Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een accu om mee te beginnen


Gast

Aanbevolen berichten

Dit is zowel een vraag als een doel. Hieronder mijn eerste ballonnetjes. Feedback is zeer welkom. 

 

Idee is om een deel van mijn stroom off-grid te produceren en op te slaan. Ik ben wel van de plug & play mentaliteit: zelf niet heel technisch aangelegd. Als hobby hoeft het niet super rendabel te zijn maar geld weggooien is ook zonde. Met een bescheiden budget van 1000-1500 per jaar zou ik als doel kunnen stellen om rond de 1500 per jaar kwh te produceren en op te slaan. Een plug en play* betekent ook compatibel accu's en energie-opwekkers zoals zonnepanelen en kleine windturbines. Het systeem zou ik tzt moeten kunnen uitbreiden zonder de eerste aankopen te moeten dumpen. Een accu die makkelijk te verplaatsen is, heeft wel de voorkeur. O ja: de systemen moeten mobiel kunnen blijven, incluis de energie opwekkers. 

 

Ik zag op zich op een site de Ecoflow Delta voor de EU, maar ik weet niet of dat qua prijs/kwaliteit een goede start is. 1,2 kwh opslag lijkt me een beetje aan de lage kant, bij een gebruik van ruim 4 kwh per dag gemiddeld. Dus doorsparen en een grotere accu, of mijn doelstelling wat lager instellen. Ik snap dat wind/zon geen contante productie levert en uiteraard kan ik door dagelijks stroom af te tappen ook minder capaciteit nodig hebben. Dus ik ben er nog niet uit. Het hele idee is om de slurper (pc dus) meerdere uren per dag aan te sluiten. Genoemde powerbank/accu lijkt me veelzijdig in opties, maar dit was eigenlijk het eerste wat ik tegenkwam, bij oriëntatie.  

 

Het systeem moet dus ook een beetje universeel zijn en zonder veel tweakers vaardigheden te begrijpen en beheren zijn. Uiteraard zoek ik dus hier compatibel systemen voor qua turbines en zonne-energie. Het is niet de bedoeling om een jaar enkel een accu in een kast op te slaan, maar desnoods doe ik dat.  

 

*Met plug & play bedoel ik een vrij eenvoudig te begrijpen, installeren en beheren energie netwerk, niet zozeer

vanwege de intelligentie maar lage stress-tolerantie voor mij bij deze hobby en twee linkerhanden ;-) 

 

 

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Tenzij je op de vlakte woont, vergeet wind maar.

Zon kan, maar is duur.

Wat denk je van een diesel generator met accu's? relatief goedkoop, gemakkelijk, tweede hands lood/zuur accu's zijn en-masse te krijgen. En diesel kun je zelf leren maken.

 

Overigens gaan P&P en goedkoop niet hand in hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Rien zei:

Tenzij je op de vlakte woont, vergeet wind maar.

Zon kan, maar is duur.

Wat denk je van een diesel generator met accu's? relatief goedkoop, gemakkelijk, tweede hands lood/zuur accu's zijn en-masse te krijgen. En diesel kun je zelf leren maken.

 

Overigens gaan P&P en goedkoop niet hand in hand.

 

Ik woon wel op het platteland vlak bij de kust. Dus wind is hier wel redelijk beschikbaar. En heb je het over biodiesel, want

het moet wel duurzaam en ecologisch zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Semiprepper zei:

 

Ik woon wel op het platteland vlak bij de kust. Dus wind is hier wel redelijk beschikbaar.

 

Prima.

 

Wind heeft echter wel zijn eigen problemen, bv veel bewegende delen, en het omgaan met krachten verdeling. Het kan, maar wind is bijna altijd hands-on. Lijkt me wel een leuke hobby overigens.

 

Zon heb je aan de kust ook meer dan hier (bijna aan de duitse grens). En een PV installatie, eenmaal actief, hoef je enkel een beetje schoon te houden. Ben je van plan ook elektrisch te verwarmen/warm water, kies dan liever voor collectoren ipv PV. Zorgt voor een veel hoger rendement.

 

20 minuten geleden, Semiprepper zei:

En heb je het over biodiesel, want het moet wel duurzaam en ecologisch zijn. 

 

Inderdaad. Zelf raffineren lijkt me tamelijk onbegonnen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Rien zei:

 

Prima.

 

Wind heeft echter wel zijn eigen problemen, bv veel bewegende delen, en het omgaan met krachten verdeling. Het kan, maar wind is bijna altijd hands-on. Lijkt me wel een leuke hobby overigens.

 

Zon heb je aan de kust ook meer dan hier (bijna aan de duitse grens). En een PV installatie, eenmaal actief, hoef je enkel een beetje schoon te houden. Ben je van plan ook elektrisch te verwarmen/warm water, kies dan liever voor collectoren ipv PV. Zorgt voor een veel hoger rendement.

 

 

Inderdaad. Zelf raffineren lijkt me tamelijk onbegonnen ;-)

 

PV is dan mogelijk een betere start, dan pak ik die 50% liever in de zomer. Alleen in de winter is windenergie beter. Bewegende delen = veel gedoe. Misschien leuk als probeersel ooit. Hoeveel kwh opslag capaciteit zou je adviseren? Momenteel gebruik ik ongeveer 4 per dag

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden, Semiprepper zei:

Hoeveel kwh opslag capaciteit zou je adviseren?

 

Ik adviseer nooit, ik geef enkel mijn mening, mogelijk doorspekt met wat info, als je die er al uit kunt peuteren... ;-)

 

Een (lood-zuur) accu wordt vaak in Ah gegeven. bv 12V, 200Ah Dan slaat de accu 12 x 200 = 2400 Wh op.

Je wilt 4000 Wh, bij 12V is dat dan 4000/12 = 333 Ah.

Maar daar komt nog wel wat rendement om de hoek kijken, als je tweede hands accu's gaat gebruiken dan is 60% een hele leuke aanname.

Dus 333 Ah * 100/60 = 555 Ah

De 12/230 converter wil natuurlijk ook wat energie, zeg rendement 80% => 555*100/80 => 694 Ah

Nu is het zo dat je lood-zuur accus niet helemaal mag ontladen, er moet zeker 20% overblijven om de accu zelf te beschermen, 694 * 100/80 => 868 Ah

 

Met 868 Ah zou je dus 1 dag verbruik kunnen overbruggen. Wil je ivm wel/geen zon bv 3 dagen kunnen overbruggen dan: 3 * 868 => 2604 Ah.

 

Leuk he, wat rekenen in de vroege morgen ;-)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou lifpo4 accu cellen nemen,

niet goedkoop maar kunnen zeer goed ontladen worden,

 

en of je ze wil laden met zon of wind energie is niet zo spannend meer,

als je een sloot hebt kun je zelfs water gebruiken om stroom op te wekken.

 

Cellen koop je het beste bij alibaba.

daarnaast zou ik niet voor 12 v gaan want hoe lager het voltage des te dikker de kabels als je wat vermogen nodig hebt.

 

oftewel 8 lifepo4 cellen van pakweg 304 AJ is een 24 volt systeem waar je een heel eind mee kan komen.

of 16 cellen voor een 48volt systeem.

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

48V ... kan wel. Zelf vind ik dat wel een beetje veel, en het is net boven het niveau dat voor dieren als veilig wordt beschouwd.

24V vind ik een leuk compromis.

Nadeel van hogere spanningen is dat je afhankelijk stijgt van elke cel die in je systeem zit. (Het systeem wordt gevoelig voor defecte cellen, iets dat zeker zal optreden)

 

Voorbeeld: 2V cell-spanning, 12V -> 6 cellen in serie. 48V -> 24 cellen in serie.

Met 12 accus in parallel schakeling heb je 72 cellen. Wanneer er 1 cel stuk gaat houdt je nog 66 werkzame cellen over. Capaciteit zakt met ca 9%.

Wanneer je naar 48 volt gaat, dan staan er 24 cellen in serie. Wanneer er 1 cel stuk gaat houdt je nog 48 werkzame cellen over. Capaciteit zakt met ca 33%

 

Je hebt inderdaad dikkere kabels nodig bij 12V, is echter meestal geen probleem als je direct bij de accu naar 240V omhoog transformeert.

 

lifpo4 is zeer leuke spul, zou ik vanuit een technisch zicht zeker ook willen. Wanneer ik de politieke stabiliteit van de 'globale economie' kijk, hmm... dan weet ik het opeens niet meer zo zeker. Vanuit idealistisch oogpunt gezien (milieu, klimaat, politiek, locale economie) zou ik china meet een grote boog mijden.... maar dat is een heel ander verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Hoi Gast, leuk project en ik wil wel even meedenken ter lering en vermaak. Je zegt 4Kw per dag, is er 24 uur iets aangesloten? Zo niet, hoeveel uren praten we over en wat is er allemaal aangesloten, alleen een PC? Waar gebruik je de PC voor dat het zo'n "slurper" is?

Die Ecoflow is wel duur, om te beginnen heb je voor €100,- al een sinusomvormer van 250VA (400W piek) De kosten gaan meer zitten in de accu's en de opwekkers.

Hoe mobiel en compact moet het hele systeem zijn, onder de arm meenemen zal niet gaan denk ik.

 

Ik zit zelf in de (elektro)techniek en we hebben net twee weken wild-gekampeerd in Noorwegen. Ik zou zelf ook wel zoiets kunnen gebruiken dus dit is een mooie gelegenheid om daar in te duiken.

 

aangepast door Existence
Extra info.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...