Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] ingeblikt lang houdbaar brood


Preppah

Aanbevolen berichten

Review Katadyn Trekking Maaltijden - Ingeblikt volkoren- en roggebrood

 

Bij Noodzaken.nl (waar ik geen enkele commerciële band mee heb), kocht ik recent twee blikken ingeblikt lang houdbaar brood: http://www.noodzaken.nl/noodrantsoenen-c-122.html: "volkoren"brood en "rogge"brood.

Graag deel ik mijn mening over het brood met jullie.

 

Verpakking

Het ingeblikt brood is verpakt in keurige blikken ter grote van een normaal soepblik. Het deksel is zonder blikopener open te krijgen middels een trekopening.

De broden zijn verpakt in 500 grams blikken. Het brood is gesneden in ongeveer 14 plakjes.

 

noodrantsoen-ingeblikt-brood-pumpernickel.jpg

 

Smaak

Denk niet aan normale volkorenbroden die je bij de bakker haalt. De broden smaken eigenlijk zoals het Nederlandse roggebrood, zoals je dat in rechthoekige plakken bij de supermarkt kunt kopen.

 

Er zijn twee varianten:

 

Pumpernickel - dit is eigenlijk precies hetzelfde als Nederlands roggebrood.

Vollkornbrot - dit smaakt eigenlijk ook heel erg naar Nederlands roggebrood, maar heeft een iets minder uitgesproken rogge-smaak.

 

De smaak doet zeker niet onder voor Hollands roggebrood, en is dus uitstekend.

 

Houdbaarheid

De verpakking maakt melding van houdbaarheid tot begin 2014.

Een begeleidende brief legt uit dat dit enkel om industriële redenen wordt vermeld, maar dat het brood in de praktijk vele jaren (lees: + 10 jaar) houdbaar zal zijn. Dit is een geruststelling, en daar moet je dan maar van uit gaan. Tenslotte wordt de bewering gedaan door Katadyn, en dat is toch niet het minste bedrijf als het gaat om survival, waterfilters en dergelijke.

 

Prijs

Bij Noodzaken kost het blik brood € 3,60. Andere prijzen heb ik niet bekeken.

Er zitten ongeveer 14 schijfjes brood in één blik.

Ik vermoed dat de voedingswaarde van 1 blik ongeveer overeenkomt met een gewoon brood. In dat opzicht is dit natuurlijk wat duurder dan een gewoon brood, maar voor SHTF situaties is dit toch een redelijk geprijsde noodoplossing. Temeer omdat het extreem lang houdbaar schijnt te zijn.

 

Conclusie

Ik ben tevreden over het ingeblikte brood. De smaak is prima, de houdbaarheid is zeer goed en de prijs is redelijk. Voor langetermijn voedselvoorraad lijkt me dit een uitstekende keuze. Ik ga in elk geval groot in slaan. Aangezien de volkoren-variant een iets minder uitgesproken roggesmaak heeft, geef ik aan deze variant de voorkeur.

 

 

 

- Preppah

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hoi Preppah,

 

dank voor de review. Zelf heb ik ook een blik van beide varianten in de kast voor nood en wilde ze eigenlijk niet openmaken omdat ik weet dat ik niet van die rogge-smaak hou maar toch iets achter de hand wilde hebben.

 

Jouw review komt me dus heel goed uit en ik zal in de toekomst me dan ook maar richten op aanvulling van de vollkorn versie.

 

Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de review!

 

Ikzelf heb deze ook overwogen.

Ben nu gegaan voor zelf brood kunnen baken, investering aan hw maar daarna kost een brood niet veel meer.

Dit ga je jaren kunnen blijven doen.

 

Ik overweeg nog wel om een noodvoorraad aan te leggen in de vorm van deze broden, ze zullen er dus wel beperkt komen.

Ze zijn groot in omvang veel meenemen is moeilijk, dus voor bugin.

En de bugin dan kan ik zelf bakken. Dus noodvoorraad.

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie review Preppah! Ik heb zelf ook wat van deze blikken (maar dan van liff.nl, samen met nog andere etenswaren) maar zelf nog niet gegeten dus ben je dankbaar voor jouw review. Die bevestigt wat ik al vermoedde :) Bij mij ook hetzelfde qua houdbaarheidsdatum erop, alleen zonder brief erbij. Na navraag bij Liff kreeg ik ook de garantie door dat er zeker 10 jaar bij opgeteld kan worden.

 

Okee, ik ga er geen punt van maken ofzo, maar toch vind ik het een slechte zaak. Fabrikanten moeten dan gewoon in opstand tegen de (Europese) politiek komen als ze worden gedwongen te liegen over THT data. Als zij garanderen dat het 10 jaar houdbaar is, dan zouden ze dat gewoon op het pak moeten kunnen vermelden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie review Preppah! Ik heb zelf ook wat van deze blikken (maar dan van liff.nl, samen met nog andere etenswaren) maar zelf nog niet gegeten dus ben je dankbaar voor jouw review. Die bevestigt wat ik al vermoedde :) Bij mij ook hetzelfde qua houdbaarheidsdatum erop, alleen zonder brief erbij. Na navraag bij Liff kreeg ik ook de garantie door dat er zeker 10 jaar bij opgeteld kan worden.

 

Okee, ik ga er geen punt van maken ofzo, maar toch vind ik het een slechte zaak. Fabrikanten moeten dan gewoon in opstand tegen de (Europese) politiek komen als ze worden gedwongen te liegen over THT data. Als zij garanderen dat het 10 jaar houdbaar is, dan zouden ze dat gewoon op het pak moeten kunnen vermelden.

 

Hak heeft dat ook op TV verteld dat de Supermarkten vragen om korte datum Hak zelf zegt dat potten wel 30 jaar houdbaar zijn

 

Groet jolanda

 

slagroom voor varkens gaat maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook bij http://www.conserva.de eens kijken. Veel meer keuze en de service is top! Ik heb die pumpernickel 2 jaar over datum gegeten, en er was geen verschil met een vers blik. Misschien was het verse blik iets smeuiger/vochtiger dan het oude blik, maar verder niks mis mee. Die ingeblikte koek is ook heerlijk. Ik denk dat de houdbaarheid hier wel iets korter is dan dat brood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dezelfde blikken een paar maanden geleden besteld. Natuurlijk ook geprobeerd. Nu komt het leuke, er zit een plastic afsluitdekseltje bij. Deze doet zn werk erg goed, want het roggebrood is na 2 maanden nog steeds zacht, niet beschimmeld, weinig veranderd van smaak en dus nog te eten! Lang houdbaar indien gesloten, maar eenmaal geopend ook nog erg lang te gebruiken, goed spul dus, je moet alleen wel van roggebrood houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook bij http://www.conserva.de eens kijken. Veel meer keuze en de service is top! Ik heb die pumpernickel 2 jaar over datum gegeten, en er was geen verschil met een vers blik. Misschien was het verse blik iets smeuiger/vochtiger dan het oude blik, maar verder niks mis mee. Die ingeblikte koek is ook heerlijk. Ik denk dat de houdbaarheid hier wel iets korter is dan dat brood.

 

Goeie tip !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook bij http://www.conserva.de eens kijken. Veel meer keuze en de service is top! Ik heb die pumpernickel 2 jaar over datum gegeten, en er was geen verschil met een vers blik. Misschien was het verse blik iets smeuiger/vochtiger dan het oude blik, maar verder niks mis mee. Die ingeblikte koek is ook heerlijk. Ik denk dat de houdbaarheid hier wel iets korter is dan dat brood.

Thankx voor de link goede site.:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

in duitsland kosten zulke blikken brood maar 2 euro per stuk ;)

 

de plastic deksel kan je er inderdaad weer op doen, niet geheel luchtdicht, maar goed genoeg om ze tot ze op zijn te bewaren (geen maanden natuurlijk)

 

Waar koop je die?

Website?

Hoe is de kwaliteit en smaak?

M.a.w.: kun je meer info over die blikken met ons delen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zelf heb al meerdere blikken van dat brood gekocht in duitsland.

ze kosten bij de real supermarkt in bocholt 1,99 euro. er zijn verschillende soorten verkrijgbaar.

 

sowieso zijn er leuke deals bij de real te vinden. een hoop spul in pot en blik zijn goedkoper dan in nederland en ze hebben spul wat in nederland niet of moeilijk te vinden is.

een andere goede supermarkt met een groot assortiment is kaufland.

gewoon een dagje naar duitsland en dan meteen een hele hoop inslaan.

 

odessa

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ JB

ff off-topic / sorry.

Roggebrood is inderdaad een moeilijke smaak voor kinderen.

Je zou ook kunnen overwegen om trekkingkeks aan te schaffen.

Het zijn een soort dikke crackers. Beetje zoet en lekker knapperig.

Hier vinden ze gretig aftrek. Via internet op diverse sites te krijgen. Kosten ca 1,15 per pakje van 10 stuks

Ze zijn ongeopend minimaal 5 jaar houdbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...