Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Docu]VPRO Tegenlicht: De Schuld Van De Bank (17 sept 2012)

Dr.Prepper
 Share

Recommended Posts

Tegenlicht vanavond: "Door toedoen van de banken zit Nederland in de diepste crisis sinds de jaren dertig. Miljarden euro’s belastinggeld waren nodig om het financieel systeem op de been te houden en het einde van de reddingsoperaties is nog lang niet in zicht. De banken lijken dan wel gered, maar overheid en burger zuchten onder ongekende bezuinigingen.

Hadden we, achteraf gezien, de banken niet beter failliet kunnen laten gaan?

Hebben de banken echt geleerd van de kredietcrisis?

En, waar blijven de alternatieven?

Deze vragen legt Tegenlicht voor aan onder andere oud-president van De Nederlandsche Bank, Nout Wellink, en aan het ‘Sustainable Finance Lab’ van Herman Wijffels. "

http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2012-2013/banken.html

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Bij dit draadje moet ik denken aan de filosoof Rousseau die ergens ongeveer het volgende schreef, sorry ik moet even uit een slecht geheugen putten; Waarom zijn we de hufters die in de vrije periode waarin er nog helemaal geen grondbezit bestond, vier paaltjes in de grond sloegen en riepen: Dit is van MIJ, waarom zijn we die hufters gaan geloven?

Waarom geloven we nog steeds dat de een op grond van een paar getallen in een computer of een paar bedrukte stukken toiletpapier de slaaf van de ander is. Laten we dit verwerpelijke geloof afzweren en een betere manier verzinnen om met elkaar om te gaan.

Link naar reactie

Goede uitzending waar op vrij simpele wijze de dieper liggende factoren werden belicht. Niet zo oppervlakkig als gebruikelijk, en zeker niet populistisch.

Natuurlijk schiet elke uitzending van een uurtje te kort, en een paar uitspraken van het 3-koppige nl "panel" waren imo iets te self-serving.

Het fundamentele idee dat de economie gestuurd worden kan bleef bv onaangetast. Maar ja, 2 van de 3 waren tenslotte professoren economie en die willen hun baan niet kwijt :)

Ik had zelf al vaker gedacht dat er nieuwe banken nodig zijn, die meer "als vroeger" werkten. En ziedaar de VPRO had er twee gevonden. Een scandinavische en een duitse.

http://www.handelsbanken.nl/shb/Inet/ICentEn.nsf/default/q62A7D9C33DBD16C08025782D004A02D9

De duitse ben ik helaas al weer vergeten. Maar daarvan werdt ook niet vermeld dat die kantoren in nl zou hebben.

Link naar reactie

Een waardeloze uitzending, met echt niet iets nieuws. Veel mooie academische en verdoezelende woorden, die nooit de kern van het probleem aanpakken. Wijffels is so-wie-so een gate-keeper en die twee anderen, wie waren dat nu weer? (niet beantwoorden, retorische vraag).

Ik zit altijd te wachten totdat er iemand zegt: en dit is het probleem (bv. geld uit het niets, fractioneel bankieren, alle banken nationaliseren, mondiale schuldvergiffenis, scheiding van investerings en nutsbanken etc.), Maar nee, ze zitter er allemaal om hun eigen hachje en vooral dat van het bankwezen te beschermen.

Heb je Zembla gezien, zag je die vieze vette kwakzak van een RABO bankier, die leuk vertelde dat hun kosten hoger waren dan in omringende landen en wij rustig een procent meer voor onze hypotheken mogen betalen (na 2008)? Tjsonge, het prototype om van een lantaarnpaal te zien bengelen...

Link naar reactie

In aansluiting hierop. De economie is IJsland is na 4 jaar behoorlijk aan het opklimmen. Ze hebben er een ( veel) sterkere groei dan in de andere Europese landen.

Daar hebben ze de banksters berecht en de bevolking niet op laten draaien voor de bezuinigingen. Ondanks dreigingen dat het land totaal naar de klote zou gaan, heeft het volk daar ingegrepen. Het wordt tijd dat er hier eens een politicus met ballen opstaat die dat aandurft en dat het volk nu eindelijk eens wakker wordt en stevig in opstand komt. Moet toch niet zo moeilijk zijn???

Link naar reactie

WTF, misschien voor jou en mij niets nieuws, maar voor de gemiddelde snijboon in dit mooie land wel nieuws. Dat er nog onontgonnen terrein ligt, ja. Misschien iets voor de volgende uitzending? Of misschien kan Paul Simon de documentaire maker zijn tanden erin zetten?

Je hebt gelijk, maar ik heb het idee dat de gemiddelde snijboon niet naar dit soort programma's kijkt. Die laat zich "entertainen" door de RTL's...

Want als TSHTF in bankiersland toeslaat weet die RTL-er echt niet wat hem te wachten staat, laat staan dat-ie voorbereid is/was, financieel of anders geprept.

Link naar reactie

Beetje een tamme uitzending. Dat hebben we wel eens beter gezien (hoe GoldmanSacks Griekenland vernietigde).

Die Wellink was super hypocriet, alsof hij wel wist wat er moest gebeuren. Tig jaar is hij zelf de baas geweest dan de Nederlandse bank en hij heeft er niets aan gedaan!

Waar ik me nou nog steeds om verbaas, waarom heeft Bos destijds toch zoveel geld voor de ABN/Fortis betaald? Het omvallen van die bank was toch een gevaar voor de samenleving? Dan mag je best laten zien wie er de baas is en als overheid zo'n bank annexeren om de burgers te beschermen. Achteraf bleek er veel te veel geld betaald te zijn. Natuurlijk, die bankiers wisten ook wel dat Bos niet anders kon dan betalen. Maar waarom beloonde Bos die stomme bankiers voor hun wanbeheer?

En ook wij hadden die ijsland-truuk kunnen doen. Had ons miljarden gescheeld.

Link naar reactie

WTF, misschien voor jou en mij niets nieuws, maar voor de gemiddelde snijboon in dit mooie land wel nieuws. Dat er nog onontgonnen terrein ligt, ja. Misschien iets voor de volgende uitzending? Of misschien kan Paul Simon de documentaire maker zijn tanden erin zetten?

Bij mijn weten is deze docu een eerste in een serie over de stand van de economie. Er zijn de laatste tijd sowieso veel documentaires die raken aan preppen of de achtergronden daarvan. Inside Job is een van de beste. Op het Nederlands Film Festival in Utrecht volgende week draait de docu Off The Grid. Tzt komt die ook op tv bij de Buddhistische Omroep.

http://www.filmfestival.nl/publiek/films/off-the-grid

Mijn filmplan probeer ik nog steeds bij een omroep onder te brengen...

Link naar reactie

Bij mijn weten is deze docu een eerste in een serie over de stand van de economie. Er zijn de laatste tijd sowieso veel documentaires die raken aan preppen of de achtergronden daarvan. Inside Job is een van de beste. Op het Nederlands Film Festival in Utrecht volgende week draait de docu Off The Grid. Tzt komt die ook op tv bij de Buddhistische Omroep.

http://www.filmfestival.nl/publiek/films/off-the-grid

Mijn filmplan probeer ik nog steeds bij een omroep onder te brengen...

@simon: Die docu Off the grid is in juni al op de buis geweest hoor, zie http://preppers.nl/forum/threads/667-Docu-quot-Off-the-grid-quot-over-zelfvoorzienendheid-(via-Uitzending-Gemist) en dus ook al op Uitzendinggemist.

Link naar reactie

Gister 'Inside Job' afgekeken. Dat is met afstand de beste film over de oorzaak van de crisis die ik ooit gezien heb. Gaat er wel redelijk diep op in, dus niet de makkelijkste.

Wat me vooral opviel is dat je kan zien dat die bankiers, die allemaal zowiezo al superveel geld verdiende (honderden miljoenen per jaar!), alsmaar meer willen en bereid zijn hun eigen bedrijf ten onder te laten gaan voor de kans op nog meer. Geen gedoe over illuminatie complot dus, maar verhelderend wordt getoond dat de motivatie simpelweg hebzucht was van ubermiljionairs die alles al hadden. En hoe de macht van de banken in de politieke macht is doorgedrongen.

Link naar reactie

WTF, misschien voor jou en mij niets nieuws, maar voor de gemiddelde snijboon in dit mooie land wel nieuws.

Ik heb de documentaire net bekeken, en denk dat ik iets beter geïnformeerd ben dan de 'gemiddelde snijboon' maar vraag me nu af: 'wat heb ik net bekeken'. Eigenlijk blijf ik zitten met het gevoel 'wat wilde de maker meegeven'...

Edit: volgens mij hoort dit topic in een ander deel van het forum thuis.

Link naar reactie

• 1 year later...

‘De biecht van de bankier’ - een nieuwe uitzending over de megalomane macht van banken, waarbij oud bankier Rainer Voss (o.a. Deutsche Bank) een boekje open doet. Zondag 26 januari om 21.05 uur op Nederland 2.

http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2013-2014/de-biecht-van-de-bankier.html

[video=youtube;hEtgYBTrG-U]http://www.youtube.com/watch?v=hEtgYBTrG-U

Link naar reactie

‘De biecht van de bankier’ - een nieuwe uitzending over de megalomane macht van banken, waarbij oud bankier Rainer Voss (o.a. Deutsche Bank) een boekje open doet. Zondag 26 januari om 21.05 uur op Nederland 2.

http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2013-2014/de-biecht-van-de-bankier.html

Aaah eindelijk weer Tegenlicht! Bedankt voor de tip!

Link naar reactie

• 1 year later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...