Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waarom niet veel MEER zonnepanelen plaatsen voor de winter.


Daanq

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Ik ben een techneut maar heb geen ervaring met zonnepanelen. Ik ben me aan het verdiepen in een off-grid opstelling.

Ik zit met een vraag waar ik nergens een antwoord op kan vinden (na paar dagen zoeken op internet).

 

Is het een slecht idee om veel MEER zonnepanelen te plaatsen dan je (in de zomer) nodig hebt om zo in de winter beter uit te komen?

Ik snap dat dat meer kost en dat je de ruimte moet hebben, Maar het gaat me even om het idee.

 

Extreem gesteld: Kan ik 5x meer panelen plaatsen (dan nodig in zomer), zodat ik op bewolkte dagen (20%) toch stroom kan opwekken?

Is dat een denkfout? Omdat ik er niets over kan vinden zal dat wel het geval zijn, hahaha.

 

Dank voor uw reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dit lijkt me helemaal te kloppen. Waaarom de meeste dit niet doen is denk ik door de extra kosten. Heb wel een paar keer bij vila's tientallen panelen staan omdat ze er toch de ruimte en het geld ervoor hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Daanq zei:

Extreem gesteld: Kan ik 5x meer panelen plaatsen (dan nodig in zomer), zodat ik op bewolkte dagen (20%) toch stroom kan opwekken?

Is dat een denkfout? Omdat ik er niets over kan vinden zal dat wel het geval zijn, hahaha.

 

Het kan.

Maar de kosten zullen niet opwegen tegen de baten.

 

Want het zal resulteren in een nutteloze overcapaciteit in de zomer. En zelfs als je alles gaat afstemmen op deze overcapaciteit (dus een veel zwaardere inverter) kom je er niet aan uit.

Maak maar eens een rekensom van aanschaf panelen en besparing op elektriciteit.

 

Zelfs als je zou uitgaan van een 100% off-grid situatie zul je tot de conclusie komen dat het onverstandig zal zijn.

Want in een offgrid situatie zullen de 10 stuks accu's ipv 2 stuks en die 5x meer panelen een stuk duurder uitpakken dan de aanschaf van een aggregaat)

 

Het probleem zit hem in de uitzonderingen die er altijd zullen zijn. Zelfs in Spanje heb ik het meegemaakt dat ik 5 dagen zwaarbewolkt weer heb gehad zonder 1 minuut zonlicht. En dan kan ik wel 30.000 wp aan panelen gaan plaatsen maar dan heb ik alsnog niet voldoende terwijl ik voor 95% voor de kat zijn k*t mijn accu's aan het volpompen ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden, Daanq zei:

Kan ik 5x meer panelen plaatsen (dan nodig in zomer)

 

Ja dat kan.

 

Zoals @martin is dat financieel niet echt aantrekkelijk.

 

Ook vanuit het EROEI standpunt gezien maakt het geen zin. Je investeert dan namelijk ca 4 keer meer energie om het geheel te maken dan dat het ooit zal opwekken. Maatschappelijk gezien is het dus een net-negatief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enorm veel dank voor uw reacties!

 

Ik heb nog veel uitzoekwerk te doen en ik zal er eens aan gaan rekenen om ervan te leren.

 

Waar ik (naief) aan dacht was het volgende: 1) koop een stapel 2de hands panelen (15 kW), 2) sluit deze aan op een Growatt SPF5000 (5 kW), als dat uberhaubt al kan en hang er 3) geen overdreven accu pakket aan (1,5 kW). Dan is het nog steeds niet goedkoop. Maar als diesel dalijk euro 5 kost...

 

Weten jullie toevallig een uitgebreide website of boek dat je kan lezen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...