Ga naar inhoud
GENEGEERD

Home made messen


chrisprep

Aanbevolen berichten

hier enkele voorbeelden van messen die ik gemaakt heb van oude vijlen,

 

DSC00343.jpg.01ce1bd2c2291d57791af59f020501e2.jpg

 

DSC00361.jpg.e516e3a00ca9462c1684cc8676581115.jpg

 

DSC00357.jpg.c1c681fcab15edb50b9cf36e41c801e3.jpg

 

voor mij is een mes een onmisbaar survivaltool, dit zelf kunnen maken met eenvoudige middelen geeft dan ook een enorme voldoening,

het type rambo knifes zal ik nooit maken omdat deze in de praktijk zeer onhandig zijn, volgens mij heeft een goed praktisch mes een lemmet tussen 8 en 11 cm, het heft moet goed in de hand liggen, mijn voorkeur gaat naar scandi grind, gemakkelijk te slijpen.

 

MVG,

Chris

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Wat voor een gereedschap gebruik je? Wat voor hout gebruik je voor de handvatten en op hoeveel graden en hoelang verwarm je het staal?

hoeveel graden weet ik niet juist, een oude vijl is op zich te hard en broos om zo te bewerken, dus wordt ze eerst roodgloeiend verhit en langzaam laten afkoelen, dan is het metaal onthard en zacht genoeg om te bewerken, vervolgens slijp je de vorm van mes uit en het snijvlak wordt met de hang gevijld.

Als dit klaar is wordt het mes weer roodgloeiend verhit, en de truuk om te weten wanneer het heet genoeg is, er een magneet tegen houden, als het metaal niet meer magnetisch is , is het heet genoeg en wordt het gekoeld in olie. Daarna wordt het nog in een gewone oven gelegd om te temperen.

De handvaten maak ik van eik, berk, gewoon stukjes die ik van tussen het brandhout haal.

Zo een beetje in een notedop hoe de messen gemaakt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Old school gemaakt uit vijlen. Dit met een vuurkorf, handbalg, en een blik afgewerkte olie.

Temperatuur bepalen op kleur, en temperen naast koolbed op kleur.

Daarbij wat vijlen, een zelfgemaakte vijlmal en geduld met Japanse stenen.

Ongeveer een halve dag werk nadat je de oude vijl hebt uitgegloeid.

Valt allemaal wel mee met wat basis kennis van metaalbewerken.

Verhaal over messen maken wordt te veel overdreven.

En ja als ik een persoon (Jan van Nukknives) mag citeren: Zoveel staalsoorten, zoveel behandelingen.

Maar een standaard goed mesje maak je zelf zo

07082012113.jpg.1ef04875f38f81ccd7763f31f7932381.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

En deze heb ik in een grijs verleden een keer of drie gemaakt voor mijn beiden zwagers en mezelf.

1095 Cro-Van staal, uit een stuk. Was toen nog makkelijk aangezien ik ruim 16 jaar als fijn machinebankwerker heb gewerkt.

Tot de dag van vandaag (ruim al 20 jaar) nog nooit problemen mee gehad. Dit mes is gebruikt, misbruikt, mee gehakt, gekramd.

Maar dan heb je het niet meer over een "mesje" wat je voor 40 Euro koopt.P1000371.jpg.5278ca3794608acc87a630a32e298639.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 10 maanden later...
Gast ancestral-viking
hier enkele voorbeelden van messen die ik gemaakt heb van oude vijlen,

 

DSC00343.jpg.01ce1bd2c2291d57791af59f020501e2.jpg

 

DSC00361.jpg.e516e3a00ca9462c1684cc8676581115.jpg

 

DSC00357.jpg.c1c681fcab15edb50b9cf36e41c801e3.jpg

 

voor mij is een mes een onmisbaar survivaltool, dit zelf kunnen maken met eenvoudige middelen geeft dan ook een enorme voldoening,

het type rambo knifes zal ik nooit maken omdat deze in de praktijk zeer onhandig zijn, volgens mij heeft een goed praktisch mes een lemmet tussen 8 en 11 cm, het heft moet goed in de hand liggen, mijn voorkeur gaat naar scandi grind, gemakkelijk te slijpen.

 

MVG,

Chris

 

hoi chrisprep mooie messen zeg :)

ik ben al heel lang op zoek naar iemand die voor mij een mes kan en wil maken.

 

het mes wat ik zo graag wil hebben wordt alleen op bestelling gemaakt heeft een wachttijd van 2 jaar en is alemachtig duur,

ik dacht toen waarom niet zoeken naar iemand die het leuk vindt om te doen , in nederland.

heb het al aan diverse mensen gevraagd maar stuk voor stuk krijgen ze meteen dollar tekens in de oogjes ......

heb jij zin in een uitdaging :)

st2013ba140mbc_280_210.jpg.ec377b734b918649e71a99e8dbad17e4.jpg

hier een beetje het model wat ik zoek

 

groetjes A-V

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

ik ben al heel lang op zoek naar iemand die voor mij een mes kan en wil maken.

 

het mes wat ik zo graag wil hebben wordt alleen op bestelling gemaakt heeft een wachttijd van 2 jaar en is alemachtig duur,

ik dacht toen waarom niet zoeken naar iemand die het leuk vindt om te doen , in nederland.

heb het al aan diverse mensen gevraagd maar stuk voor stuk krijgen ze meteen dollar tekens in de oogjes ......

heb jij zin in een uitdaging :)

st2013ba140mbc_280_210.jpg.ec377b734b918649e71a99e8dbad17e4.jpg

hier een beetje het model wat ik zoek

 

Niet lullig bedoeld maar mensen die tools maken hebben daar ook een soort van leerschool voor betaald.

 

Verwachten dat iemand gratis of voor een klein bedrag een mes voor je gaat maken vind ik een beetje ongepast mede je onlangs een berg spullen hebt gekregen, waaronder ook een deftig mes. (weliswaar voor iemand binnen je gezin maar je begrijpt wel.. )

 

In je oproep staat geen compensatie of ruilmateriaal, maar wel een insinuatie dat je de custom messenmakers teveel moet betalen voor een mes.

Deze personen moeten hiervoor ook materiaal en werkuren investeren.

 

Er zijn hier vele mensen die met een beperkt budget zitten maar het is door de vindingrijkheid en het opbouwen van skills dat deze mensen aan betere spullen komen.

 

Beetje opzoekwerk en veel oefenen en je maakt dit mes zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

@ carismo ik heb nooit gezegd dat er niet voor wil betalen ???

en wat betreft die leerschool er zijn genoeg mensen die dit zonder opleiding kunnen/ doen.

ikzelf ben er ook een alleen heb ik nu op dit moment helemaal geen gereedschap hiervoor , en zal ik dit de eerst komende tijd ook niet hebben.

 

ik vraag alleen of er iemand is die het leuk vindt om te doen , die er de tijd voor heeft , om dit voor mij te willen maken.

meer heb ik niet gevraagd ???

 

beetje kort door de bocht om dan meteen iemand aan te vallen om een vraag die gesteld wordt ???

hele fijne dag verder :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo

 

Hij polst slechts of betrokkene een klus wil doen. Betrokkene kan vervolgens instemmen en zijn prijs benoemen.

 

Daarnaast vind ik het "ongepast" dat je de karma die Ancestral Viking onlangs heeft mogen ontvangen er "even" bij haalt.

 

Snap niet echt goed wat het een met het ander te maken heeft.

 

 

 

 

 

Sent from my HTC One using Tapatalk

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

..................................

st2013ba140mbc_280_210.jpg.ec377b734b918649e71a99e8dbad17e4.jpg

hier een beetje het model wat ik zoek

 

groetjes A-V

 

Zou dit model ook aan je eisen voldoen?

 

Boker-Bushcraft-Blog.jpg.fe8a28d0657986cdd3b069b15632f1f4.jpg

 

Ik heb hem zelf en bevalt me enorm. (op de schede na)

440 C staal, een van de hardste RVS soorten.

 

Het model is ontwikkeld door Ray Mears. Gelukkig heeft hij hem niet gepatenteerd, waardoor hij door diverse fabrikanten wordt nagemaakt.

Een origineel is niet te betalen en dan brengen ze nog 'specials' uit van 700 euro +.

 

Ok, duurder dan een Mora maar nog steeds 'redelijk' betaalbaar: http://www.boker.de/en/fahrtenmesser/boeker-plus/outdoormesser/02BO296.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ carismo ik heb nooit gezegd dat er niet voor wil betalen ???

en wat betreft die leerschool er zijn genoeg mensen die dit zonder opleiding kunnen/ doen.

ikzelf ben er ook een alleen heb ik nu op dit moment helemaal geen gereedschap hiervoor , en zal ik dit de eerst komende tijd ook niet hebben.

 

ik vraag alleen of er iemand is die het leuk vindt om te doen , die er de tijd voor heeft , om dit voor mij te willen maken,

meer heb ik niet gevraagd ???

 

beetje kort door de bocht om dan meteen iemand aan te vallen om een vraag die gesteld wordt ???

hele fijne dag verder :)

 

Een leerschool hoeft niet altijd officieel te zijn.

 

Je hebt het terug over 'het leuk vindt om te doen , die er de tijd voor heeft , om dit voor mij te willen maken'... meer is er idd niet gevraagd maar het zijn zulke vragen die de basis zijn voor misverstanden (heb ik zelf al ervaren bij het maken van tools voor andere mensen.) als ik dan zou vragen naar het budget dan ben ik diegene die de € in m'n ogen heb alsook dat er offerte wordt opgemaakt die hoger dan je verwachting is..

 

Mijn bedoeling is niet om aan te vallen maar eerder een richtlijn dat je je oproep iets vollediger kan maken zodat mensen die messen maken ook een beetje weten waar ze staan en er zodanig op kunnen reageren. Ik heb jou oproep laten lezen aan 2 vrienden die tools maken en deelde dezelfde mening...

 

 

@carismo

 

Hij polst slechts of betrokkene een klus wil doen. Betrokkene kan vervolgens instemmen en zijn prijs benoemen.

 

Daarnaast vind ik het "ongepast" dat je de karma die Ancestral Viking onlangs heeft mogen ontvangen er "even" bij haalt.

 

Snap niet echt goed wat het een met het ander te maken heeft.

 

 

 

Het staat er niet of de betrokkene kan instemmen en prijs benoemen...

 

Die Karma is een gevolg geweest van een gelijkaardige oproep wat hem van mijn kant trouwens gegund is (Want ik vind het dan weer ongepast dat jij insinueert dat ik dat niet doe) Ik heb dit aangekaart omdat ik het eerder een beetje onrespectvol vond tegenover de mensen die hem deze karma's cadeau hebben gedaan.

 

maar dat is slechts mijn gevoel door een gebeurtenis die me gisteren is overkomen.

 

Moest ik op lange tenen getrapt hebben, mijn fout dan maar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een leerschool hoeft niet altijd officieel te zijn.

 

Je hebt het terug over 'het leuk vindt om te doen , die er de tijd voor heeft , om dit voor mij te willen maken'... meer is er idd niet gevraagd maar het zijn zulke vragen die de basis zijn voor misverstanden (heb ik zelf al ervaren bij het maken van tools voor andere mensen.) als ik dan zou vragen naar het budget dan ben ik diegene die de € in m'n ogen heb alsook dat er offerte wordt opgemaakt die hoger dan je verwachting is..

 

Mijn bedoeling is niet om aan te vallen maar eerder een richtlijn dat je je oproep iets vollediger kan maken zodat mensen die messen maken ook een beetje weten waar ze staan en er zodanig op kunnen reageren. Ik heb jou oproep laten lezen aan 2 vrienden die tools maken en deelde dezelfde mening...

 

Dus moet er een "richtlijn aanvraag custom tool" komen?

 

Ik heb zat dingen die specifiek voor mij gemaakt zijn en elk verzoek begon met: "hey, heb je evt. tijd/zin om zus en zo voor me te doen?"

 

Dat is iets tussen vrager en bevraagde.

 

En elke post die begint met "niet lullig bedoelt" zal waarschijnlijk als dusdanig worden geïnterpreteerd.

 

 

Het staat er niet of de betrokkene kan instemmen en prijs benoemen...

 

Dus betrokkene kan niet voor zichzelf spreken?

 

Die Karma is een gevolg geweest van een gelijkaardige oproep wat hem van mijn kant trouwens gegund is (Want ik vind het dan weer ongepast dat jij insinueert dat ik dat niet doe) Ik heb dit aangekaart omdat ik het eerder een beetje onrespectvol vond tegenover de mensen die hem deze karma's cadeau hebben gedaan.

 

maar dat is slechts mijn gevoel door een gebeurtenis die me gisteren is overkomen.

 

Hoewel ik het spijtig vind dat je narigheid hebt gehad, snap ik nog steeds niet dat je het karma punt aanhaalt. De beste man gooit gewoon een balletje op. Het feit dat Keyser hem een Mora schenkt voor zijn kleine....

 

Heb je eigenlijk niets mee te maken dus waarom überhaupt benoemen?

 

Moest ik op lange tenen getrapt hebben, mijn fout dan maar...

 

Het is de toon die de muziek maakt. De tenen waren de jouwe.

 

@ancestral viking : neem anders even per pm contact op met betrokkene. Blijkbaar is er een regelgeving op vragen stellen. :mad:

 

 

Sent from my HTC One using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...