Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Meedenk topic] Huis warm houden...


Communicator

Aanbevolen berichten

Situatieschets:

rijtjeshuis, enkel centrale verwarming, geen kachelpijp in welke vorm dan ook naar buiten toe.

 

Oplossingen?

Ik zou persoonlijk een houtkachel bouwen van alles wat ik om me heen kan vinden, en zelf iets van een kachelpijp naar buiten proberen te maken.

Maarja, dat klinkt natuurlijk makkelijker als dat het in werkelijkheid is!

 

Problemen

Welke problemen gaan we tegen komen? welke spullen kan je hier wel en absoluut niet voor gebruiken?

koolmonoxide vergiftiging, roetvorming, ventilatie... etc..

 

Inspiratiebronnen

Rocketstove

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

heb je een uitbouw of iets?

het is makkelijker om daar een kachel pijp door te leggen

 

of in je schuur als die groot genoeg is

daar een paar stapelbedden in het is maar voor de wintermaanden toch?

 

warmte houden staat of valt met isolatie

dus haal eerst maar s een doos met pur en een paar rollen glaswol

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houtkachels moeten echt wel een hoge afvoer hebben anders heb je niet genoeg "trek" en dus roet of dampen die terugslaan.

maar er is hoop de peperdure dubbelwandige binnen pijpen met gaten door de verdiepingen hoeft niet meer.

Als je de kachel bij een muur opstelt hoef je alleen nog maar door de muur heen (steen is zelf te doen) en dan met een pijp direkt naar boven tot in ieder geval iets boven de dakgoot. Je ziet dan de rook goed "trekken" gaat omhoog waardoor je hout kachel goed brandt.

 

Maar als je op een koude (vries) dag een ruime kamer de gehele dag wilt verwarmen is niet goedkoop als je brandhout moet kopen.

Reken op een lange koude dag ongeveer 1 specie kuip vol brandhout kost momenteel toch zo'n 10 euro

Of zoals 12 Gauge zegt als het voor de SHTF is maak dan het vertek zo klein mogelijk en isloreren zoveel mogelijk (let wel op ventilatie) en dan kun je in principe met en grote olielamp je vertrek verwarmen zoals de Dietz Jupiter

Maar begrijp hout heeft je voorkeur, de buitenpijpen kun je 2e hands kopen en een oude houkachel op marktplaats of een echte oude kolen/houkachel

Kost altijd wel wat maar geen enkle verwarming is gratis of zijn er hier nog handige Harry's die ons de ultieme verwarmingtip kunnen geven.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ligt ook aan de situatie eromheen, denk ik. bijvoorbeeld, een kort durende stroom uitval waardoor de centrale verwarming uitvalt in de winter. dan zou ik zeggen pak extra dekens en steek kaarsen aan.

Tijdens een SHTF situatie en er kort daarna zou ik zowiezo geen grote kachel aansteken om een compleet huis te verwarmen. het heeft namelijk een aantal nadelen, namelijk: je hebt veel brandstof nodig, je zal aanpassingen aan je rijtjes woning moeten maken (indien het een huurwoning is moet je ook toestemming hebben), Bij de verbranding komen gassen en rook vrij, de rook zal wanhopige mensen naar je woning trekken, gassen kunnen je ziek maken of zelfs doden dus ventileren is noodzakelijk, waardoor je weer warmte verliest.

 

Personelijk zou ik in de wintermaand gewoon gaan wonen in 1 kamer. ik ben hiervoor momenteel zelfs al bezig om een kamer voor klaar te maken. Ben je met meerdere mensen dan is het krap, maar de lichaamswarmte helpt wel om de kamer te verwarmen. Eveneens wordt de kamer warmer door er te koken en het aansteken van eventueele verlichting. En de ouderwetse methode werkt ook, gewoon iets meer kleren dragen tegen de kou.

 

 

PS de rocketstove is een geweldig idee, maar er gaat wel wat werk in zitten, dit zou je voor een shtf moeten bouwen om ook de spullen ervoor te hebben. helaas moet zo een systeem aan veel eisen voldoen qua veiligheid en zal een woningbouw niet snel toestemming ervoor geven. ook moet het gekeurd worden door de brandweer geloof ik. ook is brandstof een probleem mocht je in een stad wonen, droog hout is moeilijk te vinden tenzij je meubels gaat opofferen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was mijn idee ook, een gat in de buitenmuur "bikken" (als er geen stroom is) of boren.. eventueel 3 of 4 bakstenen uit de muur slaan en daar na weer dicht maken.

 

Dan moet je nu dus al investeren in een houtkachel voor de prep. en in een pijp voor door de muur.

Als je dan toch investeerd, waarom nu niet gelijk inbouwen?

 

een rocket stove is natuurlijk beter dan niks, maar of dat wel zo veilig is in huis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kun mooie oude allesbrander fornuis vinden.het kost wat om te plaatsen maar je kun ook er mee koken en water warm maken.ik zou het doen in een kleinere kamer.trouwens bruin kool is niet zo duur en hout is ook te vinden voor redelijk prijzen. je moet meer opzoek naar gemeente en tuinman die bomen verkopen. met wat vrienden om de beurt zagen en kloven ,heb je gelijk een leuk weekend.ook aanvullen met een petro kachel en wat camping gas stel. heb je die mogelijkheid om uit te kiezen naar gelang de situatie.trouwens slapen met een paar honden erbij is ook een manier om warn te blijven, zij hebben een hogere licham temperatuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken de problematiek van The_Communicator. Woon zelf ook in een normaal rijtjes huis. Bij mij is het aanleggen van een rookkanaal geen optie (o.a. door VVE-gedoe enzo).

 

Om toch het huis warm te houden in de winter heb ik gekozen voor de aanschaf van een tweedehands petroleumkacheltje van Zibro (de http://www.zibro.nl/35/zibro-617-110-m3.htm) Dat geeft mij flexibele warmte, en ik hoef geen ingewikkelde stappen te nemen met het uitbreken van muren en gaten etc. Ik heb het nu een aantal malen geprobeerd de afgelopen dagen, en het werkt erg goed. Wel voor de zekerheid een CO-melder aangeschaft (hetgeen je eigenlijk altijd moet doen bij open vuur).

 

Het enige probleem waar ik nog tegenaan loop is de aanschaf en (met name) het bewaren van de brandstof. Ik begrijp dat brandstof 6-12 maanden houdbaar is. Voor één maand stoken op SHTF-niveau heb je ongeveer 100 liter nodig, dus dat zijn zo'n 5 cans van 20 liter. Ik geloof niet dat ik die in normale situaties ga opstoken, omdat we gewoon CV hebben. De vraag is dus even wat ik hiermee moet doen, maar dat is voor een ander topic wat ik misschien nog eens ga openen.

 

- Preppah

Link naar reactie
Delen op andere sites

Petroleum wordt wel aangegeven voor 1 jaar, maar na 5 jaar is er nog niets aan de hand.

Heb wel oude petroleum gestookt van 10 jaar is dan wel wat geel zal mischien iets meer ruiken maar bij aan en uit van de kachel zet ik dan de deur bij de kachel open om de eerste stank eruit te laten.

Laat ook nooit de petroleum kachel lang onbeheerd branden want als deze roet gaat spugen ben je aan de beurt met je inboedel en kamer komt wel voor als de tank helemaal wordt leeggestookt , nooit doen dus. (leegstoken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken de problematiek van The_Communicator. Woon zelf ook in een normaal rijtjes huis. Bij mij is het aanleggen van een rookkanaal geen optie (o.a. door VVE-gedoe enzo).

 

Om toch het huis warm te houden in de winter heb ik gekozen voor de aanschaf van een tweedehands petroleumkacheltje van Zibro (de http://www.zibro.nl/35/zibro-617-110-m3.htm) Dat geeft mij flexibele warmte, en ik hoef geen ingewikkelde stappen te nemen met het uitbreken van muren en gaten etc. Ik heb het nu een aantal malen geprobeerd de afgelopen dagen, en het werkt erg goed. Wel voor de zekerheid een CO-melder aangeschaft (hetgeen je eigenlijk altijd moet doen bij open vuur).

 

Het enige probleem waar ik nog tegenaan loop is de aanschaf en (met name) het bewaren van de brandstof. Ik begrijp dat brandstof 6-12 maanden houdbaar is. Voor één maand stoken op SHTF-niveau heb je ongeveer 100 liter nodig, dus dat zijn zo'n 5 cans van 20 liter. Ik geloof niet dat ik die in normale situaties ga opstoken, omdat we gewoon CV hebben. De vraag is dus even wat ik hiermee moet doen, maar dat is voor een ander topic wat ik misschien nog eens ga openen.

 

- Preppah

 

Hey preppah

over de houdbaarheid van diverse brandstoffen is in verschillende topics al uitgebreid aandacht besteed

gaat vaak langer mee als je denkt

vooral petrolium en lampenolie ed gaan erg lang mee

gebeurt ook regelmatig dat een auto die al jaren op een sloop terrein staat gewoon start op de aanwezige benzine

 

oeps zie dat Tom ook al gereageerd heeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

inderdaad partizan, heb wel Benzine mix in oldtimer-brommers gezien die na 20 jaar gewoon weer rijden met de oude mix. Waarschijnlijk komt dat door de olie/benzine mix voor 2 Takt.

Anders mengen met verse benzine en dan kun je in een 2 takt gewoon de oude benzinemix opstoken, trouwens een ideaal SHTF vervoermiddel een oldtimer brommer 2 Takt dus geen gedoe met kleppen en elektronica, maar nu niet allemaal een oldtimer brommer kopen ze worden al zo schaars en dus duurder. is misschien ook wel een goede investering een mooie kost ongeveer vanaf 500 tot 3000 euro maar voor 600 heb je een kant en klare zoals een batavus of sparta en de Yamaha FS 1 makkelijk op te voeren tot wel 130km/uur omdat het eigenlijk motor-fietsjes zijn. Maar 90 is goed te doen.

Dus de aanschafprijs in de jaren zeventig is nu al overschreden, men vraagt ook met een stalen gezicht 1000 euro voor een mooie:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben vorig jaar gekozen voor de aanschaf van een kleine buta-gas kachel. Heeft een omval, CO en O2 beveiliging. Toevallig ging net in de koudste periode van de winter, onze VC kapot. We hebben bijna een week kunnen verwarmen met deze kachel. Helaas bovenverdieping echt koud, maar in de huiskamer + keuken, ongeveer 40 M2 kregen we het op een constante 19 graden. wanneer je om gaat rekenen is gas niet veel duurder dan hout geloof ik, tenminste niet wanneer ik lees dat een avond stoken algauw 10 euro kost. Ik deed bijna 3 dagen met een flessevulling van 15 euro. Natuurlijk wordt gas een probleem tijden SHTF, maar op voorraad hebben is zeker handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

inderdaad partizan, heb wel Benzine mix in oldtimer-brommers gezien die na 20 jaar gewoon weer rijden met de oude mix. Waarschijnlijk komt dat door de olie/benzine mix voor 2 Takt.

Anders mengen met verse benzine en dan kun je in een 2 takt gewoon de oude benzinemix opstoken, trouwens een ideaal SHTF vervoermiddel een oldtimer brommer 2 Takt dus geen gedoe met kleppen en elektronica, maar nu niet allemaal een oldtimer brommer kopen ze worden al zo schaars en dus duurder. is misschien ook wel een goede investering een mooie kost ongeveer vanaf 500 tot 3000 euro maar voor 600 heb je een kant en klare zoals een batavus of sparta en de Yamaha FS 1 makkelijk op te voeren tot wel 130km/uur omdat het eigenlijk motor-fietsjes zijn. Maar 90 is goed te doen.

Dus de aanschafprijs in de jaren zeventig is nu al overschreden, men vraagt ook met een stalen gezicht 1000 euro voor een mooie:(

 

 

Yamaha FS1, jeugdsentiment :D Ik had er een met een orgineel FS1 blok, met roterende schijf. Die kon idd heel hard lopen. De latere membraamblokken redde dat niet. Maar goed, dat is ff off-topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles is tegenwoordig goedkoper dan aardgas! Een houtkachel heeft een ruime diameter nodig. boven de 150mm Een kolenkachel kan met een bescheiden pijpje uit 80 a 90 mm.

Kolen is ook nog ongeveer de helft voordeliger dan aardgas. LPG is ook voordelig maar je moet investeren in goede flessen en die zijn wel duur in aanschaf.

 

Rond deze tijd van het jaar als het wat kouder begint te worden heb ik nog geen verwarming aan. Overdag een trui aan die mij toch al snel te warm wordt. 's Avonds heb ik 3 olielampen aan.

Deze zorgen voor licht en ook nog eens voor een aangename temperatuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hout hoeft niet veel te kosten, ik haal het zelf uit de bossen, staatsbosbeheer geeft me aan wat er gerooid mag worden, daar vragen ze een kleine vergoeding voor het hout. Je moet dan wel wat investeren, kettingzaag, handschoenen, broek, helm, gehoorbescherming, kloofbijl enz.

Ik had al een goede aanhanger anders komt dat er ook bij.

Ik heb met 5 7 weekeinde zagen eea terug verdient.

Er zijn altijd wel mensen die willen helpen, opa buurmannen? Het is leuk werk vind ik, en veel denken daar zo over.

Als er echt shtf komt dan ga je natuurlijk dichtbij zagen.... Zonder auto zal het wel enorm tegenvallen om het hout thuis te krijgen...

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het dan inderdaad over een SHTF situatie he.

 

Ik heb vanmorgen met mijn broer hierover zitten filosoferen;

Zou het geen mogelijkheid zijn om bijvoorbeeld een allesbrander in huis te zetten, hier een grote kachelpijp op die met een bocht richting de muur gaat, net onder het plafond van de woonkamer. Aan deze buis maak je dan van aluminium plaatjes een soort radiator platen zodat de hitte ook goed van de pijp zelf afstraalt. Dan heb je volgens mij een hoger rendement van je hout omdat de warmte niet enkel van je vuur afkomt, maar ook van de kachelpijp...

 

Of zie ik nu iets fout?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Ik heb deze week de Provence lpg kachel gekocht en ben tot nu toe heel tevreden.

Hij staat nu al voor de derde dag te pruttelen , me cv gaat bijna niet meer aan

En het gebruik van lpg is volgens mij zeer goed , volgens metertje pas klein beetje uit fles (van 16 Euro)

Volgens mij ideale SHTF kachel , en heb er voor 35 Euro een lpg kookplaatje bij gekocht !

Mischien niet iets voor de die hard preppers , maar voor mensen als ons die 2 a 3 maanden zelfredzaam willen zijn voldoende

Hebben nu autonoom gas en licht (12 volt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben precies hetzelfde probleem, onze oplossing wordt dan ook om een rocket mass heater te maken die vervolgens via wat buizen onder de vloer doorlopen ( soort van vloerverwarming) en de gassen die dan nog over zijn ( hopelijk rond de 100 graden) willen we via de afzuigkap weer naar buiten voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Wij hebben precies hetzelfde probleem, onze oplossing wordt dan ook om een rocket mass heater te maken die vervolgens via wat buizen onder de vloer doorlopen ( soort van vloerverwarming) en de gassen die dan nog over zijn ( hopelijk rond de 100 graden) willen we via de afzuigkap weer naar buiten voeren.

Als je het goed doet zitten de rookgassen op een temperatuur van ongeveer een graad of 40 tegen de tijd dat je ze naar buiten stuurd hoor. Waarom hoop je op 100 graden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Laat ik zo zeggen dat het zeker minder als 100 graden moet zijn. Anders zetten we er een paar buizen extra tussen :D

Op die manier. Dan hoef je je niet snel druk te maken. Ik heb gekeken bij een kleine rocket stove zonder massa en voorzien van twee 60 liter tonnen. Die kon al zoveel warmte afvoeren dat de rookgassen nog maar 70 graden waren en dat was dan op anderhalve meter boven de kachel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...