Ga naar inhoud
GENEGEERD

Brandstof voor petroleumkachel


Preppah

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Sorry hoor maar dat is slechts theoretisch geneuzel. Wat echt telt zijn de volgende punten:

- Hoeveel neemt de calorische waarde af?

- Extra stank, walm , etc?

- Is het nog bruikbaar voor brander type X?

 

Je bent het belangrijkste dat echt telt vergeten: namelijk dat de meeste mensen graag willen blijven leven....

 

En dan is het goed om "theoretisch geneuzel" toch een beetje serieus te nemen ;)

 

Petroleumbranders zijn echt alleen bedoeld voor petroleum. Andere koolwaterstoffen branden ook. Ze geven licht en worden warm. Alleen: in het gunstigste geval werkt het niet goed en in het ergste geval kost het je je leven. Dat laatste kan een heel stuk sneller gaan dan de meeste mensen denken en je merkt niets van het gevaar.

 

Bij het gebruik van petroleum is die kans veel kleiner omdat de verbranding dan goed verloopt. Bijvoorbeeld koolmonoxide wordt nauwelijks geproduceerd. Ook benzine in zo'n brander doen is zeer af te raden.

 

@jobs: wat er na dertig jaar van over is hangt af van hoe het bewaard is. De chemische samenstelling van petroleum verandert sterk als petroleum in het licht wordt bewaard, of als de temperatuur hoog is. Hoewel er dan nog steeds "petroleum" op het etiket staat, is het chemisch gezien geen petroleum meer!

 

Als je het bij heel lage temperaturen in het donker zou bewaren dan blijft het veel langer goed. Maar mensen die zich willen voorbereiden op slechte tijden hebben een brandstof nodig die je gewoon bij kamertemperatuur zeer lang kunt bewaren. Het gekoeld bewaren van petroleum lijkt me daar niet in passen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Inmiddels een proef gedaan met een Zibro RCA 66 met verschillende brandstoffen en verschillende type kousjes

Test met oude kous en een nieuwe: verschil met alle brandstoffen = nihil

Het enige wat ik merk met het nieuwe kousje is dat de reactie tijd van de vlam ten opzichte van de "stelknop" iets sneller is bij alle brandstoffen.

Brandstof soorten:

A:17jaar oude Peteroleum

B:Nieuwe Peteroleum

C:lampenolie van de action

D: Zibro olie extra (80% minder zwavel dan gewone petroleum)

Type kous: oud en nieuw

Oude: kous type K geheel gemaakt van katoen

Nieuw: kous type K gemaakt van Flasfiber en katoen

 

Bij de eerste test heb ik het oude kousje gebruikt met alle brandstoffen, resultaat:

A:iets meer geur dan B en moeilijker af te stellen op lage lont instelling

B:redelijk af te stellen op lage lont instelling en geur is meer dan D en minder dan C en A

C:slecht af te stellen op lage lont instelling en ruikt wat minder dan A maar walmt het meeste (meer gele vlamen)

D: Erg goed af te stellen en nagenoeg geen geur

Test met nieuw type K lont blijft het zelfde maar is in geheel IETS beter instelbaar op lage instellingen

Het oude kousje zit er al meer dan 17 jaar in en heeft altijd gebrand op peteroleum uit de pomp,ook kan ik er niet uit opmaken dat de kousvezels verstopt waren oid.

Het vervangen van de kous was daarom dus onnodig.

 

Recent het ik de zibro olie gemengt met de normalen peteroleum van de pomp (mengverhouding 50/50) met het resultaat een fractie meer geur en goed afstelbaar op een lage vlam instelling.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Archie Bunker had je die lampenolie van de Action zelf nog? Want bij onze Actions mogen ze het al een tijdje niet meer verkopen... als je het onlangs hebt gekocht dan hoor ik graag van je in welke stad. Want voor een olielamp werkt het prima.

 

Iemand trouwens ervaring met de Petrorijm petroleum van de Hornbach? 25,- voor 10l

 

@RauweBonk @driehart Ik probeer hier op het forum zoveel mogelijk testresultaten en bevindingen van prepper gerelateerd spullen te plaatsen.

Er zal vast wel wat informatie tussen staan wat ons preppers kunnen gebruiken. Altijd fijn om iemand van dienst te zijn, jullie reactie wordt zeer gewaardeerd.

 

@Mrs.Lotte: Ik heb even in de garage gekeken en het gaat hierbij om deze lampenolie.

 

Merk: Farmlight lampenolie easy fill

Kleur Brandstof: helder

Voorbeeld: http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://static.salland.eu/newfiles/product/74/69/746996.jpg&imgrefurl=http://www.salland.eu/product/1104345/salland-farmlight-lampolie-blank-12ltr-8710744069509.html&h=480&w=640&sz=15&tbnid=5-oKJLQcFexNPM:&tbnh=90&tbnw=120&zoom=1&usg=__O_LNEDUEV-H-FMKBNDzZUkwlTzQ=&docid=k-DG27H1ugxfwM&hl=nl&sa=X&ei=uDQJUermMKSt0QW5yICAAg&ved=0CE8Q9QEwBg&dur=56

Koste: 1,59

Winkel: Action

Locatie: Zeist

 

Mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie test over de verschillende brandstoffen voor de petroleumkachel Archie Bunker!

Heb je ook het verschil in verbruik kunnen meten? En wellicht de prijs?

 

Mrs.Lotte: Ik heb een aantal jaren terug eens een vaatje van die Petrorijm gehaald bij de Hornbach, en die opgestookt in mijn schuurtje. Dat was prima brandstof en kwam nagenoeg geen geur vanaf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie test over de verschillende brandstoffen voor de petroleumkachel Archie Bunker!

Heb je ook het verschil in verbruik kunnen meten? En wellicht de prijs?

 

Mrs.Lotte: Ik heb een aantal jaren terug eens een vaatje van die Petrorijm gehaald bij de Hornbach, en die opgestookt in mijn schuurtje. Dat was prima brandstof en kwam nagenoeg geen geur vanaf.

 

 

Verbruik heb ik niet gemeten omdat de vloeistoffen allemaal het zelfde traject afleggen naar het brand gedeelte van de kous.

Het enige significante verschil naar mijn mening zou kunnen zitten in de dichtheid van de vloeistoffen onderling.

Om dit allemaal op te zoeken en onderling te vergelijken vind ik te veel moeite en tijd. Ik vermoed dan ook dat het eventuele verschil dan ook nihil is qwa eenheid/kWh of verbruik.

Eventuele prepper petrochemische laboranten, bij deze eat your hart out.

Wat ik wel zou kunnen is een globale koste plaatje maken per liter.

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verbruik heb ik niet gemeten omdat de vloeistoffen allemaal het zelfde traject afleggen naar het brand gedeelte van de kous.

Het enige significante verschil naar mijn mening zou kunnen zitten in de dichtheid van de vloeistoffen onderling.

Om dit allemaal op te zoeken en onderling te vergelijken vind ik te veel moeite en tijd. Ik vermoed dan ook dat het eventuele verschil dan ook nihil is qwa eenheid/kWh of verbruik.

Eventuele prepper petrochemische laboranten, bij deze eat your hart out.

Wat ik wel zou kunnen is een globale koste plaatje maken per liter.

mvg

 

 

Hey Archie,

 

Ik denk dat het verbruik per brandstof soort wel in de praktijk te meten valt. Bijvoorbeeld door de tank standaard te vullen met een vaste hoeveelheid brandstof (bijvoorbeeld 4 liter). Dan voor elk soort brandstof de kachel te laten branden voor een vaste bepaalde tijdseenheid (bijvoorbeeld 1 uur) en met vaste verbruiksettings (bijvoorbeeld de laagste stand). De omgevingstemperatuur speelt natuurlijk daarbij ook een rol (start en eind temperatuur). Ik denk zelf dat hier ook niet heel veel verschil in zal zitten.

 

Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar niet geurende petroleum, deze zijn veelal duurder geprijsd. Ik heb op MP een aanbieder gevonden die beweert voor €1,05 een liter gezuiverde petroleum te kunnen leveren. (Wel in België net over de grens) Zie de advertentie: http://www.marktplaats.nl/a/huis-en-inrichting/kachels-en-openhaarden/m635649862-petroleum-voor-petroleumkachels-zibro.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

 

Wellicht binnenkort een ritje maken naar België voor een voorraadje petroleum :)

 

Gegroet,

 

Mr. Independent

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank, deze is ook gewoon bij Blokker/AH/Jumbo te koop, maar bij de Jumbo (en Action) dus het goedkoopste idd.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hoi iedereen,

 

De oplossing is vaak heel eenvoudig en hoeft niet duur te zijn.

Zelf doe ik al jaren onderhoud aan petroleum en voornamelijk zibro kouskachels.

Wil je geen geur bij het branden van de kachel hebben,dan is er maar èèn oplossing,

koop een ( tweedehandse) zibrokachel mèt een turbokop (dubbele brander).

Dit is de enige kachel met kous die geen geur afgeeft bij het branden.

Dit komt omdat in de kop ( het glas ) de temperatuur wel 1200graden celsius wordt,

zodat alle restgassen verbrandt worden en er geen geur en schadelijke dampen vrijkomen.

Door dit zeer uitgedachte systeem van onze japanse vrienden,

kun je zeer goed de gewone petroleum type b/c in deze kachels stoken,

zonder dat je ook maar iets ruikt.

Ik heb meerdere kachels gehad van een ander merk zoals, red fire, eurom,ruben etc,

maar elk van hen stonk, ook al werd er zibro kristal in gestookt.

Dit is ook het geval bij ouderwetse oliekachels zoals aladdin en valor.

Ze branden leuk,maar je zult altijd een geur ruiken, ongeacht hoe duur de olie is die je er in doet.

Ook deze kachels hebben namelijk geen 100% voledige verbranding zodat er altijd restgassen zullen vrijkomen.

Met de zibro turbo kachels is dit niet het geval als ze heet zijn.

Alleen bij het aansteken en het uitdoen, verdampt er iets petroleum wat je dan even ruikt.

Zelf heb ik dit opgelost door de kachel tijdens het aan- en uit- doen,

even 3minuten onder de afzuigkap te zetten.

Wij stoken nu al jaren een zibro kachel in huis met petroleum die 40euro per 25liter jerrycan kost,

gewoon in nederland verkrijgbaar

De warmte is heerlijk en we hebben geen last van geur.

Ook vervangen wij de kous maar eens per twee jaar.

Het is natuurlijk wel verstandig om ergens een raamrooster open te zetten.

Tijdens elke verbranding van een (vloei)stof is er zuurstof nodig net zoals bij houtkachels.

Daarom is ventilatie nodig om het zuurstofniveau op peil te houden.

Mocht je nog wat willen weten, kun je een pm sturen

m.v.g.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Zelf heb ik een Zibro met Turbokop. Met gewone petroleum stonk je de tent uit. Ik heb hem denk ik al twee jaar niet gebruikt in de schuur met gewone petroleum en nog ruik je af en toe een walmpje. Die lucht is overal in getrokken.

 

Nu stook in de Zibro alleen nog maar met gezuiverde petroleum. Begin november heb ik hem twee weken gebruikt in een tent en na een week begonnen mijn kleren toch wel naar petroleum te ruiken. Ondanks dat ik de vlam zo afregel dat hij mooi tegen het ijzeren plaatje aan zit en hij dus in het glas omslaat of hoe je dat ook wilt noemen,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Zelf heb ik een Zibro met Turbokop. Met gewone petroleum stonk je de tent uit. Ik heb hem denk ik al twee jaar niet gebruikt in de schuur met gewone petroleum en nog ruik je af en toe een walmpje. Die lucht is overal in getrokken.

 

Nu stook in de Zibro alleen nog maar met gezuiverde petroleum. Begin november heb ik hem twee weken gebruikt in een tent en na een week begonnen mijn kleren toch wel naar petroleum te ruiken. Ondanks dat ik de vlam zo afregel dat hij mooi tegen het ijzeren plaatje aan zit en hij dus in het glas omslaat of hoe je dat ook wilt noemen,

 

Kan je nagaan, zo rook vroeger alles en iedereen. Een nostalgische geur, die je altijd bij zal blijven en je weer terug kan brengen, van de toekomst naar nu.

Of van nu naar vroegah. Oma's met Valor en petroleumstelletjes.

Geur is gekoppeld aan geheugen. De meeste mensen vinden petroleumlucht niet te harden, maar ik vind het wel lekker.

Net als tweetakt-benzine: sleutelen aan m'n brommer.

Cederhout potloodgeur: lagere school. Enz.

De geur van de stad mis ik niet. De geur van de zee wel. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Kan je nagaan, zo rook vroeger alles en iedereen. Een nostalgische geur, die je altijd bij zal blijven en je weer terug kan brengen, van de toekomst naar nu.

Of van nu naar vroegah. Oma's met Valor en petroleumstelletjes.

Geur is gekoppeld aan geheugen. De meeste mensen vinden petroleumlucht niet te harden, maar ik vind het wel lekker.

Net als tweetakt-benzine: sleutelen aan m'n brommer.

Cederhout potloodgeur: lagere school. Enz.

De geur van de stad mis ik niet. De geur van de zee wel. :)

Oh ik vind het ook geen vervelende geur hoor. Als er een stoofpot gemaakt wordt trek ik nog steeds het petroleumstel tevoorschijn. Niks pruttelt zo lekker als een petroleumstel en die geur heb ik inderdaad gekoppeld aan goedgevulde stoofpot met mooie stukken lamslvlees, wortel en aardappels.

 

Maar om te zeggen dat je een Zibro met turbokop niet ruik vind ik wat ver gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
H. Ik heb op MP een aanbieder gevonden die beweert voor €1,05 een liter gezuiverde petroleum te kunnen leveren. (Wel in België net over de grens) Zie de advertentie: http://www.marktplaats.nl/a/huis-en-inrichting/kachels-en-openhaarden/m635649862-petroleum-voor-petroleumkachels-zibro.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

 

Wellicht binnenkort een ritje maken naar België voor een voorraadje petroleum :)

 

Is normale prijs aan de pomp, dus niet extra goedkoper die MP'er.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je toch de geur van petroleum ruikt, ook bij het gebruik van gezuiverde petroleum, kan liggen aan het feit dat je er een oude harde kous in heb zitten,

die daardoor niet een voledige verbranding kan geven. Oplossing; de kous vervangen en kachel schoonmaken =brander.

Ook kan het zijn dat je nog het oude model zibro type RCA uit de jaren 80 gebruikt.

In 1983 waren dit de eerste turbo modellen die op de markt kwamen en het erg goed deden, maar nog steeds een heel klein beetje geur af gaven tijdens de verbranding.

Je ziet ze veel op marktplaats en zijn vaak bruin van kleur of wit. ( RCA 66,68,86 etc.)

Tweedehands zibro's voldoen prima, maar koop dan wel een jonger model die nog beter verbetert zijn in de loop der tijd.

Dit zijn bijna alle R type zibro's (dus NIET de rca type) . Als voorbeeld; zelf heb ik de R125E en de R140C in gebruik.

Onthou ook dat ''gewone'' petroleum het type a is, welke ook de benaming heeft van stookolie.

Deze is erg goedkoop en stinkt heel erg doordat de zwavel niet verwijdert is.

Deze stookolie (peut) kan alleen in kachels gebruikt worden die op een schoorsteen zijn aangesloten, en dus niet in de zibro kachels!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...
Ik heb recent een Zibro R617 petroleumkachel aangeschaft, en ben nu bezig met het oriënteren op de brandstof.

 

Ik zit met onderstaande vragen:

 

 


     
  1. Uiteraard kan ik Zibro brandstof kopen, maar die is (te) duur. Welke ervaring hebben jullie met andere brandstoffen
  2. Waar kopen jullie de brandstotffen?
  3. Hoe lang is petroleumbrandstof houdbaar in jullie ervaring?
  4. Hoe slaan jullie het op?

 

Etc.

 

Graag jullie reactie.

 

- Preppah

 

heeft deze kachel geen batterijen nodig? dat lijkt me onhandig nadat shtf

grt boynextdoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

heeft deze kachel geen batterijen nodig? dat lijkt me onhandig nadat shtf

grt boynextdoor

 

jaenneezonderbatterijvaltereenofanderpiefjeofpalletjenietopzijnplaatswaardoorereenveiligheidssysteeminwerkingtreedtendelontvandekachelnietontstokenkanwordensteekjeechtereenlegebatterijinhetapparaatdankunjedelontzonderenigprobleemmeteenluciferaansteken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...