Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en je opgegeven geboortedatum en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Kans

China en Japan ook al op gespannen voet, gaat lekker zo....

Recommended Posts

Japan heeft belangstelling voor wat rotsen en wat daar in de grond zit.

Het ligt dicht bij China en die zijn niet blij.

Er vallen al woorden als oorlog, nou is dit denk ik alleen een dreigement, maar tegenwoordig weet je het nooit welk dom excuus een land nodig heeft om de aandacht van de economie af te krijgen....

Grt

Kans

Het lijkt inderdaad alsof het overal tegelijk begint te broeien. Laten we elkaar ooral op de hoogte houden! Goed dat je dit soort dingen snel post.

Bekenden in China vertelden me dat mensen in China japanse automerken afplakken op hun auto, uit angst voor rellen. Typisch Chinees maar dat geeft wel aan dat er wel wat broeit...

En China gaat mischien wel iets nieuws proberen.

Als deze geest uit de fles gaat zou het heel snel kunnen gaan met de poppenkast:

Earlier today we*casually wondered*whether the US stands to lose more by supporting China or Japan in their escalating diplomatic spat, considering the threat of a US Treasury sell off is certainly not negligible, a dilemma complicated by the fact that as today's TIC data indicated both nations own almost the same amount of US paper, just over $1.1 trillion. In a stunning turn of events, it appears that China has taken our thought experiment a step further and as the Telegraph'sAmbrose Evans-Pritchard reports, based on a recommendation by Jin Baisong from the Chinese Academy of International Trade (a branch of the commerce ministry)*China is actively considering "using its power as Japan’s biggest creditor with $230bn (£141bn) of bonds to "impose sanctions on Japan in the most effective manner" and bring Tokyo’s festering fiscal crisis to a head." I.e., dump Japan's bondsen masse.

Should this stunning recommendation be enacted, not only would it be the first time in world history that insurmountable credit is used as a weapon of retaliation, it would mark a clear phase transition in the evolution of modern warfare: from outright military incursions, to FX wars, to trade wars, culminating with "bond wars" which could in the span of minutes cripple the entire Japanese fiscal house of cards still standing solely due to the myth that unserviceable debt can be pushed off into perpetuity (as previously discussed*here).

Grt

Kans

Kans, mijn gespreks engels is op redelijk niveau, maar dit kost me teveel focussen en zoeken om er chocola van te maken. Wat staat er vrij vertaald en wat heeft het voor gevolgen?

Misschien domme vraag, maar ik ben totaal geen econoom, ook niet geinteresseerd, maar wil wel weten wat er boen mn hoofd hangt ;)

Kort samengevat (kan vast beter): men vraagt zich af of/wie Amerika zal steunen in het china-japan conflict aangezien zowel China als Japan een gigantische berg Amerikaanse obligaties in bezit hebben. Daarnaast schijnt China te overwegen hun Japanse obligaties te dumpen (economische oorlogvoering).

In de gaten houden dus....

Bijna goed dr3, dat staat er ook in.

Maar het gaat om het feit dat China overweegt om de schuldpapieren die zij van Japan hebben in te zetten als dreigement.

Of Japan bind zich in of China gaat Japans schuldpapier dumpen, dat is niet zo een leuk vooruitzicht voor Japan!

Japan zou dan Amerika kunnen dwingen te helpen tegen China, met als dreigement dat zij anders op hun beurt Amerikaans schuldpapier gaan dumpen.

En dan heb je dus waarschijnlijk WO3 aan je broek of op zijn minst een fors economisch probleempje...

Grt

Kans

Er wordt nu inmiddels al in de media gesproken over het risico op oorlog, al dan niet een van economische aard. Het FD berichtte gisteren dat de economieën van China en Japan zo met elkaar zijn verbonden, dat ze zich echt geen handelsoorlog kúnnen veroorloven. (Japan zette in 2011 voor bijna $ 100 miljard produkten af in China, andersom importeert Japan jaarlijks zo'n $ 150 miljard uit China)

Nu komen er een aantal onheilspellende berichten hierover voorbij:

telegraph.co.uk: Beijing hints at bond attack on Japan:

Jin Baisong from the Chinese Academy of International Trade – a branch of the commerce ministry – said China should use its power as Japan’s biggest creditor with $230bn (£141bn) of bonds to “impose sanctions on Japan in the most effective manner” and bring Tokyo’s festering fiscal crisis to a head.

BBC: China cancels diplomatic event with Japan over islands:

A ceremony to mark 40 years of ties with Japan has been put off by China as the two countries' row over an island chain continues. A Chinese official said the ceremony, due to be held on Thursday, was being postponed "until an appropriate time".

Zerohedge: China Versus Japan: Shooting War, Economic War or War of Words?: Een overzicht van recente gebeurtenissen tussen beide.

de chinesen houden amerika toch ook overeind? gaat een mooi zooitje worden als het mis gaat. aangezien amerika japan zal steunen.

En Taiwan vind dat ze ook recht hebben op die rotsen.

Er zijn wat vissersboten op afgestuurd..

Wat hebben ze toch een drang om de boel op te kloten.....

Grt

Kans

Ik las dat Japan die eilanden gekocht heeft van een Japanner, er zit vast meer achter maar vraag me af waarom China dan niet eerder deze eilanden gekocht heeft. Natuurlijk is niet iedereen om te kopen maar als je met miljarden wil strooien dan gaan de meesten wel overstag.

Mij komt dat allemaal wel goed uit, al die onrust; mijn moeder wil nu een Katadyn en een voorraadje voer. Het kost misschien wat Chinezen, maar als dat nodig is om mijn moeder aan het preppen te krijgen...ik heb maar één moeder en die is not made in China....

ik dacht dat china hier al eerder mee had gedreigt ?? alleen was toen amerika aan de beurt?

maar het is een mooi zooitje.. vraag me af hoe dit opgelost gaat worden.. china is net een bordeauxdog vergeten nooit wat..

er ligt een olie/gas veld bij die eilanden, het gaat niet om die eilandjes zelf waarvan de nationaliteit inderdaad ter discussie staat

verder speelt mee:

Aandacht afleiden van interne groei crises in china zelf

Nanking payback

Japan is een proxy van USA

Japan is al 20 jaar economisch dood

Chinas belangrijkste export partner is de USA

China heeft (maar) 10% van amerikaanse dollars in bezit

80% van USD zit in het buitenland maar 20% in de US economie (petro dollar)

japan-government-debt-to-gdp.png?s=jpndebt2gdp

Wat zorgelijk is dat het nieuwe politbureau in China vol zit met protégé's van Jiang Zemin. Die in 1989 opdracht gaf aan het leger om op de demonstranten op het Plein van de Hemelse Vrede te schieten. Een echte hardliner dus. En zijn protégé's zijn dat ook :(

Nog ff, en dan........ het voelt helemaal niet goed.

Gelukkig zijn wij preppers, en enigzins voorbereid op wat er eventueel komen gaat.

Vandaag weer een en ander extra ingeslagen, voelt weer een stukje beter.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...