Ga naar inhoud
GENEGEERD

Spruit groenten en kiem groenten , tuinieren zoals columbus deed.


cafard

Aanbevolen berichten

Columbus , wie heeft er nog nooit van gehoord . Met een apocalyps heeft hij nooit te maken gehad , maar vergeet niet dat zeevaart vroeger niet te vergelijken is met zeevaart van nu .

tegenwoordig kun je een schip bevoorraden per helikopter. toen natuurlijk niet , dus alles wat ze nodig hadden tot ze weer voet aan wal zetten moest meegenomen worden . Je kunt ze dus wel een beetje vergelijken met de preppers van vandaag , Want de scheepsruimen werden gevuld met water, wijn , en brandewijn ( voor als het echt moeilijk werd , en als er gemotiveerd moest worden ) maar ook scheeps beschuit ( soort hardkeks) , meel en graan , boter kaas vet . en levend vee.

groente en fruit voor zover het kon , het bleef niet lang goed en dan moesten ze het overboord gooien om ziekte uitbraak te voorkomen. er werden wel zaden meegenomen , zaden uit overzeese gebieden terug naar nl maar van uit nl naar andere gebieden.

Doordat er door gebrek aan groente en fruit dus vitamines ontstonden kreeg men vaak ziektes als scheurbuik. todat er tijdens een al veel te lange reis op een bepaald schip veel gevallen van scheur buik ontstonden en veel mensen op de zieken boeg lagen . boven op alle ellende ontstond er ook nog eens een enorme storm met een wolk breuk die het schip bijna liet zinken, en alle zaden nat werden. die begonnen te ontkiemen en werden opgegeten door de tot wanhoop gedreven zeelieden . die vervolgens herstelden van hun ziektes.

Hoe kon dit , in zaden zitten nog niet de vitamines die wel in de ontkiemde plantjes zitten , door zonlicht en door het ontkiemings proces waarbij bepaalde enzymen ontstaan komen er ook vitaminen in.

Ik zorg dus voor een flinke voorraad kiemzaden in huis, makelijkste is tuinkers . tuinkers groeit als je het in de volle grond zet uit tot grote planten , als je daar de rijpe zaden van opvangt kun je daarvan goedkoop veel bakjes tuinkers van maken .

Tauge ook , dat zijn de zaden van de mungboon.

verder heb je zonnebloem , radijs , brokolie rode kool , gele mosterd , fenegriek kers, alfalfa ( luzerneklaver) en nog vele andere. allemaal verkocht onder de naam spruit , kiemgroenten.

Niet elke groente is geschikt om als kiemgroente gegeten te worden , want soms is de plant giftig maar de vrucht of groente die eraan groeid niet , zoals bij tomaten het geval is.

Koop ook nooit zaden bij een zaden leverancier die niet de naam kiem of spruitgroente heeft want vaak is het zaad behandeld tegen schimmels en ziekten en dat spul wil je niet binnen krijgen.

 

Had het topic van Rodin , easy green sprouters nog niet gelezen sorry

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

hoi Mandy lifeboats , goeie naam .. aangenaam. 1 zoon zakje zal ongeveer 1 portie bedragen voor 1 persoon per dag ben ik bang. we worden eigenlijk op een gruwelijke manier afgezet door onze zaden leverancier dat komt omdat we niet betalen voor de zaden maar voor de ontwikkeling ervan . dus hun investeren het geld wat wij betaalden voor onze zaden in ontwikkeling van nieuwe verbeterde zaden . denk aan grotere opbrengst , beter bestand tegen ziekten , betere smaak enz.

de cress zaden is gewoon extra kers op de taart voor hun . heb nog niet gekeken wat er voor plant groeit uit elke cress soort , maar ik houd het voor mogelijk dat er een plant uit voorkomt die niet lekker smaakt ( in volwassen stadium , dus niet als cress) maar die wel veel zaden produceert.

dus eigenlijk gewoon een oude soort die ze nog op de schappen hadden liggen. gooi gewoon 3 zaden in de grond , groei ze uit tot volwassen plant en oogst de zaden. aan 1 plant komen 10 tegen 1 , waarschijnlijk meer zaden dan er in het complete zakje zaten waarmee je begonnen was

het is niet raadzaam om elke dag cress groentes te eten omdat de medische wereld nog niet precies weet wat erin zit. in kleine hoeveelheden is het gezond . maar het is nog nooit getest als vervanging van echte groentes.

zie het als een verloren stukje tuin project , zet zoiets op een per ongeluk open plek of gewoon op een plek die je over hebt,plastic eronder en je kunt de zaden probleemloos opvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb wel gemerkt dat sommige kiemzaden extreem gevoelig zijn voor schimmelvorming bij t ontkiemen.

Is mij bv nog niet gelukt om broccoli sprouts goed op te kweken, ondanks heel veel aandacht voor hygiene.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@cafard , sorry voor de late reactie, was een paar dagen weg. Bedankt voor je antwoord. je zegt wel een paar dingen waar ik nog niet bij stilgestaan had, zoals het niet getest zijn als vervanging voor dagelijkse groenten. Maar toch, als vitamine aanvulling zeg een keer of twee per week, zou het toch waardevol kunnen zijn. (en zowat de enige mogelijkheid hier op mijn flatje).

 

Ik geloof dat ik het toch eens ga testen, een hele uitdaging voor een serie-moordenaar van onschuldige kamerplanten ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
ik heb een mooi stukje grond beschikbaar in mijn tuin, maar gezien de periode lijkt het me nu niet verstandig om te gaan beginnen met kweken van groentes of kruiden.

Of zie ik het verkeerd en kunnen we al aan de slag?

 

Je kan nu de grond gaan voorbereiden voor het volgende jaar en alvast wat overwinterende planten poten. Maar het meeste begint pas weer in de late winter, voorjaar en zomer. Maak in de herfst alvast de bedden waarin je wilt gaan groeien en spit mest en compost onder. In de herfst bemesten is beter dan in het voorjaar omdat de stoffen al deels worden opgenomen en zo de tere wortels van de jonge plantjes in het voorjaar hierdoor niet verbranden. Let wel op dat als je erwten/bonen/peultjes wilt gaan kweken en deze wil inmaken in weckpotten je geen kippenmest gebruikt. Dan gaan ze namelijk in de pot gisten en zijn ze niet langer eetbaar. Wil je ze niet wecken kan kippenmest wel gewoon (maar andere mest kan ook prima).

 

Planten die je kunt poten in de herfst zijn knoflook (oktober/november maar het moet een ras zijn die winterhard is, vollegrond), tuinbonen (van late herfst eventueel glas/folietunnel to late vooraar)

 

Planten die je in de winter kunt uitpoten sjalotten (late winter tot vroege voorjaar, vollegrond), bloemkool (kan ik elk seizoen, midwinter kan je onder glas/folietunnel poten en uitzaaien in volle grond in voorjaar. Oogst vroege zomer, kies goed winterhard ras). Sla (vanaf late winter tot en met zomer, voor de winter een winterhard ras en moet onder glas/folietunnel), rapen (late winter onder glas/folietunnels), koolrabi (late winter onder glas/folietunnel), radijs (vanaf late winter onder glas/folietunnels), komkommers (na de laatste vorst onder glas), knolselderij (late winter tot vroege voorjaar).

 

Verder raad ik het gebruik van pesticiden en vooral ook kunstmest af. Pesticiden wil je gewoon niet op je bordje en kunstmest maakt het leven in de grond dood waardoor je elk jaar steeds meer kunstmest moet gebruiken voor de zelfde opbrengst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een mooi stukje grond beschikbaar in mijn tuin, maar gezien de periode lijkt het me nu niet verstandig om te gaan beginnen met kweken van groentes of kruiden.

Of zie ik het verkeerd en kunnen we al aan de slag?

 

Als je lid wordt van de nieuwsbrief van http://www.tuinadvies.be/tuintips_voor_de_maand_oktober.htm dan krijg je elke keer tips voor die periode van het jaar. Er is ook een tuinkalender op hun site met info voor de tuin in elke maand: http://www.tuinadvies.be/tuinkalender_oktober.htm (zie kopje moestuin)

Link naar reactie
Delen op andere sites

'sprouts' zijn inderdaad heel makkelijk te kweken. Zoals Mrs.Lotte al zei, op een paar vellen keukenpapier, zaden erop en elke dag een beetje nat houden. Zo heb ik het vroeger ook op school gedaan.

Kiemgroenten zitten boordevol vitaminen en zijn heel snel en heel makkelijk te kweken. Binnen 7-10 dagen kan je oogsten en eten.

 

Een aantal kiemgroenten om mee te experimenteren:

 

Alfalfa

Kikkererwtenkiemen

Linzenkiemen

Radijskiemen

Rettichkiemen

Prijkiemen

Rode bietenkiemen

Rode koolkiemen

Tarwekiemen

Venkelkiemen

Zonnebloemkiemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@leidseprepper

Heb sinds kort een hennepzakje voor de spruiten. Werkt perfect en zonder schimmelvorming. Zaden voorweken, in de zak en elke dag twee keer bevochtigen. Veel beter dan mijn eerdere pogingen met kastjes en vloeitjes.

 

Je bedoelt zo'n afsluitbaar plastic ding? Toch niet zo'n klein dingie - daar kunnen zo'n beetje 3 alfalfaatjes in! Of doe je aan hennep per kilo?? ;-)))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bedoelt zo'n afsluitbaar plastic ding? Toch niet zo'n klein dingie - daar kunnen zo'n beetje 3 alfalfaatjes in! Of doe je aan hennep per kilo?? ;-)))

 

Hij/zij bedoeld een klein soort jutezakje ( maar dan van hennep;))ter grote van een diepvrieszak, met een koordje om het te sluiten.

 

In een panty kan het ook trouwens;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn veel groenten die de winter uit de moestuin gegeten kunnen worden, ook als het vriest, bijvoorbeeld boerenkool, winterpostelein, veldsla. Maar om nu nog te zaaien is te laat, Het komt waarschijnlijk niet meer op. Wat ik wel altijd in het najaar al in de grond zet zijn tenen knoflook. Dan hebben ze in het voorjaar een snelle start.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij/zij bedoeld een klein soort jutezakje ( maar dan van hennep;))ter grote van een diepvrieszak, met een koordje om het te sluiten.

 

In een panty kan het ook trouwens;)

 

Dat was mijn eerste gedachte. Maar als ik google op hennepzakje, dan duiken alleen de plastic zakjes op. Zijn vermoedelijk populairder..

Dusss.. heb je dan n link voor me, waar die dingen te krijgen zijn? Kan ik een frisse herstart maken met de kiemenkwekerij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was mijn eerste gedachte. Maar als ik google op hennepzakje, dan duiken alleen de plastic zakjes op. Zijn vermoedelijk populairder..

Dusss.. heb je dan n link voor me, waar die dingen te krijgen zijn? Kan ik een frisse herstart maken met de kiemenkwekerij.

@Toverlevingsdrang

Ah, alsnog gevonden..

http://www.slowjuice.nl/tribest-sproutman-hennep-kiemzak.html

 

Het woord kiemzak doet wonders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt volgens mij ook zelf 'zakjes' maken van, maar dan wat je gebruikt om kleding te voorzien van een voering (te vinden op de markt), weet niet hoe het heet. Lijkt op watten

 

Hydrofiele washandjes van de Hema, doen het ook goed. Ik heb zo'n kiemzak en die is non stop in gebruik, maar inmiddels weet ik zeker dat zo'n washandjes het ook prima doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hydrofiele washandjes van de Hema, doen het ook goed. Ik heb zo'n kiemzak en die is non stop in gebruik, maar inmiddels weet ik zeker dat zo'n washandjes het ook prima doet.

 

Gebruik je de kiemzak/washand voor alle soorten kiemen of alleen voor de grotere peulvruchten enzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...