Ga naar inhoud
GENEGEERD

We gaan er langzaam aan beginnen


Gast armageddon

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Interessant artikel, ik vind wel dat ze het speculeren van voedselprijzen op de beurs dringend eens aan banden moeten leggen.

Ik vind van niet. Speculanten zorgen ervoor dat in tijden van schaarste meer voedsel beschikbaar is. Prijs is een maatstaf van schaarste; een lage prijs wilt zeggen dat er overvloed is, een hoge prijs schaarste. Om winst te maken moet een speculant goedkoop (oftewel: ten tijden van relatieve overvloed) inkopen, en duur (oftewel: ten tijde van relatieve schaarste) verkopen. De volatiliteit in de beschikbaarheid van voedsel wordt door speculanten dus verlaagd, waardoor er in tijden van schaarste meer voedsel beschikbaar is, en dus minder honger geleden wordt. Of ze het nou hun intentie is of niet, goede speculanten zijn weldoeners (slechte speculanten lijden verlies en drijven zichzelf uit de markt, waardoor de goede overblijven).

Elaboratie: http://www.meervrijheid.nl/index.php?pagina=1874

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Rothbard,

 

Ik heb de link die je hebt bijgesloten gelezen en die is helder. Ik heb geen idee hoe speculeren in voedsel precies verloopt maar ik kan me ook voorstellen dat indien er veel geld op rekeningen staat waar weinig of geen rendement op wordt gehaald omdat de rente laag is er door de beheerders hiervan gekeken wordt of er ergens anders mogelijkheden zijn waarmee meer rendement gehaald kan worden. Als dit dan tot "voedselspeculatie" leidt waardoor de prijzen in korte tijd erg stijgen dan is dit erg vervelend voor degenen die van deze voedselbron afhankelijk zijn. Is het de laatste jaren niet zo, dat er wel erg veel geld bij is gekomen waar een rendement mee gehaald moet worden en dat dit geld in markten geïnvesteerd wordt waardoor het evenwicht op deze markten te veel verstoort wordt, waardoor de "natuurlijke" marktwerking zoals die in de link is beschreven misschien niet meer zo kan werken ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Rothbard,

 

Ik heb de link die je hebt bijgesloten gelezen en die is helder. Ik heb geen idee hoe speculeren in voedsel precies verloopt maar ik kan me ook voorstellen dat indien er veel geld op rekeningen staat waar weinig of geen rendement op wordt gehaald omdat de rente laag is er door de beheerders hiervan gekeken wordt of er ergens anders mogelijkheden zijn waarmee meer rendement gehaald kan worden. Als dit dan tot "voedselspeculatie" leidt waardoor de prijzen in korte tijd erg stijgen dan is dit erg vervelend voor degenen die van deze voedselbron afhankelijk zijn. Is het de laatste jaren niet zo, dat er wel erg veel geld bij is gekomen waar een rendement mee gehaald moet worden en dat dit geld in markten geïnvesteerd wordt waardoor het evenwicht op deze markten te veel verstoort wordt, waardoor de "natuurlijke" marktwerking zoals die in de link is beschreven misschien niet meer zo kan werken ?

Nou ik ben eens benieuwd hoe lang het duurt voordat mr bruin de vrije markt van RB over zichheen krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...