Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wie gebruikt er ook een aggregaat voor noodgevallen?


Aanbevolen berichten

Vandaag heb ik mijn aggregaat maar eens onder handen genomen. De olie en brandstof (Aspen 4) gecheckt en even laten proefdraaien. Het is een kleine 4 takt die 500 w levert, niet extreem veel maar toch genoeg om wat zaken te kunnen doen. Een kleine compacte rustige aggregaat die betrouwbaar is.  Een duur test gedaan. Het verbruik ligt erg laag, bij volle belasting ca. 500 Watt, 1 liter per 3,5 uur.

 

EX500_01-600x400_c.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Deze heb ik onlangs besteld. Met een foldable 110W zonnepaneel.

 

https://www.bluettipower.com/pages/bluetti-eb70

 

Model:BLUETTI EB70

Typical Capacity 716Wh

Rated Output Powe 700W

Wireless Charging Yes, 15W

USB-C Output 100W x2 (PD3.0)

Peak Power 1400W

Pure Sine Wave Inverter Yes

Cell Chemistry LiFePO4, Up to 2500+ Charge Cycles

Dimensions 12.6*8.5*8.7inch(320*217*222mm)

Net Weight 21.3lbs(9.7kg)

Regulated 12V DCYes

Max Input Power 200W

Solar Input 12~28V, Up to 200W (MPPT)

Car Charge Supported

Operating Environment-4~104 ℉ (-20~40 ℃)

 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog niets op voorraad. Dit lijkt me nog best een goede oplossing, ook prijstechnisch. Een accu is al best duur. Ik wilde eigenlijk zonder stroom kunnen wanneer nodig, maar vriezer tijdje aan kunnen houden is wel een groot voordeel. En anders is het een mooi ruilitem. Alleen brandstof veilig opslaan vind ik dan nog wel een dingetje. Dat het misschien toch wat lekt. En brandgevaar/risico beperken wordt opeens veel belangrijker bij preppen. (extra branddeken, blusser en rookmelder gaan nu op de boodschappenlijst 😅)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden, Kciroj zei:

Deze heb ik onlangs besteld. Met een foldable 110W zonnepaneel.

 

https://www.bluettipower.com/pages/bluetti-eb70

 

Model:BLUETTI EB70

Typical Capacity 716Wh

Rated Output Powe 700W

Wireless Charging Yes, 15W

USB-C Output 100W x2 (PD3.0)

Peak Power 1400W

Pure Sine Wave Inverter Yes

Cell Chemistry LiFePO4, Up to 2500+ Charge Cycles

Dimensions 12.6*8.5*8.7inch(320*217*222mm)

Net Weight 21.3lbs(9.7kg)

Regulated 12V DCYes

Max Input Power 200W

Solar Input 12~28V, Up to 200W (MPPT)

Car Charge Supported

Operating Environment-4~104 ℉ (-20~40 ℃)

 

 

Een mooi apparaat zeker in combinatie met sonarpanels. Ben benieuwd hoe dat gaat qua opladen met zonnepanelen. Met name in de winter lijkt me dat wel een dingetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Esmeemeer zei:

Nog niets op voorraad. Dit lijkt me nog best een goede oplossing, ook prijstechnisch. Een accu is al best duur. Ik wilde eigenlijk zonder stroom kunnen wanneer nodig, maar vriezer tijdje aan kunnen houden is wel een groot voordeel. En anders is het een mooi ruilitem. Alleen brandstof veilig opslaan vind ik dan nog wel een dingetje. Dat het misschien toch wat lekt. En brandgevaar/risico beperken wordt opeens veel belangrijker bij preppen. (extra branddeken, blusser en rookmelder gaan nu op de boodschappenlijst 😅)

@Esmeemeer een aggregaat hoeft zeker niet zo duur te zijn. De Chinese exemplaren zou ik niet nemen en een viertact heeft mijn voorkeur. (Qua onderhoud en geluid) Honda heeft zeer betrouwbare en betaalbare modellen. Brandstof opslaan is niet echt spannend vind ik, een goede jerrycan en dan op een donkere koele plaats opslaan. Ik gebruik ook lege jerrycans van Aspen, die zijn er bij mijn werk in overvloed en gaan anders bij het afval. Bij mij staat de brandstof in de garage, Euro, Diesel, Aspen 2, Aspen 4 en 2 gastanks met LPG in de garage en werkplaats.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet wel altijd oppassen met dit soort apparaten ivm pieken in de stroom. Als je er gevoelige apparatuur op aansluit kan deze kapot springen omdat generatoren (behalve de dure) geen continu vermogen leveren.

 

Lampen gaan prima, maar een versterker en/of computer sloop je bijvoorbeeld. Hoewel ik denk dat een laptop wel weer kan :).

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

zou iemand weten hoe betrouwbaar een apparaatje als deze is? https://www.hbm-machines.com/producten/hyundai/hyundai-generatoren-aggregaten/hbm-generator-aggregaat-5500-watt-met-420cc-ohv-benzinemotor

 

Aangezien hij 5,5kw piekvermogen produceert hoeft hij om bijv een koelkast, vriezer en wat lampen maar op heel laag vermogen te draaien. En zo heb je nog wat vrijheid over voor bijv een lasapparaatje of andere machines

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden, salbie1988 zei:

Je moet wel altijd oppassen met dit soort apparaten ivm pieken in de stroom. Als je er gevoelige apparatuur op aansluit kan deze kapot springen omdat generatoren (behalve de dure) geen continu vermogen leveren.

 

Lampen gaan prima, maar een versterker en/of computer sloop je bijvoorbeeld. Hoewel ik denk dat een laptop wel weer kan :).

Het gaat idd bij kritische apparatuur om een zuivere sinus. De meeste Honda generatoren kun je gerust gebruiken met een versterker. Een computer is een ander verhaal. In het geval van een noodsituatie gebruik ik in elk geval geen computer of versterker 😉

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden, 652 zei:

zou iemand weten hoe betrouwbaar een apparaatje als deze is? https://www.hbm-machines.com/producten/hyundai/hyundai-generatoren-aggregaten/hbm-generator-aggregaat-5500-watt-met-420cc-ohv-benzinemotor

 

Aangezien hij 5,5kw piekvermogen produceert hoeft hij om bijv een koelkast, vriezer en wat lampen maar op heel laag vermogen te draaien. En zo heb je nog wat vrijheid over voor bijv een lasapparaatje of andere machines

Wel een mooi apparaat maar vergis je niet in het verbruik van het apparaat. De meeste generatoren zijn zo ontworpen dat je ongeveer 7 a 8 uur kunt draaien zonder te tanken. In het geval van een calamiteit van een paar dagen heb je een forse voorraad brandstof nodig. Is het om een paar uren of een dag te overbruggen dan kan dat prima.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
5 uur geleden, JHaas zei:

@652: Als die van 1KVA een Honda is, en die 5KVA een onbekend chinees ding is zeker. 

 

Ik gebruik trouwens vaak een generator omdat ik aan de andere kant van mijn tuin geen stroom heb. 

Even Off Topic,

Prachtig @JHaas,

Je bent nog maar net een paar uurtjes op het forum, en je hebt al zeven reacties gegeven.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Niet de plek er voor, maar ik wil je van harte welkom heten.

https://forum.preppers.nl/forum/9-voorstelronde/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

We hebben er twee, eentje is een lawaaierige diesel die 6500 watt cont. levert en een benzine van dezelfde capaciteit.

Ik kan de buren ook bevoorraden met stroom indien nodig. Al lijkt me dat niet nodig want die hebben zelf zulks staan.

Nog maar zelden nodig gehad, maar een gerust gevoel is ook wat waard. 😊

DSCF8164.thumb.jpg.4af43310c56f4b4cb69b3b79faf70454.jpg

 

DSCF5143.thumb.JPG.a55ddbd28fdd1593b6811d9b01b291ab.JPG

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha wij hebben wel een omvormertje in ons T5-vlucht-campertje, net genoeg om er kleine dingen op te laten draaien.

Konden wel onze huishoud accu voor nood in huis zetten en daar kleine dingen op laten draaien, daar moeten we het dan maar even mee doen.

 

We kunnen er trouwens ook niet veel op aansluiten want we hebben nauwelijks stroomgebruikers, als budget preppers.

Wij hebben onze koelkast en vriezers in de winkels een paar honderd meter verder op staan en ze bevoorraadden het ook nog, kost dus geen stroom en reparaties.

Bij stroomuitval ondervinden wij niet echt grote problemen, O de CV ook geen probleem we stoken al vele jaren niet meer, stofzuigen ook amper bij de huisdeur trekken we al de schoenen uit, valt er iets op de grond pakken we het meteen op en gooien het weg, zo blijft ons huisje brandschoon.

 

Ja de wasmachine ja daar heb je een punt, maar mijn vrouw doet veel op de hand, dus ook die heeft niet heel vaak gebruikt worden.

En de Tv dan ha die gebruiken we ook al een half jaar niet meer, we kijken veel leuke filmpjes via de laptop, op het momend dat het ons uitkomt en kijken de volgende dag verder, onder " https://npo.nl/start/serie/nos-journaal-20-00-uur " zien we als nog later op de laptop.

En de radio dan ook geen probleem via: https://www.nporadio5.nl/programmas/arbeidsvitaminen

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

net een 3KVa gekocht,was 300 euro afgeprijsd.

Ik ben niet bang voor een misschien grillig spanningspatroon voor een pc oid. Ik denk dat als er problemen zijn het internet(of in ieder geval de tussenstations) ook plat ligt.

Mijn kennis over in leven blijven zit in mijn hoofd of op papier.Even op google zoeken is te laat of onmogelijk.Gaat mij om koelen van eten en laden van een accupack.Idd gebruikt een generator best wel wat maar hij hoeft niet te draaien als je een beetje slim je zaken inplant.Ik gebruik als hoofdleverancier voor spanning een homemade accupack,die levert schone stroom/spaning. Als die geladen word door een generator zet ik tijdelijk even alles uit,gaat helemaal goed.Als de solarpanelen er op staan heb ik geen probleem met grillige patronen,die zijn redelijk schoon.

3kva is niet veel maar meer moet het niet zijn anders ben ik alleen maar schaarse brandstof in warmte of uitlaatgas aan het omzetten.Het moet zo efficient mogelijk zijn. 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Dutch moose zei:

net een 3KVa gekocht,was 300 euro afgeprijsd.

 

3kva is niet veel maar meer moet het niet zijn anders ben ik alleen maar schaarse brandstof in warmte of uitlaatgas aan het omzetten. Het moet zo efficient mogelijk zijn. 

Dan heb je zeker massel gehad als de generator €300.- goedkoper was, wat voor toestel is het mogen we de foto zien???

Even hier voor het ik nog je degelijke tent gezien, je bent goed bezig en fijn dat je ons het verteld.

 

Mischien leuk als je wat over je zelf verteld, dan kunnen we je ook beter helpen en het schept ook een band, wie weet moeten we nog een keer met elkaar overleven.

 

Zie maar of je het wat vind: https://forum.preppers.nl/forum/9-voorstelronde/

 

 

aangepast door JJ&A
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, JJ&A zei:

Dan heb je zeker massel gehad als de generator €300.- goedkoper was, wat voor toestel is het mogen we de foto zien???

Even hier voor het ik nog je degelijke tent gezien, je bent goed bezig en fijn dat je ons het verteld.

 

Mischien leuk als je wat over je zelf verteld, dan kunnen we je ook beter helpen en het schept ook een band, wie weet moeten we nog een keer met elkaar overleven.

 

Ik ben dus Moose vanaf de Veluwe. Ben in overheidsdienst,kan derhalve niet te veel privézaken/foto's delen. Ik ben als hobby het opknappen van kettingzagen en als middeleeuws reenactor heb in de loop der jaren veel kennis opgedaan betreffende leven zonder moderne spullen.Ik heb dus een complete middeleeuwse uitrusting waarmee ik dus zonder problemen kan leven,Voedsel opslaan etc doe ik niet,woon aan de rand van het bos waarin zat leeft,groeit en bloeit.Water heb ik in een grote hemelwateropslag(welke door een slimme overloop steeds ververst wordt) en bij twijfel heb ik een buitenhaard waarop ik water kan koken en een grote 3000liter waterzak/blaas in de kruipruimte.Die is nog leeg maar kan door een groot water aansluiting binnen 20 minuten vol zijn. Mede door de hobby veel kennis van het jagen etc maar om energie te sparen zal dat beperkt blijven tot strikken en het jagen aan mijn hond overlaten.Ik heb een Noorse Elandhond welke perfect zijn voor/op de jacht en bewaking. Ik heb de generator bij HBM gekocht,die hebben momenteel een vrij grote sale op dat gebied en dat scheelt soms erg veel.Het zijn modellen met een Hyundai motor en voor het doel zijn ze best betrouwbaar. Ik ben van mening dat men veel te veel wil regelen en daardoor te veel uitgeeft aan onzin.Met de gewone basis zaken zoals een goed mes(of een doos vol daarvan),diverse bijlen,zaag en kaarsen,tondel,medicatie,dekens,goede kleding en de mogelijkheid om zelf hout te halen kom je een heel eind. Ik woon zoals gezegd aan de rand van een schier oneindig bos en daar is eigenlijk nergens geen gebrek aan.Ik ben geen bushcrafter oid maar heb door mijn beroep genoeg kennis in huis.  

 

Ik heb geen belang in/bij dit bedrijf.Wel goede ervaringen:https://www.hbm-machines.com/nl/c/aggregaten

 

aangepast door Dutch moose
link vergeten in te voegen
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 16-2-2024 om 17:04, Dutch moose zei:

  

Mooi Veluwe, prachtig wat een weelde daar te wonen.

Op 16-2-2024 om 17:04, Dutch moose zei:

 

Ben in overheidsdienst,kan derhalve niet te veel privézaken/foto's delen.

 

Wij als prepper houden ons privé en woon plek ook voor ons zelf, dat is ook raadzaam omdat mensen vaak geneigt zijn om tijdens scharste (om het maar bescheiden te houden) gebruik van je te maken willen maken omdat je meer mogelijkheden hebben dat zij, vooral je voedsel voorraad en water spreekt hen wel aan om te overleven.

Op 16-2-2024 om 17:04, Dutch moose zei:

Ik ben als hobby het opknappen van kettingzagen en als middeleeuws reenactor heb in de loop der jaren veel kennis opgedaan betreffende leven zonder moderne spullen.

 

 

Wij hebben ook een heel bescheiden inrichting, met weining moderne spullen, omdat we dachten ooit een keer weg te gaan uit NL en dat zou dan kunnen als we onze AOW zouden krijgen maar helaas kwamen er ziekten om de hoek kijken, en moeten we eerst weer even op verhaal komen, en wederom kijken welk land het beste voor ons zou zijn.

 

Op 16-2-2024 om 17:04, Dutch moose zei:

Ik heb dus een complete middeleeuwse uitrusting waarmee ik dus zonder problemen kan leven,Voedsel opslaan etc doe ik niet,woon aan de rand van het bos waarin zat leeft,groeit en bloeit.

Een van onze preppers is ook helemaal weg van de middeleeuwse sfeer en spullen.

 

Wat prachtig dat je zo verweven bent met de natuur, wat prachtig zo had ik ook moeten opgroeien, wat had ik me er in kunnen uitleven, als kleine jongen was dat al geweldig geweest, ook nu ik ouder ben is het nog steeds waar ik heel veel vanaf zou willen weten ben ook geintreseerd in Bushcraft en de vaardigheden die er bij horen, had graag een opleiding willen volgen, om alles er uit te halen wat mogelijk is.

 

Op 16-2-2024 om 17:04, Dutch moose zei:

 

Water heb ik in een grote hemelwateropslag(welke door een slimme overloop steeds ververst wordt) en bij twijfel heb ik een buitenhaard waarop ik water kan koken en een grote 3000liter waterzak/blaas in de kruipruimte.

Ook met hemelwater moet je tegenwoordig voorzichtig mee zijn, als je gebruik zou kunnen maken van een zeer goede natuurfiltering dan haal je nog een keer schadelijke stoffen er uit.

Op 16-2-2024 om 17:04, Dutch moose zei:

Die is nog leeg maar kan door een groot water aansluiting binnen 20 minuten vol zijn.

 

Mede door de hobby veel kennis van het jagen etc maar om energie te sparen zal dat beperkt blijven tot strikken en het jagen aan mijn hond overlaten.Ik heb een Noorse Elandhond welke perfect zijn voor/op de jacht en bewaking.

Jagen dat is er bij mij nooit van gekomen, maar als jongen had ik me er helemaal op voorbereid om in de natuur te leven en er tenvolle gebruik van te maken.

Het was ook helemaal wat voor mijn vader geweest, om zo als jullie bij een rand te wonen met een groot bos, en stropen zat hem in het bloed, als we wat meer contact opbouwen kan ik daar nog wel es wat over vertellen.

 

 

Op 16-2-2024 om 17:04, Dutch moose zei:

 Ik woon zoals gezegd aan de rand van een schier oneindig bos en daar is eigenlijk nergens geen gebrek aan.Ik ben geen bushcrafter oid maar heb door mijn beroep genoeg kennis in huis.  

 

Ha nu krijg in helemaal de kriebels.

Echt vergis niet hoe omvatten een volledige bushrafer opleiding wel inhouden, die zowel in NL worden gehouden als over de wereld.

Wil je er meer over weten schrijf me.

 

Ik vond het even handig beste @Dutch moose om zo op je verhaal in te haken.

Ik hoop je heel vaak op het forum te ontmoeten, en denk dat het forum zelf met jouw weer aardig kan opleven, niet te vergeten wat een kennis hier is opgebouwd.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...