eerste wat je moet doen is ALLE bestaande kanalen wissen (deze zijn over het algemeen niet bruikbaar omdat het frequenties zijn die niet in NL/Europa gebruikt worden). Ik heb de 16 PMR kanalen erin staan, de 8 Kenwood kanalen en een aantal kanalen met een eigen gekozen frequentie en ctcss waarop je niet gestoord wordt door anderen.

 

Toevoeging:

Denk ook aan de ouderwetse CB/27MC radio's voor in de auto. Voor heel weinig geld kun je ze op de kop tikken, deze hebben een bijzonder goed bereik (25+km) en zijn in de vrachtwagen/campeer wereld nog redelijk veel in gebruik.

Bedankt voor je uitleg, zeer interessant.

 

Het is niet zo dat het spotgoedkoop moet zijn, belangrijker is dat ik ze inderdaad via powerbank/usb kan opladen, indien dit niet kan met de Baofeng, dan valt hij af.

Het moet werken, het moet goed zijn, waterdicht is een plus maar USB opladen is een must. Het kunnen ontvangen van radiozenders zou ook handig zijn voor nooduitzendingen of kan je die er gewoon bij programmeren?

 

Dus terug naar af? CB is interessant maar wil een portable voor on-the-go.

aangepast door theconsul
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Baofeng kan FM ontvangen, de andere porto's niet. Maar goed, ook dit is weer een reden dat de Baofengs minder goed presteren dan andere porto's omdat ze gemaakt zijn om 'alles' te kunnen en zich niet specifiek richten op 1 doel; namelijk goede VHF/UHF communicatie. Er bestaan ook geen autobanden die perfect in de zomer, winter, op asfalt én mul zand presteren.

 

Terug naar af? Hmm, het is voor jou de afweging wat echt belangrijk is. Ik heb een groep vrienden in een straal van ca 5km waarbij we elkaar nu kunnen bereiken met de porto's. Maar in bepaalde shtf situaties zouden we de auto's pakken en vertrekken, dan wil ik gewoon zoveel mogelijk horen in de omgeving waar ik me dan bevind en ik vermoed dat 27MC nog steeds een goede keuze is (buiten radio zenders, mochten die dan nog functioneren).

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder er al te diep op in te gaan, met een legaal 27 mc zender overbrug je nagenoeg geen afstand uitgaande van de 4 watts. Met een dikke President Jackson en de grootste Santiago mobiele spriet op het dak van de auto met 45 watts met moeite 25 km en dan moet je op een goed punt staan, Fm kent teveel storingsbronnen voor een goed communicatie. USB LSB wordt anders, vanaf mijn boot afstanden gedraaid met Engeland, Italië enz dit vanuit de Biesbosch op de triple 5. Gebruikte daarvoor wel een Yaesu 897D. Van inverted V antennes tot dipolen, hobby matig deed ik al wat. Er is niets gaver dan zelf antennes bouwen en later te testen vanuit een natuurgebied en bij voorkeur vanaf het water hetgeen als een mega versterker werkt bij goede propagatie. Maar waar is The Consul zonder veel hussle mee geholpen? De GT3 tp van Baofeng bijv welke voor 8 watts te boek staat (effectief minder gemeten) presteert uit de kunst. Het klopt dat een Kenwood of Yaesu portofoon veel beter is echter begint die aanschaf prijs vaak pas bij minimaal 300 euro en dan weet men er zelf nog geen repeaters en of shift in te zetten als ik even van The Consul uitga, dan moet men zichzelf daar ook nog over inlezen. Lijkt mij zaak dat hij/zij middels Chirp zo ineens cruciale (uitluister frequenties) erop kan spoelen middels pc, heeft daar dan 128 kanalen voor 25 euro. En mijn Baofengs werken minstens zo goed als de Yaesu en Kenwood varianten hetzij dat de bouwkwaliteit van een andere orde is. De Gt3 TP heb ik pas 5 jaar of langer en werken perfect, gaan iedere vakantie mee en nee je moet er niet mee gaan zwemmen of in de regen laten liggen. Maar ook Baofeng heeft waterdichte varianten. De modulatie kwaliteit is net wat minder, ze staan wat minder op de frequentie zoals al werd aangegeven maar is zeker een allround knaller voor weinig geld. Ik raad dan ook aan weg te blijven van een Kenwood of Yaesu als het niet in het bijzonder je hobby is en of wanneer je niet gelicenseerd amateur bent. Dan is het kosten baten plaatje er één die niet in verhouding staat. De 27MC is letterlijk dood en geen goede shizzy hits the fizzy solution als je het mij vraagt, denk dat de gemiddelde Nederlander van 25 jaar oud niet eens weet hoe hij een antenne uit dipt? Of wat een Sigma Mantova 8 met groundplane radialen kan doen als deze goed is afgesteld op de 27.555 Lsb Usb, dan hoor je bij de juiste condities een zwembad aan stemmen. Men kent dit fenomeen niet eens meer, net als Als Amplitude modulatie. Heb wel eens met Amerikanen zitten kletsen vanuit huis of ze 30 km verderop zaten?, dit wel met de juiste spullen maar het lijkt mij niet realistisch voor een prepper van deze tijd al die stof even tot zich te nemen. Dan is hij een aantal jaar en boeken verder. Ik adviseer The Consul liever een easy to program en to go radio die als hij stuk gaat hij er 12 Baofengs terug kan kopen i.p.v. 1 Kenwood of Yaesu.

 

Ik zie ook dat de set die ik kocht inmiddels al zo'n 7 jaar dienst doet? Zo slecht is de kwaliteit dus niet, en ook nog steeds diezelfde accu's welke overigens voor 5 euro te koop zijn. Denk dat de prijs niet noodzakelijk iets zegt over de kwaliteit, ben zelf nu niet echt zachtzinnig met materiaal dat ik gebruik.

Kenwood en Yaesu is prachtig spul, als je het kan betalen. Voor een prepper komt de functie boven alles denk ik.

Excuus voor eventueel grammaticale fouten, stond meestal op de gang op school ...........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...