Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eetbare planten in de tuin die door derden niet als zodanig herkend worden.


cafard

Aanbevolen berichten

De bessen van de Belladonna (Nachtschade). Als ze tussen je minitomaatjes staan, dan zie je bijna het verschil niet tussen de rijpe bessen en de tomaatjes.

De rood/oranje bessen zijn zeer giftig en het nadeel is, ze smaken niet eens vies. Dus opletten.

 

Edit: ik bedoel specifiek deze van de nachtschadefamilie, heet ook wel Bitterzoet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bitterzoet

 

Volgens mij is dit vragen om problemen, want er hoeft meer iemand een verkeerd tomaatje te plukken voor je salade en je bent zelf dood. Als "een indringer" van je "tomaatjes" snoept heb je een dode op je geweten, en ik weet niet of je dat wel wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
De bessen van de Belladonna (Nachtschade). Als ze tussen je minitomaatjes staan, dan zie je bijna het verschil niet tussen de rijpe bessen en de tomaatjes.

De rood/oranje bessen zijn zeer giftig en het nadeel is, ze smaken niet eens vies. Dus opletten.

 

Edit: ik bedoel specifiek deze van de nachtschadefamilie, heet ook wel Bitterzoet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bitterzoet

@Richa

Je hebt het over de Solanum dulcamara; Bitterzoet

Dan moet je ze wel groen eten want als ze rood zijn zijn de vruchtjes vrijwel alkaloïden vrij!

En ze zijn kleiner dan een kerstomaatje...vind ik.. en ze kleuren heel gauw af als je ze plukt( heb ik getest)

De hele familie van de Nachtschade is onrijp of het groen van de plant niet heel goed voor je gezondheid.

Veel van de nachtschade familie zijn als ze rijp zijn niet zo giftig meer.

Alleen de Atropa belladonna, de wolfskers daarmee blijft het opletten!(is ook familie van de nachtschade maar heeft zwarte besjes)

 

Groet

Calimero

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als "een indringer" van je "tomaatjes" snoept heb je een dode op je geweten, en ik weet niet of je dat wel wilt.

 

Altijd een moeilijke overweging...

 

Zo heb ik geen wapens in huis, stel je voor dat je berooft wordt en hij gaat per ongeluk af.

De messen heb ik ook verbannen, stel dat er een inbreker in valt dat wil ik niet hebben.

De deur doe ik niet meer op slot, stel dat de inbreker zich tijdens het forceren bezeerd, nee dank je.

De ramen, nou ja al lang geleden eruit gehaalt.

 

Ik heb de oprit gelijkvloers gemaakt voor de invallide inbreker, ik wil niemand discrimineren natuurlijk!

Heb sinds vorige maand besloten alle bezittingen op de aanhanger te zetten en de auto met sleutels en afgetankt klaar te zetten, ook de criminelen hebben last van de recesie dus tja ik help waar ik kan.

 

En nu moet ik dus alle giftige planten uit mijn tuin verwijderen of tenminste duidelijk aangeven wat niet te eten is?

 

Ja ja we zijn goed bezig in den Nederlanden.

Maar owee als een Rus aan de macht komt, dan maakt niet uit of het slechter of beter zou worden, nee dan gaan we rebelleren :)

 

:cool: :cool: :cool: :cool:

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd een moeilijke overweging...

 

Zo heb ik geen wapens in huis, stel je voor dat je berooft wordt en hij gaat per ongeluk af.

De messen heb ik ook verbannen, stel dat er een inbreker in valt dat wil ik niet hebben.

De deur doe ik niet meer op slot, stel dat de inbreker zich tijdens het forceren bezeerd, nee dank je.

De ramen, nou ja al lang gelden eruit gehaalt.

 

Ik heb de oprit gelijkvloers gemaakt voor de invallide inbreker, ik wil niemand discrimineren natuurlijk!

Heb sinds vorige maand besloten alle bezittingen op de aanhanger te zetten en de auto met sleutels en afgetankt klaar te zetten, ook de criminelen hebben last van de recesie dus tja ik help waar ik kan.

 

En nu moet ik dus alle giftige planten uit mijn tuin verwijderen of tenminste duidelijk aangeven wat niet te eten is?

 

Ja ja we zijn goed bezig in den Nederlanden.

Maar owee als een Rus aan de macht komt, dan maakt niet uit of het slechter of beter zou worden, nee dan gaan we rebelleren :)

 

:cool: :cool: :cool: :cool:

 

Prep ze,

K a n s

 

is wel weer heel aardig van je, ik heb vaak ook een thermoskan met warme chocomel klaarstaan voor het geval de inbrekers het koud krijgen als ze in de avond op straat lopen,

 

*kuch wat een bullshit dit toch kuch*

 

mvg, MP;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

is wel weer heel aardig van je, ik heb vaak ook een thermoskan met warme chocomel klaarstaan voor het geval de inbrekers het koud krijgen als ze in de avond op straat lopen,

 

*kuch wat een bullshit dit toch kuch*

 

mvg, MP;)

 

Ik trek het bewust in het absurde in de hoop dat de poster zich afvraagt of het normaal is dat hij als eigenaar van een tuin zich druk moet gaan maken of een dief mischien een plant gaat opeten die giftig is......

 

Dus je opmerking dat mijn post "bullshit" is klopt maar dan mis je dus wel wat ik bedoel..

Ik verbaas me dan weer dat ik dit dus moet uitleggen, maar zo werkt het helaas vaak op een forum :(

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat dit topic gesplitst kan worden in één over eetbare planten die mensen niet herkennen en één over giftige maar op eetbaar lijkende planten. De sarcastische humor past dan weer goed in het draadje over de juwelier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is dit vragen om problemen, want er hoeft meer iemand een verkeerd tomaatje te plukken voor je salade en je bent zelf dood. Als "een indringer" van je "tomaatjes" snoept heb je een dode op je geweten, en ik weet niet of je dat wel wilt.

 

@Kans: Zelf ken je je tuin natuurlijk als de beste, maar ik probeer te waarschuwen dat dit soort maatregelen een hoog "wie een kuil graaft voor een ander" karakter hebben. Stel je neefje van 3 plukt het verkeerde tomaatje, of je buurjongen, of je tante en jij eet de door haar gemaakt salade. Dit kan voor jezelf en je naasten erg fout uitpakken lijkt mij. Dat was mijn hoofdpunt.

 

Daarnaast wil ik gewoon helemaal geen doden op mijn geweten hebben. Beter is het om je tomaten niet in de voortuin te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een interessant draadje! Heel leerrijk. Heb ik juist al mijn hosta's verwijderd, hmm :(

Ik heb jonge kindjes rondlopen, dus ik ga geen giftige planten in m'n tuin zetten. MAAR! Het is wel handig om te weten dat er zo'n dingen bestaan. Als het toch zover is, dan kunnen we die nog planten of zaaien. Als ze je moestuin komen plunderen, zal het misschien meteen de laatste geweest zijn :)

 

Ik heb wel vleesetende plantjes staan. Die eten de vliegjes rond het compostvat op, en de muggen rond het vijvertje. Da's ook handig :)

 

Ik zoek nog veel planten om in de schaduw te zetten, die eetbaar zijn. Zo had ik ook gehoord van aardpeer, zou heel goed in de schaduw groeien en heeft amper verzorging nodig. Word wel heel hoog. Vanaf september kan je naar behoefte de knolletjes oogsten, en er 1tje terug ingraven voor de oogst volgend jaar. Koolrabi zou ook goed zijn voor de schaduw, die ga ik dit jaar proberen. En bosaardbeien, die staan er ook al. Nu heb ik nog veel schaduw over...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@IsaBo Ze kunnen niet tegen vriezen. Ik haal ze binnen naar de garage als er geen insecten meer zijn. Komen er weer mugjes en vliegjes tevoorschijn, dan zet ik ze weer buiten. Hun voetjes moeten steeds in een halve cm water staan, de meeste vleeseters zijn moerasplanten.

Bij erge vries in het voorjaar, als ze al buiten staan, dek ik ze 's nachts af.

Sommige planten overleven wel een winter buiten, maar het mag niet té koud zijn.

Kan je best even navragen aan je plantenkweker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Mijn favoriete 'niet te herkennen' groenten:

 

Aardpeer.

-erg handig omdat hij zonder enige hulp als een gek uitbreidt. ziet eruit als een zonnebloemsoort. helaas al wat herkenbaarder.

winterhard. de knollen kunnen de hele winter geoogst worden. grote oogst.

 

Zonnewortel.

-ziet er uit als een sierplant (zonnebloem), is overal te poten. de knollen smaken bijna net zoals aardpeer.

ik heb ze zelf op verschillende plaatsen in en om mijn woonplaats geplant. winterhard.

 

Crosne.

-bijzonder simpele plant die er uitziet als inheems onkruid. breid enorm uit, winterhard.

erg lekkere knolletjes, rauw of als als krieltjes eten. kan de hele winter geoogst worden.

 

Indianenaardappel.

- écht prachtig bloeiende klimplant die stiekem lekkere knollen heeft. géén aardappelziekte. winterhard. breid flink uit.

doet het uitstekend in ons klimaat, zelfs tussen bomen en struiken.

 

Yacon.

-onherkenbare multifunctionele plant. jonge blaadjes kun je eten, de oudere zijn heerlijk als thee én nog goed voor je ook. de knollen zijn erg lekker. rauw smaken ze als een combinatie tussen wortel en appel. hoe langer ze in de zon gelegen hebben hoe zoeter ze worden. als sap erg gezond en lekker, en je kunt ze bakken als aardappels. ik doe ze in al mijn wok groenten mixjes maar ook in mijn fruit mixjes en smoothies.

nadeel: de plant moet een paar jaar oud zijn voordat hij een grote oogst geeft én hij is niet winterhard.

dat betekent dat ik ieder jaar de planten thuis in een vorstvrije plaats moet oppotten.

 

Dahlia

-Mooie sierplant!. net als de Yacon kun je de knollen eten. zelf nog niet geproefd...de bloemen wél en die zijn heel parfumerig:(

ook niet winterhard dus 's winters opslaan.

 

Madeira vine

- ziet er écht niet eetbaar uit. hij lijkt enigszins op klimmende winde en die is vrij giftig.Succulente bladeren die je kunt eten als spinazie.

ook de knollen en luchtknolletjes zijn (gefrituurd) lekker. wat droogte betreft is deze plant onverwoestbaar.

nadeel: niet winterhard, hij moet beslist op een warme plek staan en houd niet van natte voeten.

 

Oca

- Lijkt enigszins op een klaversoort. prachtig gekleurde eetbare knollen. doet het uitstekend op wat losse grond.

Nadeel: niet winterhard, voor een gróte oogst heb je ervaring en een lang seizoen nodig.

 

Ulloco

- niemand zal raden dat dit gewasje eetbaar is. blaadjes en alweer schitterende knollen zijn eetbaar.

Nadeel: niet winterhard en lastig te telen.

 

Mashua

-Familie van de Oost-Indische kers. een leuke niet al te enthousiaste klimmer met lieve oranje bloemetjes aan het eind van het seizoen.

bloemen en bladeren smaken naar tuinkers. na een paar dagen in zonlicht zijn ze wat minder pittig.

Nadeel: niet winterhard. in de lente is goed op gang brengen(op temperatuur) belangrijk.

aan het einde van het seizoen maken ze pas knollen dus zo lang mogelijk met vorst beschermende maatregelen laten staan.

het is de kunst om ze op het juiste moment te oogsten.

 

Inca pijlwortel

-ziet er uit als een (sier) Canna. mooi blad, past prima in het bloembed!. de jonge scheuten schijnen een delicatesse te zijn.

de wortels zijn multifunctioneel te gebruiken als aardappel, groente en meel.

Nadeel: niet geheel winterhard, heeft goed drainerende grond nodig, vermeerdert traag in ons klimaat.

 

 

Eeuwig moes

-ziet er uit als mislukte kool, lijkt veel op verschillende wilde koolsoorten. de enige kool die meerjarig is.

vermeerderen is eenvoudig; gewoon stekken! de bladeren smaken als een combinatie van boeren en witte kool.

ik gebruik ze altijd in de soep en in wok groenten. perfect in ons klimaat, winterhard. doet het prima in de schaduw!

 

Pastinaak

-een van de 'vergeten groenten'

de bermen staan hier altijd vol met de wilde variant waar de gekweekte soort sprekend op lijkt.

bijzonder smakelijk. een ietwat kruidige variant van een (niet zoete) wortel. perfect voor in de soep, prima als wok groente of gewoon gekookt.

kan in goed losgemaakte grond wel 75 cm lang worden.

 

Peterseliewortel

- heerlijke toevoeging aan verschillende gerechten. het blad kan gegeten worden als gewone peterselie, de wortel is iets milder van smaak.

erg lekker als puree. peterselie heeft mooi blad...zet hem in je bloembed of aan de rand van een bos en niemand ziet het...

 

Schorseneer

-als je deze plant niet kent dan zou je denken dat het een grote weegbree oid is....zet ze gewoon niet in rijtjes!

Nadeel: lastig schoon te maken want er komt plakkerige witte melk uit de wortel en dat wil niet gemakkelijk weer van je handen.

 

Nieuw Zeelandse spinazie

-bekend bij experimenterende moestuinders maar verder vrij onbekend.

blad is te gebruiken als spinazie, groeit met enige bewatering vrij goed en zaait zichzelf uit.

 

oh oh...zo kan ik wel even doorgaan...

 

vergeten ben ik nog :

Palmkool

Haverwortel

Knolkervel

Aardaker

Tomatillo

Brave hendrik

zeekraal

zeebiet

zeekool

Raapsteeltje

Pepino

Malvablad

Kardoen

Kliswortel

Amarant

Amarantkoren

Melde

Suikerwortel

Mierikswortel

Winterpostelein

Daslook

etc

etc

etc.

 

Dit is een deel van wat ik altijd in mijn tuin heb.

En dan heb ik het nog niet eens over wilde planten...misschien in een ander topic?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...
Op 19-9-2012 om 20:18, cafard zei:

In tijden van voedsel crisis dien je als bezitter ,

planten die ervoor in aanmerking komen om in uw eigen tuin gecultiveerd te worden als nood voedsel of op een andere clandestiene plek ( guirilia farming ) kunnen het best gezocht worden uit zaad banken van andere plekken op aarde of van heirloom seeds, vergeten groentes en kruiden , die zijn immers ook eetbaar als nood aan de man komt . knol gewassen die men hier niet kent zijn goed , het eetbare gedeelte is niet te zien boven de grond .

Of zoek met behulp van google naar rare and exotic seeds. flink zoeken en je komt van alles tegen . doe je best als het water aan de lippen staat zal iedereen weten dat paarde bloemen eetbaar zijn en madeliefjes ook . maar de planten die u zult kweken heeft nog nooit iemand van gehoord.

Een kant tekening.

Wees heel voorzichtig met gewassen van andere plekken op de aarde, die kunnen ongecontroleerde wildgroei veroorzaken.

Zoals de Japanse Duizendknoop is goed eetbaar maar groeit ontzetten snel maar is haast onmogelijk uit te roeien.

En kan ontzetten grootte schades toebrengen aan gebouwen, wegen en leidingen door hun kracht en diepe wortelstelsel.

https://www.wur.nl/nl/artikel/Japanse-duizendknoop-Wat-kun-je-eraan-doen.htm

 

Voor de rest echt een Top idee loop ik ook al jaren mee rond omdat toe te passen net als de natuur om je heen te verrijken met eetbare planten, knollen en dergelijk, gewassen die er van nature groeiden, en geen hinder veroorzaken, of te veel opvallen.

Werk altijd met inzicht en gevoel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Tot nu toe gaat t grotendeels over 'verstopt in de border', maarrrr WSHTF, hoeveel mensen gaan dan nog vrolijk hun (sier)tuin netjes houden? Oftewel; er komt 'onkruid'. Wees dat voor en verzamel zaden van eetbare wilde planten, en strooi dat tijdig uit. Wat daarvan groeit neemt ruimte in van niet-eetbaar onkruid.

Snel from the top of my head;

-klaverzuring (niet teveel consumeren; oxaalzuur)

-klaversoorten

-honingklaver

-luzerne

-wilde chichorei

-zuring

-weegbree

-dovenetels

-kaasjeskruid(malva) soorten

-de bekende paardebloem, brandnetel etc

-.....

 

Nog een tip voor de gewone tuin; Zuurbes (Berberis vulgaris)...doornige struik en eetbare besjes

aangepast door ReadyMom
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...
Op 20-11-2021 om 10:09, Gast Rien zei:

WTSHTF, weten bijna alle mensen binnen een week wat eetbaar is. Zoiets kun je niet geheim houden.

Maar je kunt natuurlijk een kleine voorsprong nemen, wellicht net genoeg.

Daarom is het ook handig om ***op een composthoop dit goed in het zicht is*** ook  te veel aan gewassen op te gooien, dan lijkt het meer dat je gewassen aan het verwijderen bent, in plaats van oogsten, je moet heel gewiekst te werk gaan, plant ook vingerhoedkruit velen weten dat de giftig zijn dan gaan ze de gewassen wantrouwen.

 

Wees met alles wijs en vindingrijk, denk goed vooruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...