Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Discussie] Wat is de beste AA-zaklamp?


Zanshin

Aanbevolen berichten

Ik zoek een vervanging voor mijn 2 AA-maglite met gloeilamp. Reden: hij loopt te snel leeg.

Zelf dacht ik aan eenzelfde AA-maglite, maar dan met ledlamp.

Is dat de beste? Ik vraag het mij af. Weet jij het?

 

De reden dat ik een AA-zaklamp zoek, is dat die batterijen overal goed verkrijgbaar zijn, en ik heb er een flinke lading van opgeslagen.

Een Olight T20 heeft qua lichtopbrengst mijn voorkeur, maar loopt niet op AA, dus die koop ik niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik zoek een vervanging voor mijn AA-maglite met gloeilamp. Reden: hij loopt te snel leeg.

Zelf dacht ik aan eenzelfde AA-maglite, maar dan met ledlamp.

Is dat de beste? Ik vraag het mij af. Weet jij het?

 

De reden dat ik een AA-zaklamp zoek, is dat die batterijen overal goed verkrijgbaar zijn, en ik heb er een flinke lading van opgeslagen.

Een Olight T20 heeft qua lichtopbrengst mijn voorkeur, maar loopt niet op AA, dus die koop ik niet...

 

Kijk eens op DX.com

http://dx.com/c/flashlights-lasers-999/led-flashlights-901/aa-flashlights-931

 

Heb zelf een aantal van deze:

http://dx.com/p/trustfire-tr-803-cree-q5-wc-230-lumen-led-flashlight-1-cr123a-13096

maar dat is een andere batterij.

 

Toch gebruik ik nu mijn simpele hoofdlampje veel meer.

Zodra het wat donkerder wordt en we bij ons vakantie huisje zijn hang ik die om mijn nek.

Ook handig is een rode stand, daarmee maak je je BOL genoten niet zo snel wakker.

 

Pas wel op met de lampjes die zowel AA als 14500 batterijen kunnen hebben. De aangegeven lichtsterkte is dan vaak gebaseerd op de krachtiger 14500 batterijen. bv ( http://dx.com/p/trustfire-s-a2-cree-xpc-wc-q5-3-mode-230-lumen-led-flashlight-1-aa-1-14500-36358 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fenix, de beste lampen die ik ken. Van dx.com heb ik er ook veel, maar als je 100 procent betrouwbaar licht wil als je het nodig hebt. Had ik voor Fenix. Ik heb zelf de ld10, inmiddels opgevolgd door de ld12 op 1 aa, gezien het aantal branden met twee aa niet het dubbele oplevert.

 

 

 

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je het beste wat er is moet je voor Surefire gaan.

Fenix en Ledlenser heb ik ook maar Surefire steekt er ver bovenuit.

Ik zou in elk geval wel voor Led gaan, wit licht en gaat veel langer mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf heb o.a. ook zo'n AA maglite met gloeilampje. Op internet heb ik een ombouwsetje gekocht voor vervanging van het gloeilampje door een LED.

Het ombouwen is een fluitje van een cent, let er wel op dat de LED polariteit gevoelig is. Als de lamp niet brand, de LED uitnemen en 180 graden draaien, dan doet hij het wel.

Er wordt ook een andere reflector meegeleverd, omdat die LED andere afmetingen heeft en een ander stralingspatroon.

De levensduur zal behoorlijk toenemen, op de website heeft men het over circa 25 uur.

 

Zoek op Google maar eens op NiteIze LED upgrade Maglite AA.

 

grt,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn favoriete zaklamp tot nu toe is de EagleTac P20A2 Mark II, XM-L U2 . Veel lichtsterkte, lage stand beschikbaar, stroboscoop beschikbaar. Wel duur(ca € 50-60).

Heb ook twee aldi ledlampen, zijn ook goed en betrouwbaar, maar minder dan de EagleTac. Daarnaast is de nieuwe hoofdlamp van de action goed, maar dat is aaa

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een fenix ld10 al een paar maanden en draag hem elke dag. gebruik hem veel en hij gaat lang mee en is krachtig op 1 AA batterij

 

http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-fenix-ld10-nieuw.htm?gclid=CKS498qSvbICFYcPfAod638ASg

 

De Fenix LD10 is een hoogwaardig LED-zaklampje dat is uitgerust met een Cree XP-G LED (R5) LED.

Het lampje heeft 6 lichtstanden en werkt op 1 AA Penlite batterij (Alkaline, Lithium, of oplaadbare NiMh)

Klein genoeg om elke dag bij u te dragen, en zowel de bouwkwaliteit als de lichtopbrengst zullen u verbazen.

 

5-star rating op flashlightreviews.com

De Fenix L1D-CE (voorganger) is in Februari 2007 gereviewd door flashlightreviews.com, en heeft een maximum score van 5 sterren gekregen!

Lees de review

 

Specificaties:

Compact LED-zaklampje met 6 lichtstanden, vervaardigd van aluminium

Gepatenteerde Fenix-bediening

Duurzame Type III hard geanodiseerde finish

Tactisch geplaatste klik-aan klik-uit schakelaar op achterzijde

Speciaal geharde, ultra-heldere glazen lens met anti-reflectiecoating & metalen reflector

Maakt gebruik van een Cree XP-G LED (R5) LED met een levensduur van 50.000 uur

2 lichtstanden naar keuze (door het verdraaien van het lampkopje)

General Mode: 3 ANSI* lumen (70 uur) -> 13 ANSI lumen (11 uur) -> 45 ANSI lumen (4 uur 40 minuten) -> S.O.S

Turbo Mode: 100 ANSI lumen (1uur 50 minuten) -> Stroboscoop

Bereik van de bundel: 87 meter volgens de ANSI norm

Digitaal gereguleerd voor een constante lichtopbrengst

Werkt op 1 stuks 1,5 Volt AA Penlite batterij ( Alkaline, Ni-MH, Lithium ), goedkoop en vrijwel overal verkrijgbaar.

Lengte: 10,0 cm

Dikte: 2,15 cm

Gewicht: 50 gram (exclusief batterijen)

Waterbestendig

 

Leveringsomvang:

1 stuks LD10

1 stuks nylon riemhouder

1 stuks polskoord

1 stuks reserve rubber schakelaardopje

2 stuks reserve O-ringen

 

Over de 6 lichtstanden:

 

Mocht u denken: 'wat ingewikkeld, 6 lichtstanden' dan heeft u het mis.

Men heeft bij Fenix samen met de beoogde gebruikers van deze lamp, zoals politie, persoonsbeveiliging en burgers die 's nachts over straat moeten, goed nagedacht over de functionaliteit en is op het volgende systeem gekomen: met een klik op de aan/uit-schakelaar op de achterzijde van de zaklamp zet u de lamp aan.

Door vervolgens een klein stukje aan de kop van de lamp te draaien, wisselt u tussen de laagste lichtopbrengst, en de hoogste lichtopbrengst.

Als dat alles is wat u nodig heeft, dan hoeft u niet meer te weten.

Als de lamp in de laagste stand staat (3 ANSI lumen), dan is het licht indrukken van de aan/uit-schakelaar op de achterzijde voldoende om naar de volgende stand te gaan (13 ANSI lumen).

Drukt u nog een keer, dan gaat hij naar 45 ANSI lumen, daarna naar SOS-signaal en vervolgens weer naar de laagste stand.

Vanuit al deze standen is het verdraaien van de lampkop voldoende om in 1 keer naar de turbostand te gaan (100 ANSI lumen).

Vanuit deze stand is een lichte druk op de aan/uit schakelaar voldoende om over te gaan naar de stroboscoopfunctie.

In deze stand flitst de lamp ca. 20 keer per seconde, waardoor de lamp niet alleen verblindend werkt, maar bovendien uw belager sterk desoriënteert.

 

5 jaar garantie op materiaal- en fabricagefouten

 

* De opgave van de lichtsterkte is volgens de ANSI / NEMA FL 1-2009 normering. Dit betekent dat de waarden lager kunnen liggen dan oude opgaven. Uiteraard heeft deze lagere waarde geen gevolg voor de lichtsterkte van de lamp. Het voordeel van de ANSI / NEMA FL 1-2009 normering is dat de waarden goed met elkaar vergeleken kunnen worden en een reëel beeld geven van de dagelijkse praktijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je toch voor LED gaat, ga dan ook voor batterij-loos. Deze doet het nog na 100 jaar :

 

http://preppers.nl/forum/threads/967-Nightstar-Shakelight?highlight=schud+zaklamp

-----

Maar persoonlijk zou ik voor een goede zaklamp toch voor lichtopbrengst gaan, en dus een gloeilampje (bijv krypton of xenon).

 

Led komt nauwelijks licht vanaf, omdat het "gericht licht" betreft, ipv stralend licht. Je krijgt dus een beperkte cirkel van licht op een bepaalde afstand. Geen floodlight zoals bij een gloeilamp+reflector. Led is -door de aard van de technologie- niet focusbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je toch voor LED gaat, ga dan ook voor batterij-loos. Deze doet het nog na 100 jaar :

 

http://preppers.nl/forum/threads/967-Nightstar-Shakelight?highlight=schud+zaklamp

-----

Maar persoonlijk zou ik voor een goede zaklamp toch voor lichtopbrengst gaan, en dus een gloeilampje (bijv krypton of xenon).

 

Led komt nauwelijks licht vanaf, omdat het "gericht licht" betreft, ipv stralend licht. Je krijgt dus een beperkte cirkel van licht op een bepaalde afstand. Geen floodlight zoals bij een gloeilamp+reflector. Led is -door de aard van de technologie- niet focusbaar.

 

Dit is echt onzin. Led licht is zeker wel focusbaar. Dmv de reflector/lens kan je de lichtstraal wel focussen. (Maglite LED bijvoorbeeld). Een Fenix TK40 of TK41 hebben een hogere lichtopbrengst dan de gemiddelde gloeilamp zaklamp. Beide Fenix lampen zijn uitgerust met LEDs. LEDs zijn zo goed als ongevoelig voor schokken etc. Een gloeilamp is veel minder efficient dan een LED lamp. Waarom denk je trouwens dat veel lichtbronnen overgaan op LED technologie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je toch voor LED gaat, ga dan ook voor batterij-loos. Deze doet het nog na 100 jaar :

 

http://preppers.nl/forum/threads/967-Nightstar-Shakelight?highlight=schud+zaklamp

-----

Maar persoonlijk zou ik voor een goede zaklamp toch voor lichtopbrengst gaan, en dus een gloeilampje (bijv krypton of xenon).

 

Led komt nauwelijks licht vanaf, omdat het "gericht licht" betreft, ipv stralend licht. Je krijgt dus een beperkte cirkel van licht op een bepaalde afstand. Geen floodlight zoals bij een gloeilamp+reflector. Led is -door de aard van de technologie- niet focusbaar.

 

Beste Adivo, ik zou je niet aan willen vallen maar ik hoop toch dat je een keer een goede led lamp in handen krijgt en je mening herziet :)

 

Ik heb dan nog maar goedkope zut van dx.com maar die lampjes geven op 1 CR123A batterij meer licht dan mijn 4-D Maglite (LED of gewoon lampje).

En dan heb ik het niet enkel over de bundel die ik op mijn hand schijn maar ook de bundel die ik projecteer op een bomenrij op +/- 50 meter.

voor rondlicht kan het prima uit om 2 of 3 led spotjes (ja gericht licht) van 4 Watt op te hangen op verschillende plekken en een beetje hoogte tegen 1x 60 watt gloeilamp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee stuks Olight T25 tactical zaklampen, bevallen mij goed. Veel licht, duurzaam en de batterij gaat lang mee.

Enige nadeel is dat je wel even wat onderhoud hebt aan de schroefdraden, deze moet je zo af en toe weer even schoonmaken en voorzien van nieuw siliconenvet.

 

Ik denk dat de lampjes van Fenix overigens van eenzelfde kwaliteit zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar geven veel mensen hier de voorkeur aan AA's, persoonlijk heb ik liever de CR- of RCR123's, ok, iets duurder, maar kleiner formaat (en dus kleiner formaat zaklamp) en krachtiger.

Ik heb 2 duiklampen (led uiteraard), die ik ook gebruik als gewone zaklamp, maar onlangs voor mijn vriendin een Fenix E15 gekocht (voor in de handtas :p) en moet zeggen dat ik toch onder de indruk was van hoeveel licht uit dit mini-lampje (6cm) kwam. Ik overweeg nu een Sunwayman V11R, 2cm groter, maar met rcr's kan je er 500 lumen uitkrijgen, enkele jaren geleden was dit nog science fiction...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...