Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nieuwe noodradio


Robijn

Aanbevolen berichten

Hallo Allen,

 

Helaas is mijn oude noodradio overleden en ben ik opzoek naar een nieuwe.
Wie weet wat op dit moment een goede radio is. Wie kan mij op weg helpen.
 

Mijn wensen:

- handcrank

- lithium batterij

- zonnecel

(- uiteraad via het net kunnen opladen maar dat is nagenoeg standaard)

 

Voor iedereen het vraagt nee hij is ECHT niet meer te repareren. De radio heeft gedaan aan acute zelfontbranding. Het beestje was al 9 jaar oud en er is kortsluiting ontstaan in de lithium batterij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 3 maanden later...
Op 28-2-2022 om 15:41, Robijn zei:

Hallo Allen,

 

Helaas is mijn oude noodradio overleden en ben ik opzoek naar een nieuwe.
Wie weet wat op dit moment een goede radio is. Wie kan mij op weg helpen.
 

Mijn wensen:

- handcrank

- lithium batterij

- zonnecel

(- uiteraad via het net kunnen opladen maar dat is nagenoeg standaard)

 

Voor iedereen het vraagt nee hij is ECHT niet meer te repareren. De radio heeft gedaan aan acute zelfontbranding. Het beestje was al 9 jaar oud en er is kortsluiting ontstaan in de lithium batterij.

Wat voor radio heeft u het hier over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb vorige maand deze https://www.bol.com/nl/nl/p/sangean-mmr-99-dab-midnight-black-fm-dab-noodradio/9300000113250669/?bltgh=g6-YWL8qqXdLTseuw1ZPbQ.gKzt3ERQ0oUm26Cfm-RL1A_0_11.12.ProductTitle aangeschaft.

Wel prijzig, maar werkt perfect, opladen via netstroom duurt ongeveer 3 uur, radio afspelen doet ie dan 25 uur, vijf minuten slingeren is +/- half uur radio, alles uitgetest.

Goede ontvangst, ook op DAB+, mooi geluid, sleeperfunctie,wekkerfunctie, noem maar op.

Zoals ik al zei, wel prijzig maar dik tevreden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een aantal Midland CT590S radio's, dit zijn "walkie talkies" in de HAM radio band (net als de bekende baofeng UV5R's); deze hebben ook een FM ontvanger ingebouwd. Opladen kan zowel in de auto, als thuis/onderweg met m'n Goal Zero zonnepaneeltjes en accu/inverter pakket. Aangezien ik die radio toch al bij me/in de buurt heb (1 in de auto, 1 op kantoor, meerdere thuis en in de bunker) is dat voor mij de meest logisch oplossing, een losse ontvanger meeslepen heeft voor mij verder geen nut. Voor het serieuzere werk heb ik een scanner die van 30MHz t/m 3000MHz kan ontvangen. Is ook dat nog niet voldoende, dan zijn er diverse SDR's beschikbaar die al vanaf enkele kHz werken.

 

Verder heeft elke auto wel een radio die in noodgevallen ruim voldoende is om de nationale noodzender te kunnen beluisteren.

 

Gratis tip: Zoek op wat de noodfrequentie in je woongebied is en schrijf die op een stickertje die je op de radio plakt, zo hoef je als 't nodig mocht zijn, niet te gaan zoeken.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Wâldrinner zei:

Ah oké, ik dacht dat je een gewone radio bedoelde.

Ik heb zelf ook twee scanners één met 9000 kanalen, twee meter zenden en ontvangen kan ik ook

Baofeng UV5-R heb ik ook, en meer van dat spul, communicatie gaat wel lukken, maar dan heb ik je bericht verkeerd begrepen.🤔

Jij bent de topic starter niet zie ik nu, sorryyyy

 

Ben er zeker niet helemaal bij met mijn hoofd.😁😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Excusess voor het opnieuw in het leven wekken van een oud toppic, dit leek mij echter de beste plaats. 
Ook ik ben op zoek naar een nieuwe (eerste) noodradio. De Radio van @Wâldrinner lijkt me top, maar is mij voor nu iets te duur. 

Dus een vandaar mijn vraag aan de experts, welke noodradio zouden jullie aanschaffen met een budget van rond de € 60,- 
Zal m puur als noodradio gebruiken, dus de oplag in en moet met de hand (idealieter +zon) opgeladen kunnen worden voor noodgevallen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het forum en leuk dat jij je hebt aangemeld,

 

Zonder persoonlijke ervaring op gebied van kwalitatief goede noodradio's, kan ik wel een paar aanbevelingen doen over hetgeen waar een radio wenselijk aan zou mogen voldoen naar mijn mening.

1. Geen vaste accu maar met oplaadbare batterijen.

2. FM/AM/SSB en eventueel meer.
3. Externe aansluiting voor zonnepaneel indien mogelijk.

4. Bestand tegen spatwater en stof. 

5. Geen alarm functies! 

Dit laatste is voor mij wel een dingetje, wanneer je ergens bent en je wilt niet opvallen dan is er niets ergens dan een radio met allemaal mooie knopjes en functies die je kunnen verraden van locaties of aandacht trekt van anderen. Je zou niet de eerste zijn die een flashlight S.O.S. functie per ongeluk inschakelt. Tevens is het ook zo dat hoe meer er op zit, hoe sneller het kapot kan gaan. Ik ben er van overtuigd dat vele ervaren preppers je kunnen adviseren in welk product sterk is en weinig problemen geeft, maar probeer voor jezelf na te denken waar je het wilt gebruiken en wat je echt nodig bent. 

Ingebouwde zonnepaneeltjes zijn leuk, maar bij slecht weer of moeten schuilen ga je er niet veel aan hebben en zijn ze domweg te klein. Dit is voort mij een reden dat ik de mogelijkheid wil hebben om een externe lader te kunnen aansluiten of losse batterijen die je kunt verwisselen. Met een handslinger opladen is wel een groot voordeel, maar zou adviseren om naar een zaak te gaan om dit eens aan te voelen. Ik stond in een grote campingzaak met diverse radio's en het voelde niet allemaal stevig aan en heb dus ook nog niets gekocht, maar ik denk dat ervaren preppers je wel kunnen vertellen wat goede kwaliteit is om dit te voorkomen.

Persoonlijk wil ik het simpel, degelijk en niet al te fancy hebben. Uiteraard is het allemaal een persoonlijke keuze en staat iedereen vrij om bepaalde wensen te hebben waar het aan moet voldoen, er kan een goede reden zijn om een zaklamp, telefoonlader, wekker en diversen ook als functie te willen hebben. Ik wens je veel succes met je keuze en verwacht dat je nog goed advies van anderen gaat krijgen. 

Hartelijke groet. 



PS: Je mag gerust een nieuw topic aanmaken om het persoonlijk te houden en eventuele ervaringen te delen tijdens je zoektocht. 👍

aangepast door Nachtschaduw
Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, Nachtschaduw zei:

Welkom op het forum en leuk dat jij je hebt aangemeld,

 

Zonder persoonlijke ervaring op gebied van kwalitatief goede noodradio's, kan ik wel een paar aanbevelingen doen over hetgeen waar een radio wenselijk aan zou mogen voldoen naar mijn mening.

1. Geen vaste accu maar met oplaadbare batterijen.

2. FM/AM/SSB en eventueel meer.
3. Externe aansluiting voor zonnepaneel indien mogelijk.

4. Bestand tegen spatwater en stof. 

5. Geen alarm functies! 

Dit laatste is voor mij wel een dingetje, wanneer je ergens bent en je wilt niet opvallen dan is er niets ergens dan een radio met allemaal mooie knopjes en functies die je kunnen verraden van locaties of aandacht trekt van anderen. Je zou niet de eerste zijn die een flashlight S.O.S. functie per ongeluk inschakelt. Tevens is het ook zo dat hoe meer er op zit, hoe sneller het kapot kan gaan. Ik ben er van overtuigd dat vele ervaren preppers je kunnen adviseren in welk product sterk is en weinig problemen geeft, maar probeer voor jezelf na te denken waar je het wilt gebruiken en wat je echt nodig bent. 

Ingebouwde zonnepaneeltjes zijn leuk, maar bij slecht weer of moeten schuilen ga je er niet veel aan hebben en zijn ze domweg te klein. Dit is voort mij een reden dat ik de mogelijkheid wil hebben om een externe lader te kunnen aansluiten of losse batterijen die je kunt verwisselen. Met een handslinger opladen is wel een groot voordeel, maar zou adviseren om naar een zaak te gaan om dit eens aan te voelen. Ik stond in een grote campingzaak met diverse radio's en het voelde niet allemaal stevig aan en heb dus ook nog niets gekocht, maar ik denk dat ervaren preppers je wel kunnen vertellen wat goede kwaliteit is om dit te voorkomen.

Persoonlijk wil ik het simpel, degelijk en niet al te fancy hebben. Uiteraard is het allemaal een persoonlijke keuze en staat iedereen vrij om bepaalde wensen te hebben waar het aan moet voldoen, er kan een goede reden zijn om een zaklamp, telefoonlader, wekker en diversen ook als functie te willen hebben. Ik wens je veel succes met je keuze en verwacht dat je nog goed advies van anderen gaat krijgen. 

Hartelijke groet. 



PS: Je mag gerust een nieuw topic aanmaken om het persoonlijk te houden en eventuele ervaringen te delen tijdens je zoektocht. 👍

Ik ga een eind met je mee maar weet wel dat oplaadbare batterijen lang niet zo veel capaciteit hebben als gewone.Ik zou eerder gaan voor een grotere externe accu die je laad met zonnecellen oid.en dan via de laagspanningsingang de radio laat voeden.Alles wat je oplaad door een aparaat,bijv een radio of lamp kost je energie.Je genereert door te laden door een aparaat warmte en dat is verlies.Als je dan zuinig met alles wilt/moet doen moet je daar ook rekening mee hhouden.je kan de accu ook tegelijk voor bijv licht oid gebruiken,dubbele functie dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het hier mee eens en doe dit zelf wel in de toekomst, maar de vraagsteller wil een radio die compact is en kan dan niet adviseren om een externe accu met zonnepanelen aan te schaffen. Wel zijn er mogelijkheden om met een klein extern paneeltje van 5V op te laden naar mijn weten, en een aansluiting op de radio is dan voor de toekomst zeer interessant mocht de vraagsteller dit later willen. Althans, er van uitgaande dat dit kan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Nachtschaduw zei:

Ben het hier mee eens en doe dit zelf wel in de toekomst, maar de vraagsteller wil een radio die compact is en kan dan niet adviseren om een externe accu met zonnepanelen aan te schaffen. Wel zijn er mogelijkheden om met een klein extern paneeltje van 5V op te laden naar mijn weten, en een aansluiting op de radio is dan voor de toekomst zeer interessant mocht de vraagsteller dit later willen. Althans, er van uitgaande dat dit kan...

Ik heb zo een portable paneel en dat duurt wel lang voordat je alles vol hebt.Denk dan rustig aan 2 dagen met superzon om een setje van 5 AA vol te krijgen.Je moet eigenlijk constant bijladen dus dat paneel steeds aangesloten houden en laten laden om de schade beperkt te houden.

Afbeelding van WhatsApp op 2024-04-05 om 16.54.48_0513ee1e.jpg

aangepast door Dutch moose
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor deze info, erg nuttig. 

Voor wat meer achtergrond info. Ik wil de radio gebruiken voor thuis, in het geval van een verstoring in voorzieningen (water, voedsel, veiligheid) wil ik de mogenlijkheid hebben om met mijn gezin een week+ zonder al te veel stress te kunnen bestaan. 

De radio is er dus om te luisteren hoe ''het'' gaat waneer electra en/of internet het niet meer doen. 

Ik heb een aantal zonnenpanelen (op dak) welke ik als noodelectra kan gebruiken. (ik wil nog even sparen voor een thuis accu) 
 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-11-2022 om 17:20, Wâldrinner zei:

Ik heb vorige maand deze https://www.bol.com/nl/nl/p/sangean-mmr-99-dab-midnight-black-fm-dab-noodradio/9300000113250669/?bltgh=g6-YWL8qqXdLTseuw1ZPbQ.gKzt3ERQ0oUm26Cfm-RL1A_0_11.12.ProductTitle aangeschaft.

Wel prijzig, maar werkt perfect, opladen via netstroom duurt ongeveer 3 uur, radio afspelen doet ie dan 25 uur, vijf minuten slingeren is +/- half uur radio, alles uitgetest.

Goede ontvangst, ook op DAB+, mooi geluid, sleeperfunctie,wekkerfunctie, noem maar op.

Zoals ik al zei, wel prijzig maar dik tevreden.

Dan ben je goed opgelicht, maak altijd eerst een foto/ printscreen en zet deze in de zoekfunctie op aliexpres. jou radio kost daar 50 euro.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, DBP zei:

Dan ben je goed opgelicht, maak altijd eerst een foto/ printscreen en zet deze in de zoekfunctie op aliexpres. jou radio kost daar 50 euro.

Ik ben ook benieuwd wat die DAB+ gaat doen als het internet eruit ligt.Is voor nood een leuke maar vaak helaas overbodige functie ben ik bang.Ga voor een goede analoge radio,daar heb je nog ontvangst genoeg van zenders die gewoon bijv via de FM/AM en/of korte golf uitzenden.Ik heb een Sangean ATS404,niet een super de luxe radio maar genoeg,gaat al jaren met me mee op reis,superzuinig op een setje AA en goede ontvangst.Oh ja,en een marktplaats deal van 35 euro,

aangepast door Dutch moose
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-4-2024 om 08:23, Danmaarzeker zei:

een week+ thuis om te luisteren hoe ''het'' gaat waneer electra en/of internet het niet meer doen. 
 


Simpele AM/FM radio op AA en een doosje Duracel AA kopen die 10 jaar goed blijven (heb je de batterijen ook direct geprept). Een simpele radio van een 5 tot 10 euro kan al prima voldoen en je bent feitelijk niet echt iets bijzonders nodig. Hoe kleiner hoe beter, dan kun je hem ook nog meenemen in een jaszak of tas (leuk als je ook een soort EDC of BoB wilt hebben op den duur, noodtassen voor onderweg of vluchten). Ik ga er dan vanuit dat het echt om pure nood gaat en het in elk geval iets hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...