Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waternoodplan


Fieke de Boer

Aanbevolen berichten

Hallo,

Graag wil ik een waternoodplan maken. Wat te doen bij SHTF.
Enkele tientallen liters water in flessen op zolder hebben we al staan. Ik ben nu meer geïnteresseerd in wat te doen als een noodscenario langer duurt en die voorraad op raakt. Ik heb al een aantal jaren een lifestraw liggen maar ben nu eens iets meer gaan lezen over wat er verder nog aan risico's zijn (virussen, chemische verontreiniging).
Zoekend naar informatie kom ik echter oplossingen tegen die volgens mij veel te luxe zijn. Topics over water gaan al snel over filtersystemen van honderden euro's die permanent in huis gebruikt kunnen worden. Ik zoek iets wat ik met een gerust hart op zolder kan leggen en vergeten.
Ik zoek geen water-garantie, ik zoek iets wat de kans op overleven verhoogt. Een heel belangrijk nuanceverschil bij preppen vind ik.

Het een en ander heeft ook te maken met de voorzieningen hier. Ik heb de luxe van twee waterputten in de tuin; eentje met elektrische pomp en eentje met handpomp. Verder hebben we een bosvijver met stilstaand water van ongeveer 200 meter doorsnee op een kwartiertje lopen en een stromend kanaal op een half uur lopen. Dit laatste stroomt wel langs allerlei akkers en ik lees dat dat zorgt voor chemische verontreiniging. Als laatste waterbron zou de Maas kunnen gelden; dit zit op drie kwartier fietsen.
Wat is nu de beste bron om te gebruiken en hoe zou ik dit filteren?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Had hier ook al wat onderzoek naar gedaan. Het beste wat ik toch kon vinden was een bekerfield (achtig) filteringssysteem. Je kan deze filters ook los kopen en zelf iets in elkaar knutselen, zo is het best betaalbaar. 

Zou wel het water voor-filteren met bijv een lap stof, het lijkt me dat het filter dan een stuk langer mee gaat met dat smerige nederlandse water

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden, Fieke de Boer zei:

Ik zoek iets wat ik met een gerust hart op zolder kan leggen en vergeten.
Ik zoek geen water-garantie, ik zoek iets wat de kans op overleven verhoogt. Een heel belangrijk nuanceverschil bij preppen vind ik.

 

Een welgemeend advies  :

Iets met een gerust hart op zolder leggen en vergeten kun je beter met geen enkel onderdeel van je uitrusting of voorraad doen!!  

Regelmatig je spullen controleren en proberen of het nog wel voldoet voorkomt dat je voor onaangename verrassingen staat!

 

Een waternoodplan is een prima plan,maar geeft idd geen garantie.Want alles hangt af van het soort onheil dat je overkomt.

De beste waterbron is dan ook moeilijk te bepalen denk ik.

Zelf zou ik mijn hoop niet vestigen op een bron die drie kwartier fietsen ver ligt.Kom je daar igv nood nog wel?

En zover een hoeveelheid water meeslepen?? Hoe en waarin vervoer je dat dan, je fietst niet voor maar 5 liter zover!

En geen enkele bron is bij een ramp echt te vertrouwen,ook regen- of grondwater niet.

(dat klinkt niet erg hoopvol!)

Persoonlijk zou ik dan op je eigen put met handpomp vertrouwen,je moet tenslotte wat. En dan koken als dat kan en dan evt nog je lifestraw ofzo. 

Voor goeie tips op dit gebied houd ik mij ook van harte aanbevolen hoor!!

Succes !

 

 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je probleem niet. 2 waterputten waarvan 1 ook werkt als de stroom uitvalt. Laat je water testen en je weet of het zo te drinken is. Anders kook je het gewoon. De 1 prept voor een paar dagen zonder water of gas of stroom. De ander voor als de hemel naar beneden komt. Ga niet mee met de hype maar denk zelf na. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag beste @Fieke de Boer,

 

Eerst wil ik je welkom heten.

 

Een bos vijver kan heel goed water bevatten, haal op verschillende plekken water uit de vijver kijk wat voor leven er allemaal in zit, zit er veel microleven in en de juiste waterplanten dan kan dat een heel goed teken zijn, en kan dat waarschijnlijk tot uitstekend drinkwater gefilterd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de antwoorden. -geanonimiseerd-, ik zal eens proberen te omschrijven wat mijn probleem is. Ik dacht het aardig voor elkaar te hebben met m'n lifestraw op zolder. Maar toen ik uit interesse weer eens iets ging lezen kwam ik vooral tegen dat hoe meer ik er over weet, hoe minder ik er over blijk te weten. Het blijkt dat die lifestraw de bacteriën er wel uitfiltert, maar niet de virussen, chemicaliën en zware metalen. Maar wat zit er in de waterbronnen die ik tot m'n beschikking heb? Ik heb echt geen idee. En hoe erg is het? Zware metalen, ga je daar acuut van dood of zorgt het er voor dat je 5% kans hebt om kanker te krijgen op hoge leeftijd? Ik noem maar wat. Ik heb geen idee of je kanker krijgt van zware metalen maar ik bedoel er maar de nuance mee aan te geven. Maar over die nuance kan ik niks vinden. Topics over waterfilters gaan al snel over mensen die (in mijn ogen) extreem voorzichtig zijn en het Nederlands leidingwater niet vertrouwen. Prima, ik heb geen argumenten om het te weerleggen, maar het is niet waarom ik een waterfilter zoek. Ik wil m'n kansen verhogen bij een shtf-situatie. Een van de lessen die ik wel tegenkwam is: weet wat er in je waterbron zit en weet wat je moet filteren. Daarom noem ik mijn eventuele waterbronnen. Inclusief de Maas op een half uur fietsen. Ok, niet praktisch, maar als dat de enige goede bron is, is het de overweging misschien waard. Het ligt maar aan de situatie. Maar hoe weet ik wat in al die waterbronnen zit? Er zit hier dus een bosvijver in de buurt en er stroomt even verderop een kanaal. Ik zit in oostelijk Noord-Brabant tussen de akkers. Ik heb gelezen dat dat er voor zorgt dat dat kanaal waarschijnlijk vol pesticiden zit. Maar ook daar weer: hoe erg is het? Als je er een week van drinkt, maken die pesticiden je acuut ziek of geeft het alleen een kleine kansverhoging op ziekte? Ik heb echt geen idee. Hetzelfde verhaal met virussen. Wat zit waarin? Zit het in zo'n bosvijver en hoe erg is het? En dat grondwater wat ik hier oppomp? De aanzuigbuis zit maar een meter of 4 de grond in, is het gewoon regenwater wat ik oppomp? En het is meestal een beetje bruin, roest, is dat erg? Ok, dat zou ik dan eigenlijk moeten laten onderzoeken. Dat zal ik eens uitzoeken.

De makkelijkste optie is gewoon een heel luxe filtersysteem kopen en het water koken voor gebruik. Maar zo ben ik de persoon niet. Ik wil precies weten waar ik mee bezig ben en dan doelgericht daar een oplossing voor bedenken. Ik hoop dus hier de antwoorden te vinden wat er als beste waterbron gebruikt kan worden en welke risico's er aan welke bron zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Fieke de Boer ,

De locaties in deze artikelen zijn dan wel  niet oostelijk Noord-Brabant , maar het geeft wellicht een kijk op bodemvervuiling.

 

Lees mee en huiver :

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/06/15/wat-zijn-pfos-hoe-verspreiden-ze-zich-en-hoe-ongerust-moeten-w/

citaat:

 "Die stoffen zijn heel moeilijk afbreekbaar", legt toxicoloog Jan Tytgat van de KU Leuven uit. "'Als je dat in je bloed of in je lever krijgt, dan duurt het tientallen jaren vooraleer het volledig uit je lichaam is. Je gaat er niet meteen van doodvallen, maar als je dagelijks een te hoge concentratie binnen krijgt, zal de hormoonbalans verstoord raken. Verder is er kans op verhoogde cholesterol, groeistoornissen en een verhoogd risico op kanker."

 

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/31/pfas-lobroekdok/

citaat:

 "Het water is wel eventueel nog bruikbaar voor "laagwaardige toepassingen" zoals de auto wassen, het toilet doorspoelen, de oprit afspuiten en sierplanten water geven."

 

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/06/10/pfos-vervuiling-moeilijk-op-te-lossen-milieuprobleem-is-molenst/

citaat:

 "De beste optie is om de vervuilde grond te laten liggen en die met een heel dikke laag te bedekken", denkt hij. Misschien moeten we het hebben over de minst schadelijke optie, want het risico op vervuiling van het grondwater blijft.

 

Na het lezen zal je niet snel meer op grondwater als drinkwater durven vertrouwen, tenzij je het vakkundig hebt laten testen.

De genoemde chemische stoffen blijven  "voor eeuwig en drie dagen"  in het milieu aanwezig. Amai....

 

En bij SHTF blijft altijd de vraag , wat voor troep is er in een waterbron terechtgekomen: olie, pesticide, kadavers, rioolafval noem maar op.

Dat is het grote probleem, dat weet je dan nooit...

De beste bron hangt af van de omstandigheden denk ik.

Ik kan goed begrijpen dat je het heel secuur wilt onderzoeken, maar een oplossing bedenken valt zelfs voor de deskundigen niet mee !

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is regenwater dan wel de beste oplossing. Hier zitten dan natuurlijk wel chemicalien en fijnstof in van de lucht, en het vuil van waar je het mee opvangt. Maar na het te filteren zou het best schoon moeten zijn. 

 

Zou het dan trouwens niet zo simpel doen als een ton onder de regenpijp zetten. Het valt me op hoe bijzonder snel het dan smerig wordt. De beste manier van opvangen en opslaan van regenwater zou ik niet precies weten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook gewoon je putwater laten testen. En die putten zijn er niet gemaakt om de tuin te sproeien. Maar om drinkwater te hebben voor jezelf en voor je dieren. (ik ga er maar even vanuit dat het oude putten zijn) Ik ken genoeg mensen die helemaal geen wateraansluiting hebben en drinken uit eigen put. En in wat voor omgeving woon je om een hoop verontreiniging in je water te verwachten terwijl vee ook gewoon uit de sloot drinkt.  Maar nogmaals, laat je water testen en je hebt zekerheid. En dan kan je altijd nog beslissen of je een duur waterfilter koopt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden, mevr.Grijpstra zei:

@Fieke de Boer ,

En bij SHTF blijft altijd de vraag , wat voor troep is er in een waterbron terechtgekomen: olie, pesticide, kadavers, rioolafval noem maar op.

Dat is het grote probleem, dat weet je dan nooit...

De beste bron hangt af van de omstandigheden denk ik.

Ik kan goed begrijpen dat je het heel secuur wilt onderzoeken, maar een oplossing bedenken valt zelfs voor de deskundigen niet mee !

 

Ja, ik denk dat dit maar de conclusie is, je weet het inderdaad gewoon nooit. Ik denk dat ik me maar ga voorbereiden op het slechtste scenario. Dankjulliewel voor het reageren!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-4-2022 om 18:41, Fieke de Boer zei:

 

Ja, ik denk dat dit maar de conclusie is, je weet het inderdaad gewoon nooit. Ik denk dat ik me maar ga voorbereiden op het slechtste scenario. Dankjulliewel voor het reageren!

Hoi Fieke,

Ik zou willen dat ik twee waterputten had als noodvoorziening 😛

 

Er zijn diverse relatief goedkope waterfilters die ook chemicaliën en zware metalen filteren. Deze filters zijn meestal tot maar max 150 liter voor genoemde filteringen, maar kunnen de andere bacteriën vaak wel tot duizenden liters filteren.

Zowel Grayl alsmede Katadyne en Saywer hebben dergelijke waterfilters. Hier kun je gewoon op googlen. 

De filters voor zware metalen en chemicaliën zijn na die 150 ltr te vervangen en zou je dus eventueel extra kunnen inkopen als je dit nodig acht. Een filter als de Grayl heb ik destijds getest met een oud forum lid en daar hebben we een weekend lang mee uit het kanaal gedronken zonder er ziek van te worden. Ik acht deze dan ook als zeer betrouwbaar.

Wat je extra opties als noodvoorziening betreft is je waterpoel in het bos de veiligste optie. Hier heb je de minste kans op zware metalen en chemicaliën in het water en ik zou deze dan ook als hoofdbron houden.

Wat je waterpompen betreft, ik denk persoonlijk niet dat het bruine water schadelijk is, maar durf hier geen 100% garantie op te geven. Misschien is het een optie om dit water eens te laten testen. Als het water goed is, heb je een fantastisch voordeel ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk kun je jouw water laten  onderzoeken in een lab, dan weet je of het nu drinkbaar is of niet.

In het gunstigste geval kan dat , maar  blijft dat ook zo?

Ik zet nu ff de klok 60 jaar terug en denk aan de waterput  die wij thuis hadden op ons erf.

Het was onze toen  onze enige waterbron. 

En dat is ze gebleven tot het moment dat ik een emmer water geput had, en toen de emmer boven was lag er een dode kat op de emmer.....

Mijn vader, met ervaring  door een jarenlang verblijf in de tropen, was doodsbang voor onder andere cholera, en verklaarde onze waterput per direct verboden voor drinkwater.

Hadden wij toen maar een goed filtersysteem gehad,!

Het was een bijkomstig geluk dat we kort voor een verhuizing stonden, en  daarmee een meer luxere watevoorziening kregen. 

 

Zelf heb ik een berkey waterfilter, idd   erg duur, maar vrijwel onbeperkt drinkwater  beschikbaar

Je kunt losse filters kopen, 2 stuks kosten momenteel iets van 180 euro. En met 2 kunststof emmers met deksel bouw je het reservoir, kraantje kost iets van 1w euro. You tube heeft genoeg voorbeeld filmpjes

Een originele berky kost het dubbele momenteel, de prijzen stijgen elke 3 mnd.......

Nog steeds n hoop geld, maar de helft

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...