Ga naar inhoud
GENEGEERD

Iemand ervaring met de Kelly Kettle


Awake

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Admin

Hey @Awake Ik weet er wel wat van, wat wil je precies gaan doen met de ketel? Is het een nood-kook oplossing voor thuis, wil je er mee kamperen/wandelen/etc?

 

Het is een prima apparaat als je er alleen water in wil koken, maar ook vrij wankel wanneer je er een grotere pan op wil zetten. Hij is redelijk licht, maar vrij lomp om mee te gaan wandelen. Het is in de basis een rocket stove waarbij het water de isolerende werking op zich neemt, waardoor je heel snel water kan koken.

 

Kortom, wat is het probleem dat je wil oplossen met de Kelly Kettle? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb een kelly kettle, de scout versie. De dubbelwandige waterketel heeft een inhoud van 1,2 ltr . Met een goed vuurtje heb je die hoeveelheid water in 3 a 4 minuten aan de kook. Voordeel is dat je er biomassa in kunt stoken, daar kun je een voorraad van aanleggen. Koken bovenop de waterketel kan wel, maar dan is het oppassen geblazen dat het zaakje niet omkiept.

 

De stookpot icm met de hobostove  is weer goed te combineren met een spiritus brander. Dan is de KK ineens geschikt voor indoor gebruik. Pannetje of bijbehorende bekers erop, en je kunt verder. Vergeet dan niet om goed te ventileren, en een brandblusser bij de hand te hebben. Spiritus branders NOOIT  willen doven met water!

 

Zou je  de kk willen meenemen in een rugzak, dan kan je overwegen om de waterketel achter te laten en  alleen de stookpot en hobostove met n pannetje /beker mee te nemen.

 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Ik heb een KK met 1,2 en 1,8 liter. Het brengt water aan de kook, dus hij doet wat hij voor bedoeld is. Het gaat wel wat minder vlot dan wat geclaimd wordt en je moet rekenen op een heleboel rook als je met brandbaar materiaal uit de omgeving werkt.

 

Over de bijhorende hobostove ben ik minder enthousiast. Het is even effectief als een kuiltje in de grond.

Je kunt ook boven de KK een pannetje plaatsen,  maar ook dat stelt weinig voor. Goed genoeg om de melk voor de koffie op te warmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...