Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Kijk dan wel even bij je gemeente wat vergunningsvrij is. Meestal een bepaald maximaal percentage van je erf.

Kan je gewoon nakijken in Bijlage 2 van de BOR (Besluit omgevingsrecht). Hierin staan alle omgevingsvergunning-vrije en verplichtte activiteiten (zowel bouwen als aanleggen).

Je moet naast de BOR inderdaad nog wel even de gemeentelijke verordening (APV) raadplegen of je ook daadwerkelijk kippen mag houden :).

 

@Frank1964: Indien je een schuurtje hebt gebouwd en deze voldoet aan alle eisen om een omgevingsvergunning te krijgen,dan dient de gemeente vanuit de eisen van redelijkheid en billijkheid de omgevingsvergunning alsnog te verstrekken. Voldoet die niet, dan moeten ze eerst kijken of ze het kunnen gedogen of inpassen(vrijstelling) in het huidige bestemmingsplan, pas daarna mogen ze een vergunning weigeren en zaken in gang zetten om het in de oorspronkelijke staat terug te brengen.

 

Mja in de praktijk kunnen ze hier inderdaad erg lastig over doen dus daarom is het beter voorkomen dan genezen ^^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijke aanvulling Thanx.. Hier doen ze inderdaad soms erg lastig. Je zult het niet geloven, maar hier in de wijk is er een paar jaar gezeik geweest over een schutting die 4 cm te hoog was :confused: Uiteindelijk hebben die mensen hem weg moeten halen, dus tja, gewoon 4 cm laten zakken. Ook wordt er hier verschil gemaakt tussen de diverse wijken. Wanneer je in een van de volksbuurten woont, kun je bijna een loods achter je huis bouwen en er wordt niet gezeurd, maar in de pretentieuze nieuwbouw kun je dat echt wel uit je hoofd laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Kippenhok :)

kippenhok5.jpg.d69a0da460d9067e856f95d3210c39f0.jpg

 

Ik heb er gisteren ff wat vaart achter gezet, de mouwen opgestroopt en de handen uit de mouwen gestoken.... ( :) )

Het gedeelte waar nu de buitenren zit, lag eerst afgeladen met kiezelstenen met daaronder worteldoek. Ik heb bijna alle kiezels weg gedaan in het midden, en dit naar de randen gedaan. ter versteviging van het gaas.

Het midden is opgevuld met aarde.

 

Poort gefabriceerd met een plank die ik nog in de schuur had staan en deze bevestigd met para touw :) (prepperstyle ftw!)

 

Verder alles klaargezet voor de dames en toen op internet gaan snuffelen. 2 kippen gevonden, hier in de buurt. Daar zagen wij dat ze kippen en konijnen in dezelfde kooi hadden zitten. Vrouwlief:"Aaaah wat lief.. kan dat ook?"...

 

Enfin...

dat werd dus ritje langs dierenzaak...

Daar hebben we een schattig vlaams reusje aangeschaft. (flappie). Zoonlief al gewaarschuwd dat hij haar flink moet vet mesten... (waarom?) ... Luister dit liedje maar eens (hihihi)...

Veel informatie ontvangen van de vorige eigenaar., voer gehaald, stro...

 

En zie hier het resultaat :D

 

kippenhok4.jpg.414078c1c52f1b91b9d63a8ce1911227.jpg

 

kippenhok3.jpg.468da08a38e86715d8651f210062b7b5.jpg

 

kippenhok2.jpg.7186bf15facc34862ad813ed1d6bb74b.jpg

 

kippenhok1.jpg.ec681c52a4dce9e6af5bcb1da36970c8.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi TC, Das een aardig hok hoor, e hebben de ruimte om te wroeten. Nu gaat het beginnen, binnen een paar dagen ziet de buitenruimte eruit als Duinkerken in WW2. Ben wel benieuwd of ze niet over je gaas heen gaan vliegen wanneer ze eenmaal op hun gemak zijn. Dat van die konijnen is een prima idee, maar daarmee kom ik hier niet weg vermoed ik. ik zal ff een foto van ons hok hierbij zetten. We hebben trouwens dezelfde waterbak :D

 

kippehok.jpg.a1b77ced97d580efb54b338c962df758.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

ik heb postduiven en lees hier t een en ander over hokkenbouw............

als je hok niet hoger is als 150 x 200 (mag niet meer zijn dan 44 m2 van de tuin inhoud) mag je die van de wet (gemeente/rijk) vrij plaatsen, alles hoger dan dat moet men aanvragen middels tekeningen en bestek.

ik zit in een beschermd stadsgezicht dus ik heb nog meer te maken met regelgeving, ik mag niet hoger dan 180 en niet langer dan 325), maar ik heb ook een heel klein tuintje dat meer op een postzegel lijkt.

ik heb duiven omdat ik ze niet hoef te kortwieken, ze blijven in t hok of vliegen rond (n uurtje), doe mee aan wedstrijden, de eieren zijn kleiner, maar net zo lekker en er zit voldoende vlees aan voor de kruidensoep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie kippies @The_Communicator maar ik zou wel oppassen met dat hooi of is het stro? (kan het niet goed zien op de kleine fototjes). Kippen mogen namelijk geen lang gras hebben (of hooi dus) wat je bij ze in het hok gooit. Ze zullen die lange stukken namelijk in een keer opeten waardoor de krop verstopt kan raken en ze vervolgens niet meer kunnen eten. Wanneer je lang gras in de tuin hebt zullen ze steeds een stukje ervan af trekken en dat opeten maar wanneer het gras/hooi er los ligt kunnen ze er niks afscheuren. Ik heb ook een tijdje een konijn bij ons in het kippenhok gehad en had daarvoor een klein stukje afgeschermd voor het konijn waar zijn hooi en voer stond zodat de kippen er niet bij konden. Misschien ook wat voor jou?

 

Voor andere planten met lange sprieten moet je ook oppassen. Wij hadden paarse lelies in de tuin en deze waren favoriet bij de kippen. Het duurde alleen niet lang en ik zag een keer een kip rondlopen met een stukje groene spriet uit de bek. Ik dus naar haar toe en haal het stukje eruit, bleek het geen stukje maar een stuk van zo'n 20cm te zijn, toen de lelies maar verkast naar de voortuin.

 

Voor de vragen in het topic. Een echt kippenras die voor iedereen aan te raden is is er niet. Je hebt krielkippen, lichte rassen, middel zware rassen en zware rassen. Het ene ras is vaak broeds en de andere niet. De hoeveelheid eieren eieren die ze leggen verschilt enorm en het gewicht van de eieren ook.

 

Zelf hebben we Australorps. Een prachtig zwaar ras die ook veel eieren legt, gemiddeld 260 eieren per jaar. Een Australorp heeft zelfs het wereldrecord ei leggen op zijn naam door 364 eieren te leggen in 365 dagen. Wij hebben ze in de zwarte kleurslag (ze zijn er ook in Blauw maar dat is vaak meer blauw/grijs) en over het zwart hebben ze een hele mooie aparte groene glans (valt op de fotos op google niet goed te zien maar in het zonnetje zomers is het een mooi gezicht). Kortwieken kan maar is niet nodig aangezien ze bijna nooit vliegen. Enkel wanneer ze flink schrikken kunnen ze een keer opvliegen en met veel moeite de 2 meter halen maar het hek om de moestuin is 1m hoog en daar gaan ze al niet overheen. Dat ze wel kunnen vliegen maar het normaal niet doen vind ik wel een fijne gedachte met het oog op katten etc. Dan kunnen ze altijd nog ontkomen. Ze worden niet snel broeds maar ze kunnen het wel worden en zijn dan prima broeders (we hadden er laatst nog eentje broeds).

 

Voor je keuze van het ras zul je dus moeten kijken wat je ervan verwacht. Hoeveel kippen wil je en hoeveel eieren. Als je een mooi toompje van 20 kippen hebt maar niet zoveel eieren wil kan je een ras nemen die minder legt en ook de tijd kan nemen om broeds te wezen (veel eieren leggen is vermoeiend voor een kip). Wil je juist veel eieren maar heb je niet de ruimte voor veel kippen dan kan je een ras nemen die niet zo vaak broeds is. Wil je de kippen ook voor het vlees? Dan is een zwaarder kippenras beter. Je kan ook op het uiterlijk afgaan, ze zijn er in vele kleuren en types. Met kale poten en poten die helemaal onder de dons zitten etc. Zo zijn er veel combinaties mogelijk.

 

Wanneer de kippen in de rui zijn of broeds zijn leggen ze geen eieren. Ze hebben af en toe tussen het leggen door ook wel eens een rustdag waarop er niks gelegd wordt. Veel oude rassen leggen in de winter ook zo'n 3 maanden niet maar er zijn genoeg die wel doorleggen.

 

Ze moeten verder genoeg voer krijgen en altijd water beschikbaar hebben (liefst op kophoogte daar ze het water eruit scheppen en als het water wat hoger hangt dit beter wil). Ook is het belangrijk om kiezels en eventueel extra kalk voor ze beschikbaar te hebben. Ze kunnen niet kauwen dus door middel van steentjes in de maag vermalen de kippen hun eten nadat het is voorgeweekt in de krop. Kalk is soms nodig om verenpikken etc. te voorkomen. Wij drogen de lege eierschalen goed en vermalen ze vervolgens in een oude koffiemolen en hebben dit in een bakje in het kippenhok. We hebben echter veel kalk over door dit vermalen en gebruiken dit mooi voor de tuin in het voorjaar. Het is wel goed om te kijken dat de eierschalen goed droog zijn en ze klein vermalen zijn. Anders herkennen de kippen de schalen als eierschaal en kunnen ze hun eigen eieren gaan opeten (gemalen in een koffiemolen wordt het klein genoeg).

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk dit! Bij ons nieuwe huis is er in de tuin een kippenhok en omdat de eigenaar naar iets als een senioren flat gaat, laat hij waarschijnlijk zijn kippen voor ons achter. Geen idee wat voor ras. Enige tijd geleden hebben we ons al eens ingelezen en weer kwamen uit bij de wyandotte. Wellicht kan er bij de kippen die er nu zijn wel een wyandotte bij...

De optie van een konijn bij de kippen vind ik erg leuk! Ga ik onthouden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Aeron, mooi stuk wat je geplaatst heb, duidelijk dat je ook een kippenliefhebber bent. Ook een mooi ras dat jullie hebben, ook een die ik overwogen heb, maar nog niet voor gekozen, omdat ik vind dat mijn hok dan groter moet wezen, ze zijn nogal fors. Maar wanneer we wat meer ruimte hebben, komen ze zeker in aanmerking! Hebben jullie wel eens kuikens trouwens? Wij hebben hier zelf hybride kippen. alhoewel het hele leuke beesten zijn, erg mak en veel eieren leggen, hebben we wel wat spijt van de keuze. Ze zijn lastig mooi in de veren te houden en volgens de dierenarts en andere kippenkenners is dat ook een hybride probleem. Maar goed, ze zijn er, we hebben lekker eitjes en leuke beesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@frank1964 Ik vind het heerlijk om gewoon even tussen de kippen te zitten en van die mooie beestjes te genieten. We hebben verder helaas nog geen kuikens gehad. Sinds driekwart jaar hebben we nu ook pas kippen maar onlangs is net wel een van de kippen broeds geweest maar de eieren die we eronder hadden gelegd en bij een kennis weg hadden gehaald (we hebben zelf geen haan erbij vanwege buren) waren allemaal onbevrucht. Ik denk dat er wat met de haan van die kennis is en die onvruchtbaar is (de eieren kwamen van 5 verschillende hennen dus het lijkt me sterk dat die allemaal onvruchtbaar zijn), niet zo'n groot probleem verder want het is eigenlijk al te laat in het jaar voor een broedsel en het waren ook nog eens eieren van een ander ras. Ik kon zo snel geen Australorp eieren in de buurt krijgen in dit jaargetijde.

 

Van het voorjaar zal ik wat kalkeieren plaatsen en hopen dat er weer een hen broeds wordt (ze was nu 'natuurlijk broeds' geworden). Dan wat Australorp eieren eronder en kijken wat eruit komt. Haantjes wil ik wel proberen te houden dan (in ieder geval 1). Misschien wennen de buren eraan als het haantje van jongs af aan hier opgroeid en dus af en toe eens experimenteerd met kraaien en het steeds opbouwt naar meer.

 

Dat een haan echter onvruchtbaar kan zijn of als een haan dood gaat, door ouderdom, ziekte of door bijvoorbeeld een vos kan je in een SHTF situatie behoorlijke problemen opleveren. Daar is dit nu een mooie 'waarschuwing' voor geweest. Het liefst zou ik 2 of 3 haantjes hebben lopen in een toom van 15 hennetjes o.i.d. (hanen die met elkaar zijn opgegroeid laten elkaar redelijk met rust, ze vechten aleen af en toe als het tijd is om leiderschap over te geven). We hebben hier alleen niet de ruimte voor. Op dit moment hebben we ook nog maar 2 Australorps lopen, 2 zijn dood gegaan (slecht nest waar we ze weg hadden, ze voldeden aan geen enkel ziektebeeld dus volgens mij hebben ze een aangeboren aanwijking gehad), toen 2 nieuwe erbij gehaald bij een betere fokker waarvan 1 hen enorm vals was en de hen die we nog over hadden en de hen waarmee die kip was opgegroeid tot bloedens toe bleef pikken en zelfs een stuk kam van een hen losging zitten. Toen hebben we die bij een andere kennis in het hok gegooid die een sterke haan heeft. Die haan houd de valse hen nu mooi in toom (daar komt het spreekwoord dus vandaan). Nu hebben we dus nog maar 2 lopen en hoopten dat we nu wat kuikens zouden hebben lopen, maar helaas. Nu in het voorjaar maar weer proberen dus.

 

@The_Communicator dankjewel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Aeron, Toch nog wel een hoop gedoe hoor om kippen bij een reeds bestaande toom te zetten. Veel gepik en ellende vaak. een stevige haan kan dan het verschil maken inderdaad, ook al ken ik ook verhalen van hanen die zich door een stevige hen op hun kop lieten zitten :rolleyes:

Leuk dat je blijft proberen een keer kuikens te krijgen, lijkt me erg leuk dat jonge grut erbij.

Je hebt zeker een punt wat betreft hanen tijdens SHTF. Als je geen of geen goede haan hebt, is het hele verhaal op een bepaald moment natuurlijk wel afgelopen. Dat is wel een punt om over na te denken....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Sinds dit jaar ben ik ook in het blije bezit van drie kippen. De dames leggen als een trein, en ik heb ze bewust uit de "eier industrie"gehaald. Anders waren ze nu al doorgedraaid. Het zijn Lohman Brown, en idd hybride kippen. Ik heb geen plannen om ze in de pan te hakken op termijn, als er geen eitjes meer komen en geen SHTF mogen ze nog 8 jaar rondhuppelen in mijn stads achtertuintje. In de nestkasten heb ik tabaksstengels liggen, omdat dit luis voorkomt. Luis schijnt een bloedhekel te hebben aan de lucht hiervan.

Verder hoor ik enkele mensen hier zeggen dat je t goed moet schoonhouden, juist daarom heb ik mn hok zo gemaakt dat ik erin kan staan. Bij een lage ren zou ik mn rug anders breken met mn geschoffel.

Hoop leuke dingen gelezen hier, Mooi! Dank aan allen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De meeste kippen leggen de meeste eieren in hun tweede jaar, daarna wordt het minder, de snelheid kan per kip verschillen. Ze hebben ook een minimum aantal uren daglicht nodig om te leggen, vandaar dat ze in de winter vaak niet leggen. Van mijn vier kippen hebben er twee hun eerste winter stug doorgelegd, ze zijn toen ook niet in de rui geweest. Ze hebben inderdaad alle vier in hun tweede jaar de meeste eieren gelegd, daarna is er een helemaal gestopt, een legt af en toe een ei en de andere twee leggen gedurende het voorjaar en zomer nog prima eieren. Dus als je continue eieren wilt hebben, zal je kippen van verschillende leeftijden nodig hebben en in bepaalde situaties de niet leggende of slecht leggende kippen moeten slachten. Gelukkig zit ik niet in zo'n bepaalde situatie en bij mij mogen de dames dus gezellig blijven. :cool:

Oh ja, tegen ongedierte (inwendig en uitwendig) helpt diatometische aarde heel erg goed. Ik gebruik het al jaren in het leg/slaaphok, op hun badderplaatsen en in het eten. Ik koop het bij baroen.nl, niet heel goedkoop, maar natuurlijk spul. Ik gebruik het ook voor de hond en katten tegen vlooien.

 

groetjes, Joyke

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb jersey giants, erg groot ,leg goed en daarna ga in de soep.ik heb 2 100 watts lamp in de kippenhok ,daardoor blijven ze in de winter leggen.je kun ook voellen aan de ruimte tussen de poot of ze nog goed zullen leggen, een soort brede heup voor kippen.

je heb ook voor kleine ruimte een chicken tractor, het is een kiphook die je kun verplasten , goed om je tuin deel per deel te bemesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...