Ga naar inhoud
GENEGEERD

hoe het best 100 euro investeren in preppen


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dat is best wel een lastige.

Mijn eerste gedachte is wat zakken rijst (4kg zakken - of meer) met wat smaakmakers om de rijst er door te krijgen. Doe er nog wat vitamines, mineralen en zout bij.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Rien zei:

Dat is best wel een lastige.

Mijn eerste gedachte is wat zakken rijst (4kg zakken - of meer) met wat smaakmakers om de rijst er door te krijgen. Doe er nog wat vitamines, mineralen en zout bij.

 

 

Bedankt voor je reactie!

 

En dan gewoon die plastic zakken rijst van de appie? Moet ik dan nog ergens op letten bij opbergen? Is het iets wat muizen bijvoorbeeld graag eten? Heb nog wel wat ruimte onder m'n bed maar bijvoorbeeld in de zomer kan het zo 30 graden op de slaapkamer worden. Is dit dan een probleem voor zo'n zak rijst?

 

Hoe lang blijven die zakken rijst goed? kost echt niks zo'n grote zak rijst, best veel kcal ook zo'n zak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste @DikkeFrikandel,

 

Vandaag hebben we redelijk wat pakjes basissoep verpakt met een kruiden buideltje bij Action gekocht, smaakt goed, en je haalt wilde groenten uit de natuur en je hebt best een goede smakelijke maaltijd en heel goedkoop en zeker gezond.

Met een doos vol met de basissoep pakjes heb je een basis voor heel wat natuur gerechten.

Brandnetelsoep.

Lindeboombladeren.

Paddenstoelensoep.

Zevenbladsoep.

Zo kan je wel doorgaan met gezond maaltijden, en heel goedkoop.

 

Ook versterken om af en toe een beetje vlees te eten, koop gedroogd vlees, snij het heel fijn en doe het door de soep heen.

Gedroogde paddenstoelen zijn ook handig.

 

Je kan ook heel wat van de pakjes meenemen voor in de rugzak, mocht je uit het huismoeten, de groenten vind je wel onderweg, uiteraard ik je rugzak een pannetje en iets om een vuurtje te maken.

 

Sawyer mini SP128 waterfilter

€39,95

Een goede waterfilter, met een losse koolfilter.

Een goede waterfilter kan je kopen bij: https://www.preppershop.nl/product/sawyer-mini-waterfilter-sp128/

Het Sawyer mini SP128 waterfilter is een zeer compact, duurzaam en lichtgewicht waterfilter. Geschikt voor bushcraft, survival en outdoor activiteiten. Hiermee zuiver je snel en eenvoudig meer dan 370.000 liter water. Dat maakt deze Sawyer waterfilter tot een uniek waterfilter met een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding. Neem het filter ook mee op verre reizen waar het drinkwater niet te vertrouwen is. Zo heb je altijd schoon drinkwater bij de hand.

 

 

Het is zo klein dat je het haast dat je het zo in je binnenzak kan stoppen.

1391450400_2022-02-03(3).thumb.png.5fad299d6b1344dd2a45cd5cb54403e7.png

 

De werking van het waterfilter:

Het grote voordeel van de Sawyer mini SP128 in vergelijking met andere waterfilters en waterzuiveringsmethoden is dat je bij dit filter niet hoeft te pompen, geen chemicaliën hoeft toe te voegen, niet hoeft te wachten en je geen zorgen hoeft te maken over de werking. Je filtert het water door het met een waterzak door het filter te persen of door via het filter water aan te zuigen. Heel simpel en zonder veel kracht.

0,1 micron filter membraan:

De Sawyer mini SP128 is voorzien van een 0,1 micron holle vezel membraan. Dit zorgt ervoor dat 99,9999% van alle bacteriën (zoals salmonella, E.Coli en cholera) en 99,9999% van alle protozoa (zoals giardia en cryptosporidum) worden verwijderd. Ook word de smaak verbeterd. Alle Sawyer waterfilters voldoen aan de aanbevolen eisen van het Environmental Protection Agency (EPA)

Lange levensduur:

De Sawyer mini gaat ongeveer 370.000 Liter water mee. Je hoeft namelijk bij dit filter geen onderdelen te vervangen. Zodra het water minder goed door het filter heen loopt, kun je hem doorspoelen met de meegeleverde backwash spuit. Hiermee spuit je het water in de tegenovergestelde richting door het filter, waardoor de vervuiling in het waterfilter word weggespoeld. Het filter verslijt dus niet en raakt niet snel verzadigd.

Sawyer mini is voorzien van een schroefsluiting waarmee je hem eenvoudig op een frisdrankfles of de meegeleverde Squeezable Pouch monteert. Zo kun je er direct mee drinken. Aan de drinkzijde van het waterfilter zit een hersluitbare dop. Deze is niet lekdicht en dus alleen te gebruiken om te drinken, daarna is aanbevolen om het filter van de fles af te halen om lekken te voorkomen. De Sawyer mini heeft ook een meegeleverd rietje waardoor je makkelijk direct uit een waterbron kan drinken (zoals een meertje of rivier).

De Sawyer mini SP128 wordt compleet geleverd en is direct klaar voor gebruik. In de doos vind je het filter zelf, een 0,5L waterzak, een drinkrietje, een backwash spuit en de onderhouds- en reinigings instructies.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even in vogelvlucht.

 

Hoe maak je een vuurtje.

Met een magnesiumstick en schraper, van een goed merk.

 

Om een vuurtje te starten gebruik je dus de magnesiumstick, witte berkenbast schil, fijne droge takjes of ander verdorde begroeiing wat heel droog is.

Drie stenen om je pannetje stabiel op te plaatsen.

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een rugzak.

Koop een waterdichte waterdichte zak 120 liter, en maak een heel goed passende ventilerende dempende lichte rugsteun waar je het op kan bevestigen, en je kan de meest ideale rugzak creëerden, die misschien ook nog als drijver kan worden gebruikt en dat voor weinig geld.

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden, DikkeFrikandel zei:

Hoe lang blijven die zakken rijst goed? kost echt niks zo'n grote zak rijst, best veel kcal ook zo'n zak.

Bij de aldi of lidl krijg je ze nog goedkoper dan de AH.

Hoe lang is rijst houdbaar? : https://www.bewaarwijzer.nl/granen-rijst-en-pasta/houdbaarheid-rijst/

 

Dus zo'n 4 a 5 jaar (ongeopend).

 

Natuurlijk zet je een roulatie systeem op waarbij je voordurend ontneemt en aanvult.

 

Voorbeeld 4Kg zak rijst, en je gebruikt 200gr per week => 1 zak gaat 20 weken mee.

Uitgaande van 4 jaar houdbaarheid: 4 * 52 / 20 = 10 zakken rijst.

Dan koop je nu 10 zakken, en begint direct met het gebruik er van. Wanneer de eerste zak leeg is, koop je daar weer een volle voor terug, maar die gaat onder op de stapel natuurlijk. (En natuurlijk wacht je even met het aanvullen tot er een aanbieding is... maar dat spreekt vanzelf.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@DikkeFrikandel, als je na alle voorgaande tips nog wat over hebt van je 100 euro , koop dan ook nog

wat kaarsen en lucifers en/of wegwerpaanstekers.

Samen met de firesteel van JJ&A een mooie rule-of-three!

Het is wel geen eten of drinken , maar een beetje licht en warmte en een vuurtje kunnen maken  om je 

eten eetbaar te maken is nooit verkeerd .

 

En of muizen graag rijst eten?? Awel, aan wie vraag je het haha : nou en of,reken maar !!

Muizen vreten trouwens aan bijna alles, hoor....

Ik ben heel benieuwd wat je uiteindelijk van je 100 euro allemaal gekocht hebt !

De kassabon hoeft er niet perse bij.....😉

groet,mevr.Grijpstra

 

edit: ik merk trouwens dat in diverse supermarkten ,althans bij Lidl en Jumbo hier, lucifers niet meer worden verkocht !!!

aangepast door mevr.Grijpstra
toevoeging
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, mevr.Grijpstra zei:

En of muizen graag rijst eten?? Awel, aan wie vraag je het haha : nou en of,reken maar !!

Muizen vreten trouwens aan bijna alles, hoor....

Een kat past ook nog in het budget 😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden, mevr.Grijpstra zei:

@DikkeFrikandel, als je na alle voorgaande tips nog wat over hebt van je 100 euro , koop dan ook nog

wat kaarsen en lucifers en/of wegwerpaanstekers.

Samen met de firesteel van JJ&A een mooie rule-of-three!

Het is wel geen eten of drinken , maar een beetje licht en warmte en een vuurtje kunnen maken  om je 

eten eetbaar te maken is nooit verkeerd .

 

En of muizen graag rijst eten?? Awel, aan wie vraag je het haha : nou en of,reken maar !!

Muizen vreten trouwens aan bijna alles, hoor....

Ik ben heel benieuwd wat je uiteindelijk van je 100 euro allemaal gekocht hebt !

De kassabon hoeft er niet perse bij.....😉

groet,mevr.Grijpstra

 

edit: ik merk trouwens dat in diverse supermarkten ,althans bij Lidl en Jumbo hier, lucifers niet meer worden verkocht !!!

Ik denk dat ik een waterfilter ga kopen voor 40 euro en dat ik de overige 60 euro in rijst en havermout stop. Havermout ga ik dan rouleren want dat eet ik heel veel en rijst zal ik na een paar jaar wel vervangen voor die paar tientjes want ik ben van plan goedkope rijst in te slaan voor t geval van nood. En wat daarnaast ook nog wel handig is denk ik, zijn een paar flessen water.

 

Havermout is ook te eten zonder te verhitten. Met rijst gaat dit niet zo goed dacht ik.

 

Is er ergens ook een winkel in noord nederland waar ik zo'n waterfilter kan kopen? Stel je koopt een heleboel prepspul bij een winkel, en SHTF, dan weet diegene van de webwinkel waar alles ligt, halen ze zo hun waterfilter weer op xD

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

@DikkeFrikandel:

probeer voor een waterfilter eens bij Prepshop.nl!

weet niet of je anoniem af kunt halen,maaf zij zullen zeker bij SHTF je filter niet terughalen,ze preppen nl zelf ook!

ze weten zelfs nu ook al wat je allemaal hebt namelijk.

nou ja,ze zouden misschien eventueel kunnen weten 🤣

iig van je rijst,havermout en water. en van je waterfilterplannen 😁

 

havermout kun je droog eten,maar dan zul je er goed bij moeten drinken!

weken in koud water kan ook,lekker is iets anders.

rijst schijn je ook te kunnen garen door het in water te weken. is op het forum wel eea over te vinden,heb zelf geen ervaring daarmee.

Hopelijk bestaat je voorraad niet  alleen maar uit rijst,havermout en water?

Dit zijn zaken waarvan je extra in voorraad neemt,neem ik aan?

Naast zaken die je al hebt en die vitamines en eiwitten leveren?

groet,mevr.Grijpstra

 

 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, mevr.Grijpstra zei:

 

@DikkeFrikandel:

probeer voor een waterfilter eens bij Prepshop.nl!

weet niet of je anoniem af kunt halen,maaf zij zullen zeker bij SHTF je filter niet terughalen,ze preppen nl zelf ook!

ze weten zelfs nu ook al wat je allemaal hebt namelijk.

nou ja,ze zouden misschien eventueel kunnen weten 🤣

iig van je rijst,havermout en water. en van je waterfilterplannen 😁

 

havermout kun je droog eten,maar dan zul je er goed bij moeten drinken!

weken in koud water kan ook,lekker is iets anders.

rijst schijn je ook te kunnen garen door het in water te weken. is op het forum wel eea over te vinden,heb zelf geen ervaring daarmee.

Hopelijk bestaat je voorraad niet  alleen maar uit rijst,havermout en water?

Dit zijn zaken waarvan je extra in voorraad neemt,neem ik aan?

Naast zaken die je al hebt en die vitamines en eiwitten leveren?

groet,mevr.Grijpstra

 

 

 

hm misschien ook maar een potje multi erbij. Eiwit is nou het enige waar ik een kleine voorraad van heb en dat bedenk ik me nu pas nu je het benoemd, heb een paar kg eiwitpoeder staan om de chest nog even te laten groeien nu het nog kan en dat koop ik vaak per 5kg als het in de aanbieding is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, mevr.Grijpstra zei:

 

@DikkeFrikandel:

probeer voor een waterfilter eens bij Prepshop.nl!

weet niet of je anoniem af kunt halen,maaf zij zullen zeker bij SHTF je filter niet terughalen,ze preppen nl zelf ook!

ze weten zelfs nu ook al wat je allemaal hebt namelijk.

nou ja,ze zouden misschien eventueel kunnen weten 🤣

iig van je rijst,havermout en water. en van je waterfilterplannen 😁

 

havermout kun je droog eten,maar dan zul je er goed bij moeten drinken!

weken in koud water kan ook,lekker is iets anders.

rijst schijn je ook te kunnen garen door het in water te weken. is op het forum wel eea over te vinden,heb zelf geen ervaring daarmee.

Hopelijk bestaat je voorraad niet  alleen maar uit rijst,havermout en water?

Dit zijn zaken waarvan je extra in voorraad neemt,neem ik aan?

Naast zaken die je al hebt en die vitamines en eiwitten leveren?

groet,mevr.Grijpstra

 

 

 

Misschien ook maar wat pinda's aanschaffen dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kwam toevallig vandaag blikken soep in de ah tegen die ik nog niet eerder had gezien. waren grote blikken tomaten, erwten, groete, champignonsoep en een paar andere. Allemaal rond de 1,20 per stuk. Vond die nog een goede toevoeging aan de verzameling

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...